REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie transportu towarów do państw trzecich

REKLAMA

Określając czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), ustawodawca wskazał odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (Polski). Z powyższego wynika terytorialny charakter VAT, albowiem opodatkowaniu podlegają jedynie te czynności, które mają miejsce świadczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W jaki sposób przepisy określają miejsce świadczenia usług transportowych? Gdzie jest opodatkowana usługa transportowa w części wykonywanej na terytorium innych niż Polska państw członkowskich WE? Jakie dane powinny być zawarte na fakturach dokumentujących usługi transportowe?

Miejsce świadczenia usługi transportowej

Zgodnie z ogólną zasadą, zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługodawca posiada siedzibę (miejsce zamieszkania) względnie miejsce stałego prowadzenia działalności. Jednocześnie w przepisach ustawy o VAT wprowadzono pewne wyjątki, w których obowiązują ustawowe ustalenia miejsca świadczenia usługi (zamiast miejsca rzeczywistej ich realizacji). Taki szczególny przypadek określa norma zawarta w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, dotycząca usług transportowych. Na podstawie tego przepisu miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28 ustawy o VAT. Tym samym należy przyjąć, że w przypadku usług transportowych obowiązuje ogólna zasada nakazująca traktować za miejsce ich świadczenia miejsce, w którym faktycznie odbywa się transport. Rozwiązanie to odpowiada normie zawartej w art. 9.2(b) VI Dyrektywy Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej.
W art. 28 ustawy o VAT przewidziano odstępstwa od tej zasady. Generalnie dotyczą one tzw. wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, pozostających poza przedmiotem niniejszego artykułu. Z usługą taką mamy bowiem do czynienia wówczas, gdy rozpoczęcie i zakończenie transportu towarów ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich.

Opodatkowanie usługi na poszczególnych odcinkach transportu

Zgodnie z powyższymi uwagami, usługa transportowa świadczona jest w tych miejscach, gdzie faktycznie odbywa się transport. Tym samym realizację przedmiotowej usługi możemy podzielić na trzy etapy (lub dwa, z pominięciem odcinka wskazanego w pkt b):
a) krajowy;
b) na teryrotrium innych państw członkowskich WE;
c) na terytorium państw trzecich, tj. poza WE.
Ad a)
Jedynie w odniesieniu do tej części transportu, która wykonywana jest w kraju (Polsce), możemy uznać, że na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 podlega ona w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, albowiem miejsce wykonania usługi transportowej na kolejnych odcinkach znajduje się już poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
W przypadku usługi wykonywanej na terytorium RP obowiązuje preferencyjna stawka VAT w wysokości 0 proc., co wynika z art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT. Na podstawie ww. przepisów preferencyjną stawkę stosujemy do usług transportu międzynarodowego, a przez to pojęcie rozumie się także przewóz towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju (tj. Polski) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty.
Istotne jest, że korzystanie z preferencyjnej stawki wymaga udokumentowania świadczenia usług transportu międzynarodowego dokumentami, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT.
Ad b)
Zgodnie z wcześniejszymi uwagami usługa w części wykonywanej na terytorium państw członkowskich WE nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT a contrario). Jednocześnie zasadne jest, by na fakturach były wyodrębnione etapy dotyczące odcinków transportu realizowanych w poszczególnych państwach. Zgodnie bowiem z obowiązującymi w WE regulacjami, opartymi na wspomnianej wcześniej VI Dyrektywie z 1977 r., należy przyjąć, że usługodawca wykonuje usługę transportową w tych państwach członkowskich, na terytorium których realizowany jest transport towarów (w tym tranzyt). Konsekwencją tego jest opodatkowanie usługodawcy w tych państwach podatkiem od wartości dodanej, na zasadach określonych w ich wewnętrznych ustawodawstwach podatkowych. Udogodnienia związane z określaniem miejsca świadczenia usługi jedynie w jednym państwie dotyczą wyłącznie wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów. Stąd też konieczne jest, by przedsiębiorcy świadczący przedmiotowe usługi ustalili zakres ich obowiązków podatkowych w poszczególnych państwach, na terytoriach których świadczą usługi transportowe.
Ad c)
Podobnie jak w przypadku usług wykonywanych na terytorium państw członkowskich WE także i w odniesieniu do usług wykonywanych na terytoriach państw trzecich, nie będą one w Polsce opodatkowane VAT. Konieczne jest również ustalenie wystąpienia ewentualnych obowiązków podatkowych związanych z wystąpieniem w tych państwach podatku analogicznego do VAT.

Treść faktur

Dodatkowym zagadnieniem, które wymaga wyjaśnienia, jest treść wystawianych przez usługodawców faktur VAT. Na mocy art. 106 § 2 ustawy o VAT, do wystawiania faktur zobowiązani są także (zarejestrowani jako czynni lub zwolnieni) podatnicy VAT, jeżeli miejscem opodatkowania czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze.
W przypadku ww. faktur znajdują zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur..., a przede wszystkim jego § 9 (w tym ust. 1 pkt 9 nakazującego wyszczególnienie także sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu VAT) w zw. z § 27 ust. 1–3.
Z powyższych regulacji wynika, że dopóki dany usługodawca (przewoźnik) nie jest zarejestrowany w innych państwach jako podatnik podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, dopóty jest uprawniony do wystawiania faktur, o których mowa w art. 106 § 2 ustawy o VAT. Jednakże po zarejestrowaniu się w innych państwach właściwymi dokumentami będą faktury wystawione zgodnie z zasadami obowiązującymi w tych państwach.
Mając na uwadze wyżej przedstawione okoliczności, wskazane jest, by usługa wykonywana w kraju była dokumentowana fakturą VAT wg stawki VAT 0 proc., a pozostałe odcinki – dodatkową fakturą uproszczoną (art. 106 ust. 2 ustawy o VAT w zw. z § 27 ust. 2 i 3 ww. rozporządzenia), względnie fakturami zagranicznymi. Takie rozwiązanie jest w piśmiennictwie podatkowym rekomendowane m.in. przez A. Bartosiewicza i R. Kubackiego (VAT 2006, Warszawa 2006, s. 684; wydaje się jednak, że sugestia ww. autorów dotycząca wystawiania odrębnych faktur na każdy odcinek trasy dotyczący poszczególnych państw jest zbyt daleko idąca).
Udokumentowanie przedmiotowej usługi transportowej na jednej fakturze, przy rozbiciu odcinków trasy na odrębne pozycje, nie powinno się wiązać z negatywnymi konsekwencjami. Akceptacja dla takiego rozwiązania wynika m.in. z uzasadnienia postanowienia Izby Skarbowej w Gdańsku z 3 grudnia 2004 r. w sprawie PI/005-2200/04/CIP.
* * *
Powyższe uwagi dowodzą, że w związku z implementacją rozwiązań prawnych obowiązujących w Unii Europejskiej, przewoźnicy dokonujący międzynarodowego transportu towarów powinni uwzględniać regulacje podatkowe krajów, na terytorium których wykonywana jest usługa, nawet wówczas, gdy jest ona związana jedynie z tranzytem.

Podstawa prawna:
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),
• rozporządzenie Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 z późn.zm.).

Artur Lewicki
radca prawny Kancelaria Prawnicza Lege artis Mikulska Kuropatwiński Lewicki Sp.k.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA