REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek oznaczania faktur symbolem MPP w nowym pliku JPK_VAT

 Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Obowiązek oznaczania faktur symbolem MPP w nowym pliku JPK_VAT
Obowiązek oznaczania faktur symbolem MPP w nowym pliku JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z nowym wzorem pliku JPK_VAT na przedsiębiorców, których transakcje obligatoryjnie muszą zawierać informację o zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności, nałożony zostanie obowiązek oznaczania takich transakcji w ww. deklaracji. Według nowych przepisów, karą za brak oznaczenia transakcji będzie 500 zł za każdy błąd wskazany.

Co to jest mechanizm podzielonej płatności i kiedy jest obowiązkowy?

1 listopada 2019 r. weszły w życie przepisy określające obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności. Wiąże się to m.in. z wprowadzeniem obowiązku oznaczania faktur objętych nowymi przepisami dopiskiem „mechanizm podzielonej płatności”. Według ustawy oznacza to, że oprócz rachunku, służącego do wykonywania wszelkich płatności za towary i usługi na konto bankowe kontrahenta, każdy przedsiębiorca będzie posiadał osobne konto VAT. Płatność wykonywana przez kontrahentów, za pośrednictwem przelewu bankowego, będzie podzielona na kwotę netto (która wpłynie na zwykłe konto rozrachunkowe) zapłaty za towar czy usługę oraz kwotę VAT z zawartej transakcji (która wpłynie na specjalne konto VAT).

REKLAMA

Autopromocja

Z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT wynika, że obowiązek ten istnieje, jeżeli łącznie spełnione są trzy warunki:

  • faktura wystawiana jest na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu VAT,
  • faktura dokumentuje dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy o VAT,
  • faktura wystawiana jest na kwotę brutto przekraczającą 15 tys. zł.

Wprowadzenie mechanizmu podzielonej płatności miało na celu w znaczącym stopniu uszczelnić lukę VAT oraz uchronić przedsiębiorców przed nieświadomym udziałem w nieuczciwych praktykach innych podmiotów rynkowych.

W przypadku oznaczenia faktury dopiskiem o zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności, pomimo braku takiego obowiązku wynikającego z opisanych wyżej warunków, nie jest sankcjonowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy mogą stosować taki dopisek również w przypadku faktur nieprzekraczających kwoty brutto w wysokości 15 tysięcy złotych. Wynika to z przepisów regulujących obowiązkowe dane na fakturze, oprócz których można zamieszczać informacje dodatkowe, których pojawienie się na fakturze nie skutkuje jej nieważnością.

Zawarcie na fakturze dopisku o zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności pomimo braku takiego obowiązku nie skutkuje natomiast koniecznością zastosowania tego mechanizmu przez nabywcę. Brak zastosowania przez kontrahenta mechanizmu podzielonej płatności w takiej sytuacji nie będzie miało żadnych negatywnych konsekwencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowy plik JPK_VAT

Od 1 października 2020 roku następuje zmiana rozliczania się przez przedsiębiorstwa z ewidencji VAT. Dotychczasowe deklaracje składane oddzielnie w postaci VAT-7 lub VAT-7K oraz pliku JPK_VAT zostaną ujednolicone do jednej, poszerzonej deklaracji JPK_VAT. Będzie się ona składać z dwóch części: ewidencyjnej i deklaracyjnej. Podstawą prawną do wprowadzenia nowego, schematycznego wzoru JPK_VAT stało się Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 roku w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U 2019, poz. 1888).

W nowej deklaracji JPK_VAT przedsiębiorcy zobowiązani do stosowania mechanizmu podzielonej płatności będą musieli oznaczać transakcje wykonane z podziałem płatności w sprzedaży VAT dopiskiem „MPP”. Wynika to z § 10 ust. 4 pkt 13 ww. rozporządzenia.

Konsekwencje braku oznaczeń w nowym JPK_VAT

Według nowych przepisów brak obligatoryjnego oznaczenia transakcji objętych takim obowiązkiem w nowym pliku JPK_VAT może nieść ze sobą szereg konsekwencji. Przede wszystkim, każdy podmiot rozliczający się z ewidencji VAT będzie miał szansę przesłania korekty deklaracji w terminie 14 dni od dnia wskazania błędu przez Urząd Skarbowy. W przypadku braku przesłania korekty lub złożenia wyjaśnień w ww. terminie, naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł nałożyć na podmiot karę w wysokości 500 zł za każdy wskazany w deklaracji błąd. W przypadku podatnika będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą opisana wyżej kara nie będzie stosowana. Będzie natomiast ciążyć na nim odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA