REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak urząd skarbowy wybiera podatników do kontroli podatkowej? Kontrola krzyżowa, kontrola "na własne życzenie" i inne powody

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Jak urząd skarbowy wybiera podatników do kontroli podatkowej? Kontrola krzyżowa, kontrola
Jak urząd skarbowy wybiera podatników do kontroli podatkowej? Kontrola krzyżowa, kontrola "na własne życzenie" i inne powody
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Co sprawia, że urząd skarbowy kontroluje danego podatnika? Czym kieruje się fiskus wybierając podatników do kontroli podatkowej? Jak minimalizować ryzyko kontroli? Jak przygotować się do kontroli podatkowej?

W tym artykule odpowiadamy na pytanie nurtujące każdego przedsiębiorcę, które zadaje sobie, po otrzymaniu informacji o zamiarze/ wszczęciu kontroli. Mianowicie – „dlaczego to akurat ja mam kontrolę podatkową?”. Czy to przypadek? Czy celowe działanie? Otóż, okazuje się, iż w większości sytuacji organy działają w sposób przemyślany i oparty na pewnych założeniach oraz planach. W tym wpisie prześledzimy, więc kierunki działań urzędników i zbadamy motywy podejmowanych przez nich czynności.  

 

Kontrola krzyżowa – tzw. krzyżówka

Podstawę do ustalenia, czym jest kontrola krzyżowa, znajdziemy w treści art. 274c § 1 ust. 1 ustawy Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem:
Organ podatkowy, w związku z postępowaniem podatkowym lub kontrolą podatkową, może zażądać od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą przedstawienia dokumentów, w zakresie objętym postępowaniem lub kontrolą u podatnika, w celu sprawdzenia ich prawidłowości i rzetelności;

Organy podatkowe mogą, zatem przy okazji prowadzonej kontroli, bądź postępowania podatkowego, żądać dokumentów również od kontrahentów kontrolowanego podatnika. Działania takie mają na celu ustalenie, czy dane i informacje znajdujące się w dokumentach księgowych kontrolowanego przedsiębiorcy, znajdują swoje odzwierciedlenie w dokumentach innych podmiotów dokonujących transakcji z podmiotem wobec którego prowadzona jest kontrola, bądź postępowanie podatkowe.

Niestety, wielu urzędników przy okazji wykonywania kontroli krzyżowej, działa według starej i niechlubnej maksymy, którą parafrazując na realia podatkowe, możemy wyrazić w słowach – „dajcie mi dokumenty, a nieprawidłowości się znajdzie”. Szczególnie, biorąc pod uwagę fakt, że dokumenty będące przedmiotem kontroli krzyżowej weryfikowane są według indywidualnej opinii urzędnika. Przy czym, często nie przestrzega on przedmiotu kontroli, bądź postępowania podatkowego prowadzonego wobec podatnika, i usiłuje tą nieformalną drogą pozyskać dodatkowe informacje.

Jak się bronić przed takim bezprawnym działaniem? Minimalizując ryzyko i dokładnie weryfikując swoich kontrahentów przed zawieraniem transakcji. Im mniejsze prawdopodobieństwo kontroli u kontrahenta, tym mniejsza szansa, że urząd zapuka właśnie do Twoich drzwi.

Zostałem wytypowany do kontroli fiskusa. Jak? – Metody typowania podmiotów

Typowanie przez urząd skarbowy podatnika do kontroli podatkowej odbywa się na podstawie analizy ryzyka prawdopodobieństwa naruszenia przepisów podatkowych oraz wielkości ewentualnych nieprawidłowości. W praktyce każda kontrola poprzedzana jest analizą ryzyka i oszacowaniem rozmiarów. Należy mieć na uwadze, że w każdym urzędzie skarbowym funkcjonuje komórka organizacyjna zajmująca się czynnościami analitycznymi i sprawdzającymi.

Do zadań takiej komórki należy m. in.:

  • pozyskiwanie informacji mogących mieć wpływ na powstanie obowiązku podatkowego, w tym o wydatkach i wartości zgromadzonego mienia przez podatnika, np. nabyte/ sprzedane auta, nieruchomości;
  • zarządzanie ryzykiem zewnętrznym, w tym identyfikowanie obszarów zagrożeń mogących mieć wpływ na prawidłowość wypełniania obowiązków podatkowych;
  • prowadzenie rejestru ryzyka podatkowego w tym zakresie;
  • typowanie podmiotów do czynności sprawdzających, kontroli podatkowej i postępowań podatkowych;
  • sporządzanie planów kontroli.

Informacje, jakie zbiera urząd skarbowy, a następnie wykorzystuje w procesie badania stopnia ryzyka mogą pochodzić od podmiotów zewnętrznych, takich jak:

  • notariusze,
  • komornicy,
  • banki, instytucje finansowe,
  • inne organy podatkowe i celno – skarbowych,
  • ale także … z donosów.

Pozostałe informacje urząd skarbowy uzyskuje z własnych, wewnętrznych systemów informatycznych:

  • CZM (Czynności Majątkowe – informacje o nabytych/ sprzedanych prawach, ruchomościach, nieruchomościach);
  • STIR (system bankowy informujący Szefa KAS o przepływach pieniężnych 
    na rachunkach bankowych podatników);
  • MDR (system raportowania o schematach podatkowych),
  • pliki JPK,
  • kasy rejestrujące on-line.

Kontrola na własne życzenie

Kolejną i niestety bardzo częstą odpowiedzią na pytanie, „dlaczego to ja mam kontrole podatkową?” jest, może i prowokujące, ale bardzo prawdziwe i trafne sformułowanie – „bo sam tego chciałeś”.

Od dłuższego czasu, doradcy podatkowi alarmują, o coraz to nowszych narzędziach służących do kontrolowania podatników. Na przykład – wielokrotnie analizowane już „nabycie sprawdzające”.

Polega ono na nabyciu przez urzędnika towarów lub usług w celu sprawdzenia wywiązywania się przez sprawdzanego z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz wydawania nabywcy paragonu fiskalnego.

Pamiętaj, że okazja czyni urzędnika, który może wykorzystać twoje chwilowe zamieszanie, godziny zwiększonego ruchu klientów, twój pośpiech, czy gapiostwo, które skończy się niewydaniem paragonu, a ostatecznie może się skończyć wszczęciem kontroli. Zawsze miej z tyłu głowy – nagłośnione medialnie – postępowanie podatkowe za wymianę żarówki w warsztacie samochodowym, po godzinach jego pracy.

Twoja reklama w Internecie również może stać się powodem kontroli na własne życzenie. Reklamujesz się w Internecie, na różnego rodzaju portalach i platformach branżowych, w których chwalisz się konkurencji, jak wiele i jak wielkie projekty i transakcje przeprowadzasz? Nie zdziw się zatem, jak urząd będzie chciał przyjrzeć się z bliska, twoim sukcesom. Konkurencja również może dorzucić swoje „trzy grosze”, do twojej kontroli.

Przezorny zawsze ubezpieczony – jak przygotować się na wypadek kontroli?

Na koniec zatem – podstawowe przykazania podatnika:

  • sprawdzaj swoich kontrahentów;
  • gromadź dokumenty potwierdzające transakcje – umowy, dokumenty przewozowe;
Ważne

Faktura VAT – według organu nie jest dowodem na zawarcie transakcji

  • weryfikuj źródła finansowania swoich zakupów;
  • ustanów pełnomocnika ogólnego – nie tylko wyręczy Cię w kontakcie z organami, ale zapewni – bezpieczeństwo i komfort w trakcie takiej koniecznej współpracy – wobec profesjonalizmu i doświadczenia, które są przydatne w takich sytuacjach, i pozwalają skutecznie działać w imieniu podatnika.

Marcin Konarski, Mariański Group

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA