REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działy specjalne produkcji rolnej 2014 - normy szacunkowe dochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Działy specjalne produkcji rolnej 2014 - normy szacunkowe dochodu
Działy specjalne produkcji rolnej 2014 - normy szacunkowe dochodu

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów zwaloryzował w rozporządzeniu z 19 września 2013 r. normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej na 2014 rok. Osoby osiągające dochody z tych działów specjalnych zapłacą podatek o prawie 16% większy niż w 2012 roku. Ale nie wszyscy. Z uwagi na podatkowe zasady zaokrąglania osoby prowadzące wylęgarnie kurcząt, kaczek, gęsi, indyków oraz hodowlę białych myszek laboratoryjnych będą mieli w 2013 r. takie same normy szacunkowe dochodu jak do tej pory.

Minister Finansów wydał 19 września 2013 r. rozporządzenie w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej mających obowiązywać w 2014 roku - Dziennik Ustaw z 3 października 2013 r., poz. 1171.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Na podstawie art. 24 ust. 7 ustawy o PIT Minister Finansów w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, ogłasza w drodze rozporządzenia normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej), zmieniając je corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Jako, że Prezes GUS komunikatem z 24 maja 2013 r. (Monitor Polski z 29 maja 2013 r., poz. 475) ogłosił, iż wskaźnik wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej w 2012 r. w stosunku do 2011 r. wzrósł o 3,8% - również o taki procent wzrosną w 2014 r. normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w porównaniu do norm obowiązujących w 2013 roku.

Choć nie wszystkie. Z uwagi na zasady zaokrąglania dochodu podatkowego normy szacunkowe dochodu z wylęgarni kurcząt i kaczek oraz hodowli białych myszek laboratoryjnych będą w 2014 roku (i pewnie również w następnych latach) takie same jak w 2012 r. Odpowiednio 1 grosz (od 1 kurczęcia)  i 2 grosze (od 1 kaczki i 1 białej myszki laboratoryjnej). Również nie zmienią się w 2014 r. normy szacunkowe dochodu z wylęgarni gęsi i indyków (9 groszy od 1 sztuki, tak jak w 2013 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby prowadzące działy specjalne produkcji rolnej płacą PIT. Przychody z innej działalności rolniczej nie podlegają opodatkowaniu PIT, a podatkowi rolnemu.

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ustawy o PIT, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1) miesiąc – w przypadku roślin,

2) 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3) 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4) 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

– licząc od dnia nabycia.

Działami specjalnymi produkcji rolnej są wg ustawy o PIT i ustawy o CIT:

- uprawy w szklarniach (powyżej 25 m2 powierzchni) i ogrzewanych tunelach foliowych (powyżej 50 m2 powierzchni),

- uprawy grzybów i ich grzybni (powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej),

- uprawy roślin „in vitro” (powyżej 1 m2 powierzchni półek),

- fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego (powyżej 100 sztuk) i nieśnego (powyżej 80 sztuk),

- wylęgarnie drobiu (bez względu na liczbę),

-  hodowla i chów zwierząt futerkowych (powyżej 50 samic stada podstawowego w przypadku nutrii i królików i powyżej 1 samicy stada podstawowego w przypadku lisów, jenotów, norek, tchórzofretek i szynszyli) i laboratoryjnych (bez względu na liczbę),

-  hodowla dżdżownic (powyżej 1 m2 powierzchni łoża hodowlanego),

- hodowla entomofagów (powyżej 1 m2 powierzchni upraw roślin żywicielskich),

- hodowla jedwabników (powyżej 1 dm3 kokonów),

- prowadzenie pasiek (powyżej 80 rodzin),

- hodowla i chów poza gospodarstwem rolnym następujących zwierząt: psów rasowych, kotów rasowych, koni, ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi, owiec – powyżej 10 sztuk, świni – powyżej 50 sztuk, bydła i cieląt – powyżej 10 sztuk, krów – powyżej 5 sztuk.

Warto przypomnieć, że na podstawie art. 24 ust. ustawy o PIT dochód z działów specjalnych produkcji rolnej może być ustalony na dwa sposoby:

REKLAMA

1) jeżeli są prowadzone księgi wykazujące przychody, o których mowa w art. 15 ustawy o PIT (podatkowa księga przychodów i rozchodów albo księgi rachunkowe) - dochodem z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica między przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększonymi o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego;

Przy czym podatnik prowadzący działy specjalne produkcji rolnej zobowiązany jest do powiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze prowadzenia ksiąg wykazujących przychód. Musi to zrobić przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku.

2) jeżeli nie są prowadzone ww. księgi wykazujące przychody - dochód z tego źródła ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcyjnej zwierzęcej, określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów.

Jakie ma obowiązki podatnik uzyskujący dochody z działów specjalnych produkcji rolnej

Do 30 listopada każdego roku podatnicy, którzy osiągają dochody z działów specjalnych produkcji rolnej, są obowiązani złożyć urzędowi skarbowemu (właściwemu wg miejsca zamieszkania podatnika) deklarację PIT-6/PIT6L o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku następnym. Potem urząd skarbowy wydaje podatnikowi decyzję ustalającą wysokość zaliczek na dany rok i trzeba te zaliczki (obniżone o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b ustawy o PIT, opłaconej w tym miesiącu przez podatnika) wpłacać do kasy lub na rachunek urzędu skarbowego w terminach do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień, w wysokości zaliczki należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego.

Działy specjalne produkcji rolnej - złóż deklarację do 30 listopada


TABELA RODZAJÓW I ROZMIARÓW DZIAŁÓW SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ ORAZ NORM SZACUNKOWYCH DOCHODU ROCZNEGO na 2014 r. (rozporządzenia Ministra Finansów z 19 września 2013 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnejDz. U. z 3 października 2013 r., poz. 1171)

Lp.

Rodzaje upraw i produkcji

Jednostka powierzchni upraw lub rodzajów produkcji

Norma szacunkowa dochodu rocznego

gr

1

2

3

4

1

Uprawy w szklarniach ogrzewanych powyżej 25 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

12

19

b) pozostałe

1 m2

4

53

2

Uprawy w szklarniach nieogrzewanych powyżej 25 m2

1 m2

2

79

3

Uprawy w tunelach foliowych ogrzewanych powyżej 50 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

9

08

b) pozostałe

1 m2

5

58

4

Uprawy grzybów i ich grzybni – powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej

1 m2

5

23

5

Drób rzeźny – powyżej 100 szt.:

a) kurczęta

1 sztuka

16

b) gęsi

1 sztuka

1

36

c) kaczki

1 sztuka

36

d) indyki

1 sztuka

88

6

Drób nieśny powyżej 80 szt.:

a) kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

46

b) kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

2

90

c) gęsi (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

1

91

d) kaczki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

57

e) indyki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

15

19

f) kury (produkcja jaj konsumpcyjnych)

1 sztuka

2

54

7

Wylęgarnie drobiu:

a) kurczęta

1 sztuka

01

b) gęsi

1 sztuka

09

c) kaczki

1 sztuka

02

d) indyki

1 sztuka

09

8

Zwierzęta futerkowe:

a) lisy i jenoty

od 1 samicy stada podstawowego

48

06

b) norki

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

21

13

c) tchórze

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

16

36

d) szynszyle

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

24

98

e) nutrie powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada podstawowego

5

76

f) króliki powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada podstawowego

5

76

9

Zwierzęta laboratoryjne:

a) szczury białe

1 sztuka

15

b) myszy białe

1 sztuka

02

10

Jedwabniki – produkcja kokonów

1 dm3

35

11

Pasieki powyżej 80 rodzin

1 rodzina

3

48

12

Uprawy roślin in vitro – powierzchnia półek

1 m2

209

14

13

Hodowla entomofagów – powierzchnia uprawy roślin żywicielskich

1 m2

174

27

14

Hodowla dżdżownic – powierzchnia łoża hodowlanego

1 m2

87

15

15

Hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym:

a) krowy powyżej 5 sztuk

1 sztuka

348

52

b) cielęta powyżej 10 sztuk

1 sztuka

73

21

c) bydło rzeźne powyżej 10 sztuk (z wyjątkiem opasów)

1 sztuka

38

31

d) tuczniki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

43

58

e) prosięta i warchlaki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

17

43

f) chów i hodowla owiec powyżej 10 sztuk

od 1 matki

6

99

g) tucz owiec powyżej 15 sztuk

1 sztuka

10

45

h) konie rzeźne

1 sztuka

522

83

i) konie hodowlane

1 sztuka stada podstawowego

418

26

j) hodowla ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi

1 dm3

1

57

k) hodowla psów rasowych

1 sztuka stada podstawowego

47

07

l) hodowla kotów rasowych

1 sztuka stada podstawowego

17

43

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA