REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrowolne zabezpieczenie zobowiązania podatkowego przez podatnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Wolska-Bryńska
Radca prawny w Departamencie Kontroli Podatkowych, menedżer Zespołu Postępowań w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Dobrowolne zabezpieczenie zobowiązania podatkowego przez podatnika
Dobrowolne zabezpieczenie zobowiązania podatkowego przez podatnika

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który otrzymał decyzję o zabezpieczeniu zobowiązania podatkowego lub posiada nieostateczną decyzję organu I instancji, wyprzedzając działania organu podatkowego, może skorzystać z instytucji zabezpieczenia dobrowolnego. Jak to zrobić i na czym polega dobrowolne zabezpieczenie zobowiązania podatkowego przez podatnika?

Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego na majątku podatnika

Obecna sytuacja gospodarcza wywołana przez wiele czynników  (m.in. pandemię, wojnę w Ukrainie czy wzrost wydatków na politykę socjalną), doprowadziła do sukcesywnego wzrostu inflacji. Wzrost cen i kosztów życia, przy zdecydowanie mniejszym wzroście płac czy dochodów, prowadzi do znacznego wyhamowania gospodarki.
W takich warunkach kasa Fiskusa robi się coraz bardziej pusta. To z kolei jest katalizatorem do podjęcia bardziej represyjnych działań wobec podatników. Efektem jest coraz częstsze dokonywanie zabezpieczeń na majątku podatników, co zdarza się już nawet w trakcie trwającej kontroli. Warto w takiej sytuacji zastanowić się, jak można dalej sprawnie funkcjonować, zapewniając sobie jednocześnie możliwość dalszego prowadzenia działalności, pomimo dokonanych zabezpieczeń i kontroli w toku.

REKLAMA

Autopromocja

Zabezpieczenie dobrowolne – co to takiego?

Organ prowadzą kontrole czy postępowanie podatkowe, może wydać decyzję zabezpieczającą, w której określi przybliżoną kwotę zobowiązań wraz z odsetkami za zwłokę obliczonymi na dzień wydania takiej decyzji.

Na podstawie decyzji zabezpieczającej, organ jest uprawniony do prowadzenia postępowania zabezpieczającego, w toku którego może dokonać zajęć na majątku podatnika. Najczęstszym i najwygodniejszym sposobem realizacji tych uprawnień, jest blokada rachunku bankowego, co z kolei może oznaczać dla podatnika poważne utrudnienia w prowadzeniu działalności, a w skrajnych sytuacjach prowadzić nawet do jej zakończenia.

 Niemniej, w takiej sytuacji podatnik może się zwrócić do organu z wnioskiem o dokonanie zabezpieczenia kwoty podatku oraz odsetek za zwłokę wskazanych w decyzji zabezpieczającej, w inny sposób, który może być dla niego mniej dotkliwy. Umożliwi mu to dalsze prowadzenie biznesu, nie narażając go przy tym na negatywne skutki takich działań organów. Środkiem warunkującym takie działanie jest tzw. dobrowolne zabezpieczenie.

Sposoby zabezpieczenia dobrowolnego – czyli co podatnik może zaproponować organowi

 Wniosek o zabezpieczenie dobrowolne musi zawierać określenie dokonania sposobu takiego zabezpieczenia. Mamy tu katalog zamknięty i podatnik może wskazać na następujące możliwości:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa;
  • poręczenie banku;
  • weksel z poręczeniem wekslowym banku;
  • czek potwierdzony przez krajowy bank wystawcy czeku;
  • zastaw rejestrowy na prawach z papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski – według ich wartości nominalnej;
  • uznanie kwoty na rachunku depozytowym organu podatkowego;
  • sporządzone na piśmie, nieodwołalne upoważnienie organu podatkowego, potwierdzone przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową,
    do wyłącznego dysponowania środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunku lokaty terminowej.

Dokonując wyboru formy zabezpieczenia, strona powinna tę formę w sposób precyzyjny określić we wniosku dotyczącym dobrowolnego zabezpieczenia. Powinna również dołączyć do takiego wniosku dokumenty, z których wynikałoby dokonanie zabezpieczenia w wybranej formie – jak dla przykładu umowa zastawu rejestrowego, w przypadku optowania za takim sposobem zabezpieczenia we wniosku.

Przedmiotem dobrowolnego zabezpieczenia może być również należność wynikająca z decyzji nieostatecznej organu podatkowego, której nie nadano rygoru natychmiastowej wykonalności. Zatem, dysponując taką decyzją organu, podatnik także może skorzystać z omawianego wniosku.

Bez względu na to, na jakim etapie znajduje się postępowanie wymiarowe, właściwym do rozpatrzenia wniosku o zabezpieczenie jest organ podatkowy I instancji.

Prośba podatnika – priorytetem dla organu

Wniosek o dokonanie zabezpieczenie dobrowolnego wyklucza zabezpieczenie przymusowe. Zabezpieczenie dobrowolne, korzysta bowiem z pierwszeństwa przed zabezpieczeniem dokonywanym w trybie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Jeżeli, więc został złożony wniosek o zabezpieczenie dobrowolne, to zabezpieczenie w trybie przepisów wspomnianej ustaw możliwe jest dopiero po wydaniu postanowienia o odmowie przyjęcia zabezpieczenia wnioskowanego przez podatnika.

Ponadto w przypadku, gdy wniosek o zabezpieczenie dobrowolne został złożony już po ustanowieniu zabezpieczenia w trybie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, zakres zabezpieczenia ustanowionego w tym trybie podlega uchyleniu lub zmianie w takim zakresie, w jakim przyjęte zostało zabezpieczenie na wniosek.

Podsumowując

Jeśli podatnik otrzymał decyzję o zabezpieczeniu lub posiada decyzję organu I instancji (nieostateczną), uprzedzając działania Fiskusa może skorzystać z instytucji zabezpieczenia dobrowolnego.
W takiej sytuacji powinien złożyć wniosek, ze wskazaniem jednej z dopuszczalnych form dokonania takiego zabezpieczenia na jego majątku. Trzeba przypomnieć, że aby wniosek był skuteczny i szybko zrealizowany, powinien zawierać poza formalnymi kwestiami, informacje w zakresie właściwego udokumentowania sposobu zabezpieczenia, wybranego przez podatnika, w czym może pomóc profesjonalny pełnomocnik.

Zatem, warto podjąć uzgodnienia z organem podatkowym co do sposobu zabezpieczenia na majątku, gdyż przemyślana forma dokonania dobrowolnego zabezpieczenia, pozwala na dalsze prowadzenie działalności, wykluczając chociażby utrudnienia w zakresie przyjmowania i dokonywania płatności. Ponadto, daje to możliwość oswojenia się z nową sytuacją i zaplanowania dalszego, racjonalnego prowadzenia firmy, biorąc pod uwagę zaistniałe, jak i możliwe w przyszłości ryzyka.

Monika Wolska-Bryńska, Radca prawny, Menedżer w Zespole Postępowań w Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa Sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA