REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta PIT-a

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Korekta PIT 2011 / 2012
Korekta PIT 2011 / 2012

REKLAMA

REKLAMA

Korekta deklaracji podatkowej następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Korektę zeznania sporządza się na takim samym druku PIT, który był właściwy dla złożenia zeznania rocznego za dany rok.

Jeżeli zeznanie zostało złożone wiele lat temu, oznacza to kłopoty dla podatnika w zakresie zdobycia odpowiedniego druku. Wystarczy jednak zajrzeć na stronę internetową Ministerstwa Finansów i w dziale „formularze” znaleźć właściwy wzór np. PIT-36 dla zeznania za 2003 r.

REKLAMA

REKLAMA

Korekta polega na przepisaniu – oprócz informacji zmienianych lub nowych – wszystkich informacji z pierwotnego zeznania. Na pierwszej stronie formularza zamiast kwadratu „złożenie zeznania” należy zaznaczyć kwadrat „złożenie korekty”.

Ponieważ skorygowane zeznanie nie zawiera tylko poprawionych informacji, nie informuje wprost organu podatkowego o zakresie korekty. Dlatego do tak sporządzonego zeznania trzeba dołączyć uzasadnienie przyczyn korekty. Jest to opis błędu jaki popełnił podatnik składając pierwotne zeznanie oraz opis działań podjętych w celu usunięcia błędu.

Bez uzasadnienia organ podatkowy nie miałby wiedzy, jaki błąd stwierdził i poprawił w zeznaniu podatnik i musiałby dokonać porównania pierwotnego zeznania i jego korekty.

REKLAMA

Polecamy: Rozliczenia PIT-ów 2012/2012

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przykład uzasadnienia przyczyn korekty PIT-a:

                                                                                                    Warszawa, dnia 21 kwietnia 2008 r.

Jan Kowalski
00-001 Warszawa
ul. Alternatywna 111
NIP: 111-111-11-11

                                                                                                     Naczelnik Urzędu Skarbowego
                                                                                                     Warszawa-Śródmieście
                                                                                                     ul. Lindleya

                                       UZASADNIENIE PRZYCZYN KOREKTY ZEZNANIA ROCZNEGO

W dniu 11 października 2007 r. sprzedałem mieszkanie położone w Warszawie przy ul. ............. nr .... m. ...., które nabyłem w dniu 5 stycznia 2007 r.. Byłem zameldowany w tym mieszkaniu od 20 stycznia 2005 r. do 10 październka 2007 r.. Według aktualnej interpretacji ogólnej Ministra Finansów w sprawie "ulgi meldunkowej" z 19 lutego 2008 r. (nr DD2/033/0557/SKT/07/1682) jestem uprawniony do skorzystania z tej ulgi.

Jednak w październiku 2007 r. interpretacje organów podatkowych, w tym i tutejszego urzędu były odmienne. Urzędnicy US W-wa - Śródmieście twierdzili, że nie liczy mi się okres zameldowania sprzed 1 stycznia 2007 r. - więc z tego względu nie mogłem ich zdaniem skorzystać z ulgi. Tak też twierdziły organy podatkowe w oficjalnych interpretacjach podatkowych.

Zasugerowawszy się tymi wyjaśnieniami i interpretacjami nie złożyłem w październiku 2007 r. oświadczenia o przysługiwaniu mi praw do ulgi meldunkowej w wymaganym 14-dniowym terminie. 10 stycznia 2008 r. złożyłem zeznanie podatkowe (PIT-36), w którym wykazałem podatek od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania w kwocie 15 400,- zł i tego dnia podatek zapłaciłem w kasie urzędu.

Obecnie składam korektę zeznania PIT-36 za 2007 rok złożonego 10 stycznia 2008 r. już bez wykazanego podatku od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania. Dochód ten podlega bowiem zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 126 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami).

Jan Kowalski ______________________


Prawo do korekty zeznania ulega zawieszeniu. Rozstrzyga o tym art. 81b § 1 Ordynacji podatkowej. Na tej podstawie uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Nie jest to odebranie prawa do kontroli, a jego zawieszenie. Bardzo ważny jest zwrot „w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą.” Oznacza to, że kontrola podatnika w zakresie rozliczenia podatku dochodowego za 2006 r. nie odbiera podatnikowi prawa do korekty zeznania PIT-38 za 2005 rok.

Zobacz także: Najczęstsze błędy w rocznych PIT-ach - czyli ucz się na cudzych błędach


Prawo do korekty przysługuje podatnikowi nadal po zakończeniu:

a) kontroli podatkowej,

b) postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.


W czasie trwania kontroli organ podatkowy nie ma prawa odmówić przyjęcia prawidłowo sporządzonej korekty wraz z uzasadnieniem. Korekta ta nie wywołuje jednak skutków prawnych.

Czasem urząd skarbowy może sam dokonać korekty Twojego zeznania podatkowego. Może to zrobić w razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki. Warunkiem tej urzędowej korekty jest jednak, by w wyniku tej korekty zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1.000 zł.

Polecamy: Ulga internetowa - 2011/2012


Warto wiedzieć jak interpretują prawo do korekty urzędy skarbowe (z pisma Naczelnika Urzędu Skarbowego w Biłgoraju - nr PO/415-21/05): Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym - poprawnym już - wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji, z wynikającym z przepisu prawa obowiązkiem dołączenia pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty. Dodatkowo należy pamiętać, iż w przypadku gdy w złożonym pierwotnie zeznaniu podatkowym, podatnik wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek albo wykazał nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej, korektę składa się wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty (w którym to wniosku winna być określona kwota nadpłaty)


Możliwość złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wygasa po upływie 5 lat od dnia złożenia zeznania rocznego przez podatników podatku dochodowego. Złożenie korekty zeznania podatkowego jest niezbędne do rozpatrzenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku. Korekta zeznania podatkowego bez takiego wniosku nie inicjuje postępowania podatkowego w sprawie nienależnie pobranego podatku.


Planując dokonanie korekty warto jeszcze sprawdzić, czy nie upłynęły terminy przedawnienia w zakresie zobowiązania podatkowego. Prawo do złożenia korekty istnieje dopóki zobowiązanie nie uległo przedawnieniu.


Okres przedawnienia zobowiązań wynosi pięć lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W tym samym terminie można dokonać korekty zeznania podatkowego. W przypadku np. PIT-36, PIT-37 za 2004 r. prawo do złożenia korekty przysługuje w okresie 5 lat licząc od końca 2005 r., gdyż wtedy przypadał termin płatności podatku. Tak więc inaczej liczy się termin przedawnienia, kiedy podatnik koryguje zeznanie z uwagi na zaniżenie wielkości podatku, a inaczej gdy podatek został zawyżony.

Należy odróżnić korektę zeznania rocznego po 30 kwietnia 2009 r. od korekty dokonanej przed tą datą. W praktyce korekta złożonego zeznania za 2008 r. dokonana przed 30 kwietnia 2009 r. będzie jego ponownym złożeniem (pomimo zaznaczenia kwadratu „korekta”).

Różnić się będzie od korekty złożonej po 30 kwietnia 2009 r. zachowaniem przez podatnika pełni praw i przywilejów związanych ze składaniem zeznania rocznego za 2008 r. Przykładowo, jeżeli podatnik złożył zeznanie np. PIT-37 w styczniu 2009 r. wybierając rozliczenie jako osoba samotna, może poprzez korektę do 30 kwietnia 2009 r. ponownie złożyć zeznanie PIT-37 i wybrać wspólne rozliczenie z małżonkiem. Poprzez korektę dokonaną po 30 kwietnia 2009 r. taka zmiana będzie niemożliwa.

Warto zobaczyć: Ulga rehabilitacyjna - 2011/2012


Zazwyczaj popełnienie błędu w rozliczeniach fiskusa przy kilku dodatkowych warunkach zagrożone jest sankcjami karnymi. Od tego ryzyka uwalnia tzw. czynny żal.
W przypadku korekty deklaracji nie ma potrzeby go składać
. Wynika to z art. 16a Kodeksu karnego skarbowego, który stanowi: Nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa lub ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.), korektę deklaracji podatkowej wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.


Tomasz Król

ekspert podatkowy

Polecamy: Podatki 2011

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA