REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
dieta, plan żywieniowy, dietetyk
Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te świadczone na rzecz osób zdrowych. Dlaczego?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Zwolnienie z VAT usług medycznych. A co z usługami dietetycznymi?

Ustawa o VAT zwalnia z tego podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów medycznych. Uznając, że dietetyk wykonuje zawód medyczny (co jest aktualnie powszechnie przyjmowane przez organy podatkowe) mogłoby się wydawać, że wszystkie świadczone przez niego usługi dietetyczne będą zwolnione z VAT, skoro służą one bez wątpienia co najmniej jednemu ze wskazanych celów, tj. profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu albo poprawie zdrowia.

REKLAMA

REKLAMA

Opieka medyczna w prawie unijnym

Problem polega jednak na tym, że polskie przepisy dotyczące zwolnień z VAT, w tym w zakresie opieki medycznej, są implementacją dyrektywy unijnej (Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej). Oznacza to, że orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) ma kluczowe znaczenie dla prawidłowej interpretacji tych zwolnień, nawet jeśli literalne brzmienie polskiej ustawy wydaje się szersze. Tymczasem TSUE konsekwentnie podkreśla, że pojęcie "opieka medyczna" (w rozumieniu Dyrektywy) odnosi się do usług, które mają na celu diagnozowanie, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowia, ochronę, utrzymywanie lub przywracanie dobrego stanu zdrowia osób. Kluczowy jest zatem cel terapeutyczny lub diagnostyczny.

W dawnych interpretacjach podatkowych polskie organy uznawały, że ogólny cel "profilaktyki zdrowotnej" nie wymaga wykazania istnienia ścisłego bezpośredniego związku każdej usługi dietetycznej z diagnostyką czy też leczeniem konkretnej choroby. Jednakże w połowie roku 2024 r. pojawiły się zmiany interpretacji indywidualnych dokonane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej znacząco zawężające zakres zwolnienia z VAT dla usług dietetycznych. W tym samym kierunku wydawane są interpretacje przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w nowych sprawach, a prawidłowość tego stanowiska potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r. Nowa linia interpretacyjna, oparta na orzecznictwie TSUE, kładzie nacisk na to, że usługi medyczne muszą mieć charakter diagnostyczny lub terapeutyczny (leczniczy).

Ważne

Brak bezpośredniego związku usługi dietetycznej z leczeniem lub diagnozowaniem choroby wyklucza zastosowanie zwolnienia z VAT.

Ta zmiana stanowiska oznacza, że pojęcie "profilaktyki" w interpretacji organów podatkowych zostało zawężone do profilaktyki wtórnej, czyli działań zapobiegawczych podejmowanych w kontekście już istniejącego problemu zdrowotnego, choroby lub zaburzenia. Nie obejmuje już szeroko rozumianej profilaktyki pierwotnej, czyli działań mających na celu zapobieganie chorobom u osób zdrowych. Dietetycy nie mogą już polegać na ogólnym stwierdzeniu, że ich usługi służą "profilaktyce", aby uzyskać zwolnienie z VAT. Muszą wykazać, że profilaktyka jest częścią szerszego celu terapeutycznego lub diagnostycznego, związanego z konkretnym problemem zdrowotnym klienta. Może bowiem się zdarzyć, że teoretycznie zdrowa osoba odkryje problemy zdrowotne w trakcie współpracy z dietetykiem. Poza tym usługi dietetyka mogą mieć na celu diagnozowanie potencjalnych problemów zdrowotnych, które nie są wykrywalne w rutynowych badaniach.

Opieka medyczna a coaching żywieniowy w indywidualnych interpretacjach podatkowych

W piśmie z dnia 8 lipca 2024 r. Szef KAS podkreślił, że w sytuacjach braku bezpośredniego związku usług dietetycznych z leczeniem nie ma prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT. Dzieje się tak dlatego, że świadczenie usług dokonywane w ramach wykonywania zawodu medycznego będzie zawsze podlegało VAT, jeśli usługi nie odpowiadają koncepcji opieki medycznej. Głównym celem usług medycznych musi być ochrona, w tym zachowanie lub odtworzenie, zdrowia. Usługi dietetyczne dla osoby zdrowej stanowią raczej udzielanie pewnych porad i dlatego nie będzie miało do nich zastosowanie zwolnienie od podatku VAT. Z powołaniem na orzecznictwo TSUE (wyrok C-581/19) organ wskazał, że sam niepewny związek z chorobą, bez konkretnego ryzyka negatywnego wpływu na zdrowie, nie jest wystarczający dla uzyskania zwolnienia z VAT. Odwołując się do innego wyroku TSUE (C-581/19) Szef KAS zwrócił uwagę, że usługi polegające na wydawaniu zaleceń żywieniowych, które można porównać do usług coachingu żywieniowego, gdy są skierowane do osób zdrowych, chcących zadbać o nawyki żywieniowe i profilaktykę zachorowań, uzyskać wiedzę na temat zdrowej i zbilansowanej diety czy też zadbać o sylwetkę, nie mogą być uznane za opiekę medyczną, a tym samym nie korzystają ze zwolnienia z VAT.

Wydając indywidualną interpretację w piśmie z dnia 23 stycznia 2025 r. Dyrektor KIS zauważył, iż zwolnienia z VAT stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT. Ponadto pojęcia używane do opisania zwolnień powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. W konsekwencji wszędzie tam, gdzie nie ma bezpośredniego związku z leczeniem - nie ma prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT.

REKLAMA

Warunki zwolnienia usług dietetycznych z VAT w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych

W związku z zaostrzeniem przez organy podatkowe podejścia do usług dietetycznych świadczonych na rzecz osób zdrowych pojawiły się skargi podatników do sądów administracyjnych na niekorzystne dla nich interpretacje. W wyroku z dnia 29 stycznia 2025 r. WSA w Gliwicach rozpoczął analizę zagadnienia od przypomnienia, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:
- przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a także
- przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem leczniczym bądź osobą wykonującą zawód medyczny w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WSA zwrócił uwagę, iż definicja opieki medycznej nie została zawarta ani w krajowych, ani we wspólnotowych przepisach podatkowych. Dlatego też wyjaśnienia szukać należy w orzecznictwie TSUE dotyczącym stawiania diagnozy, udzielania pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenia chorób lub zaburzeń zdrowotnych. Występują także usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych. Jednakże - w ocenie WSA w Gliwicach - ani przepisy unijne, ani orzecznictwo TSUE nie dają podstaw do tego, aby zakresem opieki medycznej podlegającej zwolnieniu z VAT objąć wszystkie działania medyczne wynikające z procesu leczenia. Czynności, których celem nie jest ochrona zdrowia, nie mogą być uznane za świadczenia opieki medycznej i nie mogą podlegać zwolnieniu od podatku VAT.

Z powołaniem na wyrok TSUE w sprawie C- 212/01 WSA zaznaczył, że to cel usługi medycznej decyduje o tym, czy powinna ona być zwolniona z podatku VAT. Dlatego też, jeśli kontekst, w jakim taka usługa jest wykonywana, pozwala ustalić, że jej głównym celem nie jest ochrona zdrowia, włączając w to utrzymanie lub przywrócenie zdrowia, lecz udzielanie porad wymaganych przed podjęciem decyzji, zwolnienie nie ma zastosowania do takiej usługi. Aby podlegać zwolnieniu świadczenie powinno mieć cel terapeutyczny, tym samym liczy się nie charakter usługi, ale jej cel. Jeżeli podstawowym celem danego świadczenia nie są diagnoza, opieka bądź leczenie chorób lub zaburzeń zdrowia, świadczenie takie nie podlega zwolnieniu z VAT.

Reasumując, WSA podzielił aktualne stanowisko organów podatkowych, że trzeba uzależnić stosowanie zwolnienia z VAT od tego, czy usługi dietetyczne realizują cel terapeutyczny, a więc czy są wykonywane na rzecz osób z problemami zdrowotnymi w celu poprawy ich zdrowia (zwolnienie przysługuje) czy też na rzecz osób zdrowych w celu profilaktyki zachorowań (zwolnienie nie przysługuje).

Polecamy: Komplet podatki 2025

PKPiR 2025

Źródła:
- pismo Szefa KAS z 8 lipca 2024 r., DOP7.8101.34.2024.FMLM,
- pismo Dyrektora KIS z 23 stycznia 2025 r., 0112-KDIL1-1.4012.752.2024.2.WK,
- wyrok WSA w Gliwicach z 29 stycznia 2025 r., I SA/Gl 673/24.

Podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy z 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U.2024.361).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA