REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach można uzyskać przez internet /shutterstock.com
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach można uzyskać przez internet /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mogą ubiegać się o wydanie zaświadczenia potwierdzającego fakt niezalegania z podatkami lub stwierdzającego stan zaległości. W tym celu należy złożyć odpowiedni wniosek do właściwego urzędu. Obecnie wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości można złożyć również drogą elektroniczną.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Autopromocja

Podatki 2019

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości

Zgodnie z zasadami dotyczącymi wydawania zaświadczeń, m.in. takich jak zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub zaświadczenie stwierdzające stan zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych, organy podatkowe zobowiązane są do ich wydawania na żądanie ubiegającej się o nie osoby.

Zaświadczenie zostanie wydane, jeżeli:

- urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego (chodzi o potwierdzenie faktów albo stanu prawnego, wynikających z prowadzonej przez ten organ ewidencji, rejestrów lub z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu).

Organ podatkowy ma obowiązek wydać zaświadczenie bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku o jego wydanie. A wydawane zaświadczenie potwierdza stan faktyczny lub prawny istniejący w dniu jego wydania.

Warto mieć na uwadze, że zgodnie z przepisami organ podatkowy zanim wyda zaświadczenie, ma prawo przeprowadzić w niezbędnym zakresie postępowanie wyjaśniające. Natomiast w przypadku odmowy wydania zaświadczenia lub zaświadczenia o treści żądanej przez osobę ubiegającą się o nie, podatnikowi przysługuje prawo do złożenia zażalenia.

Wydanie zaświadczenia i towarzyszące temu obowiązki organu stanowią czynność materialno-techniczną, która odzwierciedla dane będące w dyspozycji organów, tj. informacje wynikające z prowadzonych przez nie ewidencji, rejestrów lub innej dokumentacji.

Organ podatkowy nie można odmówić wydania zaświadczenia, jeżeli nie jest możliwe doręczenie decyzji kończącej postępowanie podatkowe, przed upływem terminu 7 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia. Organ, wydając zaświadczenie, podaje informację o prowadzonym postępowaniu lub jego zakończeniu.

Na żądanie podatnika organ może uwzględnić w zaświadczeniu również następujące informacje, mianowicie czy w stosunku do wnioskodawcy prowadzone jest:

- postępowanie mające na celu ujawnienie jego zaległości podatkowych i określenie ich wysokości,

- postępowanie egzekucyjne w administracji, również w zakresie innych niż podatkowe zobowiązań wnioskodawcy,

- postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe.

Organ podatkowy wydaje zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych na żądanie:

- instytucji, które udzielają kredytów i działają na podstawie ustaw (np. banki),

- kontrahentów firmy, a także dzierżawców i użytkowników nieruchomości,

- wspólnika spółki: cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej,

- małżonka (także rozwiedzionego), gdy nie ma wspólności majątkowej oraz członków rodziny (m.in. dzieci, w tym tych adoptowanych, wnuków, rodziców, dziadków, rodzeństwa). Dotyczy to także osób, których łączy z podatnikiem bliska więź uczuciowa, fizyczna lub gospodarcza (tzw. faktyczne pożycie).

Ustalenia organu podatkowego

Jeżeli chodzi o zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości, to jest ono wydawane na podstawie dokumentacji danego organu podatkowego oraz informacji otrzymanych od innych organów podatkowych.

Jednakże, przed wydaniem tego rodzaju zaświadczenia, ustala się, czy w stosunku do wnioskującego o nie podatnika nie jest prowadzone postępowanie mające na celu ustalenie lub określenie wysokości jego zobowiązań podatkowych. Jeżeli takie postępowanie jest prowadzone i zgromadzony materiał dowodowy pozwala na jego zakończenie, powinna być niezwłocznie wydana decyzja ustalająca lub określająca wysokość zobowiązań podatkowych, w celu wykazania ich w zaświadczeniu.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Dodatkowo, na wniosek podatnika organ podatkowy może uwzględnić w zaświadczeniu informacje dotyczące:

- okresów, z których pochodzą zaległości, i ich tytułów,

- podatków, których termin płatności został odroczony lub których płatność została rozłożona na raty.

W przypadku gdy zapłata zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę została odroczona lub rozłożona na raty, uznaje się, że podatnik, płatnik lub inkasent nie posiada zaległości podatkowych.

Złożenie wniosku i wysokość opłat

W zależności od rodzaju zobowiązania podatkowego, wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, należy złożyć odpowiednio do:

- naczelnika urzędu skarbowego lub w dowolnym centrum obsługi – gdy chodzi np. o PIT, VAT, CIT, akcyzę;

- wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty – gdy chodzi np. o podatek od nieruchomości lub od środków transportowych;

- marszałka województwa – gdy chodzi np. o opłatę za korzystanie ze środowiska.

W przypadku podatku od nieruchomości, właściwość miejscową ustala się według miejsca położenia nieruchomości.

Zobacz: Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości

Za wydanie przez organ podatkowy zaświadczenia należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 21 zł (od każdego egzemplarza).

Opłatę można uregulować bezpośrednio we właściwym urzędzie w chwili składania wniosku lub przelać na rachunek bankowy tego organu. Następnie dowód dokonania opłaty należy dołączyć do wniosku.

W imieniu podatnika (osoby fizycznej lub osoby prawnej) wniosek może złożyć także osoba upoważniona. Jeżeli więc podatnik działa przez pełnomocnika, do wniosku musi zostać dołączone pełnomocnictwo, tj. oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Jeśli podatnik korzysta z pełnomocnika należy uiścić dodatkowo 17 zł. Przy czym nie ma opłat za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom lub rodzeństwu.


Zaświadczenie można uzyskać drogą elektroniczną

Oprócz tradycyjnej formy składania wniosku, czyli bezpośrednio we właściwym urzędzie, w czerwcu br. uruchomiona została internetowa usługa umożliwiająca złożenie wniosku oraz uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach bądź stwierdzającego stan zaległości za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. A zatem zaświadczenie z urzędu skarbowego można uzyskać także drogą elektroniczną - bez konieczności wizyty w urzędzie i odbierania dokumentu w wersji papierowej.

Dzięki nowej usłudze przedsiębiorca może złożyć wniosek na tzw. piśmie ogólnym, korzystając z serwisu biznes.gov.pl. Wniosek zostanie przesłany na skrzynkę podawczą urzędu skarbowego na platformie ePUAP. Urząd skarbowy wyda zaświadczenie w formie dokumentu elektronicznego, opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Opis usługi dotyczącej zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach bądź stwierdzających stan zaległości znajduje się w serwisie biznes.gov.pl.

Zasady dotyczące składania wniosku

Jeśli jesteś użytkownikiem biznes.gov.pl, masz możliwość wysyłania do urzędu pisma załączników w formie elektronicznej. Jak to zrobić?

Przejdź na stronę Ministerstwa Finansów: Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości

Krok 1. Zapoznaj się dokładnie z opisem usługi i ustal, do jakiego urzędu powinieneś skierować swoje pismo. Jeśli w danym opisie jest taka możliwość, wybierz interesującą Cię lokalizację np. gminę, w której prowadzisz działalność i w której chcesz załatwić sprawę.  

Krok 2. Na stronie z opisem interesującej Cię usługi znajdziesz niebieski przycisk „Złóż wniosek elektronicznie". Kliknij go, aby przejść do wypełniania i wysyłania pisma w sprawie, której dotyczy opis.

Krok 3. Na kolejnej stronie zostaniesz poproszony o pobranie załączników, które należy wypełnić i dołączyć do pisma na późniejszym etapie.

Krok 4. Jeśli nie jesteś zalogowany na biznes.gov.pl albo nie zarejestrowałeś jeszcze konta na portalu, kolejnym krokiem będzie zalogowanie się lub rejestracja nowego konta użytkownika. Możesz też zalogować się na biznes.gov.pl przez Facebooka albo przez Profil Zaufany.

Krok 5. Po zalogowaniu wrócisz do kreatora, który ułatwi Ci przygotowanie pisma do wybranego urzędu. Niezbędne będzie podanie Twoich danych (albo Twojej firmy) oraz dołączenie załączników z kroku 3.

Krok 6. Po dodaniu załącznika/ów będziesz mógł wybrać formę dalszej komunikacji z urzędem. Jeśli wybierzesz formę elektroniczną, to - jeśli będzie potrzeba udzielenia odpowiedzi w tej sprawie - urząd doręczy Ci pismo w formie elektronicznej na Twój adres elektroniczny w ramach biznes.gov.pl. Pamiętaj, że nie w każdej sprawie urząd będzie udzielał odpowiedzi na Twoje pismo.

Krok 7. Przygotowane pismo powinieneś podpisać Profilem Zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a następnie wysłać do urzędu, klikając przycisk „Wyślij do urzędu".

Krok 8. Po wysłaniu pisma z systemu biznes.gov.pl, otrzymasz dokument Urzędowego Poświadczenia Odbioru – Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia (UPO-UPP), który stanowi formalne potwierdzenie doręczenia pisma do urzędu. Bieg terminu załatwienia sprawy przez właściwy organ rozpoczyna się w dniu otrzymania potwierdzenia wysłania pisma.

Krok 9. Ewentualna odpowiedź z urzędu trafi na Twoje konto na biznes.gov.pl, a na Twój adres poczty elektronicznej wysłane zostanie zawiadomienie o oczekującej korespondencji. Po 7 dniach punkt kontaktowy wysyła kolejne zawiadomienie, a po upływie 14 dni od otrzymania pisma (odpowiedzi) od urzędu, korespondencja zostaje zgodnie z obowiązującymi przepisami uznana za doręczoną.

Jeśli wybierzesz formę papierową, odpowiedź udzielona przez urząd zostanie wysłana pocztą na adres podany we wniosku (adres musi znajdować się w Polsce). 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA