REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT MOSS 2019 - zmiany i uproszczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
VAT MOSS 2019 - zmiany i uproszczenia
VAT MOSS 2019 - zmiany i uproszczenia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy VAT, których roczna sprzedaż usług elektronicznych, nadawczych lub telekomunikacyjnych nie przekracza 42 tys. zł, mogą rozliczać podatek w Polsce na ogólnych zasadach. Trzeba jednak do 11 lutego 2019 r. zawiadomić o tym naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, na formularzu VIU-R, zaznaczając opcję „wyrejestrowanie”.

VAT można więc rozliczać w Polsce według reguł obowiązujących dla transakcji krajowych i stawek VAT mających zastosowanie dla w Polsce, pomimo ich świadczenia tych usług dla konsumentów w innych państwach członkowskich UE – tłumaczy Monika Kaniuk, menedżer w Grant Thornton.

REKLAMA

REKLAMA

Janina Fornalik, doradca podatkowy i partner w MDDP, tłumaczy, że z uproszczenia mogą skorzystać np. sklepy internetowe, które zasadniczo sprzedają towary, a jednocześnie sporadycznie dokonują sprzedaży e-booków, gier online, muzyki czy filmów w formie dostępów online (klasyfikowanych dla potrzeb VAT jako usługi elektroniczne).

Polecamy: Biuletyn VAT
Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Uproszczenie dla małych…

Dotychczas tacy podatnicy, świadczący usługi elektroniczne, a także nadawcze i telekomunikacyjne, na rzecz konsumentów z innych krajów UE, musieli rozliczać podatek w kraju konsumpcji usług, czyli np. w Niemczech, we Francji czy w Wielkiej Brytanii. W związku z tym musieli albo rejestrować się na VAT w tych krajach, albo mogli stosować procedurę MOSS (mały punkt kompleksowej obsługi).

REKLAMA

Po rezygnacji z MOSS trzeba będzie prowadzić ewidencję, żeby wykazać, że wartość usług nie przekroczyła ustawowego limitu 42 tys. zł rocznie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 stycznia 2019 r. mają oni wybór: dalej rozliczać się według tej procedury czy z niej zrezygnować.

Jak wskazuje Łukasz Mazur, doradca podatkowy i współzałożyciel Grupy ECDP, stosowanie MOSS przez podatników z incydentalną sprzedażą usług np. elektronicznych jest uciążliwe. Nie zwalnia bowiem z konieczności sprawdzania stawek na dane usługi w kraju, w którym należy je rozliczyć.

– To oznacza, że podatnik musi znać stawki obowiązujące we wszystkich krajach UE, bo VAT na usługi elektroniczne rozlicza się według stawki właściwej w kraju nabywcy – mówi Mazur.

Janina Fornalik dodaje, że rozliczanie niewielkich kwot w systemie MOSS jest nie tylko dodatkowym obciążeniem dla podatników, ale również dla administracji skarbowej, która następnie musi te kwoty rozliczać z odpowiednimi krajami.

Celem zmian jest więc likwidacja uciążliwych obowiązków związanych z koniecznością określania właściwej stawki podatku od wartości dodanej w innych krajach UE i rozliczania sprzedaży według reguł obowiązujących w tych krajach.

Łukasz Mazur zaznacza, że zmiana nie dotyczy sprzedaży dokonywanej na rzecz konsumentów spoza Unii Europejskiej (z tzw. krajów trzecich).

…lecz nie dla wszystkich

Podstawowym warunkiem skorzystania z uproszczenia jest to, aby całkowita wartość usług elektronicznych, nadawczych i telekomunikacyjnych, pomniejszona o kwotę VAT, nie przekroczyła w poprzednim roku ani w bieżącym 42 tys. zł. Ponadto usługodawca musi mieć siedzibę (a gdy jej nie ma – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu) tylko na terytorium jednego państwa unijnego, natomiast usługi muszą być świadczone na rzecz konsumentów z innych państw członkowskich UE (art. 28k ustawy o VAT).

Po spełnieniu tych warunków i zawiadomieniu fiskusa sprzedaż można wykazywać w zwykłej deklaracji VAT-7, tak samo jak krajową.

– Konieczne jest jednak prowadzenie odpowiedniej ewidencji, aby możliwe było wykazanie, że wartość usług nie przekroczyła ustawowego limitu – zastrzega Janina Fornalik.

Konieczne zgłoszenie

Zasadniczo termin na rezygnację z VAT MOSS mija 10 lutego br. Eksperci zgadzają się jednak, że w praktyce zawiadomienie można złożyć jeszcze w poniedziałek 11 lutego. Zastosowanie ma bowiem w tym przypadku art. 12 par. 5 ordynacji podatkowej. Zgodnie z nim, jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, to termin przesuwa się na dzień następny, chyba że ustawy podatkowe stanowią inaczej.

– W przypadku formularza VIU-R ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, więc zawiadomienie można złożyć do 11 lutego 2019 r. – mówi Monika Kaniuk.

Anna Getka-Juśkiewicz, starszy konsultant w Crido, przypomina, że zarówno deklaracje w ramach MOSS, jak i formularz VIU-R są składane drogą elektroniczną. Można więc je złożyć dowolnego dnia tygodnia i o dowolnej porze, w tym wypadku – także w niedzielę, 10 lutego 2019 r..


Co po przekroczeniu progu

– Jeśli przedsiębiorca wybierze nowe zasady, a w trakcie roku jego sprzedaż usług (np. elektronicznych) przekroczy 42 tys. zł, wtedy znów będzie miał wybór: zarejestrować się w każdym kraju UE, gdzie dokonuje sprzedaży, i rozliczać podatek według panujących tam reguł, czy zarejestrować się w Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa-Śródmieście do systemu MOSS i za jego pośrednictwem rozliczać podatek – wyjaśnia Karolina Gierszewska, doradca podatkowy i dyrektor departamentu podatków w ECDP Gierszewska.

Dodaje, że rezygnacja z VAT MOSS nie jest obowiązkowa. Sprzedawca może od razu zrezygnować z opodatkowania usług w Polsce do kwoty 42 tys. zł i zdecydować się na opodatkowanie w kraju przeznaczenia.

W MOSS też łatwiej

Anna Getka-Juśkiewicz zwraca też uwagę na uproszczenie dla podatników korzystających z systemu MOSS. Dotyczy ono faktur. Dotychczas usługodawcy musieli je wystawiać według zasad obowiązujących w krajach UE, z których pochodzą konsumenci. Obecnie można stosować krajowe zasady fakturowania.

– Zmiana ta uatrakcyjni MOSS i może się przyczynić do upowszechnienia stosowania tego mechanizmu przez podatników – uważa ekspertka Crido. ©℗

Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA