REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzielenie się własną nieruchomością można opodatkować kartą podatkową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dzielenie się własną nieruchomością można opodatkować kartą podatkową /Fot. Fotolia
Dzielenie się własną nieruchomością można opodatkować kartą podatkową /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Właściciel prywatnego mieszkania, który che je udostępniać pod kilkudniowy najem poprzez portal społecznościowy, powinien w tym celu zarejestrować się jako przedsiębiorca. Innymi słowy, jako działalność gospodarczą można rozumieć dzielenie się własną nieruchomością w ramach współpracy np. z portalem airbnb.com. Jako formę opodatkowania takiej działalności można wybrać kartę podatkową.

REKLAMA

Autopromocja

Udostępnianie noclegu we własnych czterech kątach poprzez platformę Airbnb może wiązać się z koniecznością zarejestrowania w tym celu własnej firmy. Na szczęście, fiskus dopuszcza opodatkowanie takiej działalności najprostszą możliwą formą, tj. kartą podatkową – o ile nie oferujemy łącznie więcej niż 12 pokoi.

Warunki dla kartowiczów

Własna firma opodatkowana kartą podatkową to przywilej dostępny wyłącznie dla wybranych przedsiębiorców, głównie zajmujących się drobnymi lokalnymi usługami. Kartowicz nie prowadzi ksiąg podatkowych, nie wpłaca zaliczek na PIT, a wysokość jego podatku dochodowego jest stała – ustalana na dany rok decyzją urzędu skarbowego w zależności od m.in. liczby mieszkańców w miejscowości, w której kartowicz prowadzi biznes. Może wynieść przykładowo 61 zł miesięcznie.

Aby móc płacić PIT w formie karty podatkowej, trzeba spełniać poniższe warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. prowadzić działalność wymienioną w jednej z 12 części Tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym PIT,
  2. prowadzić tę działalność wyłącznie na terenie Rzeczpospolitej,
  3. nie prowadzić innej działalności gospodarczej,
  4. przy prowadzeniu działalności nie korzystać z usług podwykonawców, czyli z usług osób nie zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba, że chodzi o usługi specjalistyczne,
  5. nie wytwarzać wyrobów opodatkowanych na podstawie odrębnych przepisów akcyzą,
  6. złożyć w urzędzie skarbowym wniosek na formularzu PIT-16 oraz
  7. małżonek przedsiębiorcy nie może prowadzić działalności w tym samym zakresie co przedsiębiorca (art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT).

Kartowicz może wynajmować do 12 pokoi z pomocą 2 pracowników

Z wnioskiem o interpretację powyższych przepisów zwrócił się do fiskusa właściciel jednego mieszkania dwupokojowego z kuchnią i łazienką oraz trzech kawalerek. Podatnik zamierzał otworzyć firmę i jako przedsiębiorca oferować turystom nocleg w tych mieszkaniach (5 pokojach łącznie) za pośrednictwem portalu airbnb.com – na okres od 1 do 30 dni maksymalnie. Planował zatrudnić na etat osobę do sprzątania. Reklamą firmy, pozyskiwaniem klientów, a także rozliczaniem płatności za najem zajmowałby się portal społecznościowy. Małżonek podatnika nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej, będzie natomiast pomagać przy najmie.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zdaniem podatnika, spełnia on wszystkie warunki, aby móc opodatkować swój zarobek kartą podatkową. Stosownie do pkt 4 XII części wspomnianej Tabeli, kartowiczem może być osoba świadcząca „usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym w wydawanie posiłków), jeżeli łączna liczba pokoi nie przekracza 12”. Z kolei w objaśnieniach do Tabeli czytamy, że te usługi „można prowadzić przy zatrudnieniu nie więcej niż 2 pracowników lub 2 pełnoletnich członków rodziny, nie wyłączając małżonka”. U podatnika pokoi pod wynajem jest 5 i zamierzał podpisać jedną umową o pracę.


Airbnb świadczy usługi specjalistyczne

Podatnik stanął też na stanowisku, że usługi świadczone przez portal airbnb.com, tj. udostępnianie narzędzia do rezerwacji pokoi oraz dokonywanie płatności za nie, mieszczą się w pojęciu usług specjalistycznych. Jak wynika z ustawy o zryczałtowanym PIT, usługi specjalistyczne to czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do wykonania usług, w tym także prace towarzyszące. Jednocześnie z ustawy nie wynika, aby usługi specjalistyczne miałyby wymagać specjalistycznej wiedzy i umiejętności.

Najem poprzez Airbnb można opodatkować kartą

Izba Skarbowa stwierdziła, że „z przepisów ustawy o zryczałtowanym PIT nie wynika, by zawierały ograniczenia ze względu na korzystanie z internetowych portali rezerwacyjnych”. Zajęła stanowisko, że nic nie stoi zatem na przeszkodzie, aby przyszły przedsiębiorca wybrał kartę podatkową, gdyż spełnia wszystkie niezbędne, opisane przez siebie prawidłowo warunki, w tym nie myli się w kwestii zakwalifikowania usług świadczonych przez Airbnb do usług specjalistycznych (interpretacja indywidualna Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 stycznia 2017 r. o sygn. 1462.IPPB1.4511.1072.2016.1.MM).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA