REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie darowizn otrzymanych w trakcie zbiórki internetowej

Opodatkowanie darowizn otrzymanych w trakcie zbiórki internetowej
Opodatkowanie darowizn otrzymanych w trakcie zbiórki internetowej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby otrzymujące pieniądze (także inne rzeczy) w ramach internetowych zbiórek tytułem darowizn od obcych osób muszą pamiętać, że nie muszą płacić podatku tylko wtedy, gdy żaden darczyńca (niespokrewniony ani niespowinowacony z obdarowanym) nie wpłacił więcej niż 4902 zł. Przy czym warto pamiętać, że sumuje się darowizny otrzymane od tego samego darczyńcy w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym miała miejsce ostatnia darowizna od tej osoby.

Pieniężne zbiórki internetowe (np. charytatywne) a podatek

Wiele osób organizuje (dla siebie lub innych) internetowe zbiórki publiczne pieniędzy na różne cele. Są to najczęściej cele charytatywne ale też cele inwestycyjne. Zbiórki te są organizowane prywatnie, często przy pomocy wyspecjalizowanych serwisów internetowych (zrzutka.pl, patronite.pl i inne), a także z udziałem organizacji charytatywnych.
Obdarowani w takich zbiórkach (bez względu na to, czy zbierają dla siebie, czy dla kogoś) nie muszą płacić od tych darowizn podatku dochodowego (PIT).

Natomiast w niektórych wypadkach może powstać obowiązek w podatku od spadków i darowizn, na zasadach określonych w ustawie z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn.
Temu podatkowi podlegają osoby fizyczne, które w szczególności otrzymały na terytorium Polski darowizny pieniędzy, rzeczy lub praw majątkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Jak zorganizować zbiórkę publiczną na nowych zasadach?

Czym jest darowizna?

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Czyli chodzi o takie świadczenia, w zamian za które darczyńca niczego nie żąda ani nie oczekuje, zarówno w chwili darowizny ani w przyszłości.

REKLAMA

Kto i kiedy płaci podatek od darowizny? Kwoty wolne od podatku

Stosownie do art. 5 i 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn, obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy rzeczy i praw majątkowych - czyli, w przypadku darowizny, na obdarowanym. A obowiązek ten powstaje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego,

- z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia (jeżeli nie zawierano wcześniej aktu notarialnego).

Zatem przy darowiznach pieniężnych, co do zasady obowiązek podatkowy powstaje w momencie przekazania (wręczenia, przelania) pieniędzy obdarowanemu.

Jednak nie każda darowizna rodzi od razu obowiązek podatkowy. Ustawa o podatku od spadków i darowizn przewiduje 3 kwoty wolne w zależności od grupy podatkowej z której wywodzi się obdarowany (nabywca darowizny).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

9.637 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;

7.276 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;

4.902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

W myśl art. 14 ust. 3 ww. ustawy do poszczególnych grup podatkowych w podatku od spadków i darowizn zalicza się:

do grupy I – małżonka, zstępnych (dzieci, wnuki, prawnuki itd.), wstępnych (rodzice, dziadkowie, pradziadkowie itd.), pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

do grupy III – innych nabywców.

Do tych kwot wolnych trzeba stosować jeszcze ważną zasadę. Otóż jeżeli ten sam darczyńca obdarował tą samą osobę wielokrotnie, to licząc kwotę wolną obdarowany ma obowiązek dodać wartość wszystkich darowizn od tego samego darczyńcy, które otrzymał w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym miała miejsce ostatnia darowizna.

Zatem osoby przyjmujące darowizny od całkiem obcych osób (III grupa podatkowa) w trakcie zbiórek internetowych nie będą musiały płacić podatku od tych darowizn, jeżeli żaden z darczyńców nie wpłacił (jednorazowo albo wielorazowo w ciągu 5 lat poprzedzających ostatnią darowiznę) więcej niż 4.902 zł.

Ile wynosi podatek od darowizny?

Jeżeli ten limit zostanie przekroczony trzeba będzie zapłacić podatek na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn.  Podatek ten podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania (tu wartości darowizny) ponad kwotę wolną od podatku. Podatek naliczany jest zależnie od wartości otrzymanej darowizny, według tabeli określonej w tym przepisie.

Dla nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej (czyli dla osób niespokrewnionych ani niespowinowaconych z darczyńcą) stawka podatku wynosi:

12% dla darowizn do kwoty 10.278 zł,

1.233 zł 40 gr i 16% od nadwyżki ponad 10.278 zł dla darowizn w przedziale od 10.278 zł do 20.556 zł,

2.877 zł 90 gr i 20% od nadwyżki ponad 20.556 zł dla darowizn o wartości przekraczającej 20.556 zł.

Zeznanie podatkowe

Obdarowany, u którego powstał obowiązek podatkowy musi złożyć zeznanie podatkowe (SD-3) w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego (tj. otrzymania darowizny przekraczającej kwotę wolną od podatku), właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Trzeba wiedzieć, kto dokonał darowizny i zbierać dane darczyńców

W celu dokumentowania darowizn w kontekście obowiązku podatkowego w podatku od spadków i darowizn trzeba pamiętać, żeby zbierać dane darczyńców (imię, nazwisko, adres PESEL, NIP) w powiązaniu z kwotami ich wpłat, tak by:

- móc wykazać nabycie określonych sum pieniędzy w formie darowizny;

- móc ewentualnie sumować darowizny od tych samych darczyńców.

Organizator zbiórki na rzecz osób trzecich nie płaci podatku od darowizn

Ponadto osoby, które organizują zbiórki na rzecz innych osób powinny zadbać, by z ogłoszenia o zbiórce i wpłat darczyńców wyraźnie wynikało kto jest obdarowanym, a kto jedynie technicznie organizuje zbiórkę i gromadzi środki a następnie przekazuje je obdarowanym.
W innym przypadku może powstać sytuacja, że osoby organizujące zbiórki darowizn na rzecz innych osób po pierwsze same mogą mieć obowiązek zapłacić podatek od otrzymanych darowizn, a następnie (przekazując całą sumę ze zbiórki obdarowanemu) mogą spowodować powstanie obowiązku podatkowego u tego obdarowanego. A może się to łatwo zdarzyć, gdy suma zbiórki jest znaczna a organizatorzy nie są najbliższą rodziną obdarowanego.
Bowiem warto wiedzieć, że darowizny pieniężne od najbliższej rodziny (tj. od małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwa, ojczyma i macochy) korzystają z pełnego zwolnienia z podatku od spadków i darowizn o ile są dokonane bezgotówkowo i zostanie złożone zgłoszenie SD-Z2.

W indywidualnej interpretacji podatkowej z 12 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej rozpatrywał wniosek osoby poszkodowanej w wypadku, na rzecz której osoba trzecia ("znajomy znajomego") zorganizowała zbiórkę pieniężną na portalu internetowym. Zebrane w ramach tej zbiórki pieniądze zostały wpłacone na konto organizatora zbiórki, a potem organizator zbiórki przelał te pieniądze na konto osoby poszkodowanej w wypadku. Żadna z pojedynczych wpłat ani łączna kwota zebrana nie przekroczyła 4902 zł. 

Zdaniem Dyrektora KIS:

1) Stosunek prawny pomiędzy osobą poszkodowaną w wypadku, która ostatecznie otrzymała pieniądze ze zbiórki internetowej a osobami trzecimi, które przekazały środki pieniężne za pośrednictwem portalu internetowego, jest umową darowizny. Darczyńcą w tym przypadku jest każda osoba trzecia, przekazująca jakiekolwiek środki pieniężne w ramach tej zbiórki internetowej - a nie założyciel (organizator) zbiórki. Zdaniem organu podatkowego bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje sposób przekazania zebranych pieniędzy (tzn. najpierw na konto założyciela zbiórki, a później na konto osoby poszkodowanej w wypadku).

2) Jeżeli kwoty darowizn od poszczególnych darczyńców nie przekroczyły tzw. kwot wolnych określonych dla poszczególnych grup podatkowych w art. 9 ust. 1 (przy uwzględnieniu zasady kumulacji określonej w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn), to darowizny te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

3) Gdyby kwota darowizn od jednego darczyńcy przekroczyła kwotę wolną, która przykładowo dla III grupy podatkowej wynosi 4.902 zł, to obdarowany jest zobowiązany do składania zeznania podatkowego z tytułu otrzymanej darowizny, w terminie miesiąca od dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli od dnia otrzymania darowizny. Zeznanie podatkowe należy zatem składać w każdej sytuacji, w której kwota otrzymana od jednej osoby przekroczy kwotę wolną jednorazowo, lub też sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie.

Czy darowizna pieniężna dla najbliższych zawsze musi być przelana na konto obdarowanego, aby była zwolniona z podatku?

Podstawa prawna i źródła:

Ustawa z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn;

Indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 września 2022 r. (sygn. 0111-KDIB2-2.4015.90.2022.2.MM);

Indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 kwietnia 2017 r. (sygn. 2461-IBPB-2-1.4515.12.2017.2.JKu);

Indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 września 2017 r. (sygn. 0111-KDIB4.4015.119.2017.1.MCZ).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA