REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie w Luksemburgu zależy od rezydencji

REKLAMA

W Luksemburgu, podobnie jak w większości krajów, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają światowe dochody rezydentów. Nierezydenci podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych tylko od dochodów ze źródeł luksemburskich.

Rezydentem podatkowym w Luksemburgu jest podmiot, który ma siedzibę lub główne miejsce zarządu w tym kraju. Z informacji Sylwii Migdał, doradcy podatkowego i menedżera Ernst & Young, i Magdaleny Ćwik-Burszewskiej, konsultanta Ernst & Young, wynika, że opodatkowanie luksemburskim podatkiem dochodowym dochodów przedsiębiorcy polskiego prowadzącego działalność w Luksemburgu będzie uzależnione od formy i zakresu prowadzenia działalności w Luksemburgu. W przypadku prowadzenia działalności przez podmiot mający siedzibę lub główne miejsce zarządu w Luksemburgu, dochód takiego podmiotu będzie w całości podlegał opodatkowaniu CIT w Luksemburgu.

– W przypadku, gdy przedsiębiorca polski będzie prowadził na terenie Luksemburga działalność w postaci zakładu w rozumieniu konwencji z 14 czerwca 1995 r. zawartej między rządem RP a rządem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1996 r. nr 110, poz. 527; dalej umowa), opodatkowaniu luksemburskim podatkiem dochodowym będą podlegały dochody przedsiębiorcy polskiego osiągnięte przez ten zakład – podkreśla Sylwia Migdał.

Rozliczanie dochodów

Jak wyjaśnia nam Magdalena Ćwik-Burszewska, w stosunku do dochodów osiąganych przez polskiego przedsiębiorcę za pośrednictwem zakładu w Luksemburgu umowa przewiduje metodę zwolnienia z opodatkowania. Oznacza to, że dochód osiągany za pośrednictwem zakładu będzie podlegał opodatkowaniu jedynie w Luksemburgu, a przychody i koszty osiągane przez zakład nie będą łączone z przychodami i kosztami polskiego przedsiębiorcy wypracowanymi w Polsce. W związku z tym do przychodów i kosztów związanych z działalnością zakładu w Luksemburgu będą stosowały się jedynie luksemburskie przepisy podatkowe – dodaje Sylwia Migdał. Przy wyliczaniu dochodu zakładu nie będą uwzględniane polskie regulacje podatkowe (odwrotnie niż w przypadku metody kredytu).

Ewentualna strata zakładu nie będzie pomniejszała dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

ROZLICZENIE STRAT
W Luksemburgu istnieje możliwość nieograniczonego w czasie rozliczenia strat podatkowych poniesionych w latach ubiegłych. Brak jest natomiast możliwości rozliczenia poniesionej straty z dochodami uzyskanymi w poprzednich latach podatkowych.

Wysokość podatku

Dochody osiągane przez luksemburskich podatników podatku dochodowego od osób prawnych, co do zasady, podlegają opodatkowaniu stawką od 20 do 22 proc., w zależności od poziomu dochodu. Dodatkowe obciążenia podatników stanowi opłata solidarnościowa na fundusz bezrobocia w wysokości 4 proc. obliczonego podatku dochodowego, czyli 0,88 proc. dochodu podatkowego oraz podatek lokalny (ustalany odrębnie w zależności od regionu), którego średnia wysokość stanowi 7,5 proc. podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (w mieście Luksemburg wynosi ona 6,75 proc.). Maksymalne obciążenie podatkowe podmiotów działających w mieście Luksemburg wynosi 29,63 proc.

– Wskazać należy, że niektóre podmioty działające w Luksemburgu obowiązuje odrębny, specjalny reżim podatkowy. Przykładowo, określone spółki holdingowe czy fundusze inwestycyjne są zwolnione z opodatkowania CIT. Podmioty sekurytyzacyjne (Securitization Vehicles), chociaż podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, mają możliwość znacznego obniżania podstawy opodatkowania poprzez zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wypłat na rzecz inwestorów, tj. dywidend, odsetek – wskazuje Magdalena Ćwik-Burszewska.

Grupy podatkowe

Punktem wyjścia do obliczenia podstawy opodatkowania jest wynik księgowy. Wynik ten korygowany jest o przychody niestanowiące przychodów podatkowych oraz koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Do przychodów niepodatkowych należą m.in. przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (participation exemption) specyficznie zwolnione z opodatkowania. Natomiast kosztami podatkowymi są wydatki poniesione w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej z pewnymi wyłączeniami.

Odrębny reżim dotyczy grup podatkowych. Podmioty wchodzące w skład grupy podatkowej obliczają swój dochód (stratę), a następnie dochody (straty) poszczególnych podmiotów łączone są na poziome grupy po dokonaniu odpowiednich korekt. Podatek uiszczany jest od całej grupy. Prawo luksemburskie przewiduje możliwość tworzenia grup podatkowych przez określonych rezydentów luksemburskich, którzy w pełni podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W szczególnych przypadkach w skład takiej grupy może wchodzić luksemburski zakład spółki niebędącej rezydentem Luksemburga (w tym zakład przedsiębiorcy polskiego) – podkreśla Magdalena Ćwik-Burszewska.

Spółki zależne

Według Sylwii Migdał przychody z udziałów w spółkach zależnych są, co do zasady, traktowane jako dochód z działalności gospodarczej i opodatkowane według standardowej stawki podatku dochodowego. System luksemburski przewiduje jednak tzw. zwolnienie z uwagi na udział (participation exemption) obejmujący przychody wygenerowane w związku z posiadaniem udziałów w spółce zależnej, tj. dywidendy czy też zyski kapitałowe realizowane na sprzedaży udziałów.

– Aby skorzystać z tego zwolnienia, podmiot otrzymujący przychód oraz podmiot zależny muszą spełniać określone kryteria – podkreśla nasza rozmówczyni.

Wypłata dywidendy

Dywidendy wypłacane przez spółki luksemburskie są opodatkowane 20-proc. podatkiem u źródła. Na mocy umowy podstawowa stawka podatku na dywidendy wypłacane do Polski została zredukowana do:
• 5 proc. kwoty dywidend brutto, gdy odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 proc., lub
• 15 proc. kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Istnieje możliwość zwolnienia z opodatkowania w Luksemburgu dywidendy wypłacanej do polskiej spółki dominującej. Warunkiem zwolnienia jest posiadanie przez polską spółkę co najmniej 10 proc. udziałów (akcji) w spółce zależnej (alternatywnie, w przypadku posiadania mniejszej ilości udziałów, poniesienie kosztów związanych z ich nabyciem w wysokości określonej w przepisach) nieprzerwanie przez okres 12 miesięcy.

– Warto również wskazać na wynikającą z umowy możliwość zwolnienia z opodatkowania polskim podatkiem dochodowym dywidend otrzymywanych przez polską spółkę od luksemburskich spółek zależnych – przypomina Magdalena Ćwik-Burszewska.

Odsetki wypłacane polskiej spółce przez luksemburskiego kontrahenta są zwolnione z podatku u źródła na mocy przepisów lokalnych. Również należności licencyjne wypłacane polskiemu przedsiębiorcy nie podlegają opodatkowaniu u źródła.

CO JEST ZAKŁADEM
Zakładem w rozumieniu umowy jest stała placówka, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa, a w szczególności miejsce zarządu, filia, biuro, zakład fabryczny, warsztat oraz miejsce wydobywania zasobów naturalnych (np. kopalnia, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom). Działalność o charakterze przygotowawczym i pomocniczym nie powoduje powstania zakładu. Zakład może powstać, jeżeli przedsiębiorca upoważnia osobę do działania w jego imieniu i osoba ta posiada pełnomocnictwo do zawierania umów i pełnomocnictwo to zwykle wykonuje (z pewnymi wyjątkami).

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA