REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z podatku darowanego lub odziedziczonego mieszkania

Adam Kret
Zwolnienie z podatku darowanego lub odziedziczonego mieszkania
Zwolnienie z podatku darowanego lub odziedziczonego mieszkania

REKLAMA

REKLAMA

Uzyskane w drodze darowizny lub dziedziczenia mieszkania oraz budynki mieszkalne, mogą być zwolnione od podatku od spadków i darowizn. Dotyczy to wszystkich grup podatkowych - jednak w różnym zakresie.

Podatki 2019

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie osoby z grupy I (poza teściami, zięciem i synową) mogą zwolnić się zupełnie od podatku od spadków i darowizn – o ile spadek, lub darowiznę zgłoszą do US w terminie 30 dni od powstania obowiązku podatkowego (otrzymania darowizny, lub uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku). Dotyczy to spadków i darowizn otrzymanych po 01.01.2007 r.

REKLAMA

W przypadku darowizny nieruchomości zarówno zgłoszenia podatku (w przypadku zupełnego zgłoszenia) jak również sporządzania zeznania podatkowego (gdy ulgi nie ma) i pobrania podatku dokonuje notariusz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jakie warunki musi spełnić obdarowany/ spadkobierca


Osoba, która chce skorzystać ze zwolnienia odnośnie mieszkania (a nie może skorzystać ze zwolnienia zupełnego) musi posiadać obywatelstwo Polski (lub innego kraju UE, EFTA) lub mieć miejsce zamieszkania lub stałego pobytu w Polsce nie może

  • być właścicielem innego budynku ani lokalu mieszkalnego- chyba że przekaże je zstępnym (dzieciom) lub Skarbowi Państwa w terminie sześciu miesięcy od daty złożenia zeznania podatkowego
  • dysponować żadnym spółdzielczym lub własnościowym prawem do mieszkania, chyba że przekażą je zstępnym, lub do dyspozycji spółdzielni w terminie jak powyżej.
  • Być najemcą lokalu lub budynku, chyba że wypowie umowę w terminie jak powyżej.

Osoby z III grupy podatkowej (patrz tabela): muszą sprawować opiekę nad spadkodawcą przez co najmniej dwa lata na podstawie umowy sporządzonej z podpisem notarialnie poświadczonym.

Co musi zrobić spadkobierca?


W przypadku darowizny wszystkie formalności w urzędzie skarbowym załatwia notariusz. Terminy zaś wskazane poniżej biegną od dnia sporządzenia aktu notarialnego darowizny nieruchomości.

Spadkobierca musi:


1. Złożyć zeznanie podatkowe:

Zeznanie podatkowe należy złożyć w terminie 1 miesiąca od daty uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku na Formularzu SD 3. Do zeznania należy dołączyć:

  • postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku
  • dokument potwierdzający tytuł własności/prawa do nieruchomości należącej do spadkodawcy (np. odpis z księgi wieczystej.), oraz jego powierzchnię.

Należy wskazać rzeczywistą (rynkową) wartość mieszkania, lub budynku.


2. Zamieszkać i zameldować w nowym domu/mieszkaniu przez co najmniej 5 lat, przed jego sprzedażą licząc od dnia:

  • złożenia zeznania podatkowego (jeżeli tam mieszkał i był zameldowany )
  • zamieszkania i zameldowania, jeśli zrobił to w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.

Przerwanie zamieszkania/zameldowania (np. w czasie wynajmowania mieszkania osobom trzecim) zawiesza bieg terminu.


Kiedy możesz utracić ulgę

Ulga może być utracona w 2 przypadkach:

1. Nie złożenia, zeznania podatkowego do US. W terminie:

  • miesiąca od uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku
  • miesiąca od dnia uzyskania informacji o odziedziczeniu lokalu, jeżeli nabywca uzasadni, że dowiedział się o tym po upłynięciu terminu wskazanego w punkcie powyższym.

2. Zbycie mieszkania w ciągu 5 lat od uzyskania lokalu. Za wyjątkiem:

  • zbycia udziału we własności mieszkania / domu na rzecz innego obdarowanego lub spadkodawcy (np. w celu zniesienia współwłasności)
  • zbycia lokalu z powodu: konieczności zmiany warunków (np. sprzedaż kawalerki po ślubie i narodzinach dzieci) lub konieczności zmiany miejsca zamieszkania (np. rozpoczęcie pracy w odległym mieście)

o ile cały dochód z tytułu zbycia zostanie w ciągu 2 lat przeznaczony na:

- nabycie innego budynku, lub lokalu (lub udziału w nim)

- budowę innego budynku, lub lokalu


Adam Kret

Prawnik

https://mojafirma.infor.pl/nieruchomosci/nieruchomosci/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA