REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT MOSS 2019 - zmiany i uproszczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
VAT MOSS 2019 - zmiany i uproszczenia
VAT MOSS 2019 - zmiany i uproszczenia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy VAT, których roczna sprzedaż usług elektronicznych, nadawczych lub telekomunikacyjnych nie przekracza 42 tys. zł, mogą rozliczać podatek w Polsce na ogólnych zasadach. Trzeba jednak do 11 lutego 2019 r. zawiadomić o tym naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, na formularzu VIU-R, zaznaczając opcję „wyrejestrowanie”.

VAT można więc rozliczać w Polsce według reguł obowiązujących dla transakcji krajowych i stawek VAT mających zastosowanie dla w Polsce, pomimo ich świadczenia tych usług dla konsumentów w innych państwach członkowskich UE – tłumaczy Monika Kaniuk, menedżer w Grant Thornton.

REKLAMA

REKLAMA

Janina Fornalik, doradca podatkowy i partner w MDDP, tłumaczy, że z uproszczenia mogą skorzystać np. sklepy internetowe, które zasadniczo sprzedają towary, a jednocześnie sporadycznie dokonują sprzedaży e-booków, gier online, muzyki czy filmów w formie dostępów online (klasyfikowanych dla potrzeb VAT jako usługi elektroniczne).

Polecamy: Biuletyn VAT
Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Uproszczenie dla małych…

Dotychczas tacy podatnicy, świadczący usługi elektroniczne, a także nadawcze i telekomunikacyjne, na rzecz konsumentów z innych krajów UE, musieli rozliczać podatek w kraju konsumpcji usług, czyli np. w Niemczech, we Francji czy w Wielkiej Brytanii. W związku z tym musieli albo rejestrować się na VAT w tych krajach, albo mogli stosować procedurę MOSS (mały punkt kompleksowej obsługi).

REKLAMA

Po rezygnacji z MOSS trzeba będzie prowadzić ewidencję, żeby wykazać, że wartość usług nie przekroczyła ustawowego limitu 42 tys. zł rocznie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 stycznia 2019 r. mają oni wybór: dalej rozliczać się według tej procedury czy z niej zrezygnować.

Jak wskazuje Łukasz Mazur, doradca podatkowy i współzałożyciel Grupy ECDP, stosowanie MOSS przez podatników z incydentalną sprzedażą usług np. elektronicznych jest uciążliwe. Nie zwalnia bowiem z konieczności sprawdzania stawek na dane usługi w kraju, w którym należy je rozliczyć.

– To oznacza, że podatnik musi znać stawki obowiązujące we wszystkich krajach UE, bo VAT na usługi elektroniczne rozlicza się według stawki właściwej w kraju nabywcy – mówi Mazur.

Janina Fornalik dodaje, że rozliczanie niewielkich kwot w systemie MOSS jest nie tylko dodatkowym obciążeniem dla podatników, ale również dla administracji skarbowej, która następnie musi te kwoty rozliczać z odpowiednimi krajami.

Celem zmian jest więc likwidacja uciążliwych obowiązków związanych z koniecznością określania właściwej stawki podatku od wartości dodanej w innych krajach UE i rozliczania sprzedaży według reguł obowiązujących w tych krajach.

Łukasz Mazur zaznacza, że zmiana nie dotyczy sprzedaży dokonywanej na rzecz konsumentów spoza Unii Europejskiej (z tzw. krajów trzecich).

…lecz nie dla wszystkich

Podstawowym warunkiem skorzystania z uproszczenia jest to, aby całkowita wartość usług elektronicznych, nadawczych i telekomunikacyjnych, pomniejszona o kwotę VAT, nie przekroczyła w poprzednim roku ani w bieżącym 42 tys. zł. Ponadto usługodawca musi mieć siedzibę (a gdy jej nie ma – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu) tylko na terytorium jednego państwa unijnego, natomiast usługi muszą być świadczone na rzecz konsumentów z innych państw członkowskich UE (art. 28k ustawy o VAT).

Po spełnieniu tych warunków i zawiadomieniu fiskusa sprzedaż można wykazywać w zwykłej deklaracji VAT-7, tak samo jak krajową.

– Konieczne jest jednak prowadzenie odpowiedniej ewidencji, aby możliwe było wykazanie, że wartość usług nie przekroczyła ustawowego limitu – zastrzega Janina Fornalik.

Konieczne zgłoszenie

Zasadniczo termin na rezygnację z VAT MOSS mija 10 lutego br. Eksperci zgadzają się jednak, że w praktyce zawiadomienie można złożyć jeszcze w poniedziałek 11 lutego. Zastosowanie ma bowiem w tym przypadku art. 12 par. 5 ordynacji podatkowej. Zgodnie z nim, jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, to termin przesuwa się na dzień następny, chyba że ustawy podatkowe stanowią inaczej.

– W przypadku formularza VIU-R ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, więc zawiadomienie można złożyć do 11 lutego 2019 r. – mówi Monika Kaniuk.

Anna Getka-Juśkiewicz, starszy konsultant w Crido, przypomina, że zarówno deklaracje w ramach MOSS, jak i formularz VIU-R są składane drogą elektroniczną. Można więc je złożyć dowolnego dnia tygodnia i o dowolnej porze, w tym wypadku – także w niedzielę, 10 lutego 2019 r..


Co po przekroczeniu progu

– Jeśli przedsiębiorca wybierze nowe zasady, a w trakcie roku jego sprzedaż usług (np. elektronicznych) przekroczy 42 tys. zł, wtedy znów będzie miał wybór: zarejestrować się w każdym kraju UE, gdzie dokonuje sprzedaży, i rozliczać podatek według panujących tam reguł, czy zarejestrować się w Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa-Śródmieście do systemu MOSS i za jego pośrednictwem rozliczać podatek – wyjaśnia Karolina Gierszewska, doradca podatkowy i dyrektor departamentu podatków w ECDP Gierszewska.

Dodaje, że rezygnacja z VAT MOSS nie jest obowiązkowa. Sprzedawca może od razu zrezygnować z opodatkowania usług w Polsce do kwoty 42 tys. zł i zdecydować się na opodatkowanie w kraju przeznaczenia.

W MOSS też łatwiej

Anna Getka-Juśkiewicz zwraca też uwagę na uproszczenie dla podatników korzystających z systemu MOSS. Dotyczy ono faktur. Dotychczas usługodawcy musieli je wystawiać według zasad obowiązujących w krajach UE, z których pochodzą konsumenci. Obecnie można stosować krajowe zasady fakturowania.

– Zmiana ta uatrakcyjni MOSS i może się przyczynić do upowszechnienia stosowania tego mechanizmu przez podatników – uważa ekspertka Crido. ©℗

Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA