REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reprezentowanie klienta biura rachunkowego podczas kontroli a utrata zwolnienia z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Reprezentowanie klienta biura rachunkowego podczas kontroli a utrata zwolnienia z VAT
Reprezentowanie klienta biura rachunkowego podczas kontroli a utrata zwolnienia z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Od maja 2017 r. prowadzę biuro rachunkowe. Nie jestem doradcą podatkowym. Nie jestem także czynnym podatnikiem VAT, korzystam bowiem ze zwolnienia podmiotowego. Dotychczas moimi klientami były osoby fizyczne prowadzące działalność. Mój nowy klient – spółka – życzy sobie, abym każdorazowo brała udział w czynnościach podczas kontroli podatkowych, udzielała wszelkich niezbędnych informacji i udostępniała dokumentację. Czy fakt, że będę uczestniczyć na podstawie pełnomocnictwa w czynnościach kontrolnych odbywających się w firmie klienta, nie spowoduje automatycznie utraty prawa do zwolnienia podmiotowego z VAT?

Tak. Udzielanie przedstawicielom organów skarbowych wyjaśnień, udostępnianie dokumentacji w trakcie kontroli skarbowej na podstawie udzielonego pełnomocnictwa mieści się w kategorii czynności reprezentowania podatników w postępowaniu przed organami administracji publicznej w sprawach podatkowych, zaliczanych do usług doradczych. Tym samym, świadcząc je, utraci Pani prawo do tzw. podmiotowego zwolnienia z VAT.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Podmioty prowadzące działalność gospodarczą mają możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT ze względu na niskie roczne obroty. Uprawnienie to wynika z art. 113 ustawy o VAT. Przepis ten jednoznacznie mówi, że zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Zwalnia się również od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności opodatkowanych VAT, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy tej granicznej kwoty w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku.

Wątpliwości Czytelniczki dotyczą jednak nie wysokości osiąganych obrotów, ale charakteru czynności, które zamierza podjąć na wniosek jej nowego klienta. Otóż ustawodawca przewidział pewne wyjątki dla niektórych czynności i jeżeli podatnik je wykonuje, to nie może skorzystać z wymienionego zwolnienia, niezależnie od kwoty rocznego obrotu. Wśród czynności, których wykonywanie wyklucza możliwość skorzystania przez podatników ze zwolnienia ze względu na obroty, ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa czy usługi prawnicze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik, który świadczy usługi doradcze nie może korzystać ze zwolnienia .

Polecamy: Biuletyn VAT

Zatem podmioty świadczące usługi doradztwa nie spełniają warunków koniecznych, by przysługiwało im zwolnienie z VAT ze względu na obroty. Jednak należy mieć na uwadze, że przez pojęcie „doradztwo” rozumie się również doradztwo podatkowe. Dlatego warto określić, co kryje się pod tym terminem.

W tym celu należy sięgnąć do ustawy z 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym. Otóż z art. 2 ust. 1 tej ustawy wynika, że czynności doradztwa podatkowego obejmują:

1) udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami,

2) prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,

3) sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie,

4) reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

REKLAMA

Ponadto, co również wydaje się istotne, jeśli chodzi o odpowiedź na pytanie Czytelniczki, podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w pkt 1, są osoby fizyczne wpisane na listę doradców podatkowych, adwokaci i radcowie prawni oraz biegli rewidenci. Natomiast podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w pkt 4, są osoby fizyczne wpisane na listę doradców podatkowych, adwokaci i radcowie prawni.

Niemniej jednak ze względu na możliwość utraty prawa do zwolnienia podmiotowego z VAT nie będzie miał znaczenia status podmiotu czy posiadanie określonych uprawnień. Przepisy ustawy o VAT nie prowadzą w omawianym zakresie do różnicowania podmiotów świadczących podobne usługi ze względu na ich status. Są oni traktowani jednakowo. Dlatego dla oceny, czy podmiot utraci prawo do zwolnienia podmiotowego z VAT, istotny jest charakter dokonywanych czynności, a mianowicie czy czynności te noszą znamiona doradztwa czy usług prawnych.

Dokonując oceny, czy podmiot może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT, jeśli spełnia warunek w zakresie obrotów, należy najpierw właściwie ocenić charakter świadczonych usług. Status podmiotu czy jego uprawnienia do zawodowego wykonywania czynności nie mają znaczenia z  punktu widzenia VAT.

W kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego przez osoby prowadzące biura rachunkowe oraz charakteru świadczonych usług wypowiedział się Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 9 kwietnia 2015 r. (sygn. PT3.8101.2.2015.AEW.16).

Uznał w niej, że:

(…) czynności polegające na prowadzeniu ksiąg i ewidencji podatkowych ze swej istoty są bliskie działalności zawodowej osób uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, czyli czynnościom księgowym, a czynności polegające na sporządzaniu deklaracji i zeznań podatkowych mają w znacznej mierze charakter techniczny, a nie prawny, choćby z tego względu, że sporządzane są na podstawie innych dokumentów, w szczególności ksiąg rachunkowych.

W związku z tym czynności te nie stanowią usług doradczych (których wykonywanie pozbawia prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT), niezależnie od tego, że zostały uznane za czynności doradztwa podatkowego (w rozumieniu ustawy o doradztwie podatkowym).

Natomiast odnosząc się do czynności reprezentowania podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej, Minister Finansów uznał, że czynności mają charakter usług doradczych lub prawniczych. Dlatego świadcząc te usługi nie można korzystać ze zwolnienia:

(...) w sytuacji, gdy podmiot (niezależnie od jego statusu czy też posiadania określonych uprawnień) będzie świadczył wyłącznie usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych lub też sporządzania (wypełniania) zeznań i deklaracji podatkowych i nie będzie świadczył usług doradczych lub prawniczych (takich jak wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1 lub pkt 4 ustawy o doradztwie podatkowym) nie znajdą zastosowania przepisy art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a) lub lit. b) ustawy o VAT. Podmiot taki będzie zatem mógł korzystać ze zwolnienia z podatku VAT (chyba że zajdą inne niż omawiane przesłanki wyłączające ze zwolnienia określonego w art. 113 ustawy o VAT). Jeżeli natomiast dany podmiot (niezależnie od jego statusu czy też posiadania określonych uprawnień) będzie świadczył usługi o charakterze doradczym lub prawniczym (np. wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1 lub pkt 4 ustawy o doradztwie podatkowym) znajdą zastosowanie odpowiednio przepisy art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a) lub lit. b) ustawy o VAT. W konsekwencji podmiotowi temu nie będzie przysługiwało prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT (...).


Odpowiadając zatem na pytanie Czytelniczki, należy stwierdzić, że w tej konkretnej sprawie udzielanie kontrolującym wyjaśnień, przedkładanie niezbędnych dokumentów na podstawie udzielonego pełnomocnictwa mieści się w kategorii czynności reprezentowania podatników w postępowaniu przed organami administracji publicznej w sprawach podatkowych, zaliczanych do usług doradczych lub prawniczych. Tym samym, świadcząc je, Czytelniczka utraci prawo do tzw. podmiotowego zwolnienia z VAT.

Jeśli na przykład podpisze umowę z nowym klientem, którego każdorazowo będzie reprezentować w trakcie kontroli, od 1 stycznia 2018 r., datę tę należy jednocześnie uznać za moment utraty prawa do zwolnienia od podatku od towarów i usług.  Oznacza to, że z dniem 1 grudnia powinna dokonać rejestracji jako czynny podatnik VAT. W tym celu na druku VAT-R należy zaznaczyć kwadrat 35 w części C.1 formularza oraz wskazać datę 1 stycznia 2018 r. w poz. 38. Formularz należy przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego przed tą graniczną datą utraty prawa do zwolnienia z VAT.

Podstawa prawna:

Magdalena Miklewska, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

REKLAMA

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA