REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment - więcej problemów niż korzyści

Split payment oczami księgowych /fot. Fotolia
Split payment oczami księgowych /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od wprowadzenia mechanizmu podzielonej płatności (split payment) upłynął już ponad miesiąc. Powodem jego wdrożenia była potrzeba zmniejszenia luki podatkowej w VAT. Zdaniem księgowych obsługujących biznes, nowe rozwiązanie wzbudza wiele wątpliwości, a większość podatników uważa je wręcz za niepotrzebne utrudnienie.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 lipca br. podatnicy mogą zdecydować o realizacji płatności za zakupione towary i usługi w taki sposób, że kwota VAT wykazana na fakturze wystawionej przez sprzedawcę trafi na tzw. rachunek VAT. Wśród korzyści wynikających z zastosowania split payment znajduje się m.in. niższe zobowiązanie z tytułu VAT wobec urzędu skarbowego w przypadku szybszej zapłaty (tzw. skonto zobowiązania podatkowego).

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorcy, których deklaracja VAT za dany okres zostanie złożona przed ustawowym terminem (tj. przed 25. następnego miesiąca po rozliczanym okresie) oraz którzy do tego czasu opłacą kwotę należną do zapłaty w całości z konta VAT, będą mieli prawo obniżyć należną fiskusowi płatność.

Problematyczna funkcjonalność

Zdaniem księgowych klienci narzekają na nowe rozwiązanie i niechętnie chcą je wprowadzać w życie. Obawiają się, że nie będą mogli swobodnie obracać swoimi pieniędzmi. Nie oczekują również, żeby płacono im w ten sposób. Co więcej, większość osób miała problemy z wystawieniem faktury z podzieloną płatnością. – Jedna z klientek zapłaciła za fakturę metodą split payment, robiąc to w niewłaściwy sposób – do dokumentu wpisała samą kwotę netto. Była pewna, że bank pobierze VAT, po czym wpłaci go na odpowiednie konto. Rezultatem była jednak niedopłata na fakturze – mówi Weronika Hajczuk, Manager Zespołu Księgowego Tax Care w Warszawie.

Klienci nie są również pewni, czy nowy mechanizm ich dotyczy, czy jest obowiązkowy, czy za nieskorzystanie z niego będą przewidziane kary. – Jedna z osób sama uznała, że to konieczne i dokonała przelewu. Z kolei inny klient zapłacił, ponieważ na fakturze kosztowej miał informację o płatności tą metodą więc uznał ją za obowiązkową – dodaje. Jednak zdecydowana większość klientów sama z siebie nie skorzystała z metody split payment. Wprowadzenie podzielonej płatności nie wpłynęło na wzrost liczby faktur wystawianych przez księgowych.

Problematyczne konto VAT

REKLAMA

Wśród podatników pojawia się również wiele wątpliwości związanych z funkcjonowaniem samego konta VAT. Nie dla wszystkich jest oczywiste, w jaki sposób dokonywać z niego płatności. Co więcej, banki, po wykonaniu przez podatnika przelewu za podatek do urzędu skarbowego, w pierwszej kolejności pobierają pieniądze z konta VAT. – Jeżeli nie ma na nim żadnych środków (jak ostatnio miało to miejsce w większości przypadków, ponieważ funkcjonalność dopiero co została wprowadzona do użytku), przelew może trwać nawet dwa razy dłużej. Dzieje się tak, ponieważ operacja pobierania środków z konta VAT wynosi jedną dobę, i jeśli jest ono niezasilone, dopiero po 24h rozpoczyna się pobieranie z konta standardowego – tłumaczy Weronika Hajczuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Między innymi z tego względu klienci którzy do tej pory posiadali wyłącznie konta prywatne, nie chcą otwierać rachunków firmowych. Szczególnie nie podoba im się fakt, że nie będą mogli na bieżąco śledzić stanu konta VAT. – Niektórzy klienci mają nawet zamiar pozamykać konta firmowe, tylko po to, żeby uniknąć nowego rachunku – dodaje Weronika Hajczuk. Banki z kolei zakładają rachunki wszystkim, bez względu na status VAT. – Ma to swoje dobre strony, ponieważ dzięki temu są w stanie „zwrócić” nienależne przelewy do nadawców, czyli w większości przypadków osób niebędących vatowcami – zauważa z kolei Justyna Zastawna, Manager Zespołu Księgowego Tax Care we Wrocławiu.

Polecamy: Jak stosować split payment

Idzie nowe

Zdaniem Justyny Zastawnej temat split payment obecnie wciąż jest zbyt świeży i zbyt trudny dla potencjalnego klienta. Do biur rachunkowych na bieżąco napływają zapytania, jak można się ustrzec płatności przez split payment kontrahenta, jak odzyskać pieniądze wpłacone na konto VAT, czy jak podzielić płatność nie znając numeru konta VAT kontrahenta. Mimo początkowej niechęci, trzeba będzie się stopniowo oswajać z nową procedurą, ponieważ resort finansów sugeruje, że niedługo będzie ona obowiązkowa. Obligatoryjna podzielona płatność w pierwszej kolejności ma trafić do branż najbardziej wrażliwych na wyłudzenia i nieuczciwe praktyki.

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

Ulga IP Box po nowemu. Ministerstwo Finansów potwierdza, że w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów

Ulga IP Box pozwala zmniejszyć efektywne opodatkowanie dochodów z działalności innowacyjnej nawet do 5%. Już w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów dotyczących tej ulgi. Ministerstwo Finansów potwierdza, że trwają wewnątrzresortowe konsultacje w tej sprawie.

Czy trzeba opłacić składkę zdrowotną w styczniu 2025 r., mimo braku przychodu za grudzień? Rozpoczęcie działalności na skali podatkowej lub podatku liniowym

Rozpoczęcie działalności gospodarczej to istotny moment, który wiąże się z szeregiem formalności oraz obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych. Obecnie wybierając formę opodatkowania przedsiębiorcy nie tylko zwracają uwagę na zobowiązania podatkowe, ale także na zobowiązania względem ZUS. Mowa o składce zdrowotnej, która w zależności od wybranej formy opodatkowania ma różny sposób wyliczenia. Na skali podatkowej i podatku liniowym składkę zdrowotną ustala się na podstawie dochodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc wyliczenia składki. Pojawiają się zatem wątpliwości, czy rozpoczynając działalność w styczniu danego roku na skali lub liniówcę występuje obowiązek zapłaty składki zdrowotnej? Poniżej odpowiedź.

REKLAMA

Ulga dla młodych w 2025 r.: Limit zwolnienia a kwota wolna od podatku

Ulga dla młodych, która zwalnia z podatku przychody do 85 528 zł rocznie, będzie nadal dostępna. Jakie warunki należy spełniać, aby korzystać z tej ulgi w 2025 roku? Jak wpływa ona na kwotę wolną od podatku?

Nawet o 10% drożej za leczenie zębów w I kwartale 2025 r. Dentyści podnoszą ceny bardziej niż postępuje inflacja. Ich koszty rosną jeszcze szybciej

Ceny usług stomatologicznych rosną bardziej niż inflacja w całym sektorze zdrowia. Widać to w perspektywie kilku lat oraz ostatnich miesięcy. Ta różnica wciąż będzie się pogłębiać. Gabinety dentystyczne przycisnął wzrost różnych kosztów. Coraz trudniej jest im utrzymywać ceny, które wciąż są mocno niedoszacowane. Gdyby stomatolodzy podnosili je w ślad za faktycznymi podwyżkami wszystkich składowych, to usługi byłyby już obecnie droższe o minimum 15% rdr – pisze dr n. med. Piotr Przybylski. Doktor Przybylski ocenia, że w I kwartale 2025 roku wzrost cen może dobić do 10% rdr. Szczególnie mogą to odczuć pacjenci w dużych i średnich miastach.

Ulga B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Potrzebne są jednak zmiany

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że większość polskich przedsiębiorstw zna ten instrument, pomimo to tylko niewielka część firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze albo rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

REKLAMA

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Jest nowa odpowiedź na pytanie o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

REKLAMA