REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miejsca świadczenia (opodatkowania VAT) przy usługach związanych z organizowaną konferencją

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Miejsca świadczenia (opodatkowania VAT) przy usługach świadczonych w związku z organizowaną konferencją
Miejsca świadczenia (opodatkowania VAT) przy usługach świadczonych w związku z organizowaną konferencją

REKLAMA

REKLAMA

Miejscem świadczenia przy świadczeniu usług pomiędzy podatnikami jest co do zasady miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. W ramach podatku od towarów i usług przewiduje się jednakże szczególne sposoby określania miejsca świadczenia, do takich wyjątków zaliczane są pewne usługi związane z imprezami kulturalnymi, naukowymi (w tym konferencjami).

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwaną dalej ustawą o VAT), miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Zasada powyższa odnosi się do usług świadczonych między podatnikami, w uproszczeniu można powiedzieć, iż dotyczy ona usług realizowanych pomiędzy przedsiębiorcami.

REKLAMA

Reguła ogólna jest przy tym modyfikowana przez kolejne przepisy szczególne. W ramach tych przepisów, dla konkretnych usług przewidziano nieco odmienne sposoby ustalania miejsca świadczenia. Przykładem takiej regulacji jest art. 28g ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają. Można zauważyć, iż przepis ten będzie miał zastosowanie do takich wydarzeń jak koncerty, spektakle, targi, wystawy, konferencje, czy sympozja.

Spółka XYZ Events (będąca agencją eventową) zajmuje się organizacją konferencji, targów i różnego rodzaju wydarzeń biznesowych. W najbliższym czasie planuje organizację konferencji dotyczącej sektora energetycznego (w ramach konferencji przewidziano również miejsce dla określonych wystawców). Konferencja odbędzie się w Warszawie. W związku z powyższym Spółka zawarła z kontrahentem niemieckim (podmiot zarejestrowany do celów VAT w Niemczech mający tam swoją siedzibę) umowę na usługi promocyjne. Strony uzgodniły, że w pomieszczeniach, w których organizowana ma być konferencja, umieszczone zostaną banery kontrahenta oraz w odpowiednio widocznych miejscach udostępnione zostaną jego foldery reklamowe. Inny kontrahent (podmiot ukraiński prowadzący działalność gospodarczą, mający na Ukrainie swoją siedzibę) zamówił usługi w zakresie organizacji miejsca przeznaczonego dla wystawców). Ponadto kontrahent czeski (podmiot zarejestrowany do celów VAT w Czechach) nabył od Spółki kilkanaście wejściówek na ww. konferencję. Spółka ma wątpliwość w jaki sposób określić miejsce świadczenia dla ww. usług.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

Przepis art. 28g ust. 1 ustawy o VAT ma zastosowanie do wydarzeń m.in. takich jak konferencje. Jednocześnie jednak odnosi się on wyłącznie do ściśle określonego rodzaju usług, tj. do usług wstępu na tego rodzaju imprezy. W ramach usługi wstępu nabywca ma prawo do uczestniczenia w danej imprezie, może znajdować się w miejscu, w którym ona się odbywa. Najczęściej tego rodzaju usługa będzie polegała na przyznaniu prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę. Spośród wskazanych w przykładzie usług tylko nabycie usługi przez kontrahenta czeskiego (tj. nabycie wejściówek na konferencję) można uznać za usługę wstępu na imprezę. Tym samym reguła, zgodnie z którą miejscem świadczenia jest miejsce, w którym odbywa się impreza znajdzie zastosowanie do usługi świadczonej na rzecz kontrahenta czeskiego, a więc miejscem świadczenia (opodatkowania) będzie w tym wypadku Polska.

W świetle art. 28g ust. 1 ustawy o VAT, wskazana tam reguła ustalania miejsca świadczenia zastosowanie znajduje również do usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy. Nie chodzi tutaj o usługi pomocnicze do usług z dziedziny kultury, nauki, edukacji, rozrywki lub podobnych, lecz wyłącznie o usługi pomocnicze do usług wstępu na te imprezy. Nie będą więc objęte tą regułą m.in. usługi związane z organizacją konferencji/targów (np. przygotowaniem stoiska) oraz świadczone w ramach konferencji usługi promocyjne. Do tego rodzaju świadczeń, jako nieobjętych przepisami szczególnymi, zastosowanie znajdzie generalna zasada ustalania miejsca świadczenia. Miejscem tym będzie więc siedziba działalności gospodarczej usługobiorcy.

Tym samym, w analizowanym przykładzie, do usług świadczonych na rzecz kontrahenta niemieckiego oraz kontrahenta ukraińskiego Spółka powinna zastosować regułę wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji miejscem świadczenia (opodatkowania) tych usług będą odpowiednio Niemcy oraz Ukraina.

Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA