REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment - więcej problemów niż korzyści

Split payment oczami księgowych /fot. Fotolia
Split payment oczami księgowych /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od wprowadzenia mechanizmu podzielonej płatności (split payment) upłynął już ponad miesiąc. Powodem jego wdrożenia była potrzeba zmniejszenia luki podatkowej w VAT. Zdaniem księgowych obsługujących biznes, nowe rozwiązanie wzbudza wiele wątpliwości, a większość podatników uważa je wręcz za niepotrzebne utrudnienie.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 lipca br. podatnicy mogą zdecydować o realizacji płatności za zakupione towary i usługi w taki sposób, że kwota VAT wykazana na fakturze wystawionej przez sprzedawcę trafi na tzw. rachunek VAT. Wśród korzyści wynikających z zastosowania split payment znajduje się m.in. niższe zobowiązanie z tytułu VAT wobec urzędu skarbowego w przypadku szybszej zapłaty (tzw. skonto zobowiązania podatkowego).

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorcy, których deklaracja VAT za dany okres zostanie złożona przed ustawowym terminem (tj. przed 25. następnego miesiąca po rozliczanym okresie) oraz którzy do tego czasu opłacą kwotę należną do zapłaty w całości z konta VAT, będą mieli prawo obniżyć należną fiskusowi płatność.

Problematyczna funkcjonalność

Zdaniem księgowych klienci narzekają na nowe rozwiązanie i niechętnie chcą je wprowadzać w życie. Obawiają się, że nie będą mogli swobodnie obracać swoimi pieniędzmi. Nie oczekują również, żeby płacono im w ten sposób. Co więcej, większość osób miała problemy z wystawieniem faktury z podzieloną płatnością. – Jedna z klientek zapłaciła za fakturę metodą split payment, robiąc to w niewłaściwy sposób – do dokumentu wpisała samą kwotę netto. Była pewna, że bank pobierze VAT, po czym wpłaci go na odpowiednie konto. Rezultatem była jednak niedopłata na fakturze – mówi Weronika Hajczuk, Manager Zespołu Księgowego Tax Care w Warszawie.

Klienci nie są również pewni, czy nowy mechanizm ich dotyczy, czy jest obowiązkowy, czy za nieskorzystanie z niego będą przewidziane kary. – Jedna z osób sama uznała, że to konieczne i dokonała przelewu. Z kolei inny klient zapłacił, ponieważ na fakturze kosztowej miał informację o płatności tą metodą więc uznał ją za obowiązkową – dodaje. Jednak zdecydowana większość klientów sama z siebie nie skorzystała z metody split payment. Wprowadzenie podzielonej płatności nie wpłynęło na wzrost liczby faktur wystawianych przez księgowych.

Problematyczne konto VAT

REKLAMA

Wśród podatników pojawia się również wiele wątpliwości związanych z funkcjonowaniem samego konta VAT. Nie dla wszystkich jest oczywiste, w jaki sposób dokonywać z niego płatności. Co więcej, banki, po wykonaniu przez podatnika przelewu za podatek do urzędu skarbowego, w pierwszej kolejności pobierają pieniądze z konta VAT. – Jeżeli nie ma na nim żadnych środków (jak ostatnio miało to miejsce w większości przypadków, ponieważ funkcjonalność dopiero co została wprowadzona do użytku), przelew może trwać nawet dwa razy dłużej. Dzieje się tak, ponieważ operacja pobierania środków z konta VAT wynosi jedną dobę, i jeśli jest ono niezasilone, dopiero po 24h rozpoczyna się pobieranie z konta standardowego – tłumaczy Weronika Hajczuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Między innymi z tego względu klienci którzy do tej pory posiadali wyłącznie konta prywatne, nie chcą otwierać rachunków firmowych. Szczególnie nie podoba im się fakt, że nie będą mogli na bieżąco śledzić stanu konta VAT. – Niektórzy klienci mają nawet zamiar pozamykać konta firmowe, tylko po to, żeby uniknąć nowego rachunku – dodaje Weronika Hajczuk. Banki z kolei zakładają rachunki wszystkim, bez względu na status VAT. – Ma to swoje dobre strony, ponieważ dzięki temu są w stanie „zwrócić” nienależne przelewy do nadawców, czyli w większości przypadków osób niebędących vatowcami – zauważa z kolei Justyna Zastawna, Manager Zespołu Księgowego Tax Care we Wrocławiu.

Polecamy: Jak stosować split payment

Idzie nowe

Zdaniem Justyny Zastawnej temat split payment obecnie wciąż jest zbyt świeży i zbyt trudny dla potencjalnego klienta. Do biur rachunkowych na bieżąco napływają zapytania, jak można się ustrzec płatności przez split payment kontrahenta, jak odzyskać pieniądze wpłacone na konto VAT, czy jak podzielić płatność nie znając numeru konta VAT kontrahenta. Mimo początkowej niechęci, trzeba będzie się stopniowo oswajać z nową procedurą, ponieważ resort finansów sugeruje, że niedługo będzie ona obowiązkowa. Obligatoryjna podzielona płatność w pierwszej kolejności ma trafić do branż najbardziej wrażliwych na wyłudzenia i nieuczciwe praktyki.

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA