REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatek niesłusznie naliczony przez unijnego dostawcę zwiększa podstawę opodatkowania w WNT

REKLAMA

Firma niemiecka, która jest naszym dostawcą i posiada NIP unijny, wystawiła nam fakturę w języku niemieckim i w euro. Faktura opiewa na wartość brutto 6100 euro. W tym netto 5000 euro i 22% VAT, tj. 1100 euro. Czy faktura ta została wystawiona prawidłowo? Jaką wartość należałoby przelać za zakupiony towar?
RADA
Faktura ta nie została wystawiona prawidłowo. Niemiecki kontrahent nie powinien naliczać podatku, ponieważ jest to dla niego WDT objęte stawką podatku 0%. Polski podatnik powinien zapłacić należność wynikającą z faktury, tj. kwotę brutto, która będzie stanowiła podstawę opodatkowania z tytułu WNT.

UZASADNIENIE
Stan faktyczny przedstawiony w pytaniu nie jest jednoznaczny. Opis sugeruje, że jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Przeczy temu jednak zastosowana na fakturze stawka podatku (22%). Wskazywałoby to na sprzedaż krajową. Niezależnie od tego, czy jest to WNT, czy dostawa krajowa, faktura ta nie została wystawiona prawidłowo.
Załóżmy, że jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Wystąpi ono wówczas, gdy obie strony transakcji będą podatnikami VAT pochodzącymi z różnych krajów UE. Dostawa towarów następuje zaś z jednego kraju do drugiego. Jeśli polski nabywca poda niemieckiemu dostawcy numer identyfikacyjny oznaczający, że jest zarejestrowany dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego, wskazana w pytaniu transakcja stanowi dla dostawcy wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT). WDT jest objęta stawką 0%. Oznacza to, że w tym przypadku niemiecki dostawca nie powinien naliczać podatku. Transakcja ta będzie opodatkowana w Polsce jako WNT.
Podstawą opodatkowania w przypadku WNT jest kwota, którą nabywca jest obowiązany zapłacić dostawcy towaru (art. 31 ustawy o VAT). Do podstawy opodatkowania należy też doliczyć m.in. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku od towarów i usług. Zatem dla polskiego nabywcy podstawą opodatkowania WNT będzie kwota brutto wynikająca z niemieckiej faktury.
Nabywca powinien w tym przypadku wystawić fakturę wewnętrzną, w której rozliczy VAT od dokonanego WNT, przyjmując za podstawę naliczenia podatku kwotę brutto z faktury wystawionej przez niemieckiego dostawcę (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT). W fakturze wewnętrznej należy wykazać VAT według stawki obowiązującej w Polsce dla towarów będących przedmiotem transakcji.
Wynikający z takiej faktury podatek należny powiększa jednocześnie kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT). Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w tym przypadku w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT (art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT). Jeśli jednak podatnik nie dokona odliczenia w tym terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).
Kwotę wyrażoną w euro należy przeliczyć, stosując średni kurs NBP z dnia wystawienia faktury przez dostawcę.
PRZYKŁAD
Załóżmy, że niemiecki dostawca będący podatnikiem VAT dokonał dostawy dla polskiego podatnika VAT. W wystawionej 12 czerwca fakturze wykazał kwotę 6100 euro, obejmującą również doliczony podatek od wartości dodanej. Pomimo że kwota ta nie powinna zawierać podatku, ponieważ dostawa ta stanowi WDT i jest objęta stawką 0%, polski nabywca zapłacił należność w wysokości 6100 euro.
Polski nabywca powinien wystawić fakturę wewnętrzną. Załóżmy, że przykładowy kurs średni NBP euro w dniu 12 czerwca wyniósł 3,5691 zł, a stawka VAT dla nabywanych towarów wynosi 22%. W takim przypadku w fakturze wewnętrznej należy wykazać:
kwotę netto 21 771,51 zł (6100 zł × 3,5691 zł),
podatek należny 4789,73 zł (21 771,51 zł × 22%),
wartość brutto 26 561,24 zł (21 771,51 zł + 4789,73 zł).
Wyliczony podatek będzie stanowił jednocześnie podatek należny i podatek naliczony. Oczywiście prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwało tylko w przypadku, gdy WNT jest związane z wykonywanymi przez nabywcę czynnościami opodatkowanymi VAT (art. 86 ust. 1).
Należy pamiętać, że polski nabywca, który nienależnie zapłacił naliczony przez dostawcę podatek, ma prawo do otrzymania jego zwrotu. Wniosek o zwrot składa się do niemieckiego organu podatkowego na zasadach określonych w VIII Dyrektywie VAT.
Wniosek o zwrot niemieckiego VAT składa się na adres: Bundesamt für Finanzen-Außenstelle Schwedt-Passower Chaussee 3b, 16303 Schwedt/Oder Deutschland.
Należy jednak zauważyć, że na fakturze została wykazana stawka podatku obowiązująca w Polsce (22%), a nie stawka podatku niemieckiego (16%). Faktura ta zatem według przepisów niemieckich została błędnie wystawiona również w zakresie zastosowanej stawki podatku. Nie można przypuszczać, że nabywca towaru otrzyma zwrot nienależnie naliczonego podatku niemieckiego według wadliwie zastosowanej stawki 22%. Otrzymanej faktury nie należałoby więc księgować. Nabywca powinien ją zwrócić z prośbą o poprawne jej wystawienie. Nie zwalnia to nabywcy z obowiązku rozliczenia podatku z tytułu WNT.
Możemy również przyjąć założenie, iż faktura dokumentuje jednak dostawę krajową. W fakturze został bowiem naliczony podatek według stawek polskich. W takim przypadku jednak faktura powinna być wystawiona według reguł obowiązujących w Polsce (w języku polskim), a przynajmniej kwota podatku powinna być wskazana w złotówkach. Zatem również w tym przypadku otrzymanej faktury nie należałoby księgować, tylko odesłać ją do kontrahenta z prośbą o jej poprawne wystawienie.

• art. 9 ust. 1 i 2, art. 31 ust. 1 i ust. 2 pkt 1, art. 86 ust. 2 pkt 4, ust. 10 pkt 2, ust. 11, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 73, poz. 504

Sławomir Liżewski
konsultant podatkowy, prawnik

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Choroba lub wypadek przy pracy zleceniobiorcy – jakie świadczenia przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

REKLAMA

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

REKLAMA

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA