REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formy prawne prowadzenia działalności gospodarczej

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące przepisy przewidują możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w różnych formach prawnych. Wybór właściwej formy działalności dla naszego biznesu przynosi wiele skutków – determinuje sposób rozliczania podatków, prowadzenia księgowości, określa możliwości i ograniczenia firmy, ustala sposób kierowania przedsiębiorstwem.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Zaczyna się od pomysłu, biznesplanu, zbierania kapitału. I w końcu zaczynamy własną działalność gospodarczą. Wcześniej jednak trzeba podjąć decyzję, jaką formę prawną prowadzenia działalności wybrać.


Działalność gospodarcza jednoosobowa


Jeśli całą działalność zamierzamy prowadzić osobiście, najlepszym rozwiązaniem jest jednoosobowa działalność gospodarcza, czyli firma. Formalności związane z zakładaniem takiej działalności są dziś zredukowane do minimum - wystarczy złożenie jednego wniosku. Nie ma żadnych wymagań co do kapitału początkowego, można stosować uproszczoną księgowość i wybrać wygodną formę opodatkowania.

Oczywiście są też i wady. Taka forma ogranicza możliwość pozyskiwania kapitału z zewnątrz. Przedsiębiorca prowadzący firmę odpowiada za jej zobowiązania swoim majątkiem. Dodatkowo, niezależnie od obrotu i zysku, co miesiąc trzeba opłacić zryczałtowaną składkę ZUS.

Zakładanie firmy - księgowość i podatki

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Spółka cywilna


Inaczej sprawa wygląda, gdy działalność rozpoczynamy wraz ze wspólnikami, lub współudziałowcami. Wtedy pojawia się już konieczność założenia spółki. Polskie prawo daje spory wybór różnych form.

Jedną z popularniejszych jest spółka cywilna. To umowa zawarta pomiędzy przedsiębiorcami, którzy najczęściej prowadzą swoje firmy. Spółka cywilna nie posiada osobowości prawnej. Jest jedynie wspólnym przedsięwzięciem wspólników prowadzących swoją działalność gospodarczą.

Zaletą takiej spółki jest prosta struktura organizacji i łatwość zarządzania. Wszyscy wspólnicy mogą reprezentować spółkę na równych prawach. Do założenia spółki cywilnej nie jest wymagany kapitał początkowy. Spółka może korzystać z uproszczonej księgowości, o ile tylko nie przekroczy obrotu 1.200.000 euro (taką kwotę wyznaczyło Ministerstwo Finansów na rok 2014) i żaden ze wspólników w swojej działalności nie prowadzi pełnej księgowości.

Podobnie jak w przypadku jednoosobowej działalności, w spółce cywilnej wspólnicy odpowiadają całym swoim majątkiem osobistym za jej zobowiązania. To skutek braku osobowości prawnej takiej działalności. Problemy też mogą pojawić się w przypadku sporów między wspólnikami - brak jest regulacji prawnych pozwalających na usunięcie niechcianego wspólnika.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

 


Spółka kapitałowa


Bardziej zaawansowanymi formami działalności są spółki kapitałowe. Wśród nich dużą popularnością cieszą się spółki z ograniczona odpowiedzialnością.

Spółka z .o.o. to forma posiadająca osobowość prawną. Za tym faktem idzie szereg korzyści. Wspólnicy uwalniają się od odpowiedzialności majątkowej - jest ona ograniczona jedynie do wysokości własnego wkładu w kapitał. Ten jest jednak wymagany - obecnie jest to minimum 5000 PLN.

Odpowiedzialność wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

Sam akt założenia takiej spółki jest skomplikowany i wymaga wielu formalności - akty notarialne, wpisy do Krajowego Rejestru Sądowego, dodatkowe opłaty - to tylko niektóre przeszkody. Struktura zarządu jest dość ściśle określona przepisami.

Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mogą podejmować różnego rodzaju działalność, nie tylko gospodarczą. Dużo łatwiej jest zdobywać dodatkowy kapitał, zmieniać wspólników i nie ma wymogu ujawniania nazwisk w nazwie spółki (jak to jest w przypadku jednoosobowej działalności i spółek cywilnych).

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet


Spółka osobowa


Przedsiębiorcy mają do wyboru jeszcze inne rodzaje spółek - akcyjną, komandytową, komandytowo-akcyjną, partnerską czy jawną.

- Niestety nie da się odpowiedzieć wprost na pytanie jaka forma działalności jest najlepsza. Każda z nich ma swoje wady i zalety. Jedna będzie korzystna podatkowo, inna pod względem odpowiedzialności finansowej, jeszcze inna pod względem wypłacania zysków właścicielowi.  Najpierw należy odpowiedzieć sobie na pytania w jakim celu zakłada się firmę, jaka będzie skala działalności, jakie będą zagrożenia, czy będzie konieczne poszukiwanie inwestorów lub jakiejś formy finansowania itd. - mówi Małgorzata Bazan z katowickiego biura rachunkowego KPDA.

Porady dotyczącej formy działalności można szukać właśnie w biurach rachunkowych.

- Klienci często decydują się na konsultację z doradcą podatkowym, jednak zdarza się, że doradcy nie mają doświadczenia w tym zakresie a jedynie posiłkują się przepisami. Pracownicy biura rachunkowego najczęściej mieli już do czynienia z wieloma przypadkami, znają ich wady i zalety i są w stanie „wczuć się w tok myślenia Klienta” - dodaje Małgorzata Bazan

Wybór odpowiedniej formy działalności przynosi wiele skutków - determinuje sposób rozliczania się z fiskusem, określa możliwości i ograniczenia firmy, ustala sposób kierowania przedsiębiorstwem. Formy działalności można zmieniać i przekształcać, ale wymaga to czasem długotrwałych i żmudnych procedur. Dlatego na początek warto wybrać odpowiednią formułę, która będzie mogła się sprawdzić w pierwszych latach działalności.


Biuro rachunkowe KPDA Sp. z o.o.
od 1998 roku świadczy usługi księgowe oraz szereg różnorodnych usług finansowych. Firma oferuje kompleksową obsługę swoich partnerów. KPDA posiada biura w Katowicach i Gliwicach.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuro rachunkowe KPDA sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA