REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie wysokość progu istotności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Przyborowska
Marta Przyborowska
Ustalanie progu istotności / Fot. Fotolia
Ustalanie progu istotności / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W sprawozdaniu finansowym należy wiernie przedstawić stan majątkowy, finansowy i wynik finansowy jednostki. Oprócz tego nie może ono wprowadzać czytelnika w błąd. Ustawodawca daje przy tym możliwość stosowania uproszczenia, jednak jedynie wtedy, gdy nie zniekształci to obrazu jej sytuacji majątkowej i finansowej oraz jej wyniku finansowego.

REKLAMA

Autopromocja

Wierny obraz jednostki

Wierne przedstawianie obrazu jednostki w sprawozdaniu finansowym nie zmienia faktu, iż czytelnik swoją uwagę koncentruje przede wszystkim na kwotach podawanych w tysiącach złotych. W związku z tym zgodnie z art. 45 ust. 5 ustawy o rachunkowości ustawodawca dał możliwość wykazywania danych liczbowych w zaokrągleniu do tysięcy złotych, pod warunkiem, że nie zniekształca to obrazu jednostki.

Sprawozdanie może wprowadzać w błąd, w sytuacji gdy jego pozycja zostanie zniekształcona lub w ogóle pominięta. Trudno jednoznacznie, określić, jaka wielkość jest istotna, a jaka nieistotna, gdyż zależy to przede wszystkim od specyfiki działalności danej jednostki. Dlatego ważne jest określanie istotności zarówno dla całego sprawozdania finansowego, jak również dla poszczególnych sald lub grup operacji gospodarczych.

Wymogi zasady istotności

Co rozumie się przez pojęcie istotności? Oznacza ona, że dana wielkość lub sposób jej prezentacji mają znaczenie dla użytkownika sprawozdania finansowego ze względu na prawidłową ocenę sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku finansowego. Dzięki stosowaniu tej zasady sprawozdanie jako całość, jego poszczególne elementy oraz poszczególne pozycje nie wprowadzą czytelnika w błąd co do wymienionych i ujawnionych w sprawozdaniu cech jednostki.

Należności nieściągalne, przedawnione i umorzone w bilansie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli jednostka stosuje granice istotności musi je opisać w zasadach rachunkowości. W związku z tym przyjęcie lub rozważanie ich ewentualnych zmian należy przemyśleć, zastanowić się przy tym, na ile pominięcie danej informacji kwotowej lub słownej albo jej zniekształcenie może wpłynąć na ocenę sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku finansowego jednostki.

Równie ważna jest ekonomika przygotowania, sporządzania i badania sprawozdań finansowych. Celem bowiem nadrzędnym jest przedstawienie rzetelnego obrazu jednostki, przy zachowaniu racjonalnych kosztów i zdroworozsądkowym podejściu. W związku z tym uproszczenia są dopuszczalne, nawet jeśli mają ujemny wpływ na sprawozdanie finansowe. Warunkiem jest jednak, aby ten ujemny wpływ nie był istotny.

Poza takim uproszczeniem ustawa pozwala na modyfikację przy sporządzaniu sprawozdań i prezentowaniu w nich danych takich jak:

1) informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym mogą być wykazywane ze szczegółowością większą niż określona w załącznikach do ustawy, jeżeli wynika to z potrzeb lub specyfiki jednostki;

2) w przypadku gdy informacje dotyczące poszczególnych pozycji sprawozdania finansowego nie wystąpiły w jednostce zarówno w roku obrotowym, jak i za rok poprzedzający rok obrotowy, to przy sporządzaniu sprawozdania finansowego pomija się te pozycje.

Polecamy produkt: Ściągi księgowego – PDF


Możliwe uproszczenia

W ramach przyjętej polityki rachunkowości możliwe są pewne uproszczenia, pod warunkiem, że nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na obowiązek przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego w sposób rzetelny i jasny.

W przypadku, gdy sprawozdanie finansowe jednostki nie podlega obligatoryjnemu badaniu przez biegłego rewidenta:

1) ma ona możliwość dokonywania kwalifikacji umów leasingowych według zasad określonych w przepisach podatkowych,

2) może zaliczać koszty będące konsekwencją niewykorzystanych zdolności produkcyjnych do kosztów wytworzenia produktów,

3) może odstąpić od ustalania aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego,

4) może nie wyceniać instrumentów finansowych zgodnie z przepisami rozporządzenia MF o instrumentach finansowych.

Jednostki mikro mogą skorzystać z uproszczeń w sprawozdawczości już za 2014 r.

Każda jednostka może korzystać z uproszczeń:

1) dla środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych o niskiej jednostkowej wartości początkowej mogą ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony, przez dokonywanie zbiorczych odpisów dla grup środków zbliżonych rodzajem i przeznaczeniem lub jednorazowo odpisując wartość tego rodzaju środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych (art. 32 ust. 6 ustawy o rachunkowości), co umożliwia stosowanie przepisów ustaw o podatku dochodowym;

2) dla zapasów mogą stosować różne zasady wyceny:

a)  dla materiałów i towarów może wyceniać w cenach zakupu (zamiast nabycia), w sytuacji, gdy koszty zakupu są nieistotne lub względnie stałe w okresach sprawozdawczych,

b) w przypadku produktów w toku produkcji wycenia się w wysokości bezpośrednich kosztów wytworzenia lub tylko materiałów bezpośrednich bądź nie wyceniać ich w ogóle (nie dotyczy produkcji o przewidywanym czasie wykonania dłuższym niż trzy miesiące, przeznaczonej do sprzedaży lub na rzecz środków trwałych w budowie jednostki, jednak zastrzeżenie nie dotyczy produkcji rolnej);

3) mogą też dokonywać wyboru:

a) metody ewidencji zapasów zgodnie z art. 17 ustawy o rachunkowości,

b) metod rozchodu zapasów według art. 34 ust. 4 ustawy o rachunkowości.

autor: Marta Przyborowska


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA