REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasa fiskalna online – nowe obowiązki dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kasa fiskalna online – nowe obowiązki dla firm
Kasa fiskalna online – nowe obowiązki dla firm
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 maja 2019 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące kas rejestrujących. Podatnicy muszą liczyć się z faktem, że prędzej czy później będą zobowiązani do wymiany obecnie stosowanych kas na kasy fiskalne nowej generacji, czyli kasy fiskalne online. Oznacz to nowe obowiązki dla firm. Co niesie ze sobą wprowadzenie kas fiskalnych online?

Kas fiskalne - nowe obowiązki od maja 2019 r.

Wraz z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 roku w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. 2019 poz. 816) podatnicy, którzy ewidencjonują sprzedaż na kasie fiskalnej, zobowiązani są do:

REKLAMA

Autopromocja
  • zapoznania osób prowadzących ewidencję na kasie fiskalnej (tj. pracowników) z informacją o zasadach ewidencji, która powinna obejmować podstawowe zasady jej prowadzenia, zasady wystawiania paragonu fiskalnego oraz skutki ich nieprzestrzegania, w terminie do 31 maja br. lub przed rozpoczęciem ewidencji – w przypadku nowych pracowników;
  • uzyskania od wyżej wymienionych osób oświadczenia o zapoznaniu się z informacją o zasadach ewidencji, w terminie do 31 maja br. lub przed rozpoczęciem ewidencji – w przypadku nowych pracowników; wzór tego oświadczenia oraz zakres informacji znajduje się w załączniku nr 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.
  • zweryfikować, czy do stawek podatku VAT przypisane są właściwe litery (oznaczenia) na kasie fiskalnej – jeśli są inne, to ich zmiany należy dokonać do 1 sierpnia br. (dotychczas stosowane oznaczenia literowe od A do G można stosować do 31 lipca 2019 roku).

Dodatkowo warto sprawdzić, czy umieszczony wyświetlacz kasy znajduje się w miejscu umożliwiającym klientowi odczyt wyświetlanych na nim danych.

Od 1 sierpnia 2019 roku obowiązujące oznaczenia na kasie fiskalnej to:

  • litera A – stawka podstawowa podatku w wysokości 22% albo 23%,
  • litera B – stawka obniżona podatku w wysokości 7% albo 8%,
  • litera C – stawka obniżona podatku w wysokości 5%,
  • litera D – stawka obniżona podatku w wysokości 0%,
  • litera E – zwolnienie od podatku,
  • literom F i G – są przypisane pozostałe stawki podatku, w tym wartość 0% (zero techniczne) w przypadku sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 119 ust. 1 lub art. 120 ust. 4 ustawy.

Kto musi mieć kasę fiskalną online?

Kasę fiskalną online można zakupić od maja 2019 roku, jednak jej stosowanie nie jest aktualnie obowiązkowe. Kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii będą mogły być w dalszym ciągu stosowane do momentu wygaśnięcia zezwoleń na ich używanie.

REKLAMA

Jak wskazują przepisy przejściowe (art. 145b ust. 1 ustawy o VAT) pierwszy obowiązek posiadania kasy online powstanie od 1 stycznia 2020 roku i dotyczyć będzie przedsiębiorców dokonujących świadczenia usług w zakresie napraw pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym napraw opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania bądź w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów czy sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 30 czerwca 2020 roku obowiązek ten dotyczyć będzie przedsiębiorców, którzy świadczą  usługi związane z wyżywieniem jako stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania bądź dokonują sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych. Od 31 grudnia 2020 roku obowiązek posiadania kas online obejmie przedsiębiorców dokonujących świadczenia usług fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych, budowlanych, w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, prawniczych, związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu.

Od 1 stycznia 2020 roku kasy online będą obejmować kolejne branże. Finalnie obowiązek posiadania kas fiskalnych online będzie obowiązkowy dla wszystkich podatników dopiero w 2023 roku (czyli od momentu, gdy przestaną obowiązywać przepisy przejściowe).

Ulga na zakup kasy fiskalnej, ale tylko online!

Zgodnie z nowelizacją ustawy o VAT – art. 111 ust. 4 ustawy o VAT – ulga na zakup kasy fiskalnej nadal będzie wynosić 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł). Z ulgi mogą skorzystać podatnicy, którzy zobowiązani są do prowadzenia sprzedaży za pomocą kasy online i dokonali tegoż w obowiązującym ich terminie lub podatnicy, którzy nigdy nie posiadali kasy rejestrującej online lub kas (z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii) do prowadzenia ewidencji sprzedaży i dotychczas nie byli zobowiązani do jej stosowania.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Aby odliczyć ulgę na zakup kasy rejestrującej online, musi zostać ona zakupiona nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji. Wobec tego z ulgi  skorzystać będą mogli tylko podatnicy, którzy nie posiadali kasy oraz podatnicy, którzy zobowiązani są przepisami do ich posiadania (wówczas w ich przypadku za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień, od którego muszą posiadać oni kasę online).

Na kasy „starego” typu, tj. z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, zakupionych po 1 maja 2019 roku nie obowiązuje ulga na zakup kasy. Od tego momentu ulga obejmuje wyłącznie kasy online.

Dodatkowo, aby móc skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Finansów w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika, należy spełnić dwa warunki:

  1. ewidencja sprzedaży powinna zostać rozpoczęta za pomocą kasy online,
  2. posiadać faktury potwierdzającej zakup kasy oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.


Jak ująć ulgę na zakup kasy fiskalnej online od 2019 roku?

W przypadku podatnika VAT odliczenie bądź zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej dokonywany jest w deklaracji VAT-7/7K za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. W przypadku, gdy wartość podatku należnego pomniejszona o podatek naliczony jest większa lub równa wartości ulgi na zakup kasy, to podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o wysokość kwoty wydanej na zakup (wykazuje się ją w poz. 52, w części E. deklaracji VAT-7). Natomiast w sytuacji, gdy wartość podatku należnego pomniejszona o podatek naliczony jest mniejsza lub podatek należny w ogóle nie wystąpił podatnik może wartość ulgi, którą nie odliczy:

  • wykazać do zwrotu na rachunek bankowy w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, bądź
  • powiększyć o nią kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

Na deklaracji VAT kwotę ulgi do zwrotu/przeniesienia wykazuje się w poz. 55, w części E. deklaracji VAT-7.

W przypadku podatnika zwolnionego z VAT ulga na zakup kasy fiskalnej może być zwrócona wyłącznie na rachunek bankowy na podstawie wniosku, który składa się w terminie miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Dołączyć należy do niego dokumenty opisane w § 4 ust. 3 rozporządzenia w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika.

Co z połączeniem kasy online z Centralnym Repozytorium Kas?

Zakup kasy online wiąże się z dokonaniem jej fiskalizacji. Dokonuje się jej przy pomocy serwisanta. W trakcie fiskalizacji następuje połączenie z Centralnym Repozytorium Kas (CRK). W związku z połączeniem z CRK podatnik zobowiązany jest do zapewnienia połączenia, które umożliwi automatyczne bądź na żądanie przesyłanie danych, m.in. e-paragonów między kasą fiskalną online a Centralnym Repozytorium Kas.

Zgodnie z art. 111a. ust. 3. ustawy o VAT Centralne Repozytorium służyć ma do:

  • odbierania i gromadzenia danych z kas rejestrujących, które obejmują:
    • dane o sprzedaży wykazane w prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT,
    • dane o zdarzeniach zapisywanych w pamięciach kas rejestrujących, mających znaczenie dla pracy kas rejestrujących, które wystąpiły podczas używania tych kas, w tym o fiskalizacji kasy, zmianach stawek podatku, zmianach adresu punktu sprzedaży i datach dokonania przeglądów technicznych;
  • analizy i kontroli danych z kas rejestrujących;
  • przesyłania poleceń do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas.

Jeśli nastąpi problem z łącznością z CRK, który będzie niezależny od podatnika, należy niezwłocznie po uzyskaniu łączności przesłać dane z kasy do CRK. Jeżeli problemy będą występować często, należy uzyskać od naczelnika urzędu skarbowego specjalną zgodę na przesyłanie danych w określonych odstępach czasu. Wzór wniosku znajduje się w załączniku 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Zespół wFirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA