REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie w Luksemburgu zależy od rezydencji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W Luksemburgu, podobnie jak w większości krajów, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają światowe dochody rezydentów. Nierezydenci podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych tylko od dochodów ze źródeł luksemburskich.

Rezydentem podatkowym w Luksemburgu jest podmiot, który ma siedzibę lub główne miejsce zarządu w tym kraju. Z informacji Sylwii Migdał, doradcy podatkowego i menedżera Ernst & Young, i Magdaleny Ćwik-Burszewskiej, konsultanta Ernst & Young, wynika, że opodatkowanie luksemburskim podatkiem dochodowym dochodów przedsiębiorcy polskiego prowadzącego działalność w Luksemburgu będzie uzależnione od formy i zakresu prowadzenia działalności w Luksemburgu. W przypadku prowadzenia działalności przez podmiot mający siedzibę lub główne miejsce zarządu w Luksemburgu, dochód takiego podmiotu będzie w całości podlegał opodatkowaniu CIT w Luksemburgu.

– W przypadku, gdy przedsiębiorca polski będzie prowadził na terenie Luksemburga działalność w postaci zakładu w rozumieniu konwencji z 14 czerwca 1995 r. zawartej między rządem RP a rządem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1996 r. nr 110, poz. 527; dalej umowa), opodatkowaniu luksemburskim podatkiem dochodowym będą podlegały dochody przedsiębiorcy polskiego osiągnięte przez ten zakład – podkreśla Sylwia Migdał.

Rozliczanie dochodów

Jak wyjaśnia nam Magdalena Ćwik-Burszewska, w stosunku do dochodów osiąganych przez polskiego przedsiębiorcę za pośrednictwem zakładu w Luksemburgu umowa przewiduje metodę zwolnienia z opodatkowania. Oznacza to, że dochód osiągany za pośrednictwem zakładu będzie podlegał opodatkowaniu jedynie w Luksemburgu, a przychody i koszty osiągane przez zakład nie będą łączone z przychodami i kosztami polskiego przedsiębiorcy wypracowanymi w Polsce. W związku z tym do przychodów i kosztów związanych z działalnością zakładu w Luksemburgu będą stosowały się jedynie luksemburskie przepisy podatkowe – dodaje Sylwia Migdał. Przy wyliczaniu dochodu zakładu nie będą uwzględniane polskie regulacje podatkowe (odwrotnie niż w przypadku metody kredytu).

Ewentualna strata zakładu nie będzie pomniejszała dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

ROZLICZENIE STRAT
W Luksemburgu istnieje możliwość nieograniczonego w czasie rozliczenia strat podatkowych poniesionych w latach ubiegłych. Brak jest natomiast możliwości rozliczenia poniesionej straty z dochodami uzyskanymi w poprzednich latach podatkowych.

Wysokość podatku

Dochody osiągane przez luksemburskich podatników podatku dochodowego od osób prawnych, co do zasady, podlegają opodatkowaniu stawką od 20 do 22 proc., w zależności od poziomu dochodu. Dodatkowe obciążenia podatników stanowi opłata solidarnościowa na fundusz bezrobocia w wysokości 4 proc. obliczonego podatku dochodowego, czyli 0,88 proc. dochodu podatkowego oraz podatek lokalny (ustalany odrębnie w zależności od regionu), którego średnia wysokość stanowi 7,5 proc. podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (w mieście Luksemburg wynosi ona 6,75 proc.). Maksymalne obciążenie podatkowe podmiotów działających w mieście Luksemburg wynosi 29,63 proc.

– Wskazać należy, że niektóre podmioty działające w Luksemburgu obowiązuje odrębny, specjalny reżim podatkowy. Przykładowo, określone spółki holdingowe czy fundusze inwestycyjne są zwolnione z opodatkowania CIT. Podmioty sekurytyzacyjne (Securitization Vehicles), chociaż podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, mają możliwość znacznego obniżania podstawy opodatkowania poprzez zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wypłat na rzecz inwestorów, tj. dywidend, odsetek – wskazuje Magdalena Ćwik-Burszewska.

Grupy podatkowe

Punktem wyjścia do obliczenia podstawy opodatkowania jest wynik księgowy. Wynik ten korygowany jest o przychody niestanowiące przychodów podatkowych oraz koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Do przychodów niepodatkowych należą m.in. przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (participation exemption) specyficznie zwolnione z opodatkowania. Natomiast kosztami podatkowymi są wydatki poniesione w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej z pewnymi wyłączeniami.

Odrębny reżim dotyczy grup podatkowych. Podmioty wchodzące w skład grupy podatkowej obliczają swój dochód (stratę), a następnie dochody (straty) poszczególnych podmiotów łączone są na poziome grupy po dokonaniu odpowiednich korekt. Podatek uiszczany jest od całej grupy. Prawo luksemburskie przewiduje możliwość tworzenia grup podatkowych przez określonych rezydentów luksemburskich, którzy w pełni podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W szczególnych przypadkach w skład takiej grupy może wchodzić luksemburski zakład spółki niebędącej rezydentem Luksemburga (w tym zakład przedsiębiorcy polskiego) – podkreśla Magdalena Ćwik-Burszewska.

Spółki zależne

Według Sylwii Migdał przychody z udziałów w spółkach zależnych są, co do zasady, traktowane jako dochód z działalności gospodarczej i opodatkowane według standardowej stawki podatku dochodowego. System luksemburski przewiduje jednak tzw. zwolnienie z uwagi na udział (participation exemption) obejmujący przychody wygenerowane w związku z posiadaniem udziałów w spółce zależnej, tj. dywidendy czy też zyski kapitałowe realizowane na sprzedaży udziałów.

– Aby skorzystać z tego zwolnienia, podmiot otrzymujący przychód oraz podmiot zależny muszą spełniać określone kryteria – podkreśla nasza rozmówczyni.

Wypłata dywidendy

Dywidendy wypłacane przez spółki luksemburskie są opodatkowane 20-proc. podatkiem u źródła. Na mocy umowy podstawowa stawka podatku na dywidendy wypłacane do Polski została zredukowana do:
• 5 proc. kwoty dywidend brutto, gdy odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 proc., lub
• 15 proc. kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Istnieje możliwość zwolnienia z opodatkowania w Luksemburgu dywidendy wypłacanej do polskiej spółki dominującej. Warunkiem zwolnienia jest posiadanie przez polską spółkę co najmniej 10 proc. udziałów (akcji) w spółce zależnej (alternatywnie, w przypadku posiadania mniejszej ilości udziałów, poniesienie kosztów związanych z ich nabyciem w wysokości określonej w przepisach) nieprzerwanie przez okres 12 miesięcy.

– Warto również wskazać na wynikającą z umowy możliwość zwolnienia z opodatkowania polskim podatkiem dochodowym dywidend otrzymywanych przez polską spółkę od luksemburskich spółek zależnych – przypomina Magdalena Ćwik-Burszewska.

Odsetki wypłacane polskiej spółce przez luksemburskiego kontrahenta są zwolnione z podatku u źródła na mocy przepisów lokalnych. Również należności licencyjne wypłacane polskiemu przedsiębiorcy nie podlegają opodatkowaniu u źródła.

CO JEST ZAKŁADEM
Zakładem w rozumieniu umowy jest stała placówka, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa, a w szczególności miejsce zarządu, filia, biuro, zakład fabryczny, warsztat oraz miejsce wydobywania zasobów naturalnych (np. kopalnia, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom). Działalność o charakterze przygotowawczym i pomocniczym nie powoduje powstania zakładu. Zakład może powstać, jeżeli przedsiębiorca upoważnia osobę do działania w jego imieniu i osoba ta posiada pełnomocnictwo do zawierania umów i pełnomocnictwo to zwykle wykonuje (z pewnymi wyjątkami).

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA