REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Punkt szczepień w gminie a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Punkt szczepień w gminie a VAT
Punkt szczepień w gminie a VAT
Reporter

REKLAMA

REKLAMA

Gmina, wykonując obowiązki związane z organizacją Punktu Szczepień Powszechnych, nie występuje w charakterze podatnika VAT. W związku z tym czynności polegające na organizacji Punktu i dostawie odpowiedniej infrastruktury nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - piszą eksperci PwC Polska.

Punktu Szczepień Powszechnych w gminie a VAT

W związku z wejściem w życie szczególnych przepisów nakładających na gminy obowiązek organizacji Punktu Szczepień Powszechnych, Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) wystąpiła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku VAT. Intencją Gminy było potwierdzenie, że czynności podejmowane przez nią w związku z organizacją Punktu Szczepień Powszechnych wraz z dostawą infrastruktury niezbędnej do zrealizowania zadania nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Gmina organizuje Punkt w ramach Narodowego Programu Szczepień we współpracy z NFZ. Ostateczną decyzję o lokalizacji Punktu wydał wojewoda, który zobowiązał Gminę do przystosowania na ten cel hali sportowej stanowiącej własność Gminy. Gmina otrzymuje zwrot kosztów kalkulowany na podstawie ilości przeprowadzonych szczepień.

REKLAMA

Szczepienia w gminie nie są opodatkowane VAT ...

Zdaniem Wnioskodawcy opisane czynności nie stanowią po stronie Gminy świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca wskazał, iż organizacja Punktu jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o COVID, a zwrot kosztów poniesionych w ramach tej działalności nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług. Są to jedynie środki finansowe konieczne do realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. 

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe

... bo są świadczeniem nieodpłatnym ...

Uzasadniając swoją decyzję organ poruszył m.in. zagadnienie odpłatności świadczonej usługi. W tym zakresie organ odwołał się do orzecznictwa TSUE, zgodnie z którym świadczenie usług tylko wtedy dokonywane jest „odpłatnie”, jeżeli pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych, a wynagrodzenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywisty ekwiwalent usługi świadczonej na rzecz usługobiorcy. W przedstawionym stanie faktycznym organ nie dopatrzył się takiej ekwiwalentności. Środki przekazywane Gminie nie są bowiem zapłatą za określone świadczenie, a jedynie zwrotem kosztów poniesionych na organizację Punktu. Organ przychylił się tym samym do uzasadnienia przedstawionego przez Wnioskodawcę, iż działalność Gminy w zakresie organizacji Punktu jest nieodpłatna, a więc nie może być opodatkowana VAT. 

... i nie są działalnością komercyjną

REKLAMA

Dyrektor KIS podkreślił również, iż Gmina wykonuje zlecone zadania o charakterze publicznoprawnym, które to działania nie prowadzą do naruszenia zasad konkurencji. Organizacja Punktu Szczepień Publicznych jest nowym obowiązkiem z zakresu ochrony zdrowia, co stanowi zadanie własne Gminy wedle ustawy o samorządzie gminnym. Czynności wskazane we Wniosku nie mają zdaniem Organu charakteru cywilnoprawnego. Taka interpretacja działań Gminy potwierdza iż nie są one działalnością komercyjną i nie mogą być opodatkowane VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reasumując, w opisanym zakresie Gmina nie działa jako podatnik VAT, a realizowane przez nią zadania pozostają poza zakresem opodatkowania. Tym samym Gmina nie jest zobowiązana do odprowadzenia podatku należnego od otrzymanego zwrotu kosztów organizacji Punktu.

Komentarz ekspertów

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w uzasadnieniu swojej decyzji słusznie przychylił się do stanowiska i argumentacji przedstawionej przez Gminę. Wydane rozstrzygnięcie rozwiewa wątpliwości w temacie, który jest bardzo aktualny i dotyczy wielu jednostek samorządu terytorialnego w Polsce. Jak bowiem wynika ze szczególnych regulacji, według wytycznych Narodowego Programu Szczepień w każdym powiecie i mieście na prawie powiatu powinny powstać co najmniej dwa Punkty Szczepień Publicznych. Wyłączenie czynności opisanych we Wniosku z obowiązku opodatkowania VAT istotnie zmniejsza obciążenia podatkowe samorządu, ponoszącego dodatkowe koszty związane z nowymi obowiązkami.

Wojciech Gede, Senior Manager
Katarzyna Dobosz, Senior Associate
Karol Budziński, Indirect Team
PwC Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA