REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wystawić korektę faktury, a kiedy notę korygującą?

Systim
Księgowość przez Internet – online
Kiedy wystawić korektę faktury, a kiedy notę korygującą? /shutterstock.com
Kiedy wystawić korektę faktury, a kiedy notę korygującą? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przy wystawianiu faktur bardzo często zdarzają się pomyłki, które koniecznie należy skorygować. Do skorygowania tych błędów służą dodatkowe faktury korygujące lub noty korygujące. Oba rodzaje dokumentów korygujących należy poprawnie rozróżniać.

Notę korygującą może wystawić tylko nabywca, w celu poprawienia błędów występujących na otrzymanej fakturze od sprzedawcy. Błędy mogą dotyczyć tylko i wyłącznie elementów opisowych faktury, czyli nie mogą mieć wpływu na wartość kwoty i podatku. Za pomocą noty korygującej można poprawić błędy takie jak, np. numeru NIP, data sprzedaży lub odbioru towaru, data płatności.

REKLAMA

REKLAMA

Natomiast faktura korygująca (odwrotnie do noty korygującej) dotyczy błędów związanych z wartością kwoty i z podatkiem. Faktura korygująca charakteryzuje się tym, iż można nią poprawić wszystkie błędy - nawet te, które poprawia się za pomocą noty korygującej. Dodatkowo błędy, jakie można poprawić za pomocą faktury korygującej, są dzielone na dwa rodzaje. Pierwsze błędy dotyczą poprawy danych formalnych, zaś drugie pozycji faktury.

W związku z powyższym nota korygująca ma pewne ograniczenia co do możliwości dokonania korekt określonych błędów, czyli zupełnie odwrotnie do faktury korygującej.

Wymogi formalne

Każdy z omawianych dokumentów musi spełniać wymagania formalne odnoszące się do jego treści. Oznacza to, że wymienione wyżej rodzaje dokumentów korygujących muszą posiadać obowiązkowe elementy danych, które przedstawia poniższa tabela:

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Kwestia wymogów formalnych dotycząca treści faktury korygującej związana jest z koniecznością przekazania informacji dla kontrahenta - powód wprowadzonych korekt.

Uwaga!
Korekta może być wystawiona z powodów niepoprawnych informacji rachunkowych, obliczeniowych (wówczas należy wrócić do okresu, w którym została wystawiona faktura z błędami).

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Potwierdzenie odbioru

Oba omawiane dokumenty korygujące wymagają potwierdzenia otrzymania ich przez kontrahenta.

Wystawienie noty korygującej przez nabywcę to jedno, jednakże potwierdzenie odbioru przez wystawcę faktury (sprzedawcę), to drugie. Nabywca dokonujący korekty drobnych błędów (umieszczonych na otrzymanej fakturze od sprzedawcy) poprzez wystawienie noty korygującej, musi dodatkowo przesłać ją do sprzedawcy w celu potwierdzenia (zaakceptowania). Tak więc, wystawiając notę korygującą, nabywca bezwzględnie musi uzyskać zgodę wystawcy faktury – według art. 106k ust. 2 ustawy o VAT . Przepisy nie regulują formy takiej akceptacji, co oznacza, że termin, jak i forma akceptacji mogą być dowolne. Jak wiadomo ze wcześniejszych artykułów nota korygująca to dokument umożliwiający nabywcy poprawę drobnych błędów formalnych, takich jak: dane osobowe nabywcy, numer faktury, daty zapłaty itd. Oczywiście wystawiana jest przez nabywcę danego towaru/usługi. Wszystkie inne błędy poprawiane są fakturą korygującą wystawianą przez sprzedawcę.

Czy nota korygująca powinna być podpisywana przez wystawcę faktury, a więc sprzedawce?

 

 

Wystawienie noty korygującej przez nabywcę to jedno. Jednakże nie jest to wystarczające, dodatkowo nabywca musi przesłać wystawioną notę do sprzedawcy, aby ten potwierdził ją.

Przepisy prawa jasno określają, iż nota korygująca powinna być zaakceptowana przez podmiot, który wystawił daną fakturę – art. 106k ust. 2 ustawy o VAT. Po dokonaniu jej korekty poprzez notę, musi być ona zaakceptowana. W przepisach prawa nie ma narzuconej formy akceptacji, co oznacza, że termin, jak i forma akceptacji mogą być dowolne. Po akceptacji noty korygującej przez sprzedawce,  powinna zostać ona podpięta pod pierwotną fakturę.

Natomiast w kwestii faktury korygującej, sytuacja wygląda nieco inaczej. W tym przypadku potwierdzenie otrzymania dokumentu korygującego jest uzależnione, od danych których korekta dotyczy. Jeśli tematem zainteresowania jest podatek VAT, a dokładnie obowiązek jego podwyższenia przez sprzedawcę, to korekty trzeba dokonać bez względu na to, czy kontrahent potwierdzi otrzymanie tejże faktury. Natomiast jeśli mowa o obniżeniu podatku VAT, to w tym przypadku podatnik musi zostać poinformowany o zaistniałej sytuacji, co więcej, musi to się odbyć przed końcem terminu złożenia deklaracji, za okres dotyczący danej faktury.
Ponadto, w ustawie o VAT zawarte są informacje dotyczące sytuacji, w jakich potwierdzenie otrzymania faktury korygującej nie jest konieczne. Są to faktury dotyczące eksportu towarów oraz WDT, dostawy towarów  dla których krajem opodatkowania nie jest Polska, sprzedaż energii, usług telekomunikacyjnych.

Reasumując, nie wolno wystawiać noty korygującej, gdy mamy do czynienia ze zmianą kwot na fakturze. Nota korygująca daje mniej możliwości niż faktura korygująca. Tylko faktura korygująca daje możliwość poprawy błędów dotyczących właściwie wszystkich pozycji na fakturze.

Autor: Magda Okroj i Żaneta Dulczykowska, Systim.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA