REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT MOSS 2019 - zmiany i uproszczenia

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
VAT MOSS 2019 - zmiany i uproszczenia
VAT MOSS 2019 - zmiany i uproszczenia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy VAT, których roczna sprzedaż usług elektronicznych, nadawczych lub telekomunikacyjnych nie przekracza 42 tys. zł, mogą rozliczać podatek w Polsce na ogólnych zasadach. Trzeba jednak do 11 lutego 2019 r. zawiadomić o tym naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, na formularzu VIU-R, zaznaczając opcję „wyrejestrowanie”.

VAT można więc rozliczać w Polsce według reguł obowiązujących dla transakcji krajowych i stawek VAT mających zastosowanie dla w Polsce, pomimo ich świadczenia tych usług dla konsumentów w innych państwach członkowskich UE – tłumaczy Monika Kaniuk, menedżer w Grant Thornton.

REKLAMA

REKLAMA

Janina Fornalik, doradca podatkowy i partner w MDDP, tłumaczy, że z uproszczenia mogą skorzystać np. sklepy internetowe, które zasadniczo sprzedają towary, a jednocześnie sporadycznie dokonują sprzedaży e-booków, gier online, muzyki czy filmów w formie dostępów online (klasyfikowanych dla potrzeb VAT jako usługi elektroniczne).

Polecamy: Biuletyn VAT
Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Uproszczenie dla małych…

Dotychczas tacy podatnicy, świadczący usługi elektroniczne, a także nadawcze i telekomunikacyjne, na rzecz konsumentów z innych krajów UE, musieli rozliczać podatek w kraju konsumpcji usług, czyli np. w Niemczech, we Francji czy w Wielkiej Brytanii. W związku z tym musieli albo rejestrować się na VAT w tych krajach, albo mogli stosować procedurę MOSS (mały punkt kompleksowej obsługi).

REKLAMA

Po rezygnacji z MOSS trzeba będzie prowadzić ewidencję, żeby wykazać, że wartość usług nie przekroczyła ustawowego limitu 42 tys. zł rocznie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 stycznia 2019 r. mają oni wybór: dalej rozliczać się według tej procedury czy z niej zrezygnować.

Jak wskazuje Łukasz Mazur, doradca podatkowy i współzałożyciel Grupy ECDP, stosowanie MOSS przez podatników z incydentalną sprzedażą usług np. elektronicznych jest uciążliwe. Nie zwalnia bowiem z konieczności sprawdzania stawek na dane usługi w kraju, w którym należy je rozliczyć.

– To oznacza, że podatnik musi znać stawki obowiązujące we wszystkich krajach UE, bo VAT na usługi elektroniczne rozlicza się według stawki właściwej w kraju nabywcy – mówi Mazur.

Janina Fornalik dodaje, że rozliczanie niewielkich kwot w systemie MOSS jest nie tylko dodatkowym obciążeniem dla podatników, ale również dla administracji skarbowej, która następnie musi te kwoty rozliczać z odpowiednimi krajami.

Celem zmian jest więc likwidacja uciążliwych obowiązków związanych z koniecznością określania właściwej stawki podatku od wartości dodanej w innych krajach UE i rozliczania sprzedaży według reguł obowiązujących w tych krajach.

Łukasz Mazur zaznacza, że zmiana nie dotyczy sprzedaży dokonywanej na rzecz konsumentów spoza Unii Europejskiej (z tzw. krajów trzecich).

…lecz nie dla wszystkich

Podstawowym warunkiem skorzystania z uproszczenia jest to, aby całkowita wartość usług elektronicznych, nadawczych i telekomunikacyjnych, pomniejszona o kwotę VAT, nie przekroczyła w poprzednim roku ani w bieżącym 42 tys. zł. Ponadto usługodawca musi mieć siedzibę (a gdy jej nie ma – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu) tylko na terytorium jednego państwa unijnego, natomiast usługi muszą być świadczone na rzecz konsumentów z innych państw członkowskich UE (art. 28k ustawy o VAT).

Po spełnieniu tych warunków i zawiadomieniu fiskusa sprzedaż można wykazywać w zwykłej deklaracji VAT-7, tak samo jak krajową.

– Konieczne jest jednak prowadzenie odpowiedniej ewidencji, aby możliwe było wykazanie, że wartość usług nie przekroczyła ustawowego limitu – zastrzega Janina Fornalik.

Konieczne zgłoszenie

Zasadniczo termin na rezygnację z VAT MOSS mija 10 lutego br. Eksperci zgadzają się jednak, że w praktyce zawiadomienie można złożyć jeszcze w poniedziałek 11 lutego. Zastosowanie ma bowiem w tym przypadku art. 12 par. 5 ordynacji podatkowej. Zgodnie z nim, jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, to termin przesuwa się na dzień następny, chyba że ustawy podatkowe stanowią inaczej.

– W przypadku formularza VIU-R ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, więc zawiadomienie można złożyć do 11 lutego 2019 r. – mówi Monika Kaniuk.

Anna Getka-Juśkiewicz, starszy konsultant w Crido, przypomina, że zarówno deklaracje w ramach MOSS, jak i formularz VIU-R są składane drogą elektroniczną. Można więc je złożyć dowolnego dnia tygodnia i o dowolnej porze, w tym wypadku – także w niedzielę, 10 lutego 2019 r..


Co po przekroczeniu progu

– Jeśli przedsiębiorca wybierze nowe zasady, a w trakcie roku jego sprzedaż usług (np. elektronicznych) przekroczy 42 tys. zł, wtedy znów będzie miał wybór: zarejestrować się w każdym kraju UE, gdzie dokonuje sprzedaży, i rozliczać podatek według panujących tam reguł, czy zarejestrować się w Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa-Śródmieście do systemu MOSS i za jego pośrednictwem rozliczać podatek – wyjaśnia Karolina Gierszewska, doradca podatkowy i dyrektor departamentu podatków w ECDP Gierszewska.

Dodaje, że rezygnacja z VAT MOSS nie jest obowiązkowa. Sprzedawca może od razu zrezygnować z opodatkowania usług w Polsce do kwoty 42 tys. zł i zdecydować się na opodatkowanie w kraju przeznaczenia.

W MOSS też łatwiej

Anna Getka-Juśkiewicz zwraca też uwagę na uproszczenie dla podatników korzystających z systemu MOSS. Dotyczy ono faktur. Dotychczas usługodawcy musieli je wystawiać według zasad obowiązujących w krajach UE, z których pochodzą konsumenci. Obecnie można stosować krajowe zasady fakturowania.

– Zmiana ta uatrakcyjni MOSS i może się przyczynić do upowszechnienia stosowania tego mechanizmu przez podatników – uważa ekspertka Crido. ©℗

Łukasz Zalewski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

REKLAMA

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA