REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup samochodu za granicą (w innym kraju UE) - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Zakup samochodu za granicą (w innym kraju UE) - rozliczenie VAT
Zakup samochodu za granicą (w innym kraju UE) - rozliczenie VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymałam od klienta mojego biura rachunkowego (podatnika VAT) fakturę, którą dostał on od sprzedawcy z tytułu zakupu używanego auta ciężarowego z UE. Czy do tej faktury sporządzam VAT-26 i VAT-23? Czy tylko ujmuje VAT-UE jako wewnątrzwspólnotowe nabycie? Czy podatnik wcześniej płaci VAT od tego zakupu?

Jeśli kupiony pojazd będzie środkiem trwałym (rejestrowanym w kraju), to należy złożyć VAT-23. Obowiązek złożenia VAT-26 zależy od rodzaju samochodu. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Zakup towaru, w tym pojazdów samochodowych w innym kraju UE, zobowiązuje nabywcę do rozliczenia VAT od WNT, gdy są spełnione następujące warunki:

  • nabywca jest podatnikiem VAT lub podatnikiem podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają mu służyć do działalności gospodarczej, lub jest osobą prawną niebędącą podatnikiem;

Jeśli nabywca korzysta ze zwolnienia z VAT, nie musi opodatkowywać WNT, gdy całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego oraz poprzedniego roku kwoty 50 000 zł.

  • dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem VAT lub podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  • transakcja nie została objęta procedurą marży.

W sytuacji gdy zostaną spełnione wymienione warunki, transakcję uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Wyjątkiem są nowe środki transportu, w przypadku zakupu których zawsze trzeba rozliczyć VAT od WNT, niezależnie od statusu sprzedawcy i nabywcy.

W omawianym przypadku zakładamy, że warunki zostały spełnione i należy rozliczyć WNT.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Rozliczenie VAT należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu

Jeżeli istnieje obowiązek rozliczenia VAT od WNT, podatnik wykazuje go po stronie podatku należnego oraz naliczonego, gdy przysługuje mu prawo do odliczenia VAT. Składa również informację podsumowującą, jeśli jest podatnikiem VAT UE.

Jednak w przypadku gdy przedmiotem nabycia jest środek transportu, obowiązków może być więcej. Wynikają one m.in. z art. 103 ust. 3 w zw. z art. 99 ust. 10 ustawy o VAT. Na podstawie tych regulacji podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego. Obowiązek ten dotyczy jednak  nabycia:

  • nowych środków transportu lub
  • innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany w deklaracjach VAT,

jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, ale jest użytkowany na terytorium kraju.

W takiej sytuacji podatnicy muszą złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego VAT-23. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

Podsumowując, w przypadku nabycia samochodu ciężarowego, który będzie rejestrowany przez podatnika, powinno się złożyć informację VAT-23 i zapłacić wcześniej VAT.

Przypomnijmy, że obowiązek podatkowy, gdy nie jest to nowy środek transportu, powstaje w dniu wystawienia faktury, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy.

Przykład
Spółka kupiła w Niemczech 9 marca 2020 r. samochód ciężarowy. W tym samym dniu sprzedawca wystawił fakturę VAT. Spółka zarejestruje samochód. W tym przypadku jest zobowiązana zapłacić VAT do 23 marca 2020 r. Musi również złożyć VAT-23.

Wcześniejsza zapłata VAT od WNT nie zwalnia podatnika z rozliczenia tego nabycia w deklaracji. Nie oznacza to, że podatnik będzie płacił dwa razy VAT. Zapłacony wcześniej VAT obniży kwotę podatku należnego wynikającego z deklaracji. W deklaracji VAT-7/VAT-7K zapłacony VAT wykazuje się w poz. 38. W nowym JPK_VAT będzie to poz. K_38.

Rozliczenie VAT naliczonego od WNT

REKLAMA

Zasadniczo VAT należny od WNT stanowi VAT naliczony. Jednak należy pamiętać o wszystkich ograniczeniach, które dotyczą zakupów krajowych. Mają one zastosowanie również do WNT. Dlatego w przypadku gdy przedmiotem nabycia jest samochód, należy ustalić, czy spółki nie obowiązują ograniczenia wynikające z art. 86a ustawy o VAT. Należy pamiętać, że nie dotyczą one zakupu pojazdu o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Według ustawy o VAT taki pojazd nie jest uznawany za pojazd samochodowy, którego dotyczą ograniczenia w odliczeniu VAT. Podatnik ma prawo do odliczenia pełnego VAT od tego zakupu. Nie musi składać deklaracji VAT-26.

W przypadku pojazdów samochodowych w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony prawo do odliczenia 100% VAT zależy od rodzaju środka transportu lub jego przeznaczenia. W pytaniu jest mowa o samochodzie ciężarowym, ale nie są podane szczegóły. Dlatego gdy przedmiotem zakupu był jeden z samochodów wymienionych w tabeli, nie trzeba składać VAT-26. Może natomiast wystąpić obowiązek przeprowadzenia dodatkowych badań technicznych.

Tabela. Pojazdy, w przypadku których nie trzeba składać VAT-26, aby odliczać 100% VAT

Lp.

Rodzaj pojazdu

Czy trzeba przeprowadzić dodatkowe badanie techniczne

1.

Pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van

Tak

2.

Pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków

Tak

3.

Pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu

Tak

4.

Pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:

a) agregat elektryczny/spawalniczy,

b) do prac wiertniczych,

c) koparka, koparkospycharka,

d) ładowarka,

e) podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,

f) żuraw samochodowy

- jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym

Nie

5.

Pojazdy samochodowe będące pojazdami specjalnymi o przeznaczeniu:

1) pogrzebowy,

2) bankowóz - wyłącznie typu A i B

- jeżeli mają jeden rząd siedzeń albo ich dopuszczalna masa całkowita jest większa niż 3 tony

Nie

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych wymienionych w poz. 1-3 tabeli stwierdza się na podstawie:

  • dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz
  • dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Dla pojazdów o zastosowaniu specjalnym ustalamy, czy warunki są spełnione na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Jeśli przedmiotem nabycia nie był żaden z wymienionych pojazdów, to aby odliczyć 100% podatku, należy użytkować go wyłącznie do celów służbowych.

Dlatego spółka, aby odliczyć 100% VAT od wydatków związanych z kupnem i użytkowaniem samochodu, musi:

  1. zgłosić pojazd do urzędu skarbowego na druku VAT-26, tj. informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej,
  2. prowadzić szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu, tzw. kilometrówkę, do VAT,
  3. wprowadzić w firmie wewnętrzny regulamin użytkowania pojazdu, który wyklucza możliwość używania pojazdu do celów prywatnych.

Podsumowując, sposób postępowania zależy od rodzaju zakupionego pojazdu. Gdy będzie to pojazd o masie całkowitej powyżej 3,5 tony lub mniejszej, ale o zastosowaniu specjalnym (zob. tabelę), to nie będzie potrzeby składania VAT-26 i prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów.

Podstawa prawna

Tomasz Burchard, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA