REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z podatku darowanego lub odziedziczonego mieszkania

Adam Kret
Zwolnienie z podatku darowanego lub odziedziczonego mieszkania
Zwolnienie z podatku darowanego lub odziedziczonego mieszkania

REKLAMA

REKLAMA

Uzyskane w drodze darowizny lub dziedziczenia mieszkania oraz budynki mieszkalne, mogą być zwolnione od podatku od spadków i darowizn. Dotyczy to wszystkich grup podatkowych - jednak w różnym zakresie.

Podatki 2019

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wszystkie osoby z grupy I (poza teściami, zięciem i synową) mogą zwolnić się zupełnie od podatku od spadków i darowizn – o ile spadek, lub darowiznę zgłoszą do US w terminie 30 dni od powstania obowiązku podatkowego (otrzymania darowizny, lub uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku). Dotyczy to spadków i darowizn otrzymanych po 01.01.2007 r.

REKLAMA

W przypadku darowizny nieruchomości zarówno zgłoszenia podatku (w przypadku zupełnego zgłoszenia) jak również sporządzania zeznania podatkowego (gdy ulgi nie ma) i pobrania podatku dokonuje notariusz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jakie warunki musi spełnić obdarowany/ spadkobierca


Osoba, która chce skorzystać ze zwolnienia odnośnie mieszkania (a nie może skorzystać ze zwolnienia zupełnego) musi posiadać obywatelstwo Polski (lub innego kraju UE, EFTA) lub mieć miejsce zamieszkania lub stałego pobytu w Polsce nie może

  • być właścicielem innego budynku ani lokalu mieszkalnego- chyba że przekaże je zstępnym (dzieciom) lub Skarbowi Państwa w terminie sześciu miesięcy od daty złożenia zeznania podatkowego
  • dysponować żadnym spółdzielczym lub własnościowym prawem do mieszkania, chyba że przekażą je zstępnym, lub do dyspozycji spółdzielni w terminie jak powyżej.
  • Być najemcą lokalu lub budynku, chyba że wypowie umowę w terminie jak powyżej.

Osoby z III grupy podatkowej (patrz tabela): muszą sprawować opiekę nad spadkodawcą przez co najmniej dwa lata na podstawie umowy sporządzonej z podpisem notarialnie poświadczonym.

Co musi zrobić spadkobierca?


W przypadku darowizny wszystkie formalności w urzędzie skarbowym załatwia notariusz. Terminy zaś wskazane poniżej biegną od dnia sporządzenia aktu notarialnego darowizny nieruchomości.

Spadkobierca musi:


1. Złożyć zeznanie podatkowe:

Zeznanie podatkowe należy złożyć w terminie 1 miesiąca od daty uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku na Formularzu SD 3. Do zeznania należy dołączyć:

  • postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku
  • dokument potwierdzający tytuł własności/prawa do nieruchomości należącej do spadkodawcy (np. odpis z księgi wieczystej.), oraz jego powierzchnię.

Należy wskazać rzeczywistą (rynkową) wartość mieszkania, lub budynku.


2. Zamieszkać i zameldować w nowym domu/mieszkaniu przez co najmniej 5 lat, przed jego sprzedażą licząc od dnia:

  • złożenia zeznania podatkowego (jeżeli tam mieszkał i był zameldowany )
  • zamieszkania i zameldowania, jeśli zrobił to w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.

Przerwanie zamieszkania/zameldowania (np. w czasie wynajmowania mieszkania osobom trzecim) zawiesza bieg terminu.


Kiedy możesz utracić ulgę

Ulga może być utracona w 2 przypadkach:

1. Nie złożenia, zeznania podatkowego do US. W terminie:

  • miesiąca od uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku
  • miesiąca od dnia uzyskania informacji o odziedziczeniu lokalu, jeżeli nabywca uzasadni, że dowiedział się o tym po upłynięciu terminu wskazanego w punkcie powyższym.

2. Zbycie mieszkania w ciągu 5 lat od uzyskania lokalu. Za wyjątkiem:

  • zbycia udziału we własności mieszkania / domu na rzecz innego obdarowanego lub spadkodawcy (np. w celu zniesienia współwłasności)
  • zbycia lokalu z powodu: konieczności zmiany warunków (np. sprzedaż kawalerki po ślubie i narodzinach dzieci) lub konieczności zmiany miejsca zamieszkania (np. rozpoczęcie pracy w odległym mieście)

o ile cały dochód z tytułu zbycia zostanie w ciągu 2 lat przeznaczony na:

- nabycie innego budynku, lub lokalu (lub udziału w nim)

- budowę innego budynku, lub lokalu


Adam Kret

Prawnik

https://mojafirma.infor.pl/nieruchomosci/nieruchomosci/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA