REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzór wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej ORD-IN (5)

Wzór wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej ORD-IN (5), jak wypełnić ORD-IN
Wzór wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej ORD-IN (5), jak wypełnić ORD-IN

REKLAMA

REKLAMA

Od 11 lutego 2013 r. obowiązuje nowy wzór wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej ORD-IN (5). Ministerstwo Finansów przygotowało zalecenia jak poprawnie wypełnić wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-IN. Publikujemy poniżej te wskazówki.

Formularz ORD-IN jest przeznaczony dla wszystkich podmiotów chcących złożyć wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

REKLAMA

Autopromocja

Wniosek należy wypełnić w języku polskim, czytelnie – najlepiej literami drukowanymi.

Trzeba pamiętać o zamieszczeniu numeru NIP lub PESEL na wniosku i na dowodzie wpłaty. Częstym błędem jest brak właściwego wyboru organ podatkowego, do którego kierowany jest wniosek i niewłaściwy wybór numer konta bankowego do wpłaty opłaty za wniosek.

Część A – MIEJSCE I CEL ZŁOŻENIA WNIOSKU

A.1. Organ, do którego kierowany jest wniosek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W poz. od 4 do 8 należy wybrać organ podatkowy, który zasięgiem terytorialnym obejmuje miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy.

A.2. Cel złożenia wniosku

W poz. 9 należy wybrać czy celem wniosku jest złożenie, czy też uzupełnienie wcześniej złożonego wniosku.

Część B – DANE WNIOSKODAWCY

B.1. Dane identyfikacyjne

W poz. 10 należy wskazać rodzaj wnioskodawcy: osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, osoba fizyczna, inny – np. podatkowa grupa kapitałowa.

W poz. 11, 12, 13 zamieszcza się dane dotyczące wnioskodawcy. W przypadku, gdy wnioskodawca to:

1) osoba fizyczna – podaje: nazwisko, pierwsze imię, datę urodzenia,

2) podmiot niebędący osobą fizyczną – podaje pełną nazwę i numer REGON oraz KRS.

B.2. Status wnioskodawcy

W poz. 14 należy wskazać status wnioskodawcy: podatnik, płatnik, inkasent, osoba trzecia w rozumieniu art. 110-117a ustawy Ordynacja podatkowa, inny – np. podmiot planujący podjęcie działalności na terenie RP.

Osobami uprawnionymi do złożenia wniosku są:

- osoby prawne,

- jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej,

- osoby fizyczne,

- inni zainteresowani, np. podmioty niemające miejsca zamieszkania lub siedziby na terytorium RP.

B.3. Adres siedziby/Adres zamieszkania

W poz. 15-24 podaje się miejsce zamieszkania lub adres siedziby.

B.4. Adres do korespondencji

Część tę ( poz. 25 do 34 ) wypełnia się w przypadku, gdy adres korespondencyjny jest inny niż adres zamieszkania lub siedziby podany w części B.3.

Część C – ORGANY PODATKOWE WŁAŚCIWE DLA WNIOSKODAWCY ZE WZGLĘDU NA SPRAWĘ BĘDĄCĄ PRZEDMIOTEM INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

W poz. 35 wpisuje się nazwę i adres organu podatkowego (naczelnika urzędu skarbowego lub naczelnika urzędu celnego) właściwego dla wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji; np.: w zakresie wniosku dotyczącego podatku od towarów i usług - naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wnioskodawcy w zakresie rozliczeń podatku od towarów i usług; w przypadku wniosku dotyczącego podatku akcyzowego, naczelnika urzędu celnego właściwego dla wnioskodawcy w zakresie rozliczeń podatku akcyzowego.

Krótsza lista rajów podatkowych

Nowe terminy wystawiania faktur od 2013 roku

Samochód służbowy przychodem menedżera?


Część D – DANE PEŁNOMOCNIKA DO DORĘCZEŃ LUB PRZEDSTAWICI ELA

Poz. 36-48 wypełnia się tylko wówczas, gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika lub osobę upoważnioną.

Część E – ZAKRES WNIOSKU

E.1. Przedmiot wniosku

Przedmiotem interpretacji może być stan faktyczny, czyli zaistniała sytuacja (poz. 49), jak również zdarzenie przyszłe (poz. 50), czyli działania lub zaniechania planowane przez wnioskodawcę.

E.3. Wskazanie przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji

W poz. 61 należy wskazać oznaczenie przepisów (artykuł, paragraf, itd.) wraz z nazwą aktu prawnego (tytuł ustawy lub rozporządzenia), który jest przedmiotem interpretacji, bez przytaczania treści przepisu.

Część F – WYSOKOŚĆ, SPOSÓB UISZCZENIA I ZWROTU OPŁATY ORAZ NUMERY KONT BANKOWYCH

Opłata za interpretację wynosi 40 zł od każdego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku, jeżeli w jednym wniosku opisano kilka stanów faktycznych lud zdarzeń przyszłych, które mają zostać wyjaśnione, opłatę należy wnieść za każdy opisany stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe.

W poz. 66 należy wskazać na sposób zwrotu nienależnej opłaty.

Wypełniając druk opłaty nie zapomnij o numerze NIP lub PESEL. Wnosząc wpłatę na konto bankowe, wybierz konto organu, do którego kierujesz wniosek. Opłatę należy uiścić w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

Część G – WYCZERPUJĄCE PRZEDSTAWIENIE ZAISTNIAŁEGO STANU FAKTYCZNEGO (STANÓW FAKTYCZNYCH), ZDARZENIA PRZYSZŁEGO (ZDARZEŃ PRZYSZŁYCH) I PYTANIA (PYTAŃ)

Opis zdarzenia (poz. 68) powinien być jak najbardziej szczegółowy i dotyczyć wszystkich aspektów sprawy będącej przedmiotem wniosku. W przypadku braku wystarczającej ilości miejsca dalszą część opisu należy przed - stawić w załączniku ORD-IN/A.

Nie należy do wniosku dołączać innej dokumentacji, gdyż organ wydający interpretacje nie jest uprawniony do ich analizy. Niezbędne jest natomiast dokładne opisanie we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego wynikającego z tej dokumentacji.

W poz. 69 wnioskodawca wpisuje pytania dotyczące stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), będącego przedmiotem interpretacji, przedstawionego w poz. 68 .

W przypadku, gdy przedmiotem wniosku jest zarówno stan faktyczny, jak i zdarzenie przyszłe, a wniosek zawiera kilka pytań, to pytania te należy przyporządkować odpowiednio do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Część H – WŁASNE STANOWISKO W SPRAWIE OCENY PRAWNEJ ZAISTNIAŁEGO STANU FAKTYCZNEGO LUB ZDARZENIA PRZYSZŁEGO

W poz. 70 (strony 4-6 wniosku) wnioskodawca przedstawia własne stanowisko w sprawie oceny prawnej opisanej sytuacji oraz wskazuje, który przepis prawa, jego zdaniem, ma zastosowanie do przedstawionego stanu.

W przypadku, gdy przedstawienie stanowiska przekracza ilość miejsca przeznaczoną we wniosku, dalszą część na - leży przedstawić w załączniku do wniosku o interpretację indywidualną ORD-IN/A.

Wniosek o wydanie interpretacji nie będzie rozpatrywany, jeśli nie będzie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, tj.:

- nie będzie zawierał wyczerpującego opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego,

- nie będzie zawierał przedstawienia własnego stanowiska (oceny prawnej) opisanego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego,

- nie zostanie w terminie wniesiona opłata od wniosku, po uprzednim wezwaniu do jej uiszczenia.

Część I – INFORMACJA O ZAŁĄCZNIKACH ORD-IN/A

W poz. 71 wnioskodawca podaje liczbę dołączonych do wniosku załączników ORD-IN/A.

Część J – OŚWIADCZENIE I PODPIS WNIOSKODAWCY LUB OSOBY UPOWAŻNIONEJ

Wnioskujący o wydanie interpretacji indywidualnej składa oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania (zgodnie z art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

REKLAMA

Podpisuje również oświadczenie, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem, w dniu jego złożenia, nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania podlega ten, kto składając zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3 (art. 233 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – kodeks karny Dz. u . Nr 88, poz. 553, z późn. zm.)

W razie złożenia fałszywego oświadczenia wydana interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych.

W poz.72 zamieszcza się imię i nazwisko wnioskodawcy lub osoby upoważnionej. W przypadku, gdy z wnioskiem występuje osoba upoważniona, do wniosku należy dołączyć pełnomocnictwo lub inny dokument, z którego wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy.

W przypadku ustanowienia pełnomocnika należy pamiętać, że złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa (zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. u . Nr 225, poz. 1635).

Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej od pełnomocnictw dołączanych do wniosków ORD-IN jest prezydent miasta właściwy ze względu na siedzibę Biura k rajowej Informacji Podatkowej. Opłatę skarbową dokonuje się w kasie właściwego organu podatkowego lub na jego rachunek.

Wnioskodawcy składający wniosek do:

1) Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy opłatę skarbową za pełnomocnictwo powinni wnieść do Prezydenta Miasta Torunia.

2) Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach opłatę skarbową za pełnomocnictwo powinni wnieść do Prezydenta Miasta Bielska-Białej.

3) Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi opłatę skarbową za pełnomocnictwo powinni wnieść do Prezydenta Miasta Piotrkowa Trybunalskiego.

4) Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu opłatę skarbową za pełnomocnictwo powinni wnieść do Prezydenta Miasta Leszna.

5) Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie opłatę skarbową za pełnomocnictwo powinni wnieść do Prezydenta Miasta Płocka.

Nie zapomnij o podpisie na wniosku (poz. 73)!

Przed złożeniem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego sprawdź, czy:

- podałeś numer NIP lub PESEL na wniosku i na druku opłaty,

- wybrałeś właściwy organ, do którego adresujesz wniosek,

- wybrałeś właściwe konto bankowe (jeżeli opłatę uiszczasz na konto),

- przedstawiłeś wyczerpująco stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe,

- precyzyjnie zadałeś pytanie,

- podałeś oznaczenia przepisu prawnego, który podlega interpretacji,

- przedstawiłeś swoją ocenę prawną,

- podpisałeś wniosek,

- załączyłeś pełnomocnictwo lub inny dokument, z którego wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy.

Jeżeli masz wątpliwości co do sposobu wypełnienia wniosku, pod numerem tel. 801 055 055 (z telefonu stacjonarnego) lub tel. 22 330 03 30 (z telefonu komórkowego) możesz liczyć na pomoc konsultantów krajowej Informacji Podatkowej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA