REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrowolne zabezpieczenie zobowiązania podatkowego przez podatnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Wolska-Bryńska
Radca prawny w Departamencie Kontroli Podatkowych, menedżer Zespołu Postępowań w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Dobrowolne zabezpieczenie zobowiązania podatkowego przez podatnika
Dobrowolne zabezpieczenie zobowiązania podatkowego przez podatnika

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który otrzymał decyzję o zabezpieczeniu zobowiązania podatkowego lub posiada nieostateczną decyzję organu I instancji, wyprzedzając działania organu podatkowego, może skorzystać z instytucji zabezpieczenia dobrowolnego. Jak to zrobić i na czym polega dobrowolne zabezpieczenie zobowiązania podatkowego przez podatnika?

Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego na majątku podatnika

Obecna sytuacja gospodarcza wywołana przez wiele czynników  (m.in. pandemię, wojnę w Ukrainie czy wzrost wydatków na politykę socjalną), doprowadziła do sukcesywnego wzrostu inflacji. Wzrost cen i kosztów życia, przy zdecydowanie mniejszym wzroście płac czy dochodów, prowadzi do znacznego wyhamowania gospodarki.
W takich warunkach kasa Fiskusa robi się coraz bardziej pusta. To z kolei jest katalizatorem do podjęcia bardziej represyjnych działań wobec podatników. Efektem jest coraz częstsze dokonywanie zabezpieczeń na majątku podatników, co zdarza się już nawet w trakcie trwającej kontroli. Warto w takiej sytuacji zastanowić się, jak można dalej sprawnie funkcjonować, zapewniając sobie jednocześnie możliwość dalszego prowadzenia działalności, pomimo dokonanych zabezpieczeń i kontroli w toku.

REKLAMA

REKLAMA

Zabezpieczenie dobrowolne – co to takiego?

Organ prowadzą kontrole czy postępowanie podatkowe, może wydać decyzję zabezpieczającą, w której określi przybliżoną kwotę zobowiązań wraz z odsetkami za zwłokę obliczonymi na dzień wydania takiej decyzji.

Na podstawie decyzji zabezpieczającej, organ jest uprawniony do prowadzenia postępowania zabezpieczającego, w toku którego może dokonać zajęć na majątku podatnika. Najczęstszym i najwygodniejszym sposobem realizacji tych uprawnień, jest blokada rachunku bankowego, co z kolei może oznaczać dla podatnika poważne utrudnienia w prowadzeniu działalności, a w skrajnych sytuacjach prowadzić nawet do jej zakończenia.

 Niemniej, w takiej sytuacji podatnik może się zwrócić do organu z wnioskiem o dokonanie zabezpieczenia kwoty podatku oraz odsetek za zwłokę wskazanych w decyzji zabezpieczającej, w inny sposób, który może być dla niego mniej dotkliwy. Umożliwi mu to dalsze prowadzenie biznesu, nie narażając go przy tym na negatywne skutki takich działań organów. Środkiem warunkującym takie działanie jest tzw. dobrowolne zabezpieczenie.

REKLAMA

Sposoby zabezpieczenia dobrowolnego – czyli co podatnik może zaproponować organowi

 Wniosek o zabezpieczenie dobrowolne musi zawierać określenie dokonania sposobu takiego zabezpieczenia. Mamy tu katalog zamknięty i podatnik może wskazać na następujące możliwości:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa;
  • poręczenie banku;
  • weksel z poręczeniem wekslowym banku;
  • czek potwierdzony przez krajowy bank wystawcy czeku;
  • zastaw rejestrowy na prawach z papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski – według ich wartości nominalnej;
  • uznanie kwoty na rachunku depozytowym organu podatkowego;
  • sporządzone na piśmie, nieodwołalne upoważnienie organu podatkowego, potwierdzone przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową,
    do wyłącznego dysponowania środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunku lokaty terminowej.

Dokonując wyboru formy zabezpieczenia, strona powinna tę formę w sposób precyzyjny określić we wniosku dotyczącym dobrowolnego zabezpieczenia. Powinna również dołączyć do takiego wniosku dokumenty, z których wynikałoby dokonanie zabezpieczenia w wybranej formie – jak dla przykładu umowa zastawu rejestrowego, w przypadku optowania za takim sposobem zabezpieczenia we wniosku.

Przedmiotem dobrowolnego zabezpieczenia może być również należność wynikająca z decyzji nieostatecznej organu podatkowego, której nie nadano rygoru natychmiastowej wykonalności. Zatem, dysponując taką decyzją organu, podatnik także może skorzystać z omawianego wniosku.

Bez względu na to, na jakim etapie znajduje się postępowanie wymiarowe, właściwym do rozpatrzenia wniosku o zabezpieczenie jest organ podatkowy I instancji.

Prośba podatnika – priorytetem dla organu

Wniosek o dokonanie zabezpieczenie dobrowolnego wyklucza zabezpieczenie przymusowe. Zabezpieczenie dobrowolne, korzysta bowiem z pierwszeństwa przed zabezpieczeniem dokonywanym w trybie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Jeżeli, więc został złożony wniosek o zabezpieczenie dobrowolne, to zabezpieczenie w trybie przepisów wspomnianej ustaw możliwe jest dopiero po wydaniu postanowienia o odmowie przyjęcia zabezpieczenia wnioskowanego przez podatnika.

Ponadto w przypadku, gdy wniosek o zabezpieczenie dobrowolne został złożony już po ustanowieniu zabezpieczenia w trybie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, zakres zabezpieczenia ustanowionego w tym trybie podlega uchyleniu lub zmianie w takim zakresie, w jakim przyjęte zostało zabezpieczenie na wniosek.

Podsumowując

Jeśli podatnik otrzymał decyzję o zabezpieczeniu lub posiada decyzję organu I instancji (nieostateczną), uprzedzając działania Fiskusa może skorzystać z instytucji zabezpieczenia dobrowolnego.
W takiej sytuacji powinien złożyć wniosek, ze wskazaniem jednej z dopuszczalnych form dokonania takiego zabezpieczenia na jego majątku. Trzeba przypomnieć, że aby wniosek był skuteczny i szybko zrealizowany, powinien zawierać poza formalnymi kwestiami, informacje w zakresie właściwego udokumentowania sposobu zabezpieczenia, wybranego przez podatnika, w czym może pomóc profesjonalny pełnomocnik.

Zatem, warto podjąć uzgodnienia z organem podatkowym co do sposobu zabezpieczenia na majątku, gdyż przemyślana forma dokonania dobrowolnego zabezpieczenia, pozwala na dalsze prowadzenie działalności, wykluczając chociażby utrudnienia w zakresie przyjmowania i dokonywania płatności. Ponadto, daje to możliwość oswojenia się z nową sytuacją i zaplanowania dalszego, racjonalnego prowadzenia firmy, biorąc pod uwagę zaistniałe, jak i możliwe w przyszłości ryzyka.

Monika Wolska-Bryńska, Radca prawny, Menedżer w Zespole Postępowań w Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa Sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co szczególnie sprawdza ZUS? Czy masz prawo do zwolnienia ze składek?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA