REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatek niesłusznie naliczony przez unijnego dostawcę zwiększa podstawę opodatkowania w WNT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma niemiecka, która jest naszym dostawcą i posiada NIP unijny, wystawiła nam fakturę w języku niemieckim i w euro. Faktura opiewa na wartość brutto 6100 euro. W tym netto 5000 euro i 22% VAT, tj. 1100 euro. Czy faktura ta została wystawiona prawidłowo? Jaką wartość należałoby przelać za zakupiony towar?
RADA
Faktura ta nie została wystawiona prawidłowo. Niemiecki kontrahent nie powinien naliczać podatku, ponieważ jest to dla niego WDT objęte stawką podatku 0%. Polski podatnik powinien zapłacić należność wynikającą z faktury, tj. kwotę brutto, która będzie stanowiła podstawę opodatkowania z tytułu WNT.

UZASADNIENIE
Stan faktyczny przedstawiony w pytaniu nie jest jednoznaczny. Opis sugeruje, że jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Przeczy temu jednak zastosowana na fakturze stawka podatku (22%). Wskazywałoby to na sprzedaż krajową. Niezależnie od tego, czy jest to WNT, czy dostawa krajowa, faktura ta nie została wystawiona prawidłowo.
Załóżmy, że jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Wystąpi ono wówczas, gdy obie strony transakcji będą podatnikami VAT pochodzącymi z różnych krajów UE. Dostawa towarów następuje zaś z jednego kraju do drugiego. Jeśli polski nabywca poda niemieckiemu dostawcy numer identyfikacyjny oznaczający, że jest zarejestrowany dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego, wskazana w pytaniu transakcja stanowi dla dostawcy wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT). WDT jest objęta stawką 0%. Oznacza to, że w tym przypadku niemiecki dostawca nie powinien naliczać podatku. Transakcja ta będzie opodatkowana w Polsce jako WNT.
Podstawą opodatkowania w przypadku WNT jest kwota, którą nabywca jest obowiązany zapłacić dostawcy towaru (art. 31 ustawy o VAT). Do podstawy opodatkowania należy też doliczyć m.in. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku od towarów i usług. Zatem dla polskiego nabywcy podstawą opodatkowania WNT będzie kwota brutto wynikająca z niemieckiej faktury.
Nabywca powinien w tym przypadku wystawić fakturę wewnętrzną, w której rozliczy VAT od dokonanego WNT, przyjmując za podstawę naliczenia podatku kwotę brutto z faktury wystawionej przez niemieckiego dostawcę (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT). W fakturze wewnętrznej należy wykazać VAT według stawki obowiązującej w Polsce dla towarów będących przedmiotem transakcji.
Wynikający z takiej faktury podatek należny powiększa jednocześnie kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT). Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w tym przypadku w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT (art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT). Jeśli jednak podatnik nie dokona odliczenia w tym terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).
Kwotę wyrażoną w euro należy przeliczyć, stosując średni kurs NBP z dnia wystawienia faktury przez dostawcę.
PRZYKŁAD
Załóżmy, że niemiecki dostawca będący podatnikiem VAT dokonał dostawy dla polskiego podatnika VAT. W wystawionej 12 czerwca fakturze wykazał kwotę 6100 euro, obejmującą również doliczony podatek od wartości dodanej. Pomimo że kwota ta nie powinna zawierać podatku, ponieważ dostawa ta stanowi WDT i jest objęta stawką 0%, polski nabywca zapłacił należność w wysokości 6100 euro.
Polski nabywca powinien wystawić fakturę wewnętrzną. Załóżmy, że przykładowy kurs średni NBP euro w dniu 12 czerwca wyniósł 3,5691 zł, a stawka VAT dla nabywanych towarów wynosi 22%. W takim przypadku w fakturze wewnętrznej należy wykazać:
kwotę netto 21 771,51 zł (6100 zł × 3,5691 zł),
podatek należny 4789,73 zł (21 771,51 zł × 22%),
wartość brutto 26 561,24 zł (21 771,51 zł + 4789,73 zł).
Wyliczony podatek będzie stanowił jednocześnie podatek należny i podatek naliczony. Oczywiście prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwało tylko w przypadku, gdy WNT jest związane z wykonywanymi przez nabywcę czynnościami opodatkowanymi VAT (art. 86 ust. 1).
Należy pamiętać, że polski nabywca, który nienależnie zapłacił naliczony przez dostawcę podatek, ma prawo do otrzymania jego zwrotu. Wniosek o zwrot składa się do niemieckiego organu podatkowego na zasadach określonych w VIII Dyrektywie VAT.
Wniosek o zwrot niemieckiego VAT składa się na adres: Bundesamt für Finanzen-Außenstelle Schwedt-Passower Chaussee 3b, 16303 Schwedt/Oder Deutschland.
Należy jednak zauważyć, że na fakturze została wykazana stawka podatku obowiązująca w Polsce (22%), a nie stawka podatku niemieckiego (16%). Faktura ta zatem według przepisów niemieckich została błędnie wystawiona również w zakresie zastosowanej stawki podatku. Nie można przypuszczać, że nabywca towaru otrzyma zwrot nienależnie naliczonego podatku niemieckiego według wadliwie zastosowanej stawki 22%. Otrzymanej faktury nie należałoby więc księgować. Nabywca powinien ją zwrócić z prośbą o poprawne jej wystawienie. Nie zwalnia to nabywcy z obowiązku rozliczenia podatku z tytułu WNT.
Możemy również przyjąć założenie, iż faktura dokumentuje jednak dostawę krajową. W fakturze został bowiem naliczony podatek według stawek polskich. W takim przypadku jednak faktura powinna być wystawiona według reguł obowiązujących w Polsce (w języku polskim), a przynajmniej kwota podatku powinna być wskazana w złotówkach. Zatem również w tym przypadku otrzymanej faktury nie należałoby księgować, tylko odesłać ją do kontrahenta z prośbą o jej poprawne wystawienie.

• art. 9 ust. 1 i 2, art. 31 ust. 1 i ust. 2 pkt 1, art. 86 ust. 2 pkt 4, ust. 10 pkt 2, ust. 11, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 73, poz. 504

Sławomir Liżewski
konsultant podatkowy, prawnik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA