REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tax Free, czyli zwrot VAT podróżnym

Małgorzata Breda
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
tax free, zwrot vat podróżnym
tax free, zwrot vat podróżnym
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby fizyczne mieszkające poza granicami UE, które dokonały zakupów w Polsce, mają możliwość odzyskania zapłaconego z ich tytułu podatku VAT. Chodzi tu o zakupy nie niższe niż 200 zł, którą to kwotę powinien potwierdzać „pojedynczy, odrębny dokument” wystawiony przez sprzedawcę. Zwrot VAT następuje poprzez tzw. system Tax Free Shopping (dalej: Tax Free).

Tax Free jest elementem międzynarodowej konkurencji podatkowej, zachęcającym do nabywania towarów na obszarach nim objętych. Tax Free zwiększa przede wszystkim atrakcyjność handlową sprzedawców, dlatego też polscy podatnicy prowadzący detaliczną działalność handlową powinni rozważyć jego wprowadzenie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zasady zwrotu podatku podróżnym zostały unormowane w ustawie o VAT w rozdziale „System zwrotu podatku podróżnym” (art. 126-130). Regulacja ta ma zastosowanie do zagranicznych podróżnych (osób fizycznych) nieposiadających stałego miejsca zamieszkania na terenie UE, którzy nabyli na terytorium Polski towary i następnie w stanie nienaruszonym wywieźli je w osobistym bagażu poza terytorium UE (np. USA). Przy czym, prawo do zwrotu podatku nie przysługuje od zakupionych w Polsce usług oraz paliw silnikowych.

Zobacz także: Zwrot VAT dla Podróżnych (e-TAX FREE)

Podmioty uprawnione do otrzymania zwrotu

Uprawnionym do zwrotu jest „podróżny”. Przepis art. 126 ustawy o VAT, wprowadza to pojęcie, przez które rozumie się osobę fizyczną nieposiadającą stałego miejsca zamieszkania na terytorium UE.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy czym określenie podróżny nie oznacza bezwzględnie, że dana osoba jest turystą zwiedzającym nasz kraj i przy okazji dokonującym na jego terenie zakupów. Jest to tylko uproszczenie językowe, a to w jakim charakterze/celu dana osoba przybyła do Polski nie ma wpływu na możliwość skorzystania z uprawnienia do otrzymania zwrotu.

Istotne z punktu widzenia przyznania uprawnienia jest miejsce stałego zamieszkania. Miejsce stałego zamieszkania ustala się na podstawie paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość. W tym miejscu należy podkreślić, że nie należy utożsamiać miejsca stałego zamieszkania z miejscem zameldowania, ani tym bardziej nie należy identyfikować podróżnego po obywatelstwie i od tego obywatelstwa uzależniać przyznanie uprawnienia do zwrotu.

Miejscem stałego zamieszkania w rozumieniu art. 25 kodeksu cywilnego jest miejscowość, w której dana osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu. W Polsce regułą jest, że w dokumentach stwierdzających tożsamość, takich jak dowody, paszporty widnieje miejsce zameldowania.

Tu warto zauważyć, że od 1 stycznia 2016 r. wskutek nowelizacji ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych zostanie zniesiony obowiązek meldunkowy. Ale już od 2015 roku w dowodzie osobistym ma nie być adresu zameldowania.

Więcej na ten temat: Meldunek zniknie od 2016 r. - od 2013 r. spore ułatwienia

Z kolei, prawo wspólnotowe za miejsce stałego zamieszkania uznaje miejsce wpisane właśnie w ww. dokumentach.

Ponadto należy podkreślić, iż zwrot podatku, przysługuje podróżnym jedynie w przypadku zakupu towarów u podatników, którzy:

- są zarejestrowani jako podatnicy podatku,

- prowadzą ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, oraz

- zawarli umowy w sprawie zwrotu podatku z podmiotem uprawnionym do zwrotu bądź sami mają prawo dokonać rzeczonego zwrotu.

Zwrot podatku VAT podróżnym

Warunki otrzymania zwrotu VAT

Zwrot podatku może nastąpić tylko na rzecz osób fizycznych, nieposiadających miejsca zamieszkania na terenie UE, które to osoby na terenie Polski nabyły towary i następnie w stanie nienaruszonym wywiozły je poza terytorium Wspólnoty w bagażu osobistym.

Podróżny musi dokonać tego wywozu nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym zakupił towar.

W celu otrzymania zwrotu VAT podróżny jest zobligowany przedstawić dokument imienny (zwany powszechnie dokumentem Tax Free), który został wystawiony przez sprzedawcę oraz paragon z kasy rejestrującej. Na dokumencie Tax Free urząd celny zatwierdza stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towaru. Do obowiązków urzędu należy także sprawdzenie paszportu lub innego dokumentu tożsamości podróżnego.

Czy sprzedawca może sam sobie opracować wzór dokumentu TAX-FREE?

Minimalna wartość zakupów przy której podróżnemu przysługuje uprawnienie to 200,- zł. Zgodnie ze stanowiskiem WSA w Białymstoku wyrażonym w wyroku z 29 lutego 2008 r. ( ISA/Bk 3/08) kwota ta ma wynikać z „pojedynczego, odrębnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę”.

Podmioty uprawnione do dokonania zwrotu

Ustawa wskazuje na dwa rodzaje podmiotów uprawnionych do dokonywania zwrotu VAT podróżnym. Mogą to być:

1. sprzedawcy (po spełnieniu określonych kryteriów) oraz

2. inne podmioty trudniące się zwrotami w systemie Tax Free, określane mianem pośredników.

Do kryteriów, które muszą spełnić sprzedawcy należy:

- obowiązek bycia zarejestrowanym podatnikiem VAT,

- prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących,

- zawarcie umowy w sprawie zwrotu podatku przynajmniej z jednym z uprawnionych do jego dokonywania podmiotów (pośrednikiem), o ile sprzedawca sam nie dokonuje zwrotu podatku podróżnym,

- uzyskanie za poprzedni rok podatkowy obrotów powyżej 400.000,- zł; (jeżeli obroty sprzedawcy nie przekroczyły progu 400.000,- zł za poprzedni rok podatkowy, to zwrotu można dokonać tylko za okres, w którym obroty sprzedawcy przekroczyły wymagany próg),

- zwrot podatku jest dokonywany jedynie w ramach towarów zakupionych u tego właśnie sprzedawcy.

Tak jak zostało to już wspomniane, do dokonywania zwrotu podatku upoważnione są także inne podmioty niebędące sprzedawcami, czyli pośrednicy dla których zwrot VAT w omawianym systemie jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Przy czym podmiotem dokonującym zwrotu podatku może być wyłącznie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna. Pośrednicy tak samo jak sprzedawcy również muszą spełnić określone w ustawie przesłanki.

Podmioty niebędące sprzedawcami mogą dokonywać zwrotu, pod warunkiem że:

  1. są co najmniej od 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia, o którym mowa w pkt 6, zarejestrowanymi podatnikami podatku;
  2. zawiadomiły na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze rozpoczęcia działalności w zakresie zwrotu podatku podróżnym;
  3. co najmniej od 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia, o którym mowa w pkt 6, nie mają zaległości w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa oraz zaległości z tytułu składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
  4. złożyły w urzędzie skarbowym kaucję gwarancyjną w wysokości 5 mln zł w formie depozytu pieniężnego, gwarancji bankowych bądź obligacji Skarbu Państwa co najmniej o trzyletnim terminie wykupu (kaucja jest utrzymywana przez cały okres działalności podmiotu i podlega zwrotowi po zakończeniu działalności związanej ze zwrotem podatku),
  5. uzyskały od ministra właściwego do spraw finansów publicznych zaświadczenie stwierdzające spełnienie łącznie powyższych warunków.

Obowiązki sprzedawcy w systemie Tax Free

Sprzedawcy są obowiązani:

1. poinformować naczelnika urzędu skarbowego na piśmie, że są sprzedawcami,

2. zapewnić podróżnym pisemną informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim,

3. oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku;

4. poinformować naczelnika urzędu skarbowego o miejscu, gdzie podróżny dokonujący u nich zakupu towarów może odebrać podatek, oraz z kim mają zawarte umowy o zwrot podatku, i przedłożyć kopie tych umów.

Uprawnienia sprzedawcy w systemie Tax Free

Zwrot podatku VAT podróżnemu kreuje też po stronie sprzedawcy uprawnienie do stosowania 0 % stawki podatkowej do dostawy towarów, od których następnie dokonano zwrotu podatku podróżnemu.

Możliwość zastosowania preferencyjnej stawki VAT uzależniona jest od kumulatywnego spełnienia przez sprzedawcę poniższych warunków:

1. sprzedawca musi na piśmie zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego, że jest sprzedawcą,

2. sprzedawca jest zobowiązany poinformować tego samego naczelnika o miejscu, gdzie podróżny dokonujący zakupu może odebrać podatek, a także z kim ma zawarte umowy
o zwrot podatku, a jeżeli zawarł owe umowy to musi jednocześnie przedstawić ich kopie,

3. dostarczono mu dokument Tax Free, który zawiera potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy,

4. jeżeli zwrot podatku nastąpił w formie czeku rozrachunkowego, karty płatniczej lub polecenia przelewu od sprzedawcy wymaga się posiadania dokumentów potwierdzających dokonanie zwrotu kwoty podatku.

Jeżeli sprzedawca otrzymał dokument Tax Free już po upływie terminu do złożenia deklaracji podatkowej, to może on dokonać korekty podatku należnego od dostawy, ale nie później niż przed upływem 10 miesięcy.

Małgorzata Breda, doradca podatkowy

kierownik zespołu VAT, ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA