REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy skarbowe przedłużają rejestrację na potrzeby VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Urzędy skarbowe przedłużają rejestrację na potrzeby VAT /fot. Shutterstock
Urzędy skarbowe przedłużają rejestrację na potrzeby VAT /fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niektórzy przedsiębiorcy czekają na rejestrację do VAT nawet trzy miesiące i dłużej, co utrudnia im rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej. Urzędy skarbowe tłumaczą się, że przed rejestracją muszą dokładnie zweryfikować podatnika, a to trwa.

Do redakcji DGP napływają sygnały od czytelników, którzy wskazują, że urzędy skarbowe utrudniają im rejestrację na potrzeby VAT. Wyjaśniają, że urzędnicy przedłużają procedurę rejestracyjną do trzech miesięcy, choć mogliby ją zakończyć wcześniej, bo mają komplet dokumentów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Długi czas rejestracji

Takie przypadki potwierdza część doradców podatkowych. Jak mówi Marian Miąskowski, doradca podatkowy z Kancelarii Podatkowej ANMAR, rejestracja na VAT spółki cywilnej osób fizycznych, które miały otrzymać w darowiźnie rodzinne przedsiębiorstwo, trwała pięć miesięcy. Ekspert podaje też przypadek podatnika, który mieszka w Szwajcarii, a w Polsce zarejestrował spółkę konsultingową. Rejestracja na VAT trwała wiele miesięcy, bo urząd początkowo uznał, że podatnik nie istnieje, mimo że został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Dopiero interwencja doradcy spowodowała, że udało się podatnika zarejestrować na VAT.

Eksperci przyznają, że wydłużenie terminu to efekt zmian wprowadzonych do przepisów od 1 stycznia 2017 r. Wcześniej organy miały 1-2 miesiące na rejestrację, dziś nie ma maksymalnego terminu, zwykle przyjmują więc, że mają trzy miesiące.

W tym czasie organy muszą przeprowadzić czynności weryfikacyjne, a więc sprawdzić, czy dany podmiot faktycznie istnieje, czy chce prowadzić działalność, na czym ma ona polegać, czy ma biuro itp. Chodzi o to, aby wykluczyć przesłanki z ustawy o VAT, które nakazują organom odmówić rejestracji.

REKLAMA

- Celem tych pytań jest weryfikacja danych zawartych w dokumentacji przekazywanej do urzędu skarbowego w trakcie prowadzonego postępowania rejestracyjnego. Powyższa konieczność wynika z obecnych regulacji prawnych, tj. art. 96 ust. 4 ustawy - wyjaśniło nam już wcześniej biuro prasowe KAS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak skrócić oczekiwanie

- Czas trwania rejestracji w dużej mierze zależy od tego, czy składając wniosek VAT-R, mamy komplet załączników niezbędnych do potwierdzenia danych z wniosku - tłumaczy Przemysław Powierza, doradca podatkowy i partner w RSM Poland.

Dodaje, że przedsiębiorca może dołączyć też szczegółowy opis biznesu.

- Chodzi o to, aby urząd miał pewność, że podmiot niczego nie ukrywa i nie zniknie. Nawet jeśli w zgłoszeniu jest wirtualne biuro, organy to dopuszczają na początku biznesu, bo rozumieją, że nie ma sensu generowanie kosztów - stwierdza ekspert.

Według niego kluczowy jest kontakt z urzędem, szybka reakcja na pytania i wyczerpujące odpowiedzi.

Trudne początki

Największy problem z wydłużeniem terminów rejestracji polega na tym, że przedsiębiorcy nie mogą bez niej prowadzić działalności. Argumentują, że nawet jeśli zaczną sprzedawać towary lub świadczyć usługi, kontrahenci nie będą mogli odliczać podatku z wystawionych przez nich faktur. W efekcie w ogóle zrezygnują z transakcji z nimi.

- Choć zdarza się, że do momentu rejestracji na VAT organy kwestionują odliczenie VAT z faktur, to taka praktyka jest nieprawidłowa - mówi dr Michał Wilk, radca prawny i doradca podatkowy w kancelarii Wilk Latkowski.

Rejestracja jest bowiem formalną czynnością, a jeśli będący w jej trakcie przedsiębiorca wpłaci VAT do urzędu skarbowego, to jego kontrahent powinien móc go odliczyć. - Budżet państwa na tym nie straci - przekonuje ekspert.

Dodaje, że obowiązek wystawiania faktur VAT i składania deklaracji VAT istnieje również wówczas, gdy podatnik VAT nie został zarejestrowany. Status podatnika VAT jest bowiem kategorią obiektywną i zależy od tego, czy wykonuje on w tym charakterze czynności podlegające opodatkowaniu, a nie czy jest zarejestrowany.

Marian Miąskowski zgadza się, że kontrahenci powinni mieć prawo do odliczenia VAT z faktur wystawianych przez podatników będących w trakcie rejestracji, ale w praktyce nie podejmują oni w ogóle współpracy. Od 1 września br. funkcjonuje bowiem biała lista podatników VAT, czyli wykaz m.in. podmiotów zarejestrowanych na VAT.

- Duzi kontrahenci (np. ogólnopolskie sieci sklepów) nie chcą podejmować współpracy ani przyjmować faktur, jeśli podmiotu nie ma na białej liście - przyznaje ekspert.

Są na to sposoby

Aby organy nie zakwestionowały odliczenia u kontrahenta, Przemysław Powierza radzi działać prewencyjnie. Na przykład poinformować kontrahentów, że na wystawianych fakturach będzie przejściowo REGON, a nie NIP.

- Jest on szybszy do zdobycia. Jeśli do tego pod informacją do kontrahenta podpisze się doradca podatkowy, to działa to uspokajająco - przyznaje ekspert.

Oczywiście gdy rejestracja się zakończy, przedsiębiorca musi poinformować o tym kontrahentów.

Problemowa weryfikacja

Przedsiębiorcy skarżą się też na to, że fiskus w trakcie weryfikacji pyta np. o to, gdzie i w jaki sposób prowadzą działalność oraz jakie czynności opodatkowane podejmują, choć nie rozpoczęli jeszcze biznesu.

- Jaki sens ma zadawanie takich pytań, gdy spółka nie może rozpocząć jakiejkolwiek działalności bez wpisu do rejestru podatników VAT czynnych? - zastanawia się Marian Miąskowski. Dodaje, że nic nie stoi na przeszkodzie, by weryfikacje prowadzono także po zarejestrowaniu.

- Te pytania mogą być niepotrzebne, jeśli organ podatkowy odwiedził podatnika w miejscu siedziby. W każdym innym przypadku są wyrazem standardowej weryfikacji firm przed rejestracją na VAT - uważa Michał Wilk.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Gdy urząd odmówi

Michał Wilk wskazuje też, co ma zrobić podatnik, któremu urząd odmówi rejestracji.

- Jeśli podmiot nie zostanie zarejestrowany, choć prowadzi rzeczywistą działalność, powinien zaskarżyć odmowę do sądu administracyjnego - radzi ekspert.

Dodaje, że nadal powinien wystawiać faktury VAT i składać deklaracje podatkowe. Nie ma bowiem możliwości, aby organy wydały decyzję o nakazie zapłaty VAT na podstawie art. 108 ustawy o VAT, jeśli faktury dokumentują wykonanie rzeczywistych zdarzeń gospodarczych.

- Taka sytuacja rodzi jednak dla firmy duże problemy. Z punktu widzenia kontrahenta taki podatnik jest podmiotem o podwyższonym ryzyku - kończy ekspert. ©℗

Patrycja Dudek
Łukasz Zalews

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA