REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podatnik VAT może uzupełnić wniosek o wydanie interpretacji podatkowej

REKLAMA

Złożyłem wniosek o interpretację do urzędu skarbowego w sprawie stawki VAT na świadczone przeze mnie usługi. Podałem przy tym numer klasyfikacji statystycznej, jaką określił mi urząd statystyczny.

Urzędnik po przeczytaniu wniosku stwierdził, że nie ma w nim żadnych tzw. braków formalnych. Chciałem uzupełnić wniosek o nowe zagadnienie - świadczenie tej samej usługi, ale na rzecz innego podmiotu, ale pracownik urzędu wyperswadował mi ten pomysł. Stwierdził, iż takie postępowanie spowoduje wydanie odmownego postanowienia na tym etapie sprawy. Nie bardzo rozumiem, dlaczego?

RADA

Pracownik urzędu słusznie zauważył, że nie może Pan na tym etapie postępowania uzupełnić wniosku o nowe zagadnienie. Jeśli wniosek o interpretację wpłynął do urzędu skarbowego i nie zawiera żadnych braków formalnych, podatnik traci prawo do jego uzupełnienia. Na takiej podstawie zostanie wydana interpretacja w takim zakresie, jaki obejmuje pytanie. Może Pan natomiast złożyć nowy wniosek, dotyczący innego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE


Po złożeniu zapytania podatnik traci prawo do jego uzupełnienia, zmiany czy innej modyfikacji. Nie traci natomiast uprawnienia do ponownego złożenia wniosku z przedstawieniem innego stanu faktycznego bądź innego własnego stanowiska w sprawie.

Składając wniosek o wydanie interpretacji podatkowej, podatnik powinien w sposób wyczerpujący przedstawić stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie.
Po złożeniu takiego wniosku uzupełnieniu podlegać powinny jedynie jego braki formalne. Jeśli podatnik złoży np. wniosek i przedstawiając stan faktyczny, nie poda, jak według niego wygląda interpretacja przepisów w takim przypadku, będzie to wniosek zawierający istotne braki formalne. Organ podatkowy wezwie go wówczas do uzupełnienia tych braków w terminie 7 dni. Jeśli podatnik tego nie uczyni, urząd pozostawi wniosek bez rozpatrzenia z powodu nieusunięcia braków formalnych.

Przykład
Spółka z o.o. złożyła 12 lutego 2007 r. wniosek o interpretację przepisów prawa odnośnie do opodatkowania usług transportu międzynarodowego w zakresie VAT na trasie Polska -- Rosja. We wniosku przedstawiła stan faktyczny, jednak nie opisała swojego stanowiska w sprawie i nie przytoczyła przepisów prawa, które według niej znajdą zastosowanie w tej sprawie. Naczelnik Urzędu Skarbowego, do którego wpłynął wniosek o interpretację, wezwał podatnika, aby w terminie 7 dni od dnia, w którym otrzymał wezwanie, uzupełnił swój wniosek o własne stanowisko w sprawie wraz z powołaniem przepisów prawa. Ponadto w wezwaniu organ zawarł pouczenie, że w przypadku gdy zapytanie wystosowane przez stronę nie zostanie uzupełnione w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, m.in. o własne stanowisko w sprawie, to wniosek strony nie będzie rozpatrzony, zgodnie z art. 169 § 1 w związku z art. 14a § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.
Podatnik jednak nie odniósł się do otrzymanego wezwania. W odpowiedzi na wezwanie do urzędu wpłynął taki sam wniosek jak pierwotny. W takiej sytuacji organ podatkowy nie udzielił spółce odpowiedzi na zadane pytanie w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Pozostawił wniosek bez rozpatrzenia, wydając postanowienie w tej sprawie, na które przysługuje zażalenie.
Należy stwierdzić, że to przepisy prawa nakładają na podatnika obowiązek przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie w sposób umożliwiający organowi podatkowemu wydanie interpretacji, w której znajdzie się ocena prawna stanowiska pytającego, z przytoczeniem przepisów prawa. Podatnik jednak w złożonym wniosku nie zajął w sprawie własnego stanowiska, jak też nie zajął go w piśmie będącym odpowiedzią na wezwanie organu podatkowego do uzupełnienia braków wniosku. Tym samym nie spełnił wymogu określonego przepisem art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa. Brak tego stanowiska uniemożliwił organowi podatkowemu udzielenie interpretacji przepisów, która powinna być oceną stanowiska strony.
 

Podsumowując, należy stwierdzić, że w tego typu postępowaniu uzupełnieniu powinny podlegać jedynie braki formalne wniosku. Organ podatkowy rozpatrujący wniosek o udzielenie interpretacji nie może ingerować w treść pytania, przedstawiony w nim stan faktyczny czy stanowisko pytającego.

To na podatniku spoczywa obowiązek wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, tak aby organ podatkowy na jego podstawie mógł udzielić interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pisemny wniosek w warstwie faktycznej i prawnej wiąże nie tylko organ podatkowy, ale i samego pytającego. Po złożeniu takiego zapytania składający je podmiot traci prawo do jego uzupełnienia, zmiany czy innej modyfikacji. Nie traci natomiast uprawnienia do ponownego złożenia wniosku z przedstawieniem bądź innego stanu faktycznego, bądź innego własnego stanowiska w sprawie. Nowy wniosek podlegać będzie ponownej ocenie organu podatkowego jako wszczynający inną sprawę o udzielenie interpretacji.

Załatwiając wniosek, organ podatkowy może jedynie ocenić, czy na podstawie obowiązujących przepisów prawa podatkowego, mających zastosowanie w podanym stanie faktycznym, stanowisko prezentowane przez stronę we wniosku jest lub nie jest prawidłowe.
 

Ważne!
Składając wniosek o interpretację, należy wyczerpująco przedstawić stan faktyczny i własne stanowisko w sprawie. Organ podatkowy ma na odpowiedź trzy miesiące od dnia złożenia wniosku, a w szczególnie skomplikowanych przypadkach - cztery miesiące.

Rozpatrując zagadnienia związane ze składaniem interpretacji podatkowych nie tylko w zakresie VAT, ale również innych podatków, warto wspomnieć, iż zmieniły się przepisy dotyczące opłaty skarbowej. W efekcie tej zmiany od 1 stycznia 2007 r. do 30 czerwca 2007 r. podatnicy występujący o interpretację podatkową nie muszą wnosić żadnych opłat. Nie ma obecnie konieczności wnoszenia opłaty od wniosku o interpretację oraz ewentualnych załączników. Z początkiem bieżącego roku nie ma już opłaty od wniosku o wydanie interpretacji, która do końca 2006 r. wynosiła 5 zł od podania i 50 gr od każdego załącznika.

Od 1 lipca wydawaniem interpretacji podatkowych będzie zajmował się minister finansów. Wysokość opłat za jej wydanie będzie wynosiła 75 zł. Jednak opłatę w wysokości 75 zł trzeba będzie wnieść od każdego przedstawionego stanu faktycznego lub od zdarzenia przyszłego. Natomiast gdy podatnik przedstawi w tym samym wniosku i jeden stan faktycznym, i jedno zdarzenie przyszłe, będzie musiał zapłacić 150 zł. To bardzo często się zdarzało, zatem wygląda na to, że ustawodawca przewidział takie rozstrzygnięcie w znowelizowanych przepisach Ordynacji podatkowej, które zaczną w tym zakresie obowiązywać od 1 lipca 2007 r.
 

Ważne!
Od 1 stycznia do 30 czerwca 2007 r. podatnicy występujący o interpretację podatkową nie muszą wnosić żadnych opłat. Natomiast od 1 lipca 2007 r. opłatę w wysokości 75 zł będzie trzeba wnieść od każdego przedstawionego stanu faktycznego lub od zdarzenia przyszłego.
Od 1 lipca br. wnioski trzeba będzie kierować na adres Ministerstwa Finansów, a nie, jak było do tej pory, do naczelnika właściwego dla podatnika urzędu skarbowego. Ponadto na wydanie interpretacji podatnik będzie czekał trzy miesiące.

Podstawa prawna:
- art. 14a § 2 i § 3, art. 14b § 3 i § 4, art. 169 § 4 ustawy z 29 sierpnia 2005 r. - Ordynacja podatkowa - Dz.U. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635

Ewa Michalak
ekspert w zakresie VAT
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA