REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie w Luksemburgu zależy od rezydencji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W Luksemburgu, podobnie jak w większości krajów, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają światowe dochody rezydentów. Nierezydenci podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych tylko od dochodów ze źródeł luksemburskich.

Rezydentem podatkowym w Luksemburgu jest podmiot, który ma siedzibę lub główne miejsce zarządu w tym kraju. Z informacji Sylwii Migdał, doradcy podatkowego i menedżera Ernst & Young, i Magdaleny Ćwik-Burszewskiej, konsultanta Ernst & Young, wynika, że opodatkowanie luksemburskim podatkiem dochodowym dochodów przedsiębiorcy polskiego prowadzącego działalność w Luksemburgu będzie uzależnione od formy i zakresu prowadzenia działalności w Luksemburgu. W przypadku prowadzenia działalności przez podmiot mający siedzibę lub główne miejsce zarządu w Luksemburgu, dochód takiego podmiotu będzie w całości podlegał opodatkowaniu CIT w Luksemburgu.

– W przypadku, gdy przedsiębiorca polski będzie prowadził na terenie Luksemburga działalność w postaci zakładu w rozumieniu konwencji z 14 czerwca 1995 r. zawartej między rządem RP a rządem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1996 r. nr 110, poz. 527; dalej umowa), opodatkowaniu luksemburskim podatkiem dochodowym będą podlegały dochody przedsiębiorcy polskiego osiągnięte przez ten zakład – podkreśla Sylwia Migdał.

Rozliczanie dochodów

Jak wyjaśnia nam Magdalena Ćwik-Burszewska, w stosunku do dochodów osiąganych przez polskiego przedsiębiorcę za pośrednictwem zakładu w Luksemburgu umowa przewiduje metodę zwolnienia z opodatkowania. Oznacza to, że dochód osiągany za pośrednictwem zakładu będzie podlegał opodatkowaniu jedynie w Luksemburgu, a przychody i koszty osiągane przez zakład nie będą łączone z przychodami i kosztami polskiego przedsiębiorcy wypracowanymi w Polsce. W związku z tym do przychodów i kosztów związanych z działalnością zakładu w Luksemburgu będą stosowały się jedynie luksemburskie przepisy podatkowe – dodaje Sylwia Migdał. Przy wyliczaniu dochodu zakładu nie będą uwzględniane polskie regulacje podatkowe (odwrotnie niż w przypadku metody kredytu).

Ewentualna strata zakładu nie będzie pomniejszała dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

ROZLICZENIE STRAT
W Luksemburgu istnieje możliwość nieograniczonego w czasie rozliczenia strat podatkowych poniesionych w latach ubiegłych. Brak jest natomiast możliwości rozliczenia poniesionej straty z dochodami uzyskanymi w poprzednich latach podatkowych.

Wysokość podatku

Dochody osiągane przez luksemburskich podatników podatku dochodowego od osób prawnych, co do zasady, podlegają opodatkowaniu stawką od 20 do 22 proc., w zależności od poziomu dochodu. Dodatkowe obciążenia podatników stanowi opłata solidarnościowa na fundusz bezrobocia w wysokości 4 proc. obliczonego podatku dochodowego, czyli 0,88 proc. dochodu podatkowego oraz podatek lokalny (ustalany odrębnie w zależności od regionu), którego średnia wysokość stanowi 7,5 proc. podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (w mieście Luksemburg wynosi ona 6,75 proc.). Maksymalne obciążenie podatkowe podmiotów działających w mieście Luksemburg wynosi 29,63 proc.

– Wskazać należy, że niektóre podmioty działające w Luksemburgu obowiązuje odrębny, specjalny reżim podatkowy. Przykładowo, określone spółki holdingowe czy fundusze inwestycyjne są zwolnione z opodatkowania CIT. Podmioty sekurytyzacyjne (Securitization Vehicles), chociaż podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, mają możliwość znacznego obniżania podstawy opodatkowania poprzez zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wypłat na rzecz inwestorów, tj. dywidend, odsetek – wskazuje Magdalena Ćwik-Burszewska.

Grupy podatkowe

Punktem wyjścia do obliczenia podstawy opodatkowania jest wynik księgowy. Wynik ten korygowany jest o przychody niestanowiące przychodów podatkowych oraz koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Do przychodów niepodatkowych należą m.in. przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (participation exemption) specyficznie zwolnione z opodatkowania. Natomiast kosztami podatkowymi są wydatki poniesione w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej z pewnymi wyłączeniami.

Odrębny reżim dotyczy grup podatkowych. Podmioty wchodzące w skład grupy podatkowej obliczają swój dochód (stratę), a następnie dochody (straty) poszczególnych podmiotów łączone są na poziome grupy po dokonaniu odpowiednich korekt. Podatek uiszczany jest od całej grupy. Prawo luksemburskie przewiduje możliwość tworzenia grup podatkowych przez określonych rezydentów luksemburskich, którzy w pełni podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W szczególnych przypadkach w skład takiej grupy może wchodzić luksemburski zakład spółki niebędącej rezydentem Luksemburga (w tym zakład przedsiębiorcy polskiego) – podkreśla Magdalena Ćwik-Burszewska.

Spółki zależne

Według Sylwii Migdał przychody z udziałów w spółkach zależnych są, co do zasady, traktowane jako dochód z działalności gospodarczej i opodatkowane według standardowej stawki podatku dochodowego. System luksemburski przewiduje jednak tzw. zwolnienie z uwagi na udział (participation exemption) obejmujący przychody wygenerowane w związku z posiadaniem udziałów w spółce zależnej, tj. dywidendy czy też zyski kapitałowe realizowane na sprzedaży udziałów.

– Aby skorzystać z tego zwolnienia, podmiot otrzymujący przychód oraz podmiot zależny muszą spełniać określone kryteria – podkreśla nasza rozmówczyni.

Wypłata dywidendy

Dywidendy wypłacane przez spółki luksemburskie są opodatkowane 20-proc. podatkiem u źródła. Na mocy umowy podstawowa stawka podatku na dywidendy wypłacane do Polski została zredukowana do:
• 5 proc. kwoty dywidend brutto, gdy odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 proc., lub
• 15 proc. kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Istnieje możliwość zwolnienia z opodatkowania w Luksemburgu dywidendy wypłacanej do polskiej spółki dominującej. Warunkiem zwolnienia jest posiadanie przez polską spółkę co najmniej 10 proc. udziałów (akcji) w spółce zależnej (alternatywnie, w przypadku posiadania mniejszej ilości udziałów, poniesienie kosztów związanych z ich nabyciem w wysokości określonej w przepisach) nieprzerwanie przez okres 12 miesięcy.

– Warto również wskazać na wynikającą z umowy możliwość zwolnienia z opodatkowania polskim podatkiem dochodowym dywidend otrzymywanych przez polską spółkę od luksemburskich spółek zależnych – przypomina Magdalena Ćwik-Burszewska.

Odsetki wypłacane polskiej spółce przez luksemburskiego kontrahenta są zwolnione z podatku u źródła na mocy przepisów lokalnych. Również należności licencyjne wypłacane polskiemu przedsiębiorcy nie podlegają opodatkowaniu u źródła.

CO JEST ZAKŁADEM
Zakładem w rozumieniu umowy jest stała placówka, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa, a w szczególności miejsce zarządu, filia, biuro, zakład fabryczny, warsztat oraz miejsce wydobywania zasobów naturalnych (np. kopalnia, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom). Działalność o charakterze przygotowawczym i pomocniczym nie powoduje powstania zakładu. Zakład może powstać, jeżeli przedsiębiorca upoważnia osobę do działania w jego imieniu i osoba ta posiada pełnomocnictwo do zawierania umów i pełnomocnictwo to zwykle wykonuje (z pewnymi wyjątkami).

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA