REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta PIT-a

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Korekta PIT 2011 / 2012
Korekta PIT 2011 / 2012

REKLAMA

REKLAMA

Korekta deklaracji podatkowej następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Korektę zeznania sporządza się na takim samym druku PIT, który był właściwy dla złożenia zeznania rocznego za dany rok.

Jeżeli zeznanie zostało złożone wiele lat temu, oznacza to kłopoty dla podatnika w zakresie zdobycia odpowiedniego druku. Wystarczy jednak zajrzeć na stronę internetową Ministerstwa Finansów i w dziale „formularze” znaleźć właściwy wzór np. PIT-36 dla zeznania za 2003 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Korekta polega na przepisaniu – oprócz informacji zmienianych lub nowych – wszystkich informacji z pierwotnego zeznania. Na pierwszej stronie formularza zamiast kwadratu „złożenie zeznania” należy zaznaczyć kwadrat „złożenie korekty”.

Ponieważ skorygowane zeznanie nie zawiera tylko poprawionych informacji, nie informuje wprost organu podatkowego o zakresie korekty. Dlatego do tak sporządzonego zeznania trzeba dołączyć uzasadnienie przyczyn korekty. Jest to opis błędu jaki popełnił podatnik składając pierwotne zeznanie oraz opis działań podjętych w celu usunięcia błędu.

Bez uzasadnienia organ podatkowy nie miałby wiedzy, jaki błąd stwierdził i poprawił w zeznaniu podatnik i musiałby dokonać porównania pierwotnego zeznania i jego korekty.

REKLAMA

Polecamy: Rozliczenia PIT-ów 2012/2012

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przykład uzasadnienia przyczyn korekty PIT-a:

                                                                                                    Warszawa, dnia 21 kwietnia 2008 r.

Jan Kowalski
00-001 Warszawa
ul. Alternatywna 111
NIP: 111-111-11-11

                                                                                                     Naczelnik Urzędu Skarbowego
                                                                                                     Warszawa-Śródmieście
                                                                                                     ul. Lindleya

                                       UZASADNIENIE PRZYCZYN KOREKTY ZEZNANIA ROCZNEGO

W dniu 11 października 2007 r. sprzedałem mieszkanie położone w Warszawie przy ul. ............. nr .... m. ...., które nabyłem w dniu 5 stycznia 2007 r.. Byłem zameldowany w tym mieszkaniu od 20 stycznia 2005 r. do 10 październka 2007 r.. Według aktualnej interpretacji ogólnej Ministra Finansów w sprawie "ulgi meldunkowej" z 19 lutego 2008 r. (nr DD2/033/0557/SKT/07/1682) jestem uprawniony do skorzystania z tej ulgi.

Jednak w październiku 2007 r. interpretacje organów podatkowych, w tym i tutejszego urzędu były odmienne. Urzędnicy US W-wa - Śródmieście twierdzili, że nie liczy mi się okres zameldowania sprzed 1 stycznia 2007 r. - więc z tego względu nie mogłem ich zdaniem skorzystać z ulgi. Tak też twierdziły organy podatkowe w oficjalnych interpretacjach podatkowych.

Zasugerowawszy się tymi wyjaśnieniami i interpretacjami nie złożyłem w październiku 2007 r. oświadczenia o przysługiwaniu mi praw do ulgi meldunkowej w wymaganym 14-dniowym terminie. 10 stycznia 2008 r. złożyłem zeznanie podatkowe (PIT-36), w którym wykazałem podatek od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania w kwocie 15 400,- zł i tego dnia podatek zapłaciłem w kasie urzędu.

Obecnie składam korektę zeznania PIT-36 za 2007 rok złożonego 10 stycznia 2008 r. już bez wykazanego podatku od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania. Dochód ten podlega bowiem zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 126 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami).

Jan Kowalski ______________________


Prawo do korekty zeznania ulega zawieszeniu. Rozstrzyga o tym art. 81b § 1 Ordynacji podatkowej. Na tej podstawie uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Nie jest to odebranie prawa do kontroli, a jego zawieszenie. Bardzo ważny jest zwrot „w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą.” Oznacza to, że kontrola podatnika w zakresie rozliczenia podatku dochodowego za 2006 r. nie odbiera podatnikowi prawa do korekty zeznania PIT-38 za 2005 rok.

Zobacz także: Najczęstsze błędy w rocznych PIT-ach - czyli ucz się na cudzych błędach


Prawo do korekty przysługuje podatnikowi nadal po zakończeniu:

a) kontroli podatkowej,

b) postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.


W czasie trwania kontroli organ podatkowy nie ma prawa odmówić przyjęcia prawidłowo sporządzonej korekty wraz z uzasadnieniem. Korekta ta nie wywołuje jednak skutków prawnych.

Czasem urząd skarbowy może sam dokonać korekty Twojego zeznania podatkowego. Może to zrobić w razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki. Warunkiem tej urzędowej korekty jest jednak, by w wyniku tej korekty zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1.000 zł.

Polecamy: Ulga internetowa - 2011/2012


Warto wiedzieć jak interpretują prawo do korekty urzędy skarbowe (z pisma Naczelnika Urzędu Skarbowego w Biłgoraju - nr PO/415-21/05): Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym - poprawnym już - wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji, z wynikającym z przepisu prawa obowiązkiem dołączenia pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty. Dodatkowo należy pamiętać, iż w przypadku gdy w złożonym pierwotnie zeznaniu podatkowym, podatnik wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek albo wykazał nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej, korektę składa się wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty (w którym to wniosku winna być określona kwota nadpłaty)


Możliwość złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wygasa po upływie 5 lat od dnia złożenia zeznania rocznego przez podatników podatku dochodowego. Złożenie korekty zeznania podatkowego jest niezbędne do rozpatrzenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku. Korekta zeznania podatkowego bez takiego wniosku nie inicjuje postępowania podatkowego w sprawie nienależnie pobranego podatku.


Planując dokonanie korekty warto jeszcze sprawdzić, czy nie upłynęły terminy przedawnienia w zakresie zobowiązania podatkowego. Prawo do złożenia korekty istnieje dopóki zobowiązanie nie uległo przedawnieniu.


Okres przedawnienia zobowiązań wynosi pięć lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W tym samym terminie można dokonać korekty zeznania podatkowego. W przypadku np. PIT-36, PIT-37 za 2004 r. prawo do złożenia korekty przysługuje w okresie 5 lat licząc od końca 2005 r., gdyż wtedy przypadał termin płatności podatku. Tak więc inaczej liczy się termin przedawnienia, kiedy podatnik koryguje zeznanie z uwagi na zaniżenie wielkości podatku, a inaczej gdy podatek został zawyżony.

Należy odróżnić korektę zeznania rocznego po 30 kwietnia 2009 r. od korekty dokonanej przed tą datą. W praktyce korekta złożonego zeznania za 2008 r. dokonana przed 30 kwietnia 2009 r. będzie jego ponownym złożeniem (pomimo zaznaczenia kwadratu „korekta”).

Różnić się będzie od korekty złożonej po 30 kwietnia 2009 r. zachowaniem przez podatnika pełni praw i przywilejów związanych ze składaniem zeznania rocznego za 2008 r. Przykładowo, jeżeli podatnik złożył zeznanie np. PIT-37 w styczniu 2009 r. wybierając rozliczenie jako osoba samotna, może poprzez korektę do 30 kwietnia 2009 r. ponownie złożyć zeznanie PIT-37 i wybrać wspólne rozliczenie z małżonkiem. Poprzez korektę dokonaną po 30 kwietnia 2009 r. taka zmiana będzie niemożliwa.

Warto zobaczyć: Ulga rehabilitacyjna - 2011/2012


Zazwyczaj popełnienie błędu w rozliczeniach fiskusa przy kilku dodatkowych warunkach zagrożone jest sankcjami karnymi. Od tego ryzyka uwalnia tzw. czynny żal.
W przypadku korekty deklaracji nie ma potrzeby go składać
. Wynika to z art. 16a Kodeksu karnego skarbowego, który stanowi: Nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa lub ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.), korektę deklaracji podatkowej wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.


Tomasz Król

ekspert podatkowy

Polecamy: Podatki 2011

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

REKLAMA

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

REKLAMA

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA