REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment - więcej problemów niż korzyści

Split payment oczami księgowych /fot. Fotolia
Split payment oczami księgowych /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od wprowadzenia mechanizmu podzielonej płatności (split payment) upłynął już ponad miesiąc. Powodem jego wdrożenia była potrzeba zmniejszenia luki podatkowej w VAT. Zdaniem księgowych obsługujących biznes, nowe rozwiązanie wzbudza wiele wątpliwości, a większość podatników uważa je wręcz za niepotrzebne utrudnienie.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 lipca br. podatnicy mogą zdecydować o realizacji płatności za zakupione towary i usługi w taki sposób, że kwota VAT wykazana na fakturze wystawionej przez sprzedawcę trafi na tzw. rachunek VAT. Wśród korzyści wynikających z zastosowania split payment znajduje się m.in. niższe zobowiązanie z tytułu VAT wobec urzędu skarbowego w przypadku szybszej zapłaty (tzw. skonto zobowiązania podatkowego).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorcy, których deklaracja VAT za dany okres zostanie złożona przed ustawowym terminem (tj. przed 25. następnego miesiąca po rozliczanym okresie) oraz którzy do tego czasu opłacą kwotę należną do zapłaty w całości z konta VAT, będą mieli prawo obniżyć należną fiskusowi płatność.

Problematyczna funkcjonalność

Zdaniem księgowych klienci narzekają na nowe rozwiązanie i niechętnie chcą je wprowadzać w życie. Obawiają się, że nie będą mogli swobodnie obracać swoimi pieniędzmi. Nie oczekują również, żeby płacono im w ten sposób. Co więcej, większość osób miała problemy z wystawieniem faktury z podzieloną płatnością. – Jedna z klientek zapłaciła za fakturę metodą split payment, robiąc to w niewłaściwy sposób – do dokumentu wpisała samą kwotę netto. Była pewna, że bank pobierze VAT, po czym wpłaci go na odpowiednie konto. Rezultatem była jednak niedopłata na fakturze – mówi Weronika Hajczuk, Manager Zespołu Księgowego Tax Care w Warszawie.

Klienci nie są również pewni, czy nowy mechanizm ich dotyczy, czy jest obowiązkowy, czy za nieskorzystanie z niego będą przewidziane kary. – Jedna z osób sama uznała, że to konieczne i dokonała przelewu. Z kolei inny klient zapłacił, ponieważ na fakturze kosztowej miał informację o płatności tą metodą więc uznał ją za obowiązkową – dodaje. Jednak zdecydowana większość klientów sama z siebie nie skorzystała z metody split payment. Wprowadzenie podzielonej płatności nie wpłynęło na wzrost liczby faktur wystawianych przez księgowych.

REKLAMA

Problematyczne konto VAT

Wśród podatników pojawia się również wiele wątpliwości związanych z funkcjonowaniem samego konta VAT. Nie dla wszystkich jest oczywiste, w jaki sposób dokonywać z niego płatności. Co więcej, banki, po wykonaniu przez podatnika przelewu za podatek do urzędu skarbowego, w pierwszej kolejności pobierają pieniądze z konta VAT. – Jeżeli nie ma na nim żadnych środków (jak ostatnio miało to miejsce w większości przypadków, ponieważ funkcjonalność dopiero co została wprowadzona do użytku), przelew może trwać nawet dwa razy dłużej. Dzieje się tak, ponieważ operacja pobierania środków z konta VAT wynosi jedną dobę, i jeśli jest ono niezasilone, dopiero po 24h rozpoczyna się pobieranie z konta standardowego – tłumaczy Weronika Hajczuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Między innymi z tego względu klienci którzy do tej pory posiadali wyłącznie konta prywatne, nie chcą otwierać rachunków firmowych. Szczególnie nie podoba im się fakt, że nie będą mogli na bieżąco śledzić stanu konta VAT. – Niektórzy klienci mają nawet zamiar pozamykać konta firmowe, tylko po to, żeby uniknąć nowego rachunku – dodaje Weronika Hajczuk. Banki z kolei zakładają rachunki wszystkim, bez względu na status VAT. – Ma to swoje dobre strony, ponieważ dzięki temu są w stanie „zwrócić” nienależne przelewy do nadawców, czyli w większości przypadków osób niebędących vatowcami – zauważa z kolei Justyna Zastawna, Manager Zespołu Księgowego Tax Care we Wrocławiu.

Polecamy: Jak stosować split payment

Idzie nowe

Zdaniem Justyny Zastawnej temat split payment obecnie wciąż jest zbyt świeży i zbyt trudny dla potencjalnego klienta. Do biur rachunkowych na bieżąco napływają zapytania, jak można się ustrzec płatności przez split payment kontrahenta, jak odzyskać pieniądze wpłacone na konto VAT, czy jak podzielić płatność nie znając numeru konta VAT kontrahenta. Mimo początkowej niechęci, trzeba będzie się stopniowo oswajać z nową procedurą, ponieważ resort finansów sugeruje, że niedługo będzie ona obowiązkowa. Obligatoryjna podzielona płatność w pierwszej kolejności ma trafić do branż najbardziej wrażliwych na wyłudzenia i nieuczciwe praktyki.

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zewnętrzne finansowanie filmu bez VAT? Przełomowy wyrok WSA wyznacza granice opodatkowania

Nie każdy przepływ pieniędzy musi oznaczać VAT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że zewnętrzne finansowanie produkcji filmu z udziałem w zyskach nie stanowi usługi opodatkowanej VAT. Wyrok ma znaczenie nie tylko dla branży filmowej, ale także dla wszystkich projektów finansowanych partnersko, gdzie strony wspólnie ponoszą ryzyko, a środki nie są zapłatą za konkretne świadczenie.

AliExpress, Temu i inne chińskie internetowe platformy handlowe wygrywają konkurencję w Polsce i Europie. e-Izba: bo nie muszą przestrzegać prawa UE

Chińskie internetowe platformy handlowe zwiększają udziały w polskim rynku; przewagę zapewnia im w szczególności to, że nie muszą przestrzegać przepisów Unii Europejskiej - informuje Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba). W jej ocenie, aby polski e-commerce mógł się rozwijać, konieczne są zmiany przepisów.

Zmiany w PIT i CIT od 2026 roku: tylko jeden warunek przyspieszonej amortyzacja środków trwałych (budynków i budowli) w gminach o wysokim bezrobociu

W dniu 15 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o PIT i ustawy o CIT, która ma ułatwić stosowanie przez przedsiębiorców przyspieszonej amortyzacji budynków i budowli w gminach o podwyższonym wskaźniku bezrobocia.

Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

REKLAMA

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie będzie obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA