REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Punkt szczepień w gminie a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Punkt szczepień w gminie a VAT
Punkt szczepień w gminie a VAT
Reporter

REKLAMA

REKLAMA

Gmina, wykonując obowiązki związane z organizacją Punktu Szczepień Powszechnych, nie występuje w charakterze podatnika VAT. W związku z tym czynności polegające na organizacji Punktu i dostawie odpowiedniej infrastruktury nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - piszą eksperci PwC Polska.

Punktu Szczepień Powszechnych w gminie a VAT

W związku z wejściem w życie szczególnych przepisów nakładających na gminy obowiązek organizacji Punktu Szczepień Powszechnych, Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) wystąpiła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku VAT. Intencją Gminy było potwierdzenie, że czynności podejmowane przez nią w związku z organizacją Punktu Szczepień Powszechnych wraz z dostawą infrastruktury niezbędnej do zrealizowania zadania nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Gmina organizuje Punkt w ramach Narodowego Programu Szczepień we współpracy z NFZ. Ostateczną decyzję o lokalizacji Punktu wydał wojewoda, który zobowiązał Gminę do przystosowania na ten cel hali sportowej stanowiącej własność Gminy. Gmina otrzymuje zwrot kosztów kalkulowany na podstawie ilości przeprowadzonych szczepień.

REKLAMA

Autopromocja

Szczepienia w gminie nie są opodatkowane VAT ...

Zdaniem Wnioskodawcy opisane czynności nie stanowią po stronie Gminy świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca wskazał, iż organizacja Punktu jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o COVID, a zwrot kosztów poniesionych w ramach tej działalności nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług. Są to jedynie środki finansowe konieczne do realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. 

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe

... bo są świadczeniem nieodpłatnym ...

Uzasadniając swoją decyzję organ poruszył m.in. zagadnienie odpłatności świadczonej usługi. W tym zakresie organ odwołał się do orzecznictwa TSUE, zgodnie z którym świadczenie usług tylko wtedy dokonywane jest „odpłatnie”, jeżeli pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych, a wynagrodzenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywisty ekwiwalent usługi świadczonej na rzecz usługobiorcy. W przedstawionym stanie faktycznym organ nie dopatrzył się takiej ekwiwalentności. Środki przekazywane Gminie nie są bowiem zapłatą za określone świadczenie, a jedynie zwrotem kosztów poniesionych na organizację Punktu. Organ przychylił się tym samym do uzasadnienia przedstawionego przez Wnioskodawcę, iż działalność Gminy w zakresie organizacji Punktu jest nieodpłatna, a więc nie może być opodatkowana VAT. 

... i nie są działalnością komercyjną

Dyrektor KIS podkreślił również, iż Gmina wykonuje zlecone zadania o charakterze publicznoprawnym, które to działania nie prowadzą do naruszenia zasad konkurencji. Organizacja Punktu Szczepień Publicznych jest nowym obowiązkiem z zakresu ochrony zdrowia, co stanowi zadanie własne Gminy wedle ustawy o samorządzie gminnym. Czynności wskazane we Wniosku nie mają zdaniem Organu charakteru cywilnoprawnego. Taka interpretacja działań Gminy potwierdza iż nie są one działalnością komercyjną i nie mogą być opodatkowane VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reasumując, w opisanym zakresie Gmina nie działa jako podatnik VAT, a realizowane przez nią zadania pozostają poza zakresem opodatkowania. Tym samym Gmina nie jest zobowiązana do odprowadzenia podatku należnego od otrzymanego zwrotu kosztów organizacji Punktu.

Komentarz ekspertów

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w uzasadnieniu swojej decyzji słusznie przychylił się do stanowiska i argumentacji przedstawionej przez Gminę. Wydane rozstrzygnięcie rozwiewa wątpliwości w temacie, który jest bardzo aktualny i dotyczy wielu jednostek samorządu terytorialnego w Polsce. Jak bowiem wynika ze szczególnych regulacji, według wytycznych Narodowego Programu Szczepień w każdym powiecie i mieście na prawie powiatu powinny powstać co najmniej dwa Punkty Szczepień Publicznych. Wyłączenie czynności opisanych we Wniosku z obowiązku opodatkowania VAT istotnie zmniejsza obciążenia podatkowe samorządu, ponoszącego dodatkowe koszty związane z nowymi obowiązkami.

Wojciech Gede, Senior Manager
Katarzyna Dobosz, Senior Associate
Karol Budziński, Indirect Team
PwC Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA