REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z podatku od nieruchomości obiektu sportowego w czasie koronawirusa

Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”
Kancelaria specjalizuje się w prawie sportowym i gospodarczym.
Zwolnienie od podatku od nieruchomości obiektu sportowego w czasie koronawirusa
Zwolnienie od podatku od nieruchomości obiektu sportowego w czasie koronawirusa
ST

REKLAMA

REKLAMA

Czy podmiot korzystający z obiektu sportowego, w związku z następstwami działania COVID-19 uprawniony jest do skorzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości?

W dobie walki z koronawirusem należy sięgać wzrokiem nie tylko do tego co jest, ale zastanowić się co będzie, kiedy ta plaga się skończy. W chwili obecnej perspektywy dla sportu rysują się w ciemnych barwach. Oprócz utraty przychodów, organizacje sportowe ponoszą stałe nakłady na prowadzoną działalność, takie jak np. koszty pracownicze, mediów, należności czynszowych, czy też podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z należności publicznych, która niewątpliwie jest znacznym wydatkiem w budżecie każdego podmiotu, jest podatek od nieruchomości.

Czy zatem podmiot korzystający z obiektu sportowego, w związku z następstwami działania COVID-19 będzie uprawniony do skorzystania z jakiejś formy ulgi podatkowej?

Jeżeli chodzi o ogólne zasady skorzystania z ulg podatkowych, to rozwiązania są w zasadzie uniwersalne, przy czym w związku z zaistniałą sytuacją organ podatkowy, który będzie rozważał przyznanie ulgi winien w szczególności rozważyć  w kontekście ważnego interesu podatnika, sytuację materialną wnioskodawcy i jego rzeczywiste możliwości płatnicze. Rozpatrujący taki wniosek wójt, burmistrz bądź prezydent winien sięgnąć wzrokiem dalej niż najbliższe kilka miesięcy, bądź lat, których dotyczy wniosek podatnika i rozważyć, czy jednorazowa zapłata (ściągnięcie) zaległości podatkowej nie spowoduje konieczności zapewnienia podatnikowi środków pomocy ze strony państwa w przypadku jednorazowej zapłaty podatku (takich jak zasiłki, zapomogi i inna pomoc o charakterze socjalnym zarówno dla wnioskodawcy, jak i pracowników, których zatrudnia podatnik). Przywołany jak wyżej argument, jeszcze kilka tygodni temu często był traktowany abstrakcyjnie, żądano od podatników skonkretyzowania okoliczności wpływających negatywnie na sytuację podatnika w przypadku braku przyznania ulgi. W dobie ostatnich wydarzeń, uzasadnienie okoliczności związanych z ważnym interesem podatnika jest (o zgrozo) znacznie ułatwione.

REKLAMA

Czy jednak podatnik pozostawiony jest łasce organu podatkowego i czy bez jego aktywności nie może mu zostać przyznana żadna ulga?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak się okazuje, w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach lokalnych (tj. z dnia 16 maja 2019 r. Dz.U. z 2019 r. poz. 1170) prawodawca w art. 7 przewidział szereg zwolnień z tej należności.

I tak, zwolnieniu z podatku od nieruchomości podlegają m.in. grunty, budynki lub ich części zajęte wyłącznie na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i   bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży (tak art. 7 ust. 1 pkt 5 w/w ustawy). Kto miał jednak skorzystać z tego zwolnienia, ten skorzystał, niemniej zwracam uwagę, że pojęcie "zajęte na prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu" odnoszące się do nieruchomości odnosi się nie tylko do tych części nieruchomości, na których faktycznie wykonuje się konkretne czynności, powodujące realizację celów działalności, ale także wszystkie te elementy powierzchni, które w świetle przepisów obowiązującego prawa są niezbędne do uruchomienia i prowadzenia tej działalności. Jeżeli zatem brak określonych pomieszczeń typu np. toalety, łazienki, szatnie powodowałyby niemożność wykorzystania nieruchomości na cele kultury fizycznej i sportu, należy przyjąć, iż są one zajęte na prowadzenie tej działalności (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 22 marca 2018 r., sygn. I SA/Ke 23/18, źródło: Portal Orzeczeń Sądów Powszechnych).

Oprócz powyższego zwolnienia, prawodawca daje jednak organowi samorządu terytorialnego narzędzie, jak się wydaje idealne na takie jak obecna sytuacje, w postaci możliwości uchwalenia przez radę gminy zwolnień przedmiotowych, innych niż określonych w ustawie (por. art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach lokalnych). Taka uchwała powinna spełniać warunki udzielania zwolnień stanowiących pomoc publiczną, które zostały opisane w rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 20d ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach lokalnych, ale jak pokazuje praktyka niektórych samorządów, nie jest potrzebna epidemia, aby takie zwolnienie dla obiektów sportowych zastosować.

Jako przykład zastosowania takiego zwolnienia wskazać można na Uchwałę Nr XXIX/576/16 Rady Miasta Krosna z dnia 30 czerwca 2016 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości obiektów sportowych, w której zwolniono od podatku od nieruchomości grunty, budynki lub ich części oraz budowalne lub ich części o charakterze ogólnodostępnym, zajęte wyłącznie na prowadzenie zadań z zakresu sportu, kultury fizycznej i rekreacji ruchowej.

Zgodnie z uchwałą zwolnieniu podlegają wymienione w niej obiekty sportowe, zajęte wyłącznie na prowadzenie zadań z zakresu sportu, kultury fizycznej i rekreacji ruchowej, wraz z zajętym przez nie gruntem, takie jak np. stadiony, boiska o nawierzchni sztucznej i naturalnej, korty tenisowe kryte i odkryte, siłownie, baseny i inne obiekty w uchwale wskazane. Aby nie było wątpliwości uchwala zwalnia też z podatku infrastrukturę towarzyszącą obiektom sportowym wymienionym w akcie, za wyjątkiem zajętej na prowadzenie innej działalności gospodarczej, niż działalność zwolniona. Uzasadnienie tej uchwały wskazuje, iż jej autorzy kierowali się szeroko rozumianym interesem publicznym. I tak, jako powody zwolnień podatkowych wskazuje się na ważny element polityki rozwoju miasta, którym jest pobudzanie rozwoju działalności sportowej. Utrzymanie obiektów sportowych jest bardzo kosztowne i mało dochodowe wobec czego uzasadnione jest wsparcie dla podmiotów zarządzających takimi obiektami. Wsparcie to ma zatem na celu stworzenie zachęty do ich finansowania i tworzenie nowej infrastruktury sportowej. Krzewienie aktywności fizycznej służyć będzie celom społecznym i wychowawczym, przyczyniając się do poprawy zdrowia i kondycji mieszkańców Miasta Krosna oraz zainteresowań w zakresie kultury fizycznej.

Jak widać, z możliwości stosowania zwolnienia przedmiotowego można skorzystać na poziomie lokalnym w celu wsparcia podmiotów zarządzających obiektami sportowymi, wiążąc to jednocześnie z elementami polityki rozwoju lokalnej społeczności. Jeżeli więc istnieje możliwość wsparcia lokalnego sportu, grzechem byłoby pozostawienie go samemu sobie.

Maciej Broniecki, Radca Prawny
Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA