REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach można uzyskać przez internet /shutterstock.com
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach można uzyskać przez internet /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mogą ubiegać się o wydanie zaświadczenia potwierdzającego fakt niezalegania z podatkami lub stwierdzającego stan zaległości. W tym celu należy złożyć odpowiedni wniosek do właściwego urzędu. Obecnie wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości można złożyć również drogą elektroniczną.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

REKLAMA

Autopromocja

Podatki 2019

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości

Zgodnie z zasadami dotyczącymi wydawania zaświadczeń, m.in. takich jak zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub zaświadczenie stwierdzające stan zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych, organy podatkowe zobowiązane są do ich wydawania na żądanie ubiegającej się o nie osoby.

Zaświadczenie zostanie wydane, jeżeli:

- urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego (chodzi o potwierdzenie faktów albo stanu prawnego, wynikających z prowadzonej przez ten organ ewidencji, rejestrów lub z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu).

Organ podatkowy ma obowiązek wydać zaświadczenie bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku o jego wydanie. A wydawane zaświadczenie potwierdza stan faktyczny lub prawny istniejący w dniu jego wydania.

Warto mieć na uwadze, że zgodnie z przepisami organ podatkowy zanim wyda zaświadczenie, ma prawo przeprowadzić w niezbędnym zakresie postępowanie wyjaśniające. Natomiast w przypadku odmowy wydania zaświadczenia lub zaświadczenia o treści żądanej przez osobę ubiegającą się o nie, podatnikowi przysługuje prawo do złożenia zażalenia.

Wydanie zaświadczenia i towarzyszące temu obowiązki organu stanowią czynność materialno-techniczną, która odzwierciedla dane będące w dyspozycji organów, tj. informacje wynikające z prowadzonych przez nie ewidencji, rejestrów lub innej dokumentacji.

Organ podatkowy nie można odmówić wydania zaświadczenia, jeżeli nie jest możliwe doręczenie decyzji kończącej postępowanie podatkowe, przed upływem terminu 7 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia. Organ, wydając zaświadczenie, podaje informację o prowadzonym postępowaniu lub jego zakończeniu.

Na żądanie podatnika organ może uwzględnić w zaświadczeniu również następujące informacje, mianowicie czy w stosunku do wnioskodawcy prowadzone jest:

- postępowanie mające na celu ujawnienie jego zaległości podatkowych i określenie ich wysokości,

- postępowanie egzekucyjne w administracji, również w zakresie innych niż podatkowe zobowiązań wnioskodawcy,

- postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe.

Organ podatkowy wydaje zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych na żądanie:

- instytucji, które udzielają kredytów i działają na podstawie ustaw (np. banki),

- kontrahentów firmy, a także dzierżawców i użytkowników nieruchomości,

- wspólnika spółki: cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej,

- małżonka (także rozwiedzionego), gdy nie ma wspólności majątkowej oraz członków rodziny (m.in. dzieci, w tym tych adoptowanych, wnuków, rodziców, dziadków, rodzeństwa). Dotyczy to także osób, których łączy z podatnikiem bliska więź uczuciowa, fizyczna lub gospodarcza (tzw. faktyczne pożycie).

Ustalenia organu podatkowego

Jeżeli chodzi o zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości, to jest ono wydawane na podstawie dokumentacji danego organu podatkowego oraz informacji otrzymanych od innych organów podatkowych.

Jednakże, przed wydaniem tego rodzaju zaświadczenia, ustala się, czy w stosunku do wnioskującego o nie podatnika nie jest prowadzone postępowanie mające na celu ustalenie lub określenie wysokości jego zobowiązań podatkowych. Jeżeli takie postępowanie jest prowadzone i zgromadzony materiał dowodowy pozwala na jego zakończenie, powinna być niezwłocznie wydana decyzja ustalająca lub określająca wysokość zobowiązań podatkowych, w celu wykazania ich w zaświadczeniu.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Dodatkowo, na wniosek podatnika organ podatkowy może uwzględnić w zaświadczeniu informacje dotyczące:

- okresów, z których pochodzą zaległości, i ich tytułów,

- podatków, których termin płatności został odroczony lub których płatność została rozłożona na raty.

W przypadku gdy zapłata zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę została odroczona lub rozłożona na raty, uznaje się, że podatnik, płatnik lub inkasent nie posiada zaległości podatkowych.

Złożenie wniosku i wysokość opłat

W zależności od rodzaju zobowiązania podatkowego, wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, należy złożyć odpowiednio do:

- naczelnika urzędu skarbowego lub w dowolnym centrum obsługi – gdy chodzi np. o PIT, VAT, CIT, akcyzę;

- wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty – gdy chodzi np. o podatek od nieruchomości lub od środków transportowych;

- marszałka województwa – gdy chodzi np. o opłatę za korzystanie ze środowiska.

W przypadku podatku od nieruchomości, właściwość miejscową ustala się według miejsca położenia nieruchomości.

Zobacz: Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości

Za wydanie przez organ podatkowy zaświadczenia należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 21 zł (od każdego egzemplarza).

Opłatę można uregulować bezpośrednio we właściwym urzędzie w chwili składania wniosku lub przelać na rachunek bankowy tego organu. Następnie dowód dokonania opłaty należy dołączyć do wniosku.

W imieniu podatnika (osoby fizycznej lub osoby prawnej) wniosek może złożyć także osoba upoważniona. Jeżeli więc podatnik działa przez pełnomocnika, do wniosku musi zostać dołączone pełnomocnictwo, tj. oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Jeśli podatnik korzysta z pełnomocnika należy uiścić dodatkowo 17 zł. Przy czym nie ma opłat za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom lub rodzeństwu.


Zaświadczenie można uzyskać drogą elektroniczną

REKLAMA

Oprócz tradycyjnej formy składania wniosku, czyli bezpośrednio we właściwym urzędzie, w czerwcu br. uruchomiona została internetowa usługa umożliwiająca złożenie wniosku oraz uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach bądź stwierdzającego stan zaległości za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. A zatem zaświadczenie z urzędu skarbowego można uzyskać także drogą elektroniczną - bez konieczności wizyty w urzędzie i odbierania dokumentu w wersji papierowej.

Dzięki nowej usłudze przedsiębiorca może złożyć wniosek na tzw. piśmie ogólnym, korzystając z serwisu biznes.gov.pl. Wniosek zostanie przesłany na skrzynkę podawczą urzędu skarbowego na platformie ePUAP. Urząd skarbowy wyda zaświadczenie w formie dokumentu elektronicznego, opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Opis usługi dotyczącej zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach bądź stwierdzających stan zaległości znajduje się w serwisie biznes.gov.pl.

Zasady dotyczące składania wniosku

Jeśli jesteś użytkownikiem biznes.gov.pl, masz możliwość wysyłania do urzędu pisma załączników w formie elektronicznej. Jak to zrobić?

Przejdź na stronę Ministerstwa Finansów: Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości

Krok 1. Zapoznaj się dokładnie z opisem usługi i ustal, do jakiego urzędu powinieneś skierować swoje pismo. Jeśli w danym opisie jest taka możliwość, wybierz interesującą Cię lokalizację np. gminę, w której prowadzisz działalność i w której chcesz załatwić sprawę.  

Krok 2. Na stronie z opisem interesującej Cię usługi znajdziesz niebieski przycisk „Złóż wniosek elektronicznie". Kliknij go, aby przejść do wypełniania i wysyłania pisma w sprawie, której dotyczy opis.

Krok 3. Na kolejnej stronie zostaniesz poproszony o pobranie załączników, które należy wypełnić i dołączyć do pisma na późniejszym etapie.

Krok 4. Jeśli nie jesteś zalogowany na biznes.gov.pl albo nie zarejestrowałeś jeszcze konta na portalu, kolejnym krokiem będzie zalogowanie się lub rejestracja nowego konta użytkownika. Możesz też zalogować się na biznes.gov.pl przez Facebooka albo przez Profil Zaufany.

Krok 5. Po zalogowaniu wrócisz do kreatora, który ułatwi Ci przygotowanie pisma do wybranego urzędu. Niezbędne będzie podanie Twoich danych (albo Twojej firmy) oraz dołączenie załączników z kroku 3.

Krok 6. Po dodaniu załącznika/ów będziesz mógł wybrać formę dalszej komunikacji z urzędem. Jeśli wybierzesz formę elektroniczną, to - jeśli będzie potrzeba udzielenia odpowiedzi w tej sprawie - urząd doręczy Ci pismo w formie elektronicznej na Twój adres elektroniczny w ramach biznes.gov.pl. Pamiętaj, że nie w każdej sprawie urząd będzie udzielał odpowiedzi na Twoje pismo.

Krok 7. Przygotowane pismo powinieneś podpisać Profilem Zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a następnie wysłać do urzędu, klikając przycisk „Wyślij do urzędu".

Krok 8. Po wysłaniu pisma z systemu biznes.gov.pl, otrzymasz dokument Urzędowego Poświadczenia Odbioru – Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia (UPO-UPP), który stanowi formalne potwierdzenie doręczenia pisma do urzędu. Bieg terminu załatwienia sprawy przez właściwy organ rozpoczyna się w dniu otrzymania potwierdzenia wysłania pisma.

Krok 9. Ewentualna odpowiedź z urzędu trafi na Twoje konto na biznes.gov.pl, a na Twój adres poczty elektronicznej wysłane zostanie zawiadomienie o oczekującej korespondencji. Po 7 dniach punkt kontaktowy wysyła kolejne zawiadomienie, a po upływie 14 dni od otrzymania pisma (odpowiedzi) od urzędu, korespondencja zostaje zgodnie z obowiązującymi przepisami uznana za doręczoną.

Jeśli wybierzesz formę papierową, odpowiedź udzielona przez urząd zostanie wysłana pocztą na adres podany we wniosku (adres musi znajdować się w Polsce). 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obejmie duże firmy, a od 2026 wszystkich podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

REKLAMA