REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatek niesłusznie naliczony przez unijnego dostawcę zwiększa podstawę opodatkowania w WNT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma niemiecka, która jest naszym dostawcą i posiada NIP unijny, wystawiła nam fakturę w języku niemieckim i w euro. Faktura opiewa na wartość brutto 6100 euro. W tym netto 5000 euro i 22% VAT, tj. 1100 euro. Czy faktura ta została wystawiona prawidłowo? Jaką wartość należałoby przelać za zakupiony towar?
RADA
Faktura ta nie została wystawiona prawidłowo. Niemiecki kontrahent nie powinien naliczać podatku, ponieważ jest to dla niego WDT objęte stawką podatku 0%. Polski podatnik powinien zapłacić należność wynikającą z faktury, tj. kwotę brutto, która będzie stanowiła podstawę opodatkowania z tytułu WNT.

UZASADNIENIE
Stan faktyczny przedstawiony w pytaniu nie jest jednoznaczny. Opis sugeruje, że jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Przeczy temu jednak zastosowana na fakturze stawka podatku (22%). Wskazywałoby to na sprzedaż krajową. Niezależnie od tego, czy jest to WNT, czy dostawa krajowa, faktura ta nie została wystawiona prawidłowo.
Załóżmy, że jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Wystąpi ono wówczas, gdy obie strony transakcji będą podatnikami VAT pochodzącymi z różnych krajów UE. Dostawa towarów następuje zaś z jednego kraju do drugiego. Jeśli polski nabywca poda niemieckiemu dostawcy numer identyfikacyjny oznaczający, że jest zarejestrowany dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego, wskazana w pytaniu transakcja stanowi dla dostawcy wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT). WDT jest objęta stawką 0%. Oznacza to, że w tym przypadku niemiecki dostawca nie powinien naliczać podatku. Transakcja ta będzie opodatkowana w Polsce jako WNT.
Podstawą opodatkowania w przypadku WNT jest kwota, którą nabywca jest obowiązany zapłacić dostawcy towaru (art. 31 ustawy o VAT). Do podstawy opodatkowania należy też doliczyć m.in. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku od towarów i usług. Zatem dla polskiego nabywcy podstawą opodatkowania WNT będzie kwota brutto wynikająca z niemieckiej faktury.
Nabywca powinien w tym przypadku wystawić fakturę wewnętrzną, w której rozliczy VAT od dokonanego WNT, przyjmując za podstawę naliczenia podatku kwotę brutto z faktury wystawionej przez niemieckiego dostawcę (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT). W fakturze wewnętrznej należy wykazać VAT według stawki obowiązującej w Polsce dla towarów będących przedmiotem transakcji.
Wynikający z takiej faktury podatek należny powiększa jednocześnie kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT). Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w tym przypadku w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT (art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT). Jeśli jednak podatnik nie dokona odliczenia w tym terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).
Kwotę wyrażoną w euro należy przeliczyć, stosując średni kurs NBP z dnia wystawienia faktury przez dostawcę.
PRZYKŁAD
Załóżmy, że niemiecki dostawca będący podatnikiem VAT dokonał dostawy dla polskiego podatnika VAT. W wystawionej 12 czerwca fakturze wykazał kwotę 6100 euro, obejmującą również doliczony podatek od wartości dodanej. Pomimo że kwota ta nie powinna zawierać podatku, ponieważ dostawa ta stanowi WDT i jest objęta stawką 0%, polski nabywca zapłacił należność w wysokości 6100 euro.
Polski nabywca powinien wystawić fakturę wewnętrzną. Załóżmy, że przykładowy kurs średni NBP euro w dniu 12 czerwca wyniósł 3,5691 zł, a stawka VAT dla nabywanych towarów wynosi 22%. W takim przypadku w fakturze wewnętrznej należy wykazać:
kwotę netto 21 771,51 zł (6100 zł × 3,5691 zł),
podatek należny 4789,73 zł (21 771,51 zł × 22%),
wartość brutto 26 561,24 zł (21 771,51 zł + 4789,73 zł).
Wyliczony podatek będzie stanowił jednocześnie podatek należny i podatek naliczony. Oczywiście prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwało tylko w przypadku, gdy WNT jest związane z wykonywanymi przez nabywcę czynnościami opodatkowanymi VAT (art. 86 ust. 1).
Należy pamiętać, że polski nabywca, który nienależnie zapłacił naliczony przez dostawcę podatek, ma prawo do otrzymania jego zwrotu. Wniosek o zwrot składa się do niemieckiego organu podatkowego na zasadach określonych w VIII Dyrektywie VAT.
Wniosek o zwrot niemieckiego VAT składa się na adres: Bundesamt für Finanzen-Außenstelle Schwedt-Passower Chaussee 3b, 16303 Schwedt/Oder Deutschland.
Należy jednak zauważyć, że na fakturze została wykazana stawka podatku obowiązująca w Polsce (22%), a nie stawka podatku niemieckiego (16%). Faktura ta zatem według przepisów niemieckich została błędnie wystawiona również w zakresie zastosowanej stawki podatku. Nie można przypuszczać, że nabywca towaru otrzyma zwrot nienależnie naliczonego podatku niemieckiego według wadliwie zastosowanej stawki 22%. Otrzymanej faktury nie należałoby więc księgować. Nabywca powinien ją zwrócić z prośbą o poprawne jej wystawienie. Nie zwalnia to nabywcy z obowiązku rozliczenia podatku z tytułu WNT.
Możemy również przyjąć założenie, iż faktura dokumentuje jednak dostawę krajową. W fakturze został bowiem naliczony podatek według stawek polskich. W takim przypadku jednak faktura powinna być wystawiona według reguł obowiązujących w Polsce (w języku polskim), a przynajmniej kwota podatku powinna być wskazana w złotówkach. Zatem również w tym przypadku otrzymanej faktury nie należałoby księgować, tylko odesłać ją do kontrahenta z prośbą o jej poprawne wystawienie.

• art. 9 ust. 1 i 2, art. 31 ust. 1 i ust. 2 pkt 1, art. 86 ust. 2 pkt 4, ust. 10 pkt 2, ust. 11, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 73, poz. 504

Sławomir Liżewski
konsultant podatkowy, prawnik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

REKLAMA

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA