REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stałe miejsce prowadzenia działalności w VAT po orzeczeniu C-931/19 Titanium Ltd

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciech Kliś
Doradca podatkowy
Stałe miejsce prowadzenia działalności w VAT po orzeczeniu C-931/19 Titanium Ltd
Stałe miejsce prowadzenia działalności w VAT po orzeczeniu C-931/19 Titanium Ltd

REKLAMA

REKLAMA

Wynajmowana w państwie członkowskim nieruchomość nie stanowi stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu dyrektywy VAT, w sytuacji gdy właściciel tej nieruchomości nie posiada własnego personelu do świadczenia usług związanych z takim najmem. Do takiego wniosku doszedł Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 3 czerwca 2021 r. w sprawie Titanium Ltd przeciwko Finanzamt Österreich, sygn. C-931/19.

Ogólne zasady ustalania miejsca świadczenia usług w VAT

W celu określenia, na terenie którego państwa członkowskiego UE dojdzie do powstania obowiązku podatkowego w VAT z tytułu świadczenia przez podatników usług konieczne jest ustalenie miejsca ich świadczenia. Zgodnie z treścią art. 44 Dyrektywy 2006/112 (tzw. Dyrektywy VAT) miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Niemniej jednak przepis ten wskazuje na przypadki wyjątkowe, w których wskazana zasada nie znajduje zastosowania. Jedną z nich jest sytuacja, w której usługi świadczone są na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w miejscu innym niż jego siedziba. W takiej sytuacji do opodatkowania VAT dojdzie tam, gdzie podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności opodatkowanej VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Stałe miejsce prowadzenia działalności w rozumieniu przepisów unijnych

Sposób rozumienia pojęcia stałego miejsca prowadzenia działalności wynika w głównej mierze z przepisów Rozporządzenia wykonawczego 282/2011, którego uchwalenie służyć miało poprawnemu stosowaniu Dyrektywy VAT. Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 tego Rozporządzenia na użytek stosowania art. 44 Dyrektywy VAT „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oznacza dowolne miejsce, inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności.

Z powyższego przepisu można zatem wywnioskować, że stałe miejsce prowadzenia działalności powinno się cechować wystarczająco wysokim stopniem zorganizowania, dzięki któremu możliwe jest zarówno świadczenie usług jak również bycie odbiorcą usług świadczonych przez innych podatników na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika. Nie należy także zapominać, że za takie miejsce nie może być uznane miejsce o charakterze niestałym (np. placówka podatnika utworzona na potrzeby targów branżowych) czy też miejsce nieposiadające wystarczającej kadry oraz infrastruktury do świadczenia usług w danym kraju. Co więcej, miejsce stałego prowadzenia działalności musi być inne od miejsca siedziby danego podatnika.      

Stałe miejsce prowadzenia działalności przez pryzmat wyroku w sprawie Titanium Ltd.

Trybunał Sprawiedliwości UE w dużej mierze potwierdził powyższy tok rozumowania w wyroku z dnia 3 czerwca 2021 r., sygn. C-931/19. Sprawa dotyczyła spółki Titanium, mającej siedzibę oraz zarząd na terytorium wyspy Jersey. Jej głównym przedmiotem działalności stanowiło zarządzanie nieruchomościami, mieniem oraz mieszkaniami i kwaterami.

W ramach swojej działalności spółka ta oddała w najem należącą do niej nieruchomość, która znajdowała się w Austrii, dwóm przedsiębiorcom mającym siedzibę w tym kraju. Były to jedyne czynności wykonywane przez spółkę w Austrii, a dodatkowo upoważniła ona austriackiego podatnika do pośredniczenia w relacjach z najemcami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tak przedstawionym stanie faktycznym spółka doszła do wniosku, że nie jest ona zobowiązana do zapłaty należnego VAT na rzecz austriackich organów skarbowych, gdyż nie posiadała ona na terytorium tego kraju stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Stanowiska tego nie podzielił lokalny organ podatkowy, który w konsekwencji ustalił kwotę zobowiązania VAT spółki za lata, w którym wynajmowała ona swoją nieruchomość.

Spółka postanowiła odwołać się od decyzji organu do federalnego sądu ds. finansowych, który to postanowił zawiesić postępowanie oraz zwrócić się z pytaniem prejudycjalnym do TSUE. Sąd austriacki miał bowiem wątpliwości co do sposobu rozumienia pojęcia „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej” w kontekście działalności spółki, która na terenie Austrii była przez spółkę wykonywana bez wykorzystania jakichkolwiek zasobów technicznych czy ludzkich.

TSUE powołało się na swoje utrwalone orzecznictwo, zgodnie z którym „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” wymaga stałej obecności zasobów ludzkich
i technicznych niezbędnych do świadczenia określonych usług. Zdaniem Trybunału tego rodzaju miejsce wymaga wystarczającego stopnia trwałości oraz struktury, która jest w stanie umożliwić samodzielne świadczenie usług bez angażowania innego podmiotu.

Konkludując, TSUE doszło do wniosku, że wynajmowana w państwie członkowskim nieruchomość nie stanowi miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 43-45 Dyrektywy VAT w sytuacji, gdy jej właściciel nie posiada własnego personelu do świadczenia usług związanych z najmem.

Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej a VAT - ryzyka

W praktyce możliwe jest, że pozorna transakcja z „odwróconym obciążeniem” zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, powinna zostać zakwalifikowana jako transakcja krajowa świadczona na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności przez zagraniczny podmiot.

Polski podatnik świadczył usługi marketingowe i agencyjne wobec podmiotu z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Faktury za usługi były wystawiane z odwrotnym obciążeniem (świadczenie na rzecz podatnika poza RP). Spółka brytyjska rozliczała podatek VAT należny i naliczony. Organ kontrolujący uznał, że usługi były świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika brytyjskiego w Polsce – zatem transakcja powinna zostać opodatkowana 23% VAT. Konsekwencje: Kwoty faktur z odwróconym obciążeniem były kwotami netto, więc doliczono 23% VAT należnego wraz z odsetkami.

W celu uniknięcia ryzyka, regulacje dotyczące podatku od wartości dodanej wskazują na podstawowe elementy „należytej staranności” w badaniu naszego kontrahenta.  Artykuł 22 rozporządzenia 282/2011 wskazuje wprost jakimi zasadami powinniśmy się kierować.

  • analizujmy charakter i zastosowanie świadczonej usługi,
  • gdy mamy wątpliwości analizujemy w szczególności, czy umowa, zamówienie i numer identyfikacyjny VAT przyznany przez państwo członkowskie usługobiorcy i przekazany usługodawcy przez usługobiorcę wskazują stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej jako miejsce odbioru usługi i czy stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej jest tożsame z podmiotem płacącym za usługę.

Brak quasi-należytej staranności przy badaniu kontrahenta któremu świadczymy usługi może odbić się bardzo boleśnie na naszych rozliczeniach z fiskusem. Jeżeli mamy wątpliwości – zbierajmy dokumentacje (oświadczenia od kontrahenta, potwierdzenie rejestracji VIES, samodzielny research w Internecie czy korespondencję), która potwierdzi, że świadczymy usługi na rzecz sąsiada.

Wojciech Kliś, doradca podatkowy
Kontrolabezryzyka.pl
Wojciechklis.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA