REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z ulgi na zakup kasy fiskalnej można skorzystać dwa razy

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Z ulgi na zakup kasy fiskalnej można skorzystać dwa razy
Z ulgi na zakup kasy fiskalnej można skorzystać dwa razy
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Indywidualny przedsiębiorca może ponownie odliczyć wydatki na zakup kasy fiskalnej, jeżeli dokona przekształcenia w spółkę z o.o. Ponowne skorzystanie z ulgi nie jest możliwe przy innych rodzajach przekształceń.

REKLAMA

Autopromocja

Prawo do ponownego skorzystania z ulgi przez jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością powstałą wskutek przekształcenia działalności prowadzonej wcześniej przez indywidualnego przedsiębiorcę potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 2 marca 2018 r. (sygn. akt I FSK 726/16).

23 listopada 2017 r. NSA orzekł inaczej – że następca prawny nie może ponownie skorzystać z takiej ulgi (sygn. akt I FSK 279/16).

– Nie ma sprzeczności między tymi orzeczeniami, ponieważ dotyczyły one innych stanów faktycznych – wyjaśniła sędzia Maja Chodacka w rozmowie z DGP. Przypomniała, że w listopadowym wyroku chodziło o spółkę (z o.o.) powstałą z przekształcenia innej spółki (komandytowej).

– Możliwość powtórnego skorzystania z ulgi zależy od tego, czy przekształcenie skutkuje sukcesją uniwersalną (generalną) na gruncie prawa podatkowego. Jeśli sukcesji nie ma, to odliczenie przysługuje ponownie. Jeśli natomiast do niej dochodzi, to ulgi nie ma – wyjaśniła sędzia Maja Chodacka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tylko raz

Zasadniczo prawo do ulgi przysługuje podatnikowi tylko raz – gdy po raz pierwszy powstaje u niego obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą tych urządzeń. Ulga dotyczy bowiem tylko kas zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu za ich pomocą. Polega na możliwości odliczenia 90 proc. wydatków na zakup kas, przy czym nie więcej niż 700 zł na jedną (art. 111 ust. 4 ustawy o VAT).

Późniejsze zakupy kas (np. wskutek rozwoju firmy, zwiększania sprzedaży) nie są już objęte preferencją.

Kowalski w spółkę

W sprawie rozstrzygniętej przez NSA 2 marca br. chodziło o jednoosobową spółkę z o.o. powstałą z przekształcenia działalności gospodarczej prowadzonej przez indywidualnego przedsiębiorcę. Po raz pierwszy skorzystał on z ulgi na kasy, gdy kupił je do swojej firmy. Po przekształceniu nabył kolejne urządzenia, tym razem już jako jednoosobowa spółka z o.o. Chciał ponownie odliczyć wydatek, bo uważał, że spółka z o.o. jest nowym podatnikiem.

Fiskus na to nie pozwolił. Stwierdził, że jest to ciągle ten sam przedsiębiorca, tyle że działający w nowej formie prawnej i pod nową nazwą. Wyjaśnił, że spółka z o.o. jako następca prawny przekształconego przedsiębiorcy weszła we wszystkie jego prawa i obowiązki (sukcesja uniwersalna). Przejęła więc także obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kas, co wyklucza prawo do ponownego skorzystania z ulgi – stwierdził w interpretacji dyrektor izby skarbowej.

Prawa tak, ale nie obowiązki

REKLAMA

Tego samego zdania był Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach. Zauważył co prawda, że zgodnie z ordynacją podatkową spółka kapitałowa powstała wskutek przekształcenia działalności prowadzonej indywidualnie wchodzi jedynie we wszystkie prawa swojego poprzednika (art. 93a par. 4 ordynacji podatkowej). Jednak połączył ten przepis z art. 112b ordynacji (który mówi o odpowiedzialności spółki za zaległości podatkowe przedsiębiorcy) i na tej podstawie stwierdził, że sukcesja jest jednak uniwersalna.

Nie zgodził się z tym NSA. Orzekł, że przedsiębiorca, który skorzystał z ulgi w ramach działalności prowadzonej indywidualnie, będzie mógł po przekształceniu w spółkę z o.o. ponownie odliczyć wydatki na zakup kas.

Sędzia Maja Chodacka wyjaśniła, że w świetle ordynacji podatkowej spółka z o.o. nie przejmuje obowiązków po indywidualnym przedsiębiorcy, w tym obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas.

Podkreśliła, że przy takim typie przekształcenia przepisy mówią wyłącznie o przejęciu praw (art. 94a par.4) i o solidarnej odpowiedzialności za zaległości podatkowe (art. 112 b). Nie można wywodzić z nich poglądu, że dochodzi też do przejęcia obowiązków.

Sędzia wyjaśniła, że w tym wypadku nie można mówić o sukcesji generalnej (uniwersalnej), ponieważ osoba fizyczna nie przestaje istnieć (nie traci bytu prawnego) i dalej może być podatnikiem VAT.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018


Spółka w spółkę bez ulgi

Inaczej NSA orzekł 23 listopada 2017 r. (sygn. akt I FSK 279/16). Wtedy jednak chodziło o spółkę z o.o., która przejęła spółkę komandytową (połączenie przez przejęcie).

W tej sprawie zarówno dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, jak i WSA w Poznaniu oraz NSA byli jednomyślni – w takim wypadku dochodzi do sukcesji uniwersalnej, a zatem przejęcia nie tylko praw, ale i obowiązków po przejętej spółce, w tym obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas fiskalnych.

Fiskus i sądy przywołały tu art. 93 par. 1 i 2 ordynacji podatkowej. Zgodnie z tymi przepisami osoba prawna powstała w wyniku przekształcenia, łączenia czy przejęcia spółek (osobowych, kapitałowych) wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki poprzednika. Przepis wyraźnie mówi więc o prawach i obowiązkach. – W konsekwencji następca prawny powstały wskutek takiego przekształcenia nie ma podstaw do odliczenia od podatku kwoty wydatkowanej na zakup kas, ponieważ nie jest podatnikiem, który rozpoczyna ewidencjonowanie – wyjaśnił wtedy sędzia NSA Bartosz Wojciechowski. ⒸⓅ

infoRgrafika

Patrycja Dudek

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA