REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie w Luksemburgu zależy od rezydencji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W Luksemburgu, podobnie jak w większości krajów, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają światowe dochody rezydentów. Nierezydenci podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych tylko od dochodów ze źródeł luksemburskich.

Rezydentem podatkowym w Luksemburgu jest podmiot, który ma siedzibę lub główne miejsce zarządu w tym kraju. Z informacji Sylwii Migdał, doradcy podatkowego i menedżera Ernst & Young, i Magdaleny Ćwik-Burszewskiej, konsultanta Ernst & Young, wynika, że opodatkowanie luksemburskim podatkiem dochodowym dochodów przedsiębiorcy polskiego prowadzącego działalność w Luksemburgu będzie uzależnione od formy i zakresu prowadzenia działalności w Luksemburgu. W przypadku prowadzenia działalności przez podmiot mający siedzibę lub główne miejsce zarządu w Luksemburgu, dochód takiego podmiotu będzie w całości podlegał opodatkowaniu CIT w Luksemburgu.

– W przypadku, gdy przedsiębiorca polski będzie prowadził na terenie Luksemburga działalność w postaci zakładu w rozumieniu konwencji z 14 czerwca 1995 r. zawartej między rządem RP a rządem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1996 r. nr 110, poz. 527; dalej umowa), opodatkowaniu luksemburskim podatkiem dochodowym będą podlegały dochody przedsiębiorcy polskiego osiągnięte przez ten zakład – podkreśla Sylwia Migdał.

Rozliczanie dochodów

Jak wyjaśnia nam Magdalena Ćwik-Burszewska, w stosunku do dochodów osiąganych przez polskiego przedsiębiorcę za pośrednictwem zakładu w Luksemburgu umowa przewiduje metodę zwolnienia z opodatkowania. Oznacza to, że dochód osiągany za pośrednictwem zakładu będzie podlegał opodatkowaniu jedynie w Luksemburgu, a przychody i koszty osiągane przez zakład nie będą łączone z przychodami i kosztami polskiego przedsiębiorcy wypracowanymi w Polsce. W związku z tym do przychodów i kosztów związanych z działalnością zakładu w Luksemburgu będą stosowały się jedynie luksemburskie przepisy podatkowe – dodaje Sylwia Migdał. Przy wyliczaniu dochodu zakładu nie będą uwzględniane polskie regulacje podatkowe (odwrotnie niż w przypadku metody kredytu).

Ewentualna strata zakładu nie będzie pomniejszała dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

ROZLICZENIE STRAT
W Luksemburgu istnieje możliwość nieograniczonego w czasie rozliczenia strat podatkowych poniesionych w latach ubiegłych. Brak jest natomiast możliwości rozliczenia poniesionej straty z dochodami uzyskanymi w poprzednich latach podatkowych.

Wysokość podatku

Dochody osiągane przez luksemburskich podatników podatku dochodowego od osób prawnych, co do zasady, podlegają opodatkowaniu stawką od 20 do 22 proc., w zależności od poziomu dochodu. Dodatkowe obciążenia podatników stanowi opłata solidarnościowa na fundusz bezrobocia w wysokości 4 proc. obliczonego podatku dochodowego, czyli 0,88 proc. dochodu podatkowego oraz podatek lokalny (ustalany odrębnie w zależności od regionu), którego średnia wysokość stanowi 7,5 proc. podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (w mieście Luksemburg wynosi ona 6,75 proc.). Maksymalne obciążenie podatkowe podmiotów działających w mieście Luksemburg wynosi 29,63 proc.

– Wskazać należy, że niektóre podmioty działające w Luksemburgu obowiązuje odrębny, specjalny reżim podatkowy. Przykładowo, określone spółki holdingowe czy fundusze inwestycyjne są zwolnione z opodatkowania CIT. Podmioty sekurytyzacyjne (Securitization Vehicles), chociaż podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, mają możliwość znacznego obniżania podstawy opodatkowania poprzez zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wypłat na rzecz inwestorów, tj. dywidend, odsetek – wskazuje Magdalena Ćwik-Burszewska.

Grupy podatkowe

Punktem wyjścia do obliczenia podstawy opodatkowania jest wynik księgowy. Wynik ten korygowany jest o przychody niestanowiące przychodów podatkowych oraz koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Do przychodów niepodatkowych należą m.in. przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (participation exemption) specyficznie zwolnione z opodatkowania. Natomiast kosztami podatkowymi są wydatki poniesione w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej z pewnymi wyłączeniami.

Odrębny reżim dotyczy grup podatkowych. Podmioty wchodzące w skład grupy podatkowej obliczają swój dochód (stratę), a następnie dochody (straty) poszczególnych podmiotów łączone są na poziome grupy po dokonaniu odpowiednich korekt. Podatek uiszczany jest od całej grupy. Prawo luksemburskie przewiduje możliwość tworzenia grup podatkowych przez określonych rezydentów luksemburskich, którzy w pełni podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W szczególnych przypadkach w skład takiej grupy może wchodzić luksemburski zakład spółki niebędącej rezydentem Luksemburga (w tym zakład przedsiębiorcy polskiego) – podkreśla Magdalena Ćwik-Burszewska.

Spółki zależne

Według Sylwii Migdał przychody z udziałów w spółkach zależnych są, co do zasady, traktowane jako dochód z działalności gospodarczej i opodatkowane według standardowej stawki podatku dochodowego. System luksemburski przewiduje jednak tzw. zwolnienie z uwagi na udział (participation exemption) obejmujący przychody wygenerowane w związku z posiadaniem udziałów w spółce zależnej, tj. dywidendy czy też zyski kapitałowe realizowane na sprzedaży udziałów.

– Aby skorzystać z tego zwolnienia, podmiot otrzymujący przychód oraz podmiot zależny muszą spełniać określone kryteria – podkreśla nasza rozmówczyni.

Wypłata dywidendy

Dywidendy wypłacane przez spółki luksemburskie są opodatkowane 20-proc. podatkiem u źródła. Na mocy umowy podstawowa stawka podatku na dywidendy wypłacane do Polski została zredukowana do:
• 5 proc. kwoty dywidend brutto, gdy odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 proc., lub
• 15 proc. kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Istnieje możliwość zwolnienia z opodatkowania w Luksemburgu dywidendy wypłacanej do polskiej spółki dominującej. Warunkiem zwolnienia jest posiadanie przez polską spółkę co najmniej 10 proc. udziałów (akcji) w spółce zależnej (alternatywnie, w przypadku posiadania mniejszej ilości udziałów, poniesienie kosztów związanych z ich nabyciem w wysokości określonej w przepisach) nieprzerwanie przez okres 12 miesięcy.

– Warto również wskazać na wynikającą z umowy możliwość zwolnienia z opodatkowania polskim podatkiem dochodowym dywidend otrzymywanych przez polską spółkę od luksemburskich spółek zależnych – przypomina Magdalena Ćwik-Burszewska.

Odsetki wypłacane polskiej spółce przez luksemburskiego kontrahenta są zwolnione z podatku u źródła na mocy przepisów lokalnych. Również należności licencyjne wypłacane polskiemu przedsiębiorcy nie podlegają opodatkowaniu u źródła.

CO JEST ZAKŁADEM
Zakładem w rozumieniu umowy jest stała placówka, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa, a w szczególności miejsce zarządu, filia, biuro, zakład fabryczny, warsztat oraz miejsce wydobywania zasobów naturalnych (np. kopalnia, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom). Działalność o charakterze przygotowawczym i pomocniczym nie powoduje powstania zakładu. Zakład może powstać, jeżeli przedsiębiorca upoważnia osobę do działania w jego imieniu i osoba ta posiada pełnomocnictwo do zawierania umów i pełnomocnictwo to zwykle wykonuje (z pewnymi wyjątkami).

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA