REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment - więcej problemów niż korzyści

Split payment oczami księgowych /fot. Fotolia
Split payment oczami księgowych /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od wprowadzenia mechanizmu podzielonej płatności (split payment) upłynął już ponad miesiąc. Powodem jego wdrożenia była potrzeba zmniejszenia luki podatkowej w VAT. Zdaniem księgowych obsługujących biznes, nowe rozwiązanie wzbudza wiele wątpliwości, a większość podatników uważa je wręcz za niepotrzebne utrudnienie.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 lipca br. podatnicy mogą zdecydować o realizacji płatności za zakupione towary i usługi w taki sposób, że kwota VAT wykazana na fakturze wystawionej przez sprzedawcę trafi na tzw. rachunek VAT. Wśród korzyści wynikających z zastosowania split payment znajduje się m.in. niższe zobowiązanie z tytułu VAT wobec urzędu skarbowego w przypadku szybszej zapłaty (tzw. skonto zobowiązania podatkowego).

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, których deklaracja VAT za dany okres zostanie złożona przed ustawowym terminem (tj. przed 25. następnego miesiąca po rozliczanym okresie) oraz którzy do tego czasu opłacą kwotę należną do zapłaty w całości z konta VAT, będą mieli prawo obniżyć należną fiskusowi płatność.

Problematyczna funkcjonalność

Zdaniem księgowych klienci narzekają na nowe rozwiązanie i niechętnie chcą je wprowadzać w życie. Obawiają się, że nie będą mogli swobodnie obracać swoimi pieniędzmi. Nie oczekują również, żeby płacono im w ten sposób. Co więcej, większość osób miała problemy z wystawieniem faktury z podzieloną płatnością. – Jedna z klientek zapłaciła za fakturę metodą split payment, robiąc to w niewłaściwy sposób – do dokumentu wpisała samą kwotę netto. Była pewna, że bank pobierze VAT, po czym wpłaci go na odpowiednie konto. Rezultatem była jednak niedopłata na fakturze – mówi Weronika Hajczuk, Manager Zespołu Księgowego Tax Care w Warszawie.

Klienci nie są również pewni, czy nowy mechanizm ich dotyczy, czy jest obowiązkowy, czy za nieskorzystanie z niego będą przewidziane kary. – Jedna z osób sama uznała, że to konieczne i dokonała przelewu. Z kolei inny klient zapłacił, ponieważ na fakturze kosztowej miał informację o płatności tą metodą więc uznał ją za obowiązkową – dodaje. Jednak zdecydowana większość klientów sama z siebie nie skorzystała z metody split payment. Wprowadzenie podzielonej płatności nie wpłynęło na wzrost liczby faktur wystawianych przez księgowych.

REKLAMA

Problematyczne konto VAT

Wśród podatników pojawia się również wiele wątpliwości związanych z funkcjonowaniem samego konta VAT. Nie dla wszystkich jest oczywiste, w jaki sposób dokonywać z niego płatności. Co więcej, banki, po wykonaniu przez podatnika przelewu za podatek do urzędu skarbowego, w pierwszej kolejności pobierają pieniądze z konta VAT. – Jeżeli nie ma na nim żadnych środków (jak ostatnio miało to miejsce w większości przypadków, ponieważ funkcjonalność dopiero co została wprowadzona do użytku), przelew może trwać nawet dwa razy dłużej. Dzieje się tak, ponieważ operacja pobierania środków z konta VAT wynosi jedną dobę, i jeśli jest ono niezasilone, dopiero po 24h rozpoczyna się pobieranie z konta standardowego – tłumaczy Weronika Hajczuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Między innymi z tego względu klienci którzy do tej pory posiadali wyłącznie konta prywatne, nie chcą otwierać rachunków firmowych. Szczególnie nie podoba im się fakt, że nie będą mogli na bieżąco śledzić stanu konta VAT. – Niektórzy klienci mają nawet zamiar pozamykać konta firmowe, tylko po to, żeby uniknąć nowego rachunku – dodaje Weronika Hajczuk. Banki z kolei zakładają rachunki wszystkim, bez względu na status VAT. – Ma to swoje dobre strony, ponieważ dzięki temu są w stanie „zwrócić” nienależne przelewy do nadawców, czyli w większości przypadków osób niebędących vatowcami – zauważa z kolei Justyna Zastawna, Manager Zespołu Księgowego Tax Care we Wrocławiu.

Polecamy: Jak stosować split payment

Idzie nowe

Zdaniem Justyny Zastawnej temat split payment obecnie wciąż jest zbyt świeży i zbyt trudny dla potencjalnego klienta. Do biur rachunkowych na bieżąco napływają zapytania, jak można się ustrzec płatności przez split payment kontrahenta, jak odzyskać pieniądze wpłacone na konto VAT, czy jak podzielić płatność nie znając numeru konta VAT kontrahenta. Mimo początkowej niechęci, trzeba będzie się stopniowo oswajać z nową procedurą, ponieważ resort finansów sugeruje, że niedługo będzie ona obowiązkowa. Obligatoryjna podzielona płatność w pierwszej kolejności ma trafić do branż najbardziej wrażliwych na wyłudzenia i nieuczciwe praktyki.

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA