REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nabywca towaru lub usługi obciążony podatkiem VAT może wystąpić o interpretację podatkową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Wysocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedajemy mieszkania z garażami. W umowie wykazujemy, że sprzedaż mieszkania jest opodatkowana stawką 7%, a garażu stawką 22% VAT. Czy nabywca mieszkania, który ponosi ciężar ekonomiczny VAT, może wystąpić z wnioskiem o interpretację prawa podatkowego co do prawidłowości zastosowanej stawki VAT? Jakie to ma skutki dla sprzedawcy?

Czytałem, że 7 maja 2008 r. WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 314/08) wydał wyrok, w którym uznał, że osoba, która nabyła mieszkanie, nie ma prawa wystąpić z wnioskiem o interpretację w sprawie wysokości stawki VAT.

REKLAMA

1. Kto może wystąpić z wnioskiem o interpretację?

2. Czy nabywca towaru, który kwestionuje stawkę VAT zastosowaną przez sprzedawcę, jest uprawniony do wystąpienia z wnioskiem o interpretację?

3. Jakie skutki niesie wydanie takiej interpretacji wobec nabywcy towaru (usługi), gdy faktycznie podatnikiem, który rozlicza VAT należny, jest zbywca? Czy nabywca może np. na tej podstawie zażądać korekty stawki i obniżenia ceny zakupu? Czy zbywca ma obowiązek uwzględnić żądanie nabywcy?

4. Czy z wnioskiem o interpretację można wystąpić ponownie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

RADA

Ad 1. Z wnioskiem o interpretację od 1 lipca 2007 r. może wystąpić każda osoba, która ma interes prawny w wydaniu interpretacji.

Ad 2. Z wnioskiem o wydanie interpretacji może wystąpić nabywca, ale tylko wtedy, gdy interpretacja dotyczy jego praw i obowiązków podatkowych, a nie obowiązków podatkowych zbywcy.

REKLAMA

Ad 3. Na podstawie interpretacji indywidualnej nabywca nie może żądać określonego zachowania zbywcy, w tym. m.in. korekty stawki VAT i obniżenia ceny zakupu. Cenę zakupu (powiększoną o koszty VAT) nabywca może zakwestionować w drodze powództwa cywilnego.

Ad 4. Osoby, które posiadają już interpretacje prawa podatkowego wydane na podstawie przepisów obowiązujących do 30 czerwca 2007 r., mogą ponownie wystąpić o wydanie interpretacji.

UZASADNIENIE

Od 1 lipca 2007 r. zmieniły się zasady wydawania interpretacji prawa podatkowego. Rozszerzony został m.in. krąg podmiotów uprawnionych do występowania z wnioskiem o interpretację podatkową. Należy jednak uznać, że nadal nabywca towaru nie jest osobą uprawnioną do wystąpienia z wnioskiem o interpretację prawa podatkowego w sprawie prawidłowości stawki VAT zastosowanej przez zbywcę.

1. Kto może wystąpić z wnioskiem o interpretację?

REKLAMA

Po 1 lipca 2007 r. prawo do zwrócenia się o wydanie interpretacji mają wszystkie osoby zainteresowane jej wydaniem w ich indywidualnej sprawie (art. 14b Ordynacji podatkowej). Poprzednio wniosek mógł złożyć jedynie podatnik, płatnik i inkasent. Wyrok powołany w pytaniu został wydany na podstawie stanu prawnego obowiązującego przed 1 lipca 2007 r. Wobec tego nie ma zastosowania wprost do obowiązujących przepisów.

Obecnie osobą uprawnioną do wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej jest „osoba zainteresowana”. Osobą zainteresowaną jest każda osoba, która ma interes prawny w wydaniu interpretacji (interpretacja wpływa na jej sytuację prawną).

WAŻNE!

„Osobą zainteresowaną” jest każdy podmiot, który potrafi wykazać związek między opisanym stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym a swoimi rozliczeniami podatkowymi.

2. Czy nabywca towaru, który kwestionuje stawkę VAT zastosowaną przez sprzedawcę, jest „osobą zainteresowaną” uprawnioną do złożenia wniosku o interpretację?

Nie. Wydanie interpretacji określającej prawidłową stawkę VAT nie wpływa na sytuację prawną nabywcy towaru. Nabywca nie jest bowiem zobowiązany do zapłaty podatku do urzędu skarbowego. Nie jest również odpowiedzialny za brak zapłaty podatku w prawidłowej wysokości. Oczywiście nabywca ponosi ciężar ekonomiczny podatku, ale prawidłowość stawki podatku nie wpływa na jego sytuację prawną (wyjątek może dotyczyć np. prawa do odliczenia VAT naliczonego nabywcy).

Oznacza to, że również w obecnie obowiązującym stanie prawnym organy podatkowe mogą odmówić wydania interpretacji podatkowej nabywcy towaru, gdy nie wpływa ona na sytuację prawną nabywcy. Jeżeli organ podatkowy uzna, że wniosek o interpretację indywidualną wniosła osoba nieuprawniona, to na podstawie art. 165a Ordynacji podatkowej wyda postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania. Na to postanowienie osobie, która złożyła wniosek, służy zażalenie.

Z pewnością nabywca towaru ma uzasadniony interes prawny w kwestionowaniu stawki VAT, gdyż ma to wpływ na jego prawa i obowiązki podatkowe, np. prawo do odliczenia VAT naliczonego. Z przedstawionego we wniosku o interpretację stanu faktycznego musi wynikać, że osoba wnioskująca pyta o interpretację przepisów w związku z własnymi rozliczeniami podatkowymi. Prawem nabywcy towarów lub usług jest prawo do odliczenia VAT naliczonego. Odliczenia takiego nabywca dokonuje na podstawie faktury otrzymanej od zbywcy towaru (sprzedawcy). Prawo do odliczenia nabywcy jest uzależnione od właściwego wykonania określonych obowiązków przez sprzedawcę oraz od poprawnie wystawionej faktury z poprawną stawką VAT. W takiej sytuacji nabywca ma prawo wystąpienia z wnioskiem o interpretację w sprawie prawidłowości zastosowanej przez zbywcę stawki VAT.

 

W rzeczywistości jednak sytuacja opisana w pytaniu nie sprowadza się do określenia prawidłowej stawki VAT, lecz do ceny sprzedaży. Stawka VAT jest dla nabywcy elementem ceny sprzedaży, która może być kwestionowana w drodze powództwa cywilnego. Ocena prawidłowości zastosowanej stawki VAT w kontekście umowy sprzedaży będzie należała wówczas do sądu cywilnego.

3. Jakie skutki niesie wydanie takiej interpretacji wobec nabywcy towaru (usługi), gdy de facto podatnikiem, który rozlicza VAT należny, jest zbywca? Czy nabywca może np. na tej podstawie zażądać korekty stawki i obniżenia ceny zakupu? Czy zbywca ma obowiązek uwzględnić żądanie nabywcy?

Załóżmy, że nabywca zostanie uznany za osobę uprawnioną do otrzymania interpretacji w sprawie prawidłowości stawki VAT stosowanej przez zbywcę. Jeśli wydana interpretacja będzie kwestionowała wysokość zastosowanej przez zbywcę stawki VAT, nabywca będzie mógł zwrócić się do sprzedawcy (zbywcy) o wystawienie faktury korygującej. Zbywca nie ma jednak obowiązku uwzględnić żądania nabywcy i wystawić korekty. Interpretacje indywidualne prawa podatkowego wywołują określone skutki prawne dla osoby występującej z wnioskiem o interpretację. Skutkiem interpretacji jest ochrona sytuacji podatnika, który otrzymał interpretację i zastosował się do niej (interpretacja nie może podatnikowi szkodzić). Interpretacje nie mają jednak bezpośredniego skutku dla osób trzecich, czyli m.in. zbywcy. Nawet wnioskodawca nie ma obowiązku zastosować się do opinii organu podatkowego zawartej w interpretacji prawa podatkowego. Interpretacja nie zawiera nakazu określonego zachowania. Wyraża wyłącznie stanowisko organu podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika. Reasumując, zbywca może uwzględnić żądanie przez nabywcę zmiany stawki VAT, ale nie musi tego robić.

4. Czy z wnioskiem o interpretację można wystąpić ponownie, gdy na podstawie przepisów obowiązujących przed 1 lipca 2007 r. odmówiono wydania interpretacji?

Tak. Takie stanowisko zajmują organy podatkowe. Co prawda z art. 146 § 5 Ordynacji podatkowej wynika, że izba skarbowa nie wydaje interpretacji:

a) w zakresie tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku o interpretację są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej, albo

b) gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Ponadto od 1 lipca 2007 r. podatnik, występując z pytaniem, ma obowiązek złożenia oświadczenia (na druku ORD-IN), m.in. że sprawa nie została wcześniej rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego. Podatnik składa takie oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania. W razie złożenia fałszywego oświadczenia wydana interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych. W efekcie podatnicy, którzy uzyskali wcześniej niekorzystne dla siebie interpretacje prawa podatkowego, obawiają się występowania z wnioskiem o ponowne wydanie interpretacji podatkowej w sprawach, które były już przedmiotem rozstrzygnięcia organów podatkowych.

Z interpretacji indywidualnej z 12 grudnia 2007 r., nr ILPB3/423-101/07-2/MC, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, wynika, że zmiana zasad wydawania interpretacji podatkowych od 1 lipca 2007 r. spowodowała możliwość ponownego wystąpienia z wnioskiem o interpretację podatkową przez podatników, płatników, inkasentów oraz „osoby zainteresowane”, którzy uzyskali postanowienia (i decyzje) wydane na podstawie przepisów obowiązujących do 30 czerwca 2007 r.

Powołana interpretacja potwierdza zatem, że można złożyć wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie stanu faktycznego, który był przedmiotem postanowienia urzędu skarbowego wydanego przed 1 lipca 2007 r. Ten, kto to zrobi, nie naraża się na odpowiedzialność karną za składanie fałszywych zeznań.

• art. 14a-14p ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1671

Marta Wysocka

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA