REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie w Luksemburgu zależy od rezydencji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W Luksemburgu, podobnie jak w większości krajów, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają światowe dochody rezydentów. Nierezydenci podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych tylko od dochodów ze źródeł luksemburskich.

Rezydentem podatkowym w Luksemburgu jest podmiot, który ma siedzibę lub główne miejsce zarządu w tym kraju. Z informacji Sylwii Migdał, doradcy podatkowego i menedżera Ernst & Young, i Magdaleny Ćwik-Burszewskiej, konsultanta Ernst & Young, wynika, że opodatkowanie luksemburskim podatkiem dochodowym dochodów przedsiębiorcy polskiego prowadzącego działalność w Luksemburgu będzie uzależnione od formy i zakresu prowadzenia działalności w Luksemburgu. W przypadku prowadzenia działalności przez podmiot mający siedzibę lub główne miejsce zarządu w Luksemburgu, dochód takiego podmiotu będzie w całości podlegał opodatkowaniu CIT w Luksemburgu.

– W przypadku, gdy przedsiębiorca polski będzie prowadził na terenie Luksemburga działalność w postaci zakładu w rozumieniu konwencji z 14 czerwca 1995 r. zawartej między rządem RP a rządem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1996 r. nr 110, poz. 527; dalej umowa), opodatkowaniu luksemburskim podatkiem dochodowym będą podlegały dochody przedsiębiorcy polskiego osiągnięte przez ten zakład – podkreśla Sylwia Migdał.

Rozliczanie dochodów

Jak wyjaśnia nam Magdalena Ćwik-Burszewska, w stosunku do dochodów osiąganych przez polskiego przedsiębiorcę za pośrednictwem zakładu w Luksemburgu umowa przewiduje metodę zwolnienia z opodatkowania. Oznacza to, że dochód osiągany za pośrednictwem zakładu będzie podlegał opodatkowaniu jedynie w Luksemburgu, a przychody i koszty osiągane przez zakład nie będą łączone z przychodami i kosztami polskiego przedsiębiorcy wypracowanymi w Polsce. W związku z tym do przychodów i kosztów związanych z działalnością zakładu w Luksemburgu będą stosowały się jedynie luksemburskie przepisy podatkowe – dodaje Sylwia Migdał. Przy wyliczaniu dochodu zakładu nie będą uwzględniane polskie regulacje podatkowe (odwrotnie niż w przypadku metody kredytu).

Ewentualna strata zakładu nie będzie pomniejszała dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

ROZLICZENIE STRAT
W Luksemburgu istnieje możliwość nieograniczonego w czasie rozliczenia strat podatkowych poniesionych w latach ubiegłych. Brak jest natomiast możliwości rozliczenia poniesionej straty z dochodami uzyskanymi w poprzednich latach podatkowych.

Wysokość podatku

Dochody osiągane przez luksemburskich podatników podatku dochodowego od osób prawnych, co do zasady, podlegają opodatkowaniu stawką od 20 do 22 proc., w zależności od poziomu dochodu. Dodatkowe obciążenia podatników stanowi opłata solidarnościowa na fundusz bezrobocia w wysokości 4 proc. obliczonego podatku dochodowego, czyli 0,88 proc. dochodu podatkowego oraz podatek lokalny (ustalany odrębnie w zależności od regionu), którego średnia wysokość stanowi 7,5 proc. podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (w mieście Luksemburg wynosi ona 6,75 proc.). Maksymalne obciążenie podatkowe podmiotów działających w mieście Luksemburg wynosi 29,63 proc.

– Wskazać należy, że niektóre podmioty działające w Luksemburgu obowiązuje odrębny, specjalny reżim podatkowy. Przykładowo, określone spółki holdingowe czy fundusze inwestycyjne są zwolnione z opodatkowania CIT. Podmioty sekurytyzacyjne (Securitization Vehicles), chociaż podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, mają możliwość znacznego obniżania podstawy opodatkowania poprzez zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wypłat na rzecz inwestorów, tj. dywidend, odsetek – wskazuje Magdalena Ćwik-Burszewska.

Grupy podatkowe

Punktem wyjścia do obliczenia podstawy opodatkowania jest wynik księgowy. Wynik ten korygowany jest o przychody niestanowiące przychodów podatkowych oraz koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Do przychodów niepodatkowych należą m.in. przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (participation exemption) specyficznie zwolnione z opodatkowania. Natomiast kosztami podatkowymi są wydatki poniesione w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej z pewnymi wyłączeniami.

Odrębny reżim dotyczy grup podatkowych. Podmioty wchodzące w skład grupy podatkowej obliczają swój dochód (stratę), a następnie dochody (straty) poszczególnych podmiotów łączone są na poziome grupy po dokonaniu odpowiednich korekt. Podatek uiszczany jest od całej grupy. Prawo luksemburskie przewiduje możliwość tworzenia grup podatkowych przez określonych rezydentów luksemburskich, którzy w pełni podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W szczególnych przypadkach w skład takiej grupy może wchodzić luksemburski zakład spółki niebędącej rezydentem Luksemburga (w tym zakład przedsiębiorcy polskiego) – podkreśla Magdalena Ćwik-Burszewska.

Spółki zależne

Według Sylwii Migdał przychody z udziałów w spółkach zależnych są, co do zasady, traktowane jako dochód z działalności gospodarczej i opodatkowane według standardowej stawki podatku dochodowego. System luksemburski przewiduje jednak tzw. zwolnienie z uwagi na udział (participation exemption) obejmujący przychody wygenerowane w związku z posiadaniem udziałów w spółce zależnej, tj. dywidendy czy też zyski kapitałowe realizowane na sprzedaży udziałów.

– Aby skorzystać z tego zwolnienia, podmiot otrzymujący przychód oraz podmiot zależny muszą spełniać określone kryteria – podkreśla nasza rozmówczyni.

Wypłata dywidendy

Dywidendy wypłacane przez spółki luksemburskie są opodatkowane 20-proc. podatkiem u źródła. Na mocy umowy podstawowa stawka podatku na dywidendy wypłacane do Polski została zredukowana do:
• 5 proc. kwoty dywidend brutto, gdy odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 proc., lub
• 15 proc. kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Istnieje możliwość zwolnienia z opodatkowania w Luksemburgu dywidendy wypłacanej do polskiej spółki dominującej. Warunkiem zwolnienia jest posiadanie przez polską spółkę co najmniej 10 proc. udziałów (akcji) w spółce zależnej (alternatywnie, w przypadku posiadania mniejszej ilości udziałów, poniesienie kosztów związanych z ich nabyciem w wysokości określonej w przepisach) nieprzerwanie przez okres 12 miesięcy.

– Warto również wskazać na wynikającą z umowy możliwość zwolnienia z opodatkowania polskim podatkiem dochodowym dywidend otrzymywanych przez polską spółkę od luksemburskich spółek zależnych – przypomina Magdalena Ćwik-Burszewska.

Odsetki wypłacane polskiej spółce przez luksemburskiego kontrahenta są zwolnione z podatku u źródła na mocy przepisów lokalnych. Również należności licencyjne wypłacane polskiemu przedsiębiorcy nie podlegają opodatkowaniu u źródła.

CO JEST ZAKŁADEM
Zakładem w rozumieniu umowy jest stała placówka, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa, a w szczególności miejsce zarządu, filia, biuro, zakład fabryczny, warsztat oraz miejsce wydobywania zasobów naturalnych (np. kopalnia, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom). Działalność o charakterze przygotowawczym i pomocniczym nie powoduje powstania zakładu. Zakład może powstać, jeżeli przedsiębiorca upoważnia osobę do działania w jego imieniu i osoba ta posiada pełnomocnictwo do zawierania umów i pełnomocnictwo to zwykle wykonuje (z pewnymi wyjątkami).

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA