REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta PIT-a

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Korekta PIT 2011 / 2012
Korekta PIT 2011 / 2012

REKLAMA

REKLAMA

Korekta deklaracji podatkowej następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Korektę zeznania sporządza się na takim samym druku PIT, który był właściwy dla złożenia zeznania rocznego za dany rok.

Jeżeli zeznanie zostało złożone wiele lat temu, oznacza to kłopoty dla podatnika w zakresie zdobycia odpowiedniego druku. Wystarczy jednak zajrzeć na stronę internetową Ministerstwa Finansów i w dziale „formularze” znaleźć właściwy wzór np. PIT-36 dla zeznania za 2003 r.

REKLAMA

Korekta polega na przepisaniu – oprócz informacji zmienianych lub nowych – wszystkich informacji z pierwotnego zeznania. Na pierwszej stronie formularza zamiast kwadratu „złożenie zeznania” należy zaznaczyć kwadrat „złożenie korekty”.

Ponieważ skorygowane zeznanie nie zawiera tylko poprawionych informacji, nie informuje wprost organu podatkowego o zakresie korekty. Dlatego do tak sporządzonego zeznania trzeba dołączyć uzasadnienie przyczyn korekty. Jest to opis błędu jaki popełnił podatnik składając pierwotne zeznanie oraz opis działań podjętych w celu usunięcia błędu.

Bez uzasadnienia organ podatkowy nie miałby wiedzy, jaki błąd stwierdził i poprawił w zeznaniu podatnik i musiałby dokonać porównania pierwotnego zeznania i jego korekty.

Polecamy: Rozliczenia PIT-ów 2012/2012

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przykład uzasadnienia przyczyn korekty PIT-a:

REKLAMA

                                                                                                    Warszawa, dnia 21 kwietnia 2008 r.

Jan Kowalski
00-001 Warszawa
ul. Alternatywna 111
NIP: 111-111-11-11

                                                                                                     Naczelnik Urzędu Skarbowego
                                                                                                     Warszawa-Śródmieście
                                                                                                     ul. Lindleya

                                       UZASADNIENIE PRZYCZYN KOREKTY ZEZNANIA ROCZNEGO

W dniu 11 października 2007 r. sprzedałem mieszkanie położone w Warszawie przy ul. ............. nr .... m. ...., które nabyłem w dniu 5 stycznia 2007 r.. Byłem zameldowany w tym mieszkaniu od 20 stycznia 2005 r. do 10 październka 2007 r.. Według aktualnej interpretacji ogólnej Ministra Finansów w sprawie "ulgi meldunkowej" z 19 lutego 2008 r. (nr DD2/033/0557/SKT/07/1682) jestem uprawniony do skorzystania z tej ulgi.

Jednak w październiku 2007 r. interpretacje organów podatkowych, w tym i tutejszego urzędu były odmienne. Urzędnicy US W-wa - Śródmieście twierdzili, że nie liczy mi się okres zameldowania sprzed 1 stycznia 2007 r. - więc z tego względu nie mogłem ich zdaniem skorzystać z ulgi. Tak też twierdziły organy podatkowe w oficjalnych interpretacjach podatkowych.

Zasugerowawszy się tymi wyjaśnieniami i interpretacjami nie złożyłem w październiku 2007 r. oświadczenia o przysługiwaniu mi praw do ulgi meldunkowej w wymaganym 14-dniowym terminie. 10 stycznia 2008 r. złożyłem zeznanie podatkowe (PIT-36), w którym wykazałem podatek od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania w kwocie 15 400,- zł i tego dnia podatek zapłaciłem w kasie urzędu.

Obecnie składam korektę zeznania PIT-36 za 2007 rok złożonego 10 stycznia 2008 r. już bez wykazanego podatku od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania. Dochód ten podlega bowiem zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 126 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami).

Jan Kowalski ______________________


Prawo do korekty zeznania ulega zawieszeniu. Rozstrzyga o tym art. 81b § 1 Ordynacji podatkowej. Na tej podstawie uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Nie jest to odebranie prawa do kontroli, a jego zawieszenie. Bardzo ważny jest zwrot „w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą.” Oznacza to, że kontrola podatnika w zakresie rozliczenia podatku dochodowego za 2006 r. nie odbiera podatnikowi prawa do korekty zeznania PIT-38 za 2005 rok.

Zobacz także: Najczęstsze błędy w rocznych PIT-ach - czyli ucz się na cudzych błędach


Prawo do korekty przysługuje podatnikowi nadal po zakończeniu:

a) kontroli podatkowej,

b) postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.


W czasie trwania kontroli organ podatkowy nie ma prawa odmówić przyjęcia prawidłowo sporządzonej korekty wraz z uzasadnieniem. Korekta ta nie wywołuje jednak skutków prawnych.

Czasem urząd skarbowy może sam dokonać korekty Twojego zeznania podatkowego. Może to zrobić w razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki. Warunkiem tej urzędowej korekty jest jednak, by w wyniku tej korekty zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1.000 zł.

Polecamy: Ulga internetowa - 2011/2012

REKLAMA


Warto wiedzieć jak interpretują prawo do korekty urzędy skarbowe (z pisma Naczelnika Urzędu Skarbowego w Biłgoraju - nr PO/415-21/05): Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym - poprawnym już - wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji, z wynikającym z przepisu prawa obowiązkiem dołączenia pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty. Dodatkowo należy pamiętać, iż w przypadku gdy w złożonym pierwotnie zeznaniu podatkowym, podatnik wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek albo wykazał nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej, korektę składa się wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty (w którym to wniosku winna być określona kwota nadpłaty)


Możliwość złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wygasa po upływie 5 lat od dnia złożenia zeznania rocznego przez podatników podatku dochodowego. Złożenie korekty zeznania podatkowego jest niezbędne do rozpatrzenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku. Korekta zeznania podatkowego bez takiego wniosku nie inicjuje postępowania podatkowego w sprawie nienależnie pobranego podatku.


Planując dokonanie korekty warto jeszcze sprawdzić, czy nie upłynęły terminy przedawnienia w zakresie zobowiązania podatkowego. Prawo do złożenia korekty istnieje dopóki zobowiązanie nie uległo przedawnieniu.


Okres przedawnienia zobowiązań wynosi pięć lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W tym samym terminie można dokonać korekty zeznania podatkowego. W przypadku np. PIT-36, PIT-37 za 2004 r. prawo do złożenia korekty przysługuje w okresie 5 lat licząc od końca 2005 r., gdyż wtedy przypadał termin płatności podatku. Tak więc inaczej liczy się termin przedawnienia, kiedy podatnik koryguje zeznanie z uwagi na zaniżenie wielkości podatku, a inaczej gdy podatek został zawyżony.

Należy odróżnić korektę zeznania rocznego po 30 kwietnia 2009 r. od korekty dokonanej przed tą datą. W praktyce korekta złożonego zeznania za 2008 r. dokonana przed 30 kwietnia 2009 r. będzie jego ponownym złożeniem (pomimo zaznaczenia kwadratu „korekta”).

Różnić się będzie od korekty złożonej po 30 kwietnia 2009 r. zachowaniem przez podatnika pełni praw i przywilejów związanych ze składaniem zeznania rocznego za 2008 r. Przykładowo, jeżeli podatnik złożył zeznanie np. PIT-37 w styczniu 2009 r. wybierając rozliczenie jako osoba samotna, może poprzez korektę do 30 kwietnia 2009 r. ponownie złożyć zeznanie PIT-37 i wybrać wspólne rozliczenie z małżonkiem. Poprzez korektę dokonaną po 30 kwietnia 2009 r. taka zmiana będzie niemożliwa.

Warto zobaczyć: Ulga rehabilitacyjna - 2011/2012


Zazwyczaj popełnienie błędu w rozliczeniach fiskusa przy kilku dodatkowych warunkach zagrożone jest sankcjami karnymi. Od tego ryzyka uwalnia tzw. czynny żal.
W przypadku korekty deklaracji nie ma potrzeby go składać
. Wynika to z art. 16a Kodeksu karnego skarbowego, który stanowi: Nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa lub ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.), korektę deklaracji podatkowej wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.


Tomasz Król

ekspert podatkowy

Polecamy: Podatki 2011

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA