REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować budynek mieszkalny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Właściciel firmy kupił przedwojenny budynek mieszkalny. Wynajmował go w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ale nie wprowadził go do ewidencji środków trwałych. W 2013 r. budynek ten został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Czy można go traktować jako budynek używany i amortyzować według stawki 10%?

REKLAMA

REKLAMA


Zobacz wskaźnik: Roczne stawki amortyzacyjne


Amortyzacja budynku stawką 10%


RADA

Tak, budynek, o którym mowa w pytaniu, może być amortyzowany według indywidualnie ustalonej stawki amortyzacyjnej w wysokości 10%. Budynek ten ma bowiem status używanego środka trwałego. Szczegóły - w uzasadnieniu.

REKLAMA

Polecamy: INFORFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo


UZASADNIENIE

Środki trwałe powinny być, co do zasady, wprowadzane do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w miesiącu przekazania ich do używania. Nie jest to jednak zasada bezwzględnie obowiązująca. Ustawodawca dopuszcza również późniejsze wprowadzanie środków trwałych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznając takie działanie za ujawnienie środka trwałego (art. 22d ust. 2 updof).

Ujawnione środki trwałe mogą być amortyzowane m.in. metodą indywidualnie ustalanych stawek amortyzacyjnych, jeżeli mogą być uznane za używane lub ulepszone w myśl art. 22j updof. Nie ma przepisu wyłączającego możliwość korzystania z amortyzacji metodą stawek amortyzacyjnych indywidualnie ustalanych z powodu opóźnionego wprowadzenia środka trwałego do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, czyli jego ujawnienia.

Jak amortyzować samochód nabyty przez współmałżonka przedsiębiorcy

Budynki mieszkalne uważa się za:

• używane środki trwałe - jeżeli podatnik wykaże, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 60 miesięcy (art. 22j ust. 3 pkt 1 updof),

• ulepszone środki trwałe - jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej (art. 22j ust. 3 pkt 2 updof).

Kiedy można amortyzować budynek postawiony na cudzym gruncie


Indywidualna stawka amortyzacji


Budynek mieszkalny, o którym mowa w pytaniu, jest budynkiem przedwojennym, nabytym 20 lat temu. Nie ulega wątpliwości, że podatnik jest w stanie wykazać, iż przed jego nabyciem budynek ten był wykorzystywany (zamieszkany) przez co najmniej 60 miesięcy. A zatem nabyty przez Czytelnika budynek jest używanym środkiem trwałym w myśl przepisów art. 22j updof (nie jest również wykluczone, że jest także ulepszonym środkiem trwałym w rozumieniu tych przepisów). Oznacza to, że budynek ten może być przez Czytelnika amortyzowany metodą indywidualnie ustalanych stawek amortyzacyjnych, czyli maksymalnie według rocznej stawki amortyzacyjnej w wysokości 10%. W przypadku budynków mieszkalnych amortyzowanych tą metodą okres amortyzacji nie może być bowiem, co do zasady, krótszy niż 10 lat, co odpowiada rocznej stawce amortyzacyjnej w wysokości 10% (art. 22j ust. 1 pkt 3 updof).

Zapraszamy na forum Księgowość

 

Możliwość amortyzowania ujawnionych środków trwałych według indywidualnie ustalonych stawek amortyzacyjnych potwierdzają organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 6 grudnia 2013 r., sygn. ITPB1/415-939/13/PSZ, czytamy, że:

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w drodze darowizny Wnioskodawczyni nabyła budynek niemieszkalny. Budynek wykorzystywany jest przez Wnioskodawczynię w prowadzonej działalności gospodarczej od 2010 r. Wcześniej, od roku 1995, budynek był również wykorzystywany w działalności gospodarczej. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że budynek jest obecnie rozbudowywany.

Od czego zależy wysokość raty amortyzacji

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że skoro przedmiotowy budynek przed jego nabyciem był używany, to spełnia definicję „używanego środka trwałego”. Ponadto, skoro po raz pierwszy wprowadzony zostanie przez Wnioskodawczynię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej działalności gospodarczej, to tym samym spełniona została druga z przesłanek pozwalających na ustalenie indywidualnej stawki amortyzacyjnej dla tego budynku, na podstawie art. 22j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji Wnioskodawczyni może ustalić indywidualnie stawkę amortyzacyjną dla przedmiotowego budynku niemieszkalnego, obliczając okres amortyzacji jako nie krótszy niż 40 lat pomniejszone o pełną liczbę lat, które upłynęły od dnia oddania go po raz pierwszy do używania do dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez podatnika, z tym że okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat.

Amortyzacja samochodu w firmie

Również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 stycznia 2010 r., sygn. BPBII/2/415-1034/09/AK, czytamy, że:

W związku z powyższym, jeśli wnioskodawca wykaże, że przedmiotowe mieszkanie spełnia wymagania określone w art. 22j ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przed jego nabyciem było wykorzystywane (eksploatowane) co najmniej przez okres 60 miesięcy, to może zastosować indywidualną stawkę amortyzacyjną, przy czym okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat. Jeżeli natomiast nie zostaną spełnione wymogi określone w art. 22j ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to stawkę amortyzacyjną należy ustalić zgodnie z art. 22i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 22d ust. 2, art. 22h ust. 1 pkt 4 oraz art. 22j ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 1717

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii podatkowej, autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego

CZYTAJ TAKŻE

„Czy można przyjąć niższą indywidualną stawkę amortyzacji” - Mk nr 1/2014.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA