REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stałe miejsce prowadzenia działalności w VAT po orzeczeniu C-931/19 Titanium Ltd

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciech Kliś
Doradca podatkowy
Stałe miejsce prowadzenia działalności w VAT po orzeczeniu C-931/19 Titanium Ltd
Stałe miejsce prowadzenia działalności w VAT po orzeczeniu C-931/19 Titanium Ltd

REKLAMA

REKLAMA

Wynajmowana w państwie członkowskim nieruchomość nie stanowi stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu dyrektywy VAT, w sytuacji gdy właściciel tej nieruchomości nie posiada własnego personelu do świadczenia usług związanych z takim najmem. Do takiego wniosku doszedł Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 3 czerwca 2021 r. w sprawie Titanium Ltd przeciwko Finanzamt Österreich, sygn. C-931/19.

Ogólne zasady ustalania miejsca świadczenia usług w VAT

W celu określenia, na terenie którego państwa członkowskiego UE dojdzie do powstania obowiązku podatkowego w VAT z tytułu świadczenia przez podatników usług konieczne jest ustalenie miejsca ich świadczenia. Zgodnie z treścią art. 44 Dyrektywy 2006/112 (tzw. Dyrektywy VAT) miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Niemniej jednak przepis ten wskazuje na przypadki wyjątkowe, w których wskazana zasada nie znajduje zastosowania. Jedną z nich jest sytuacja, w której usługi świadczone są na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w miejscu innym niż jego siedziba. W takiej sytuacji do opodatkowania VAT dojdzie tam, gdzie podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności opodatkowanej VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Stałe miejsce prowadzenia działalności w rozumieniu przepisów unijnych

Sposób rozumienia pojęcia stałego miejsca prowadzenia działalności wynika w głównej mierze z przepisów Rozporządzenia wykonawczego 282/2011, którego uchwalenie służyć miało poprawnemu stosowaniu Dyrektywy VAT. Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 tego Rozporządzenia na użytek stosowania art. 44 Dyrektywy VAT „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oznacza dowolne miejsce, inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności.

Z powyższego przepisu można zatem wywnioskować, że stałe miejsce prowadzenia działalności powinno się cechować wystarczająco wysokim stopniem zorganizowania, dzięki któremu możliwe jest zarówno świadczenie usług jak również bycie odbiorcą usług świadczonych przez innych podatników na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika. Nie należy także zapominać, że za takie miejsce nie może być uznane miejsce o charakterze niestałym (np. placówka podatnika utworzona na potrzeby targów branżowych) czy też miejsce nieposiadające wystarczającej kadry oraz infrastruktury do świadczenia usług w danym kraju. Co więcej, miejsce stałego prowadzenia działalności musi być inne od miejsca siedziby danego podatnika.      

Stałe miejsce prowadzenia działalności przez pryzmat wyroku w sprawie Titanium Ltd.

Trybunał Sprawiedliwości UE w dużej mierze potwierdził powyższy tok rozumowania w wyroku z dnia 3 czerwca 2021 r., sygn. C-931/19. Sprawa dotyczyła spółki Titanium, mającej siedzibę oraz zarząd na terytorium wyspy Jersey. Jej głównym przedmiotem działalności stanowiło zarządzanie nieruchomościami, mieniem oraz mieszkaniami i kwaterami.

REKLAMA

W ramach swojej działalności spółka ta oddała w najem należącą do niej nieruchomość, która znajdowała się w Austrii, dwóm przedsiębiorcom mającym siedzibę w tym kraju. Były to jedyne czynności wykonywane przez spółkę w Austrii, a dodatkowo upoważniła ona austriackiego podatnika do pośredniczenia w relacjach z najemcami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tak przedstawionym stanie faktycznym spółka doszła do wniosku, że nie jest ona zobowiązana do zapłaty należnego VAT na rzecz austriackich organów skarbowych, gdyż nie posiadała ona na terytorium tego kraju stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Stanowiska tego nie podzielił lokalny organ podatkowy, który w konsekwencji ustalił kwotę zobowiązania VAT spółki za lata, w którym wynajmowała ona swoją nieruchomość.

Spółka postanowiła odwołać się od decyzji organu do federalnego sądu ds. finansowych, który to postanowił zawiesić postępowanie oraz zwrócić się z pytaniem prejudycjalnym do TSUE. Sąd austriacki miał bowiem wątpliwości co do sposobu rozumienia pojęcia „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej” w kontekście działalności spółki, która na terenie Austrii była przez spółkę wykonywana bez wykorzystania jakichkolwiek zasobów technicznych czy ludzkich.

TSUE powołało się na swoje utrwalone orzecznictwo, zgodnie z którym „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” wymaga stałej obecności zasobów ludzkich
i technicznych niezbędnych do świadczenia określonych usług. Zdaniem Trybunału tego rodzaju miejsce wymaga wystarczającego stopnia trwałości oraz struktury, która jest w stanie umożliwić samodzielne świadczenie usług bez angażowania innego podmiotu.

Konkludując, TSUE doszło do wniosku, że wynajmowana w państwie członkowskim nieruchomość nie stanowi miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 43-45 Dyrektywy VAT w sytuacji, gdy jej właściciel nie posiada własnego personelu do świadczenia usług związanych z najmem.

Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej a VAT - ryzyka

W praktyce możliwe jest, że pozorna transakcja z „odwróconym obciążeniem” zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, powinna zostać zakwalifikowana jako transakcja krajowa świadczona na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności przez zagraniczny podmiot.

Polski podatnik świadczył usługi marketingowe i agencyjne wobec podmiotu z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Faktury za usługi były wystawiane z odwrotnym obciążeniem (świadczenie na rzecz podatnika poza RP). Spółka brytyjska rozliczała podatek VAT należny i naliczony. Organ kontrolujący uznał, że usługi były świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika brytyjskiego w Polsce – zatem transakcja powinna zostać opodatkowana 23% VAT. Konsekwencje: Kwoty faktur z odwróconym obciążeniem były kwotami netto, więc doliczono 23% VAT należnego wraz z odsetkami.

W celu uniknięcia ryzyka, regulacje dotyczące podatku od wartości dodanej wskazują na podstawowe elementy „należytej staranności” w badaniu naszego kontrahenta.  Artykuł 22 rozporządzenia 282/2011 wskazuje wprost jakimi zasadami powinniśmy się kierować.

  • analizujmy charakter i zastosowanie świadczonej usługi,
  • gdy mamy wątpliwości analizujemy w szczególności, czy umowa, zamówienie i numer identyfikacyjny VAT przyznany przez państwo członkowskie usługobiorcy i przekazany usługodawcy przez usługobiorcę wskazują stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej jako miejsce odbioru usługi i czy stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej jest tożsame z podmiotem płacącym za usługę.

Brak quasi-należytej staranności przy badaniu kontrahenta któremu świadczymy usługi może odbić się bardzo boleśnie na naszych rozliczeniach z fiskusem. Jeżeli mamy wątpliwości – zbierajmy dokumentacje (oświadczenia od kontrahenta, potwierdzenie rejestracji VIES, samodzielny research w Internecie czy korespondencję), która potwierdzi, że świadczymy usługi na rzecz sąsiada.

Wojciech Kliś, doradca podatkowy
Kontrolabezryzyka.pl
Wojciechklis.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA