REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć opłaty za wydanie JPK_WB (wyciągi bankowe)

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak uniknąć opłaty za wydanie JPK_WB (wyciągi bankowe) /Fot. Fotolia
Jak uniknąć opłaty za wydanie JPK_WB (wyciągi bankowe) /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Krajowa Administracja Skarbowa wyjaśniła, że jeżeli bank zażąda opłat za wydanie JPK_WB (wyciągi bankowe), to podatnik - w drodze wyjątku - będzie mógł przekazać fiskusowi swoje wyciągi w jakiekolwiek innej formie (np. w formacie PDF na płycie CD lub DVD).

Banki pobierają opłaty za generowanie wyciągów bankowych w formacie jednolitego pliku kontrolnego. Krajowa Administracja Skarbowa ma tego świadomość i dlatego podpowiada podatnikom inne rozwiązanie.

REKLAMA

REKLAMA

Tworzenie pojedynczych JPK_WB w bankach to koszt od 20 do 50 zł.

Jak informuje biuro prasowe Banku Pekao SA, ta instytucja oferuje usługę, w ramach której wyciągi bankowe mogą być masowo przekształcane w pliki JPK. Jednorazowy koszt instalacji to 500 zł, a comiesięczny abonament to wydatek rzędu 100 zł.

- Część banków chce opłat za wygenerowanie pliku, część robi to za darmo, a są takie, które w ogóle nie świadczą takiej usługi. Powołują się na to, że urzędnicy fiskusa mogliby znaleźć potrzebne im dane w ministerialnym Systemie Teleinformatycznym Izby Rozliczeniowej (STIR) - mówi Ernest Frankowski, doradca podatkowy z firmy doradczej IT9.

REKLAMA

Krajowa Administracja Skarbowa jest świadoma problemu. Dlatego w odpowiedzi na pytanie DGP jej biuro prasowe wyjaśniło, że jeżeli bank zażąda opłat za wydanie JPK_WB, to podatnik - w drodze wyjątku - będzie mógł przekazać fiskusowi swoje wyciągi w jakiekolwiek innej formie (np. w formacie PDF na płycie CD lub DVD).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To wyjątek od zasady określonej w art. 193a ordynacji podatkowej, ale KAS nie chce, by podatnicy ponosili dodatkowe koszty związane z przesyłaniem JPK.

Eksperci podchodzą jednak do tej deklaracji z dużym dystansem. - Rzeczywistość jest inna. Urzędnicy w terenie żądają plików w odpowiednim formacie i to nawet jeśli we własnych systemach informatycznych mogliby znaleźć potrzebne informacje - mówi Marcin Madej, doradca podatkowy w Nip-inspektor.pl.

Podobne doświadczenia ma Ernest Frankowski. - Nie znam przypadków składania przez podatników zastępczych form JPK_WB - komentuje.

Banki muszą zarabiać

Przedsiębiorcy skarżą się w mediach społecznościowych: "W toku kontroli urząd skarbowy żąda od klienta przedstawienia pliku JPK_WB. Przez pierwszy dzień w banku nie wiedzą, co to za plik. Jak już się dowiedzieli, zażyczyli sobie «drobnej» opłaty 1 tys. zł".

Mariusz Zygierewicz ze Związku Banków Polskich zwraca uwagę, że generowanie JPK_WB to usługa komercyjna, a klient może wybrać bank, który oferuje ją na najkorzystniejszych warunkach. Zdarzają się takie, które w ogóle nie pobierają opłat.

- Trzeba pamiętać, że banki musiały bezpłatnie wprowadzić produkty narzucone przez państwo, takie jak STIR czy split payment. To wiązało się z wysokimi kosztami inwestycji, które nie mogą być pokryte opłatami od klientów. Dlatego oferta komercyjna banków musi być droższa niż w sytuacji, gdyby nie musiały one wprowadzać STIR czy split paymentu - podkreśla Mariusz Zygierewicz.

Co więc robić

Ernest Frankowski radzi przedsiębiorcom, by zbierali wszelkie dowody, które uprawdopodobnią to, że bank nie posiada funkcjonalności tworzenia JPK_WB lub pobiera opłaty z tytułu przygotowania takich plików. - Przy braku funkcjonalności pomocne mogą się okazać informacje prasowe banku. Dowodów nigdy za wiele, a dla podatników oznaczają one większy komfort korzystania z "substytutu" pliku JPK_WB - mówi ekspert.

Zdaniem Marcina Madeja sytuacja jest patowa.

- Z jednej strony KAS niewiążąco wskazuje, że podatnik może przekazać dane tożsame z JPK_WB w innej formie elektronicznej, z drugiej strony urzędnicy nie mogą postąpić inaczej niż zgodnie z brzmieniem przepisów. Uważam, że jeśli KAS naprawdę zależałoby na ułatwieniach dla podatników, to zaproponowałoby takie rozwiązania prawne, które albo dopuszczałyby (wprost w przepisach) inną formę przekazania danych, albo wymuszały na bankach wprowadzenie darmowego wyciągu bankowego w formacie JPK. Inne deklaracje i kroki, które podjęto do tej pory, to tylko dbanie o dobry PR - mówi ekspert.

Skąd ten plik

JPK_WB (wyciągi bankowe) to jedna z sześciu struktur jednolitego pliku kontrolnego, które od lipca 2018 r. każdy czynny podatnik VAT powinien w ciągu co najmniej trzech dni przedstawić na żądanie kontrolującego urzędnika. Pozostałe pięć struktur na żądanie dotyczy faktur, ksiąg rachunkowych, księgi przychodów i rozchodów, stanu magazynów i ewidencji przychodów (a niezależnie od tego jest najbardziej znana siódma, czyli przesyłana co miesiąc, bez wezwania, ewidencja VAT w formacie JPK_VAT).

Przedsiębiorca może upoważnić bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową do przekazania jego wyciągów w formacie JPK_WB.

Pozwalają one fiskusowi dokładnie odwzorować operacje i salda na rachunkach firmowych podatników (m.in. pozyskać informacje o IBAN, kwotach, datach i opisach transakcji itp.). Urzędnicy żądają takich informacji najczęściej przy sprawdzaniu, czy przedsiębiorcy należy się zwrot nadwyżki VAT naliczonego nad należnym.

Centrala swoje

W ubiegłym roku biuro prasowe KAS zapewniało DGP, że skarbówka nie będzie żądać od przedsiębiorców wyciągów bankowych w formacie JPK, jeśli wymagane informacje dostarczy wcześniej system STIR ("Urząd nie poprosi o dane, do których sam ma dostęp" DGP nr 128/2018). KAS powoływała się tu na art. 45 ust. 2 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 508 ze zm.), który precyzuje, że "organ KAS nie może żądać dokumentów i informacji, do których ma dostęp".

Według Marcina Madeja praktyka jest całkiem inna.

- Wielokrotnie spotkałem się z sytuacją, w której urzędnicy żądali przekazania JPK_WB i to najczęściej w ciągu trzech dni. Argument, że potrzebne dane kontrolujący mogą pobrać ze STIR, trafia w próżnię. Do urzędników nie przemawia powoływanie się na możliwość dostarczenia plików w innej formie, ponieważ powołują się na art. 193a ordynacji podatkowej, który mówi o strukturze logicznej udostępnionej w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów. I trudno im się dziwić - komentuje ekspert.

Polecamy: PODATKI 2020 – Komplet

Dodaje, że podatnicy zastosowują się do takiego żądania, bo zależy im, by kontrola przebiegła szybko i sprawnie.

- Jeśli ktoś nie ma gotowych plików lub nie jest w stanie zapewnić ich w krótkim terminie, powinien przede wszystkim wnioskować o wydłużenie terminów na przedstawienie dokumentów - radzi Marcin Madej.

Dodaje, że nie spotkał się z odmową, gdy podatnik poprosił o dodatkowe np. dwa tygodnie.

Zastanawia go natomiast to, jak działa aplikacja wykorzystywana przez urzędy do analizy plików kontrolnych.

- Kilkukrotnie już następnego dnia po przekazaniu JPK_WB otrzymaliśmy prośbę o dodatkowe wyjaśnienia, bo oprogramowanie nie jest w stanie odpowiednio przeanalizować wszystkich przekazanych informacji - dzieli się doświadczeniami ekspert z Nip-inspektor.pl. ©℗

Mariusz Szulc

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA