REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reprezentowanie klienta biura rachunkowego podczas kontroli a utrata zwolnienia z VAT

Reprezentowanie klienta biura rachunkowego podczas kontroli a utrata zwolnienia z VAT
Reprezentowanie klienta biura rachunkowego podczas kontroli a utrata zwolnienia z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Od maja 2017 r. prowadzę biuro rachunkowe. Nie jestem doradcą podatkowym. Nie jestem także czynnym podatnikiem VAT, korzystam bowiem ze zwolnienia podmiotowego. Dotychczas moimi klientami były osoby fizyczne prowadzące działalność. Mój nowy klient – spółka – życzy sobie, abym każdorazowo brała udział w czynnościach podczas kontroli podatkowych, udzielała wszelkich niezbędnych informacji i udostępniała dokumentację. Czy fakt, że będę uczestniczyć na podstawie pełnomocnictwa w czynnościach kontrolnych odbywających się w firmie klienta, nie spowoduje automatycznie utraty prawa do zwolnienia podmiotowego z VAT?

Tak. Udzielanie przedstawicielom organów skarbowych wyjaśnień, udostępnianie dokumentacji w trakcie kontroli skarbowej na podstawie udzielonego pełnomocnictwa mieści się w kategorii czynności reprezentowania podatników w postępowaniu przed organami administracji publicznej w sprawach podatkowych, zaliczanych do usług doradczych. Tym samym, świadcząc je, utraci Pani prawo do tzw. podmiotowego zwolnienia z VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Podmioty prowadzące działalność gospodarczą mają możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT ze względu na niskie roczne obroty. Uprawnienie to wynika z art. 113 ustawy o VAT. Przepis ten jednoznacznie mówi, że zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Zwalnia się również od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności opodatkowanych VAT, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy tej granicznej kwoty w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku.

Wątpliwości Czytelniczki dotyczą jednak nie wysokości osiąganych obrotów, ale charakteru czynności, które zamierza podjąć na wniosek jej nowego klienta. Otóż ustawodawca przewidział pewne wyjątki dla niektórych czynności i jeżeli podatnik je wykonuje, to nie może skorzystać z wymienionego zwolnienia, niezależnie od kwoty rocznego obrotu. Wśród czynności, których wykonywanie wyklucza możliwość skorzystania przez podatników ze zwolnienia ze względu na obroty, ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa czy usługi prawnicze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik, który świadczy usługi doradcze nie może korzystać ze zwolnienia .

Polecamy: Biuletyn VAT

Zatem podmioty świadczące usługi doradztwa nie spełniają warunków koniecznych, by przysługiwało im zwolnienie z VAT ze względu na obroty. Jednak należy mieć na uwadze, że przez pojęcie „doradztwo” rozumie się również doradztwo podatkowe. Dlatego warto określić, co kryje się pod tym terminem.

W tym celu należy sięgnąć do ustawy z 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym. Otóż z art. 2 ust. 1 tej ustawy wynika, że czynności doradztwa podatkowego obejmują:

1) udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami,

2) prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,

3) sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie,

4) reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

REKLAMA

Ponadto, co również wydaje się istotne, jeśli chodzi o odpowiedź na pytanie Czytelniczki, podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w pkt 1, są osoby fizyczne wpisane na listę doradców podatkowych, adwokaci i radcowie prawni oraz biegli rewidenci. Natomiast podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w pkt 4, są osoby fizyczne wpisane na listę doradców podatkowych, adwokaci i radcowie prawni.

Niemniej jednak ze względu na możliwość utraty prawa do zwolnienia podmiotowego z VAT nie będzie miał znaczenia status podmiotu czy posiadanie określonych uprawnień. Przepisy ustawy o VAT nie prowadzą w omawianym zakresie do różnicowania podmiotów świadczących podobne usługi ze względu na ich status. Są oni traktowani jednakowo. Dlatego dla oceny, czy podmiot utraci prawo do zwolnienia podmiotowego z VAT, istotny jest charakter dokonywanych czynności, a mianowicie czy czynności te noszą znamiona doradztwa czy usług prawnych.

Dokonując oceny, czy podmiot może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT, jeśli spełnia warunek w zakresie obrotów, należy najpierw właściwie ocenić charakter świadczonych usług. Status podmiotu czy jego uprawnienia do zawodowego wykonywania czynności nie mają znaczenia z  punktu widzenia VAT.

W kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego przez osoby prowadzące biura rachunkowe oraz charakteru świadczonych usług wypowiedział się Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 9 kwietnia 2015 r. (sygn. PT3.8101.2.2015.AEW.16).

Uznał w niej, że:

(…) czynności polegające na prowadzeniu ksiąg i ewidencji podatkowych ze swej istoty są bliskie działalności zawodowej osób uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, czyli czynnościom księgowym, a czynności polegające na sporządzaniu deklaracji i zeznań podatkowych mają w znacznej mierze charakter techniczny, a nie prawny, choćby z tego względu, że sporządzane są na podstawie innych dokumentów, w szczególności ksiąg rachunkowych.

W związku z tym czynności te nie stanowią usług doradczych (których wykonywanie pozbawia prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT), niezależnie od tego, że zostały uznane za czynności doradztwa podatkowego (w rozumieniu ustawy o doradztwie podatkowym).

Natomiast odnosząc się do czynności reprezentowania podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej, Minister Finansów uznał, że czynności mają charakter usług doradczych lub prawniczych. Dlatego świadcząc te usługi nie można korzystać ze zwolnienia:

(...) w sytuacji, gdy podmiot (niezależnie od jego statusu czy też posiadania określonych uprawnień) będzie świadczył wyłącznie usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych lub też sporządzania (wypełniania) zeznań i deklaracji podatkowych i nie będzie świadczył usług doradczych lub prawniczych (takich jak wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1 lub pkt 4 ustawy o doradztwie podatkowym) nie znajdą zastosowania przepisy art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a) lub lit. b) ustawy o VAT. Podmiot taki będzie zatem mógł korzystać ze zwolnienia z podatku VAT (chyba że zajdą inne niż omawiane przesłanki wyłączające ze zwolnienia określonego w art. 113 ustawy o VAT). Jeżeli natomiast dany podmiot (niezależnie od jego statusu czy też posiadania określonych uprawnień) będzie świadczył usługi o charakterze doradczym lub prawniczym (np. wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1 lub pkt 4 ustawy o doradztwie podatkowym) znajdą zastosowanie odpowiednio przepisy art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a) lub lit. b) ustawy o VAT. W konsekwencji podmiotowi temu nie będzie przysługiwało prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT (...).


Odpowiadając zatem na pytanie Czytelniczki, należy stwierdzić, że w tej konkretnej sprawie udzielanie kontrolującym wyjaśnień, przedkładanie niezbędnych dokumentów na podstawie udzielonego pełnomocnictwa mieści się w kategorii czynności reprezentowania podatników w postępowaniu przed organami administracji publicznej w sprawach podatkowych, zaliczanych do usług doradczych lub prawniczych. Tym samym, świadcząc je, Czytelniczka utraci prawo do tzw. podmiotowego zwolnienia z VAT.

Jeśli na przykład podpisze umowę z nowym klientem, którego każdorazowo będzie reprezentować w trakcie kontroli, od 1 stycznia 2018 r., datę tę należy jednocześnie uznać za moment utraty prawa do zwolnienia od podatku od towarów i usług.  Oznacza to, że z dniem 1 grudnia powinna dokonać rejestracji jako czynny podatnik VAT. W tym celu na druku VAT-R należy zaznaczyć kwadrat 35 w części C.1 formularza oraz wskazać datę 1 stycznia 2018 r. w poz. 38. Formularz należy przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego przed tą graniczną datą utraty prawa do zwolnienia z VAT.

Podstawa prawna:

Magdalena Miklewska, ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA