Jak załatwić sprawę?
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi?
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające zaległość podatkową potwierdza twoją aktualną sytuację podatkową. Dokumentu tego wymagają np. banki, jeśli chcesz uzyskać kredyt, sklepy przy zakupach na raty, a także urzędy. Potrzebujesz też tego dokumentu, jeśli chcesz brać udział w przetargach.
reklama
reklama
Urząd wyda ci zaświadczenie w następujących przypadkach:
- gdy urzędowe potwierdzenie twojej sytuacji podatkowej wynika z przepisów
- jeśli zależy ci na poświadczeniu twojej sytuacji podatkowej
Zaświadczenie na wniosek
Urząd wyda ci zaświadczenie, tylko jeśli złożysz kompletny wniosek. Formularz wniosku dostępny jest też w urzędzie oraz na stronie internetowej danego urzędu. Ważne jest, żeby w twoim piśmie znalazło się żądanie, jakie informacje mają być potwierdzone przez urząd w zaświadczeniu. Chodzi o to, czy urząd ma potwierdzić brak zaległości we wszystkich podatkach, które masz płacić czy ma podać informację o stanie zaległości w podatkach.
Pamiętaj, że urząd wydaje zaświadczenie na podstawie informacji z prowadzonych ewidencji, rejestrów lub innych danych pozyskanych z innych urzędów.
Urząd może wydać postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia, np. kiedy złożysz wniosek o niezaleganiu w podatkach, a w trakcie weryfikacji ujawnione zostaną zaległości.
Zgoda na zaświadczenie
Możesz też złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu, gdy chcesz poznać sytuację podatkową innego przedsiębiorcy. Aby otrzymać zaświadczenie, potrzebujesz najpierw jego zgody na to, aby urząd wydał ci zaświadczenie. Zgoda powinna być pisemna albo w formie dokumentu elektronicznego.
Urząd wydaje zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych na żądanie:
- instytucji, które udzielają kredytów i działają na podstawie ustaw (np. banki)
- kontrahentów firmy, a także dzierżawców i użytkowników nieruchomości
- wspólnika spółki: cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej
- małżonka (także rozwiedzionego), gdy nie ma wspólności majątkowej* oraz członków rodziny (m.in. dzieci, w tym tych adoptowanych, wnuków, rodziców, dziadków, rodzeństwa). Dotyczy to także osób, których łączy z podatnikiem bliska więź uczuciowa, fizyczna lub gospodarcza (tzw. faktyczne pożycie)
* Nie potrzebujesz zgody, jeśli masz wspólność majątkową w małżeństwie. W takim przypadku złóż oświadczenie ORD-M, które potwierdza twoją sytuację.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę?
W dowolnym momencie.
Gdzie załatwisz sprawę?
Usługę można zrealizować w:
- urzędy marszałkowskie
- urzędy miast lub gmin
- urzędy skarbowe
- urzędy dzielnicowe m.st. Warszawy
Rodzaj podatku lub opłaty decyduje o tym, gdzie złożyć wniosek.
Przykładowo dla:
- PIT, VAT, CIT, akcyzy – wniosek złóż do urzędu skarbowego, właściwego dla twojego miejsca zamieszkania lub siedziby. Możesz go też złożyć w dowolnym centrum obsługi podatnika – czyli jednym z 51 wybranych urzędów skarbowych
- podatku od nieruchomości lub od środków transportowych – wniosek złóż do urzędu miasta/gminy, właściwego dla adresu nieruchomości, której dotyczy zaświadczenie
- opłaty za korzystanie ze środowiska – wniosek złóż do urzędu marszałkowskiego, właściwego dla twojego miejsca zamieszkania lub siedziby
Polecamy: Komplet podatki 2019
Co zrobić krok po kroku?
1. Złóż wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach
Pamiętaj, że urząd wydaje zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości, w oparciu o dokumentację, którą posiada lub uzyska z innych urzędów. Dlatego nie może żądać od ciebie dodatkowych dokumentów potwierdzających informacje, które już zna lub ustali sam. Urząd może żądać od ciebie dodatkowych dokumentów tylko wtedy, jeśli wskaże podstawę prawną, która go do tego uprawnia.
Wzór wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach DOCX
Wzór wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach PDF
Wzór pełnomocnictwa szczególnego PDF
Jak dołączyć dowód opłaty skarbowej?
Dowód zapłaty opłaty skarbowej dołącz do składanego wniosku, w chwili jego składania, lub najpóźniej w ciągu 3 dni.
Może on mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie wpłaty przez internet.
Jeśli składasz wniosek online, dołącz potwierdzenie przelewu albo kopię dowodu opłaty (skan/zdjęcie).
2. Urząd sprawdzi formalnie i merytorycznie twój wniosek
Urząd porówna treść twojego żądania z informacjami wynikającymi z prowadzonych ewidencji, rejestrów i innych baz danych.
Urząd sprawdzi twój wniosek, czy zawiera wymagane informacje, np. numer NIP. Jeśli brakuje informacji lub popełniłeś błąd, urząd wezwie cię do ich uzupełnienia w podanym terminie. Będzie to 7 dni. Jeśli nie uzupełnisz braków we wniosku w wyznaczonym czasie, to twoja sprawa nie będzie dalej załatwiana.
Zanim dostaniesz zaświadczenie, urząd powinien sprawdzić, czy w twojej sprawie nie toczy się postępowanie dotyczące zaległości podatkowych. Chodzi o ustalenie lub określenie ich wysokości. Nie wpłynie to jednak na termin wydania ci zaświadczenia. Jeśli materiał dowodowy zebrany przez urząd pozwala na wydanie decyzji, to powinna zostać ona wydana w ustalonym terminie do wydania zaświadczenia, aby mogła znaleźć się w tym zaświadczeniu.
Urząd dochowa terminu, nawet jeśli nie da się zakończyć postępowania. Wtedy w twoim zaświadczeniu znajdzie się informacja, że w twojej sprawie trwa postępowanie