REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duplikat faktury zakupu w ewidencji VAT nabywcy

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Duplikat faktury zakupu w ewidencji VAT nabywcy
Duplikat faktury zakupu w ewidencji VAT nabywcy

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym dokumentem potwierdzającym zakup przez przedsiębiorcę jest faktura. Na co dzień zdarzają się sytuacje, kiedy faktury ulegają zniszczeniu lub zaginą w trakcie wysyłki i nigdy nie trafią do odbiorcy. W takich przypadkach może pojawić się wątpliwość z jaką datą ująć duplikat faktury w ewidencji podatkowej.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie podatnik powinien wystawić fakturę ponownie z dopiskiem „duplikat” oraz datą jej wystawienia (art. 106l ustawy o VAT). Sposób ewidencji i termin realizacji prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku duplikatów faktur jest uzależniony od przyczyny wystawienia duplikatu.

Autopromocja

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Przykład 1.
Podatnik zakupił towary, transakcja została udokumentowana fakturą. Faktura została zagubiona podczas doręczania, a podatnik nigdy jej nie otrzymał. W związku z tym nie wprowadził jej również do ewidencji. Data wystawienia faktury pierwotnej 15.01.2019 r., data wystawienia duplikatu 28.03.2019 r.

Jak wskazano w wyjaśnieniach Ministra Finansów do Jednolitego Pliku Kontrolnego (Źródło: https://finanse-arch.mf.gov.pl/pp/jpk/pytania-i-odpowiedzi) Gdy pierwotna faktura nie trafiła do odbiorcy, należy rozliczyć podatek VAT zgodnie z datą otrzymania duplikatu – podatnik winien wpisać dane z duplikatu faktury, tj. numer faktury i datę wystawienia duplikatu. Dane na duplikacie faktury powinny być tożsame z oryginałem faktury, z wyjątkiem daty wystawienia i dopisku „duplikat".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W powyższym przykładzie faktura pierwotna nie dotarła do nabywcy, w związku z czym ten nigdy nie wprowadził jej do ewidencji. W takiej sytuacji – zgodnie z wyjaśnieniami MF – podatnik powinien wykazać w ewidencji podatkowej datę wystawienia duplikatu faktury (28.03.2019 r.) zamiast daty wystawienia faktury pierwotnej (15.01.2019 r.). W ewidencji sprzedawcy i nabywcy powstanie rozbieżność w tym zakresie, sprzedawca wykaże bowiem w ewidencji już fakturę pierwotną. Jego ewidencja nie ulegnie zmianie po wystawieniu duplikatu. Pozostałe dane w fakturze i duplikacie (oraz w ewidencji nabywcy i sprzedawcy) powinny być identyczne.

Przykład 2.
Podatnik zakupił towary, transakcja została udokumentowana fakturą. Podatnik otrzymał fakturę i wprowadził do ewidencji. Następnie jeden z pracowników pobrał fakturę potrzebną mu do wykonania innych obowiązków służbowych. Po czasie okazało się, że faktura nie została zwrócona i uznano ją za zagubioną. Data wystawienia faktury pierwotnej 11.01.2019 r., data wystawienia duplikatu 28.07.2019 r.

Dalej w wyjaśnieniach do JPK Minister Finansów wskazał, że „Jeżeli duplikat został wydany, bo faktura uległa zniszczeniu lub zagubieniu, ale wcześniej dotarła do odbiorcy i została zaksięgowana, to podatnik nie będzie rozliczał podatku z duplikatu. Nie ulega zatem zmianie nr dowodu i data wystawienia faktury.”

W świetle powyższego można stwierdzić, że ewidencja nabywcy nie ulegnie zmianie. Transakcja zakupu towarów lub usług nadal będzie widniała z datą faktury pierwotnej (11.01.2019 r.). Otrzymany duplikat faktury będzie jedynie uzupełniał braki w dokumentacji, czyli zastąpi papierową formę otrzymanej uprzednio faktury pierwotnej.

Przykład 3.
Podatnik zakupił towary, transakcja została udokumentowana fakturą. Podatnik otrzymał fakturę, jednak ta przed wprowadzeniem do ewidencji zamokła i uległa zniszczeniu. Data wystawienia faktury pierwotnej 1.02.2019 r., data wystawienia duplikatu 8.05.2019 r.

Minister Finansów odniósł się również do tej kwestii: „Jeżeli duplikat został wydany, bo faktura uległa zniszczeniu/zagubieniu, ale wcześniej dotarła do odbiorcy, lecz nie została zaksięgowana, to w polach: „data wystawienia dowodu zakupu" i „data wpływu dowodu zakupu" należy podać datę wystawienia i wpływu faktury pierwotnej.”

Podobnie jak w drugim przykładzie – podatnik miał prawo do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego już w momencie otrzymania faktury pierwotnej (zakładając, że takie prawo mu przysługuje). Przyczyną wystawienia duplikatu był fakt, że faktura pierwotna była nieczytelna. Nie oznacza to jednak, że faktura pierwotna nie dotarła do nabywcy. W takim przypadku należy więc wskazać w ewidencji datę wystawienia faktury pierwotnej (1.02.2019 r.), a duplikat faktury będzie stanowił tylko uzupełnienie braków w dokumentacji. W konsekwencji dane w ewidencji podatkowej nabywcy w sprzedawcy w tym zakresie będą spójne.

Alicja Ziółek, doradca podatkowy w ECDP Tax Mazur i wspólnicy sp. k.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • gosia
    2023-11-07 08:06:21
    czy sprzedawca powinien zachować duplikat wystawionej faktury w ewidencji, (oczywiście nie dla celów podatkowych, bo rozliczył fakturę z data pierwotną, ale dla celów samego udokumentowania wystawienia ,żeby obie strony miały kopie tego samego dokum, czy tez wystarczy,że sprzedawca wystawia duplikat na prośbę nabywcy ale u siebie nigdzie nie zachowuje kopii takiego dokumentu)
    0
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2024 roku? W marcu najniższa, w grudniu najwyższa. Średnio ok. 3,5 proc. Stopy procentowe spadną najwcześniej w listopadzie [prognozy ekonomistów]

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2024 r. wzrosły rdr o 2,0 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,2 proc. - podał 15 kwietnia Główny Urząd Statystyczny. Niestety w kolejnych miesiącach nastąpi szybszy wzrost cen żywności i paliw - prognozują ekonomiści. Na koniec roku inflacja ma osiągąć ok. 4,5-4,8 proc. rdr. A średnio w 2024 roku ok. 3,5% rdr.

Kontrole kadr i ewidencji kierowców w firmie transportowej. Na co zwracają uwagę ITD, PIP, ZUS i inni kontolerzy?

Prawidłowe rozliczenie kierowców z dobrze prowadzonymi kadrami zapewniają nie tylko optymalizację kosztów, ale przede wszystkim bezpieczeństwo firmy transportowej. Tutaj nie ma równania z jedną niewiadomą. A kontrole ITD i PIP potwierdzają, że pomiędzy kadrami i rozliczeniami kierowców musi istnieć sprzężenie zwrotne.

W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług

W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług – z wyjątkiem transportu.

Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku. "Pracujemy nad projektem Rady Fiskalnej. Premier Donald Tusk mówił o tym w expose" - poinformował minister finansów Andrzej Domański

Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku, a projekt jej funkcjonowania zostanie przedstawiony w bieżącym roku - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Nowa instytucja rządowa ma składać się z neutralnych członków, którzy będą opiniowali wydatki budżetu państwa.

Na czym polega prowadzenie dokumentacji pracowniczej? Jak przechowywać akta osobowe pracowników?

Na czym polega prowadzenie dokumentacji pracowniczej? Jak przechowywać akta osobowe pracowników? Co obejmuje dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy?

Największy jednorazowy przelew z UE. Wpłynęło 27 mld zł płatności z KPO

Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała, że płatność z pierwszego wniosku, złożonego w grudniu ub.r., dotyczącego środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), w wysokości 27 mld zł trafiła dziś do Polski.

Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenia Filmowców Polskich odniósł się do kwestii "tantiem od internetu"

Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenia Filmowców Polskich odniósł się do artykułu "Tantiemy od internetu - nadchodzi nowy parapodatek! Przedsiębiorcy są zaniepokojeni", wskazując m.in., że "nazywanie tantiem z internetu dla twórców filmowych nowym parapodatkiem jest zabiegiem absolutnie nieuprawnionym".

Podatek od nieruchomości od mieszkania na wynajem. Jaka stawka? 33,10 zł czy 1,15 zł za 1 m2?

Właściciele mieszkań przeznaczonych na wynajem nie mają pewności, ile powinien wynosić podatek od nieruchomości od takiego mieszkania. To bardzo ważna kwestia, bo mówimy o dwóch stawkach, które mogą mieć zastosowanie. W większości gmin, pierwsza taka stawka wynosi obecnie 33,10 zł za 1 metr kwadratowy, a druga - 1,15 zł za 1 metr kwadratowy. Różnica jest zatem ogromna. Dlaczego podatek od nieruchomości w kontekście wynajmu mieszkań jest problematyczny?

KSeF od 2025 roku? Będzie można wystawić normalną fakturę i dopiero potem wysłać do KSeF. prof. Modzelewski: podstawowy błąd naprawiony, reszta absurdów pozostała

Autorzy projektu nowelizacji przepisów, które miały z dniem 1 lipca br. narzucić podatnikom VAT obowiązek wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych w KSeF, nieco przejrzeli na oczy i dostrzegli podstawowy błąd swojej koncepcji – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. 

"DGP": Urzędy skarbowe nie nałożyły dotąd na żadne przedsiębiorstwo kary za nieprzesłanie adresu strony internetowej ze strategią podatkową

Urzędy skarbowe nie nałożyły dotąd na żadne przedsiębiorstwo kary za nieprzesłanie adresu strony internetowej ze strategią podatkową - poinformował "DGP" resort finansów, pisze w poniedziałkowym wydaniu gazeta, która pyta, czy wszyscy tak dobrze wypełniają ten obowiązek, czy nikt tego nie sprawdza.

REKLAMA