REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo zaksięgować błędy popełnione przez spółkę w latach poprzednich

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeżeli firma otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na sprawozdanie finansowe już zatwierdzone, to ich skutki ujmuje się w księgach rachunkowych roku obrotowego, w którym informacje zostały ujawnione.


Jeżeli po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego, a przed jego zatwierdzeniem, jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na to sprawozdanie finansowe, powinna ona odpowiednio skorygować to sprawozdanie.

Co jednak zrobić, jeżeli informacja o takim zdarzeniu zostanie ujawniona po podpisaniu sprawozdania? Artykuł 54 ust. 2 ustawy o rachunkowości w takiej sytuacji nakazuje ująć skutki tych zdarzeń w księgach rachunkowych okresu sprawozdawczego, w którym informacje te zostały ujawnione.


Ewidencja w księgach


Korekty spowodowane usunięciem tego błędu odnosi się na kapitał (fundusz) własny i wykazuje jako zysk (strata) z lat ubiegłych. Oznacza to, że skutki tzw. błędów podstawowych będą ewidencjonowane za pomocą konta 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”.

Ujawnione informacje z lat poprzednich mogą zarówno pozytywne, jak i negatywne. Dlatego skutki powodujące zmniejszenie zysku lub zwiększenie straty odzwierciedla się w księgach rachunkowych:

- strona Wn konta 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”, strona Ma różnych kont z zespołu 0, 1, 2, 3, 4, 5.

Skutki powodujące zwiększenie zysku lub zmniejszenie straty:

- strona Wn różnych kont z zespołu 0, 1, 2, 3, 4, 5, strona Ma konta 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”.


Natomiast w sprawozdaniu finasowym błąd podstawowy wykazywany jest w bilansie - w pasywach w pozycji - A VII „Zysk (strata) z lat ubiegłych”.

Jeżeli nowe informacje nie są zgodnie z przyjętą przez jednostkę polityką rachunkowości na tyle istotne, aby nie można uznać tych sprawozdań za rzetelne, to wykazane błędy będą rozliczone odpowiednio za pomocą pozostałych przychodów/kosztów operacyjnych.

Przykładem błędu podstawowego jest ujęcie wyników kontroli przeprowadzonej przez urząd skarbowy. Wartość zaległości podatkowych, o ile jest wartością istotną, zostanie wprowadzona do ksiąg rachunkowych za pomocą zapisu: strona Wn konta 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”, strona Ma konta 220 „Rozrachunki publicznoprawne” (odsetki od zaległości podatkowych: strona Wn konta 756 „Koszty finansowe”, strona Ma konta 220 „Rozrachunki publicznoprawne”). Natomiast w przypadku kwot dla firmy nieistotnych: strona Wn konta 766 „Pozostałe koszty operacyjne”, strona Ma konta 220 „Rozrachunki publicznoprawne”.


Klasyfikacja błędów


Zdarzenia stanowiące błąd podstawowy kwalifikuje się na tej samej zasadzie co tzw. zdarzenia po dacie bilansu (warto w tej kwestii sięgnąć do Międzynarodowego Standardu Rachunkowości nr 8). Błędy takie mogą więc być wynikiem np. pomyłek arytmetycznych, nadużyć, nieprawidłowego zastosowania polityki rachunkowości czy też nieprawidłowej interpretacji przepisów podatkowych czy bilansowych.

Wato pamiętać jednak, że do błędów podstawowych nie zalicza się skutków m.in. przyjęcia niewłaściwej stawki amortyzacyjnej. Dzieje się tak ze względu na to, że przepisy dopuszczają możliwość weryfikacji stawek. W trakcie użytkowania środka trwałego można właściwie określić okres ekonomicznej użyteczności danego składnika majątku, będący podstawą ustalania stawki amortyzacji. Za błąd podstawowy nie uznaje się również skutków utworzenia rezerwy w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w nieprawidłowej wysokości. Zgodnie z prawem bilansowym ich wartość szacuje się w wysokości prawdopodobnych zobowiązań.


Z kolei w przypadku, gdy ich wartość jest zgodnie z polityką rachunkowości istotna, do błędów podstawowych można zaliczyć przykładowo skutki m.in. braku rezerwy w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów np. na świadczenia emerytalne. Korekty sprawozdania należy dokonać również w przypadku, gdy:

- w latach poprzednich został błędnie wyceniony środek trwały,

- nie został dokonany odpis aktualizacyjny należności, a taki obowiązek wynikał z ustawy o rachunkowości,

- nieprawidłowego zakwalifikowania wydatków poniesionych na uzyskanie certyfikatu ISO do wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, gdy powinny one zwiększyć koszty działalności operacyjnej jednostki.


CZYM JEST BŁĄD PODSTAWOWY

Z błędem podstawowym będziemy mieli do czynienia w przypadku gdy w wyniku braku uwzględnienia danej informacji w księgach rachunkowych nie można uznać sprawozdania finansowego poprzednich okresów za przedstawiające prawdziwy obraz sytuacji finansowej i majątkowej jednostki.

KOREKTY UJĘTE W SPRAWOZDANIU

Skutki błędów podstawowych będą ujęte w:

- bilansie - w pasywach w pozycji - A VII „Zysk (strata) z lat ubiegłych”,

- informacji dodatkowej - opis błędu oraz informacje o jego wielkości,

- zestawieniu zmian w kapitale (funduszu) własnym (jeżeli jednostka jest zobowiązana do sporządzania tego sprawozdania) - korektach błędów i ich wpływie na wielkość kapitału w poz. I „Kapitał (fundusz) własny na początek okresu - korekty błędów podstawowych”.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:

- Art. 54 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).


Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA