REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z podatku od nieruchomości obiektu sportowego w czasie koronawirusa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”
Kancelaria specjalizuje się w prawie sportowym i gospodarczym.
Zwolnienie od podatku od nieruchomości obiektu sportowego w czasie koronawirusa
Zwolnienie od podatku od nieruchomości obiektu sportowego w czasie koronawirusa
ST

REKLAMA

REKLAMA

Czy podmiot korzystający z obiektu sportowego, w związku z następstwami działania COVID-19 uprawniony jest do skorzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości?

W dobie walki z koronawirusem należy sięgać wzrokiem nie tylko do tego co jest, ale zastanowić się co będzie, kiedy ta plaga się skończy. W chwili obecnej perspektywy dla sportu rysują się w ciemnych barwach. Oprócz utraty przychodów, organizacje sportowe ponoszą stałe nakłady na prowadzoną działalność, takie jak np. koszty pracownicze, mediów, należności czynszowych, czy też podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Jedną z należności publicznych, która niewątpliwie jest znacznym wydatkiem w budżecie każdego podmiotu, jest podatek od nieruchomości.

Czy zatem podmiot korzystający z obiektu sportowego, w związku z następstwami działania COVID-19 będzie uprawniony do skorzystania z jakiejś formy ulgi podatkowej?

Jeżeli chodzi o ogólne zasady skorzystania z ulg podatkowych, to rozwiązania są w zasadzie uniwersalne, przy czym w związku z zaistniałą sytuacją organ podatkowy, który będzie rozważał przyznanie ulgi winien w szczególności rozważyć  w kontekście ważnego interesu podatnika, sytuację materialną wnioskodawcy i jego rzeczywiste możliwości płatnicze. Rozpatrujący taki wniosek wójt, burmistrz bądź prezydent winien sięgnąć wzrokiem dalej niż najbliższe kilka miesięcy, bądź lat, których dotyczy wniosek podatnika i rozważyć, czy jednorazowa zapłata (ściągnięcie) zaległości podatkowej nie spowoduje konieczności zapewnienia podatnikowi środków pomocy ze strony państwa w przypadku jednorazowej zapłaty podatku (takich jak zasiłki, zapomogi i inna pomoc o charakterze socjalnym zarówno dla wnioskodawcy, jak i pracowników, których zatrudnia podatnik). Przywołany jak wyżej argument, jeszcze kilka tygodni temu często był traktowany abstrakcyjnie, żądano od podatników skonkretyzowania okoliczności wpływających negatywnie na sytuację podatnika w przypadku braku przyznania ulgi. W dobie ostatnich wydarzeń, uzasadnienie okoliczności związanych z ważnym interesem podatnika jest (o zgrozo) znacznie ułatwione.

Czy jednak podatnik pozostawiony jest łasce organu podatkowego i czy bez jego aktywności nie może mu zostać przyznana żadna ulga?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak się okazuje, w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach lokalnych (tj. z dnia 16 maja 2019 r. Dz.U. z 2019 r. poz. 1170) prawodawca w art. 7 przewidział szereg zwolnień z tej należności.

I tak, zwolnieniu z podatku od nieruchomości podlegają m.in. grunty, budynki lub ich części zajęte wyłącznie na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i   bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży (tak art. 7 ust. 1 pkt 5 w/w ustawy). Kto miał jednak skorzystać z tego zwolnienia, ten skorzystał, niemniej zwracam uwagę, że pojęcie "zajęte na prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu" odnoszące się do nieruchomości odnosi się nie tylko do tych części nieruchomości, na których faktycznie wykonuje się konkretne czynności, powodujące realizację celów działalności, ale także wszystkie te elementy powierzchni, które w świetle przepisów obowiązującego prawa są niezbędne do uruchomienia i prowadzenia tej działalności. Jeżeli zatem brak określonych pomieszczeń typu np. toalety, łazienki, szatnie powodowałyby niemożność wykorzystania nieruchomości na cele kultury fizycznej i sportu, należy przyjąć, iż są one zajęte na prowadzenie tej działalności (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 22 marca 2018 r., sygn. I SA/Ke 23/18, źródło: Portal Orzeczeń Sądów Powszechnych).

REKLAMA

Oprócz powyższego zwolnienia, prawodawca daje jednak organowi samorządu terytorialnego narzędzie, jak się wydaje idealne na takie jak obecna sytuacje, w postaci możliwości uchwalenia przez radę gminy zwolnień przedmiotowych, innych niż określonych w ustawie (por. art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach lokalnych). Taka uchwała powinna spełniać warunki udzielania zwolnień stanowiących pomoc publiczną, które zostały opisane w rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 20d ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach lokalnych, ale jak pokazuje praktyka niektórych samorządów, nie jest potrzebna epidemia, aby takie zwolnienie dla obiektów sportowych zastosować.

Jako przykład zastosowania takiego zwolnienia wskazać można na Uchwałę Nr XXIX/576/16 Rady Miasta Krosna z dnia 30 czerwca 2016 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości obiektów sportowych, w której zwolniono od podatku od nieruchomości grunty, budynki lub ich części oraz budowalne lub ich części o charakterze ogólnodostępnym, zajęte wyłącznie na prowadzenie zadań z zakresu sportu, kultury fizycznej i rekreacji ruchowej.

REKLAMA

Zgodnie z uchwałą zwolnieniu podlegają wymienione w niej obiekty sportowe, zajęte wyłącznie na prowadzenie zadań z zakresu sportu, kultury fizycznej i rekreacji ruchowej, wraz z zajętym przez nie gruntem, takie jak np. stadiony, boiska o nawierzchni sztucznej i naturalnej, korty tenisowe kryte i odkryte, siłownie, baseny i inne obiekty w uchwale wskazane. Aby nie było wątpliwości uchwala zwalnia też z podatku infrastrukturę towarzyszącą obiektom sportowym wymienionym w akcie, za wyjątkiem zajętej na prowadzenie innej działalności gospodarczej, niż działalność zwolniona. Uzasadnienie tej uchwały wskazuje, iż jej autorzy kierowali się szeroko rozumianym interesem publicznym. I tak, jako powody zwolnień podatkowych wskazuje się na ważny element polityki rozwoju miasta, którym jest pobudzanie rozwoju działalności sportowej. Utrzymanie obiektów sportowych jest bardzo kosztowne i mało dochodowe wobec czego uzasadnione jest wsparcie dla podmiotów zarządzających takimi obiektami. Wsparcie to ma zatem na celu stworzenie zachęty do ich finansowania i tworzenie nowej infrastruktury sportowej. Krzewienie aktywności fizycznej służyć będzie celom społecznym i wychowawczym, przyczyniając się do poprawy zdrowia i kondycji mieszkańców Miasta Krosna oraz zainteresowań w zakresie kultury fizycznej.

Jak widać, z możliwości stosowania zwolnienia przedmiotowego można skorzystać na poziomie lokalnym w celu wsparcia podmiotów zarządzających obiektami sportowymi, wiążąc to jednocześnie z elementami polityki rozwoju lokalnej społeczności. Jeżeli więc istnieje możliwość wsparcia lokalnego sportu, grzechem byłoby pozostawienie go samemu sobie.

Maciej Broniecki, Radca Prawny
Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA