REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reprezentowanie klienta biura rachunkowego podczas kontroli a utrata zwolnienia z VAT

Reprezentowanie klienta biura rachunkowego podczas kontroli a utrata zwolnienia z VAT
Reprezentowanie klienta biura rachunkowego podczas kontroli a utrata zwolnienia z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Od maja 2017 r. prowadzę biuro rachunkowe. Nie jestem doradcą podatkowym. Nie jestem także czynnym podatnikiem VAT, korzystam bowiem ze zwolnienia podmiotowego. Dotychczas moimi klientami były osoby fizyczne prowadzące działalność. Mój nowy klient – spółka – życzy sobie, abym każdorazowo brała udział w czynnościach podczas kontroli podatkowych, udzielała wszelkich niezbędnych informacji i udostępniała dokumentację. Czy fakt, że będę uczestniczyć na podstawie pełnomocnictwa w czynnościach kontrolnych odbywających się w firmie klienta, nie spowoduje automatycznie utraty prawa do zwolnienia podmiotowego z VAT?

Tak. Udzielanie przedstawicielom organów skarbowych wyjaśnień, udostępnianie dokumentacji w trakcie kontroli skarbowej na podstawie udzielonego pełnomocnictwa mieści się w kategorii czynności reprezentowania podatników w postępowaniu przed organami administracji publicznej w sprawach podatkowych, zaliczanych do usług doradczych. Tym samym, świadcząc je, utraci Pani prawo do tzw. podmiotowego zwolnienia z VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty prowadzące działalność gospodarczą mają możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT ze względu na niskie roczne obroty. Uprawnienie to wynika z art. 113 ustawy o VAT. Przepis ten jednoznacznie mówi, że zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Zwalnia się również od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności opodatkowanych VAT, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy tej granicznej kwoty w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku.

Wątpliwości Czytelniczki dotyczą jednak nie wysokości osiąganych obrotów, ale charakteru czynności, które zamierza podjąć na wniosek jej nowego klienta. Otóż ustawodawca przewidział pewne wyjątki dla niektórych czynności i jeżeli podatnik je wykonuje, to nie może skorzystać z wymienionego zwolnienia, niezależnie od kwoty rocznego obrotu. Wśród czynności, których wykonywanie wyklucza możliwość skorzystania przez podatników ze zwolnienia ze względu na obroty, ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa czy usługi prawnicze.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik, który świadczy usługi doradcze nie może korzystać ze zwolnienia .

Polecamy: Biuletyn VAT

Zatem podmioty świadczące usługi doradztwa nie spełniają warunków koniecznych, by przysługiwało im zwolnienie z VAT ze względu na obroty. Jednak należy mieć na uwadze, że przez pojęcie „doradztwo” rozumie się również doradztwo podatkowe. Dlatego warto określić, co kryje się pod tym terminem.

W tym celu należy sięgnąć do ustawy z 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym. Otóż z art. 2 ust. 1 tej ustawy wynika, że czynności doradztwa podatkowego obejmują:

1) udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami,

2) prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,

3) sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie,

4) reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Ponadto, co również wydaje się istotne, jeśli chodzi o odpowiedź na pytanie Czytelniczki, podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w pkt 1, są osoby fizyczne wpisane na listę doradców podatkowych, adwokaci i radcowie prawni oraz biegli rewidenci. Natomiast podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w pkt 4, są osoby fizyczne wpisane na listę doradców podatkowych, adwokaci i radcowie prawni.

Niemniej jednak ze względu na możliwość utraty prawa do zwolnienia podmiotowego z VAT nie będzie miał znaczenia status podmiotu czy posiadanie określonych uprawnień. Przepisy ustawy o VAT nie prowadzą w omawianym zakresie do różnicowania podmiotów świadczących podobne usługi ze względu na ich status. Są oni traktowani jednakowo. Dlatego dla oceny, czy podmiot utraci prawo do zwolnienia podmiotowego z VAT, istotny jest charakter dokonywanych czynności, a mianowicie czy czynności te noszą znamiona doradztwa czy usług prawnych.

Dokonując oceny, czy podmiot może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT, jeśli spełnia warunek w zakresie obrotów, należy najpierw właściwie ocenić charakter świadczonych usług. Status podmiotu czy jego uprawnienia do zawodowego wykonywania czynności nie mają znaczenia z  punktu widzenia VAT.

W kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego przez osoby prowadzące biura rachunkowe oraz charakteru świadczonych usług wypowiedział się Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 9 kwietnia 2015 r. (sygn. PT3.8101.2.2015.AEW.16).

Uznał w niej, że:

(…) czynności polegające na prowadzeniu ksiąg i ewidencji podatkowych ze swej istoty są bliskie działalności zawodowej osób uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, czyli czynnościom księgowym, a czynności polegające na sporządzaniu deklaracji i zeznań podatkowych mają w znacznej mierze charakter techniczny, a nie prawny, choćby z tego względu, że sporządzane są na podstawie innych dokumentów, w szczególności ksiąg rachunkowych.

W związku z tym czynności te nie stanowią usług doradczych (których wykonywanie pozbawia prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT), niezależnie od tego, że zostały uznane za czynności doradztwa podatkowego (w rozumieniu ustawy o doradztwie podatkowym).

Natomiast odnosząc się do czynności reprezentowania podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej, Minister Finansów uznał, że czynności mają charakter usług doradczych lub prawniczych. Dlatego świadcząc te usługi nie można korzystać ze zwolnienia:

(...) w sytuacji, gdy podmiot (niezależnie od jego statusu czy też posiadania określonych uprawnień) będzie świadczył wyłącznie usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych lub też sporządzania (wypełniania) zeznań i deklaracji podatkowych i nie będzie świadczył usług doradczych lub prawniczych (takich jak wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1 lub pkt 4 ustawy o doradztwie podatkowym) nie znajdą zastosowania przepisy art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a) lub lit. b) ustawy o VAT. Podmiot taki będzie zatem mógł korzystać ze zwolnienia z podatku VAT (chyba że zajdą inne niż omawiane przesłanki wyłączające ze zwolnienia określonego w art. 113 ustawy o VAT). Jeżeli natomiast dany podmiot (niezależnie od jego statusu czy też posiadania określonych uprawnień) będzie świadczył usługi o charakterze doradczym lub prawniczym (np. wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1 lub pkt 4 ustawy o doradztwie podatkowym) znajdą zastosowanie odpowiednio przepisy art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a) lub lit. b) ustawy o VAT. W konsekwencji podmiotowi temu nie będzie przysługiwało prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT (...).


Odpowiadając zatem na pytanie Czytelniczki, należy stwierdzić, że w tej konkretnej sprawie udzielanie kontrolującym wyjaśnień, przedkładanie niezbędnych dokumentów na podstawie udzielonego pełnomocnictwa mieści się w kategorii czynności reprezentowania podatników w postępowaniu przed organami administracji publicznej w sprawach podatkowych, zaliczanych do usług doradczych lub prawniczych. Tym samym, świadcząc je, Czytelniczka utraci prawo do tzw. podmiotowego zwolnienia z VAT.

Jeśli na przykład podpisze umowę z nowym klientem, którego każdorazowo będzie reprezentować w trakcie kontroli, od 1 stycznia 2018 r., datę tę należy jednocześnie uznać za moment utraty prawa do zwolnienia od podatku od towarów i usług.  Oznacza to, że z dniem 1 grudnia powinna dokonać rejestracji jako czynny podatnik VAT. W tym celu na druku VAT-R należy zaznaczyć kwadrat 35 w części C.1 formularza oraz wskazać datę 1 stycznia 2018 r. w poz. 38. Formularz należy przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego przed tą graniczną datą utraty prawa do zwolnienia z VAT.

Podstawa prawna:

Magdalena Miklewska, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA