REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć opłaty za wydanie JPK_WB (wyciągi bankowe)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak uniknąć opłaty za wydanie JPK_WB (wyciągi bankowe) /Fot. Fotolia
Jak uniknąć opłaty za wydanie JPK_WB (wyciągi bankowe) /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Krajowa Administracja Skarbowa wyjaśniła, że jeżeli bank zażąda opłat za wydanie JPK_WB (wyciągi bankowe), to podatnik - w drodze wyjątku - będzie mógł przekazać fiskusowi swoje wyciągi w jakiekolwiek innej formie (np. w formacie PDF na płycie CD lub DVD).

Banki pobierają opłaty za generowanie wyciągów bankowych w formacie jednolitego pliku kontrolnego. Krajowa Administracja Skarbowa ma tego świadomość i dlatego podpowiada podatnikom inne rozwiązanie.

REKLAMA

REKLAMA

Tworzenie pojedynczych JPK_WB w bankach to koszt od 20 do 50 zł.

Jak informuje biuro prasowe Banku Pekao SA, ta instytucja oferuje usługę, w ramach której wyciągi bankowe mogą być masowo przekształcane w pliki JPK. Jednorazowy koszt instalacji to 500 zł, a comiesięczny abonament to wydatek rzędu 100 zł.

- Część banków chce opłat za wygenerowanie pliku, część robi to za darmo, a są takie, które w ogóle nie świadczą takiej usługi. Powołują się na to, że urzędnicy fiskusa mogliby znaleźć potrzebne im dane w ministerialnym Systemie Teleinformatycznym Izby Rozliczeniowej (STIR) - mówi Ernest Frankowski, doradca podatkowy z firmy doradczej IT9.

REKLAMA

Krajowa Administracja Skarbowa jest świadoma problemu. Dlatego w odpowiedzi na pytanie DGP jej biuro prasowe wyjaśniło, że jeżeli bank zażąda opłat za wydanie JPK_WB, to podatnik - w drodze wyjątku - będzie mógł przekazać fiskusowi swoje wyciągi w jakiekolwiek innej formie (np. w formacie PDF na płycie CD lub DVD).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To wyjątek od zasady określonej w art. 193a ordynacji podatkowej, ale KAS nie chce, by podatnicy ponosili dodatkowe koszty związane z przesyłaniem JPK.

Eksperci podchodzą jednak do tej deklaracji z dużym dystansem. - Rzeczywistość jest inna. Urzędnicy w terenie żądają plików w odpowiednim formacie i to nawet jeśli we własnych systemach informatycznych mogliby znaleźć potrzebne informacje - mówi Marcin Madej, doradca podatkowy w Nip-inspektor.pl.

Podobne doświadczenia ma Ernest Frankowski. - Nie znam przypadków składania przez podatników zastępczych form JPK_WB - komentuje.

Banki muszą zarabiać

Przedsiębiorcy skarżą się w mediach społecznościowych: "W toku kontroli urząd skarbowy żąda od klienta przedstawienia pliku JPK_WB. Przez pierwszy dzień w banku nie wiedzą, co to za plik. Jak już się dowiedzieli, zażyczyli sobie «drobnej» opłaty 1 tys. zł".

Mariusz Zygierewicz ze Związku Banków Polskich zwraca uwagę, że generowanie JPK_WB to usługa komercyjna, a klient może wybrać bank, który oferuje ją na najkorzystniejszych warunkach. Zdarzają się takie, które w ogóle nie pobierają opłat.

- Trzeba pamiętać, że banki musiały bezpłatnie wprowadzić produkty narzucone przez państwo, takie jak STIR czy split payment. To wiązało się z wysokimi kosztami inwestycji, które nie mogą być pokryte opłatami od klientów. Dlatego oferta komercyjna banków musi być droższa niż w sytuacji, gdyby nie musiały one wprowadzać STIR czy split paymentu - podkreśla Mariusz Zygierewicz.

Co więc robić

Ernest Frankowski radzi przedsiębiorcom, by zbierali wszelkie dowody, które uprawdopodobnią to, że bank nie posiada funkcjonalności tworzenia JPK_WB lub pobiera opłaty z tytułu przygotowania takich plików. - Przy braku funkcjonalności pomocne mogą się okazać informacje prasowe banku. Dowodów nigdy za wiele, a dla podatników oznaczają one większy komfort korzystania z "substytutu" pliku JPK_WB - mówi ekspert.

Zdaniem Marcina Madeja sytuacja jest patowa.

- Z jednej strony KAS niewiążąco wskazuje, że podatnik może przekazać dane tożsame z JPK_WB w innej formie elektronicznej, z drugiej strony urzędnicy nie mogą postąpić inaczej niż zgodnie z brzmieniem przepisów. Uważam, że jeśli KAS naprawdę zależałoby na ułatwieniach dla podatników, to zaproponowałoby takie rozwiązania prawne, które albo dopuszczałyby (wprost w przepisach) inną formę przekazania danych, albo wymuszały na bankach wprowadzenie darmowego wyciągu bankowego w formacie JPK. Inne deklaracje i kroki, które podjęto do tej pory, to tylko dbanie o dobry PR - mówi ekspert.

Skąd ten plik

JPK_WB (wyciągi bankowe) to jedna z sześciu struktur jednolitego pliku kontrolnego, które od lipca 2018 r. każdy czynny podatnik VAT powinien w ciągu co najmniej trzech dni przedstawić na żądanie kontrolującego urzędnika. Pozostałe pięć struktur na żądanie dotyczy faktur, ksiąg rachunkowych, księgi przychodów i rozchodów, stanu magazynów i ewidencji przychodów (a niezależnie od tego jest najbardziej znana siódma, czyli przesyłana co miesiąc, bez wezwania, ewidencja VAT w formacie JPK_VAT).

Przedsiębiorca może upoważnić bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową do przekazania jego wyciągów w formacie JPK_WB.

Pozwalają one fiskusowi dokładnie odwzorować operacje i salda na rachunkach firmowych podatników (m.in. pozyskać informacje o IBAN, kwotach, datach i opisach transakcji itp.). Urzędnicy żądają takich informacji najczęściej przy sprawdzaniu, czy przedsiębiorcy należy się zwrot nadwyżki VAT naliczonego nad należnym.

Centrala swoje

W ubiegłym roku biuro prasowe KAS zapewniało DGP, że skarbówka nie będzie żądać od przedsiębiorców wyciągów bankowych w formacie JPK, jeśli wymagane informacje dostarczy wcześniej system STIR ("Urząd nie poprosi o dane, do których sam ma dostęp" DGP nr 128/2018). KAS powoływała się tu na art. 45 ust. 2 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 508 ze zm.), który precyzuje, że "organ KAS nie może żądać dokumentów i informacji, do których ma dostęp".

Według Marcina Madeja praktyka jest całkiem inna.

- Wielokrotnie spotkałem się z sytuacją, w której urzędnicy żądali przekazania JPK_WB i to najczęściej w ciągu trzech dni. Argument, że potrzebne dane kontrolujący mogą pobrać ze STIR, trafia w próżnię. Do urzędników nie przemawia powoływanie się na możliwość dostarczenia plików w innej formie, ponieważ powołują się na art. 193a ordynacji podatkowej, który mówi o strukturze logicznej udostępnionej w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów. I trudno im się dziwić - komentuje ekspert.

Polecamy: PODATKI 2020 – Komplet

Dodaje, że podatnicy zastosowują się do takiego żądania, bo zależy im, by kontrola przebiegła szybko i sprawnie.

- Jeśli ktoś nie ma gotowych plików lub nie jest w stanie zapewnić ich w krótkim terminie, powinien przede wszystkim wnioskować o wydłużenie terminów na przedstawienie dokumentów - radzi Marcin Madej.

Dodaje, że nie spotkał się z odmową, gdy podatnik poprosił o dodatkowe np. dwa tygodnie.

Zastanawia go natomiast to, jak działa aplikacja wykorzystywana przez urzędy do analizy plików kontrolnych.

- Kilkukrotnie już następnego dnia po przekazaniu JPK_WB otrzymaliśmy prośbę o dodatkowe wyjaśnienia, bo oprogramowanie nie jest w stanie odpowiednio przeanalizować wszystkich przekazanych informacji - dzieli się doświadczeniami ekspert z Nip-inspektor.pl. ©℗

Mariusz Szulc

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA