REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzielenie się własną nieruchomością można opodatkować kartą podatkową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dzielenie się własną nieruchomością można opodatkować kartą podatkową /Fot. Fotolia
Dzielenie się własną nieruchomością można opodatkować kartą podatkową /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Właściciel prywatnego mieszkania, który che je udostępniać pod kilkudniowy najem poprzez portal społecznościowy, powinien w tym celu zarejestrować się jako przedsiębiorca. Innymi słowy, jako działalność gospodarczą można rozumieć dzielenie się własną nieruchomością w ramach współpracy np. z portalem airbnb.com. Jako formę opodatkowania takiej działalności można wybrać kartę podatkową.

REKLAMA

REKLAMA

Udostępnianie noclegu we własnych czterech kątach poprzez platformę Airbnb może wiązać się z koniecznością zarejestrowania w tym celu własnej firmy. Na szczęście, fiskus dopuszcza opodatkowanie takiej działalności najprostszą możliwą formą, tj. kartą podatkową – o ile nie oferujemy łącznie więcej niż 12 pokoi.

Warunki dla kartowiczów

Własna firma opodatkowana kartą podatkową to przywilej dostępny wyłącznie dla wybranych przedsiębiorców, głównie zajmujących się drobnymi lokalnymi usługami. Kartowicz nie prowadzi ksiąg podatkowych, nie wpłaca zaliczek na PIT, a wysokość jego podatku dochodowego jest stała – ustalana na dany rok decyzją urzędu skarbowego w zależności od m.in. liczby mieszkańców w miejscowości, w której kartowicz prowadzi biznes. Może wynieść przykładowo 61 zł miesięcznie.

REKLAMA

Aby móc płacić PIT w formie karty podatkowej, trzeba spełniać poniższe warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. prowadzić działalność wymienioną w jednej z 12 części Tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym PIT,
  2. prowadzić tę działalność wyłącznie na terenie Rzeczpospolitej,
  3. nie prowadzić innej działalności gospodarczej,
  4. przy prowadzeniu działalności nie korzystać z usług podwykonawców, czyli z usług osób nie zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba, że chodzi o usługi specjalistyczne,
  5. nie wytwarzać wyrobów opodatkowanych na podstawie odrębnych przepisów akcyzą,
  6. złożyć w urzędzie skarbowym wniosek na formularzu PIT-16 oraz
  7. małżonek przedsiębiorcy nie może prowadzić działalności w tym samym zakresie co przedsiębiorca (art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT).

Kartowicz może wynajmować do 12 pokoi z pomocą 2 pracowników

Z wnioskiem o interpretację powyższych przepisów zwrócił się do fiskusa właściciel jednego mieszkania dwupokojowego z kuchnią i łazienką oraz trzech kawalerek. Podatnik zamierzał otworzyć firmę i jako przedsiębiorca oferować turystom nocleg w tych mieszkaniach (5 pokojach łącznie) za pośrednictwem portalu airbnb.com – na okres od 1 do 30 dni maksymalnie. Planował zatrudnić na etat osobę do sprzątania. Reklamą firmy, pozyskiwaniem klientów, a także rozliczaniem płatności za najem zajmowałby się portal społecznościowy. Małżonek podatnika nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej, będzie natomiast pomagać przy najmie.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zdaniem podatnika, spełnia on wszystkie warunki, aby móc opodatkować swój zarobek kartą podatkową. Stosownie do pkt 4 XII części wspomnianej Tabeli, kartowiczem może być osoba świadcząca „usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym w wydawanie posiłków), jeżeli łączna liczba pokoi nie przekracza 12”. Z kolei w objaśnieniach do Tabeli czytamy, że te usługi „można prowadzić przy zatrudnieniu nie więcej niż 2 pracowników lub 2 pełnoletnich członków rodziny, nie wyłączając małżonka”. U podatnika pokoi pod wynajem jest 5 i zamierzał podpisać jedną umową o pracę.


Airbnb świadczy usługi specjalistyczne

Podatnik stanął też na stanowisku, że usługi świadczone przez portal airbnb.com, tj. udostępnianie narzędzia do rezerwacji pokoi oraz dokonywanie płatności za nie, mieszczą się w pojęciu usług specjalistycznych. Jak wynika z ustawy o zryczałtowanym PIT, usługi specjalistyczne to czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do wykonania usług, w tym także prace towarzyszące. Jednocześnie z ustawy nie wynika, aby usługi specjalistyczne miałyby wymagać specjalistycznej wiedzy i umiejętności.

Najem poprzez Airbnb można opodatkować kartą

Izba Skarbowa stwierdziła, że „z przepisów ustawy o zryczałtowanym PIT nie wynika, by zawierały ograniczenia ze względu na korzystanie z internetowych portali rezerwacyjnych”. Zajęła stanowisko, że nic nie stoi zatem na przeszkodzie, aby przyszły przedsiębiorca wybrał kartę podatkową, gdyż spełnia wszystkie niezbędne, opisane przez siebie prawidłowo warunki, w tym nie myli się w kwestii zakwalifikowania usług świadczonych przez Airbnb do usług specjalistycznych (interpretacja indywidualna Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 stycznia 2017 r. o sygn. 1462.IPPB1.4511.1072.2016.1.MM).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA