REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty świadczeń na rzecz pracowników na gruncie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Koszty świadczeń na rzecz pracowników na gruncie VAT /Fot. Fotolia
Koszty świadczeń na rzecz pracowników na gruncie VAT /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet medyczny, przewóz do miejsca pracy czy stołówka to jedne z najczęstszych benefitów finansowanych ze środków obrotowych pracodawcy, oferowanych pracownikom. Dotychczas opodatkowanie takich świadczeń na gruncie VAT nie budziło problemów, ale może się to zmienić.

świadczenia nieodpłatne (podstawę opodatkowania stanowi w tym przypadku koszt świadczenia tych usług poniesiony przez pracodawcę) albo odpłatne (za podstawę opodatkowania do tej pory uznawano kwotę otrzymaną od pracownika). W ustawie o VAT nie ma bowiem czynności częściowo odpłatnych. W takiej sytuacji pracodawca często oferował benefit po niższej – preferencyjnej cenie, wykazując odpowiednio niższą podstawę opodatkowania. Od pewnego czasu organy podatkowe zaczęły kwestionować takie podejście. Poniższy wyrok wskazuje, że również sądy mogą podzielić zdanie fiskusa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 12 października br. (sygn. I SA/Łd 643/17) stwierdził, że pomiędzy Spółką a pracownikiem zachodzą powiązania wynikające ze stosunku pracy. Przyjmując zatem, że wynagrodzenia pobierane od pracowników za świadczenia (m.in. pakiet medyczny) są niższe, a pracownikom nie przysługuje prawo do odliczenia VAT – spełnione są wszystkie przesłanki o których mowa w art. 32 ustawy o VAT. Konsekwentnie, podstawę opodatkowania powinna stanowić wartość rynkowa świadczenia, a nie kwota, którą obciążany jest pracownik.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem sporu, Spółka w ramach porozumień zawartych z pracownikami oferuje szereg benefitów, np. pakiety medyczne, usługi przewozu pracowniczego, posiłki, odzież, które nabywa od podmiotów trzecich. Następnie świadczenia są przekazywane pracownikom za częściową odpłatnością. Spółka uznała, że podstawą opodatkowania VAT w takim przypadku stanowi kwota odpłatności ponoszona przez pracownika. Organ podatkowy nie podzielił zdania Spółki uznając, że pracodawca i pracownik są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 32 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania stanowi więc wartość rynkowa wykonywanych świadczeń pomniejszona o podatek. Sąd zgodził się z organem.

Przypomnijmy, że w myśl powoływanego przepisu, w przypadku gdy:

REKLAMA

  • między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą zachodzą powiązania wynikające ze stosunku pracy oraz
  • wynagrodzenie jest niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Co to oznacza w praktyce? Zamiast odprowadzać VAT tylko od wartość wynagrodzenia otrzymanego od pracownika (czasami tylko symboliczne „1 zł”), pracodawca będzie musiał opodatkowywać rynkową wartość świadczenia. Nasuwa się pytanie, czy powyższy wyrok okaże się precedensowy.

Na zakończenie należy nadmienić, iż planowane zmiany w podatku dochodowym również mogą wpłynąć na zasady rozliczania świadczeń pracowniczych (np. programów motywacyjnych, limitów zwolnienia dla świadczeń z ZFŚS). Warto więc pod koniec roku pochylić się nad weryfikacją rozliczenia świadczeń dla pracowników i przygotować się na zmiany, uwzględniając również bieżące stanowisko organów podatkowych i sądów administracyjnych.

Autor: Urszula Płusa-Szpadzik, Project Manager w Dziale Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA