REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie dochodów z dzierżawy

Klaudia Pastuszko
Opodatkowanie dochodów z dzierżawy
Opodatkowanie dochodów z dzierżawy

REKLAMA

REKLAMA

Dochody uzyskiwane przez podatnika z tytułu udzielonej dzierżawy podlegają na gruncie polskich przepisów podatkowych opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Czym jest dzierżawa? W jaki sposób została opodatkowana? Jak dokonać rozliczenia przychodów z dzierżawy?

REKLAMA

Autopromocja

Dzierżawa

Pod pojęciem dzierżawy rozumieć należy umowę, której główną funkcją jest uregulowanie korzystania z rzeczy cudzej, która przynosi użytkownikowi korzyści. Przedmiotem dzierżawy mogą być zarówno rzeczy ruchome, jak i nieruchomości oraz prawa. Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać rzecz dzierżawcy do używania i pobierania z niej pożytków. Czas obowiązywania umowy może być zarówno określony, jak i nieoznaczony. Dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu czynsz, płatny w świadczeniach pieniężnych jak i świadczeniach innego rodzaju – na przykład w ułamkowej części pożytków. Umowę dzierżawy zawartą na okres dłuższy niż 30 lat poczytuje się po upływie owego okresu za zawartą na czas nieoznaczony.

Po stronie dzierżawcy leży obowiązek dokonywania napraw, które są niezbędne do utrzymania przedmiotu dzierżawy w stanie niepogorszonym. Bez zgody wydzierżawiającego nie może on oddać przedmiotu dzierżawy w poddzierżawę, ani do bezpłatnego użytkowania. Jeśli nie dostosuje się do tej regulacji, wydzierżawiający może zerwać umowę bez zachowania terminu wypowiedzenia. Analogiczna sytuacja występuje, gdy wydzierżawiający spóźnia się z zapłatą czynszu za dwa pełne okresy rozliczeniowe, lub ponad 3 miesiące w przypadku czynszu płatnego rocznie.

Opodatkowanie dochodów z dzierżawy

Dochody uzyskiwane z tytułu udzielenia dzierżawy znajdują się w katalogu źródeł przychodów wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Można je zaliczyć do przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej, jeżeli stanowią wyłączny jej przedmiot, bądź też jeden z rodzajów prowadzonej działalności lub dotyczą składnika majątku, który pozostaje z nią związany. Oznacza to, iż podatnik co do zasady powinien dzierżawy udzielać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Przepisy jednak nie blokują możliwości prowadzenia prywatnej dzierżawy i rozliczania jej bez konieczności zakładania działalności. Różnić się to jednak będzie sposobem opodatkowania uzyskiwanych przychodów.

Dzierżawa w ramach działalności gospodarczej

Jeżeli dochody pochodzące z dzierżawy są prowadzone w ramach wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, podlegać będą w zależności od wybranego przez podatnika sposobu opodatkowania albo na zasadach ogólnych, w sposób progresywny przy zastosowaniu skali podatkowej, albo przy zastosowaniu podatku liniowego, którego stawka wynosić będzie 19% uzyskiwanego przychodu. Co do zasady podatnicy nie mogą jednak zdecydować się na opodatkowanie przy zastosowaniu ryczałtu – ten sposób opodatkowania zastrzeżony jest dla podatników osiągających dochody w ramach prowadzenia usług hotelarskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzierżawa prywatna

Jeżeli podatnik uzyskuje przychody z dzierżawy, lecz nie ma to związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, kwalifikuje się je jako odrębne źródła przychodu. W związku  tym owe przychody podlegać będą w zależności od wyboru podatnika albo na zasadach ogólnych według progresywnej skali podatkowej, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (18% do kwoty 85528 zł oraz 32% od nadwyżki po przekroczeniu limitu 85528 zł), bądź też w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanym, według stawki 8,5% przychodów.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA