REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynności sprawdzające - zakres i uprawnienia organów podatkowych

Izabela Żurkowska-Mróz
Doradca podatkowy
Czynności sprawdzające - zakres i uprawnienia organów podatkowych
Czynności sprawdzające - zakres i uprawnienia organów podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Czynności sprawdzające są najmniej sformalizowaną procedurą, jaką przewiduje Ordynacja podatkowa. Wszczynane są zawsze z urzędu, a niekiedy poprzedzają kontrolę lub postępowanie podatkowe. Z początkiem 2016 roku rozszerzony został zarówno zakres czynności sprawdzających, jak i uprawnienia przysługujące organom podatkowym w ich toku.

Czynności sprawdzające są przeprowadzane przez organy pierwszej instancji, czyli te, do których zazwyczaj składa się deklaracje i informacje podatkowe. Może je też przeprowadzać Biuro Wymiany Informacji o VAT, które jest jednostką organizacyjną właściwą w zakresie wymiany z Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej informacji o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Autopromocja

W ramach tej procedury organ może sprawdzić terminowość składania deklaracji i ich formalną poprawność, podjąć czynności w celu ustalenia stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami, sprawdzić terminowość wpłacania podatków. Nowymi uprawnieniami są: możliwość sprawdzania terminowości wpłacania zaliczek w trakcie roku (wcześniej takie uprawnienie dotyczyło tylko zobowiązań wynikających z deklaracji), weryfikacja poniesionych przez podatnika wydatków i uzyskanych przychodów (dochodów) istotnych z punktu widzenia dochodów nieujawnionych, a także weryfikacja danych i dokumentów przedstawionych przez podatników dokonujących rejestracji podatkowej.

Jak działają organy kontroli podatkowej

Ponieważ organ podatkowy nie ma obowiązku wydać postanowienia, ani w żaden inny sposób poinformować o wszczęciu czynności sprawdzających, przeważnie pierwszym otrzymanym przez podatnika pismem jest wezwanie do skorygowania deklaracji, czy złożenia wyjaśnień. Awiza nie należy ignorować, w przypadku niepodjęcia pisma, doręczenie uważa się za dokonane z upływem czternastodniowego terminu, a nowym uprawnieniem organów jest możliwość nałożenia kary porządkowej za niestawienie się lub niezłożenie wyjaśnień. Kara może wynieść nawet 2800 zł.

W wezwaniu organ powinien wskazać przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji poddaje się w wątpliwość. W przypadku osób korzystających z ulg podatkowych, organ może zwrócić się o okazanie dokumentów lub o złożenie fotokopii dokumentów, zarówno do podatnika, jak i banku, zakładów ubezpieczeń, funduszy inwestycyjnych i dobrowolnych funduszy emerytalnych. Za zgodą podatnika i w ustalonym z nim terminie mogą zostać dokonane oględziny lokalu mieszkalnego, w celu zweryfikowania stanu faktycznego z danymi wynikającymi z deklaracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych przy użyciu programów komputerowych, organ może żądać przekazania całości lub części tych ksiąg oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych. Osoba wykonująca działalność gospodarczą musi też liczyć się z czynnościami sprawdzającymi, w zakresie, w jakim jest przeprowadzana kontrola podatkowa lub toczy się postępowanie podatkowe u kontrahenta.

Jak przygotować się na Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Jeśli organ, w toku czynności sprawdzających uzna, że należy zweryfikować zasadność zwrotu podatku, może postanowić o przedłużeniu tego terminu. Na postanowienie w tej sprawie służy zażalenie do organu wyższej instancji.

Jeżeli, wynikająca z korekty, zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku albo kwoty nadwyżki podatku do przeniesienia lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 5000 zł, organ podatkowy sam koryguje deklarację, a jej uwierzytelnioną kopię, wraz z informacją o wprowadzonej zmianie oraz pouczeniem o prawie i sposobie wniesienia sprzeciwu, doręcza podatnikowi. Korekta deklaracji dokonana przez organ wywołuje takie same skutki prawne, jak korekta złożona przez podatnika Nie ma też przepisu zabraniającego ponownego skorygowania deklaracji, jeśli zajdzie taka potrzeba. Oznacza to, że mimo niedopuszczalności przywrócenia terminu do złożenia sprzeciwu, zawsze istnieje możliwość korekty, dopóki nie przedawni się zobowiązanie podatkowe, lub nie zaistnieją inne, wynikające z przepisów Ordynacji podatkowej, przyczyny zawieszające to prawo.

Autor: Izabela Żurkowska-Mróz, doradca podatkowy

Podstawa prawna:

- art. 272 do 280 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2015 poz. 613 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA