REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo zaksięgować błędy popełnione przez spółkę w latach poprzednich

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeżeli firma otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na sprawozdanie finansowe już zatwierdzone, to ich skutki ujmuje się w księgach rachunkowych roku obrotowego, w którym informacje zostały ujawnione.


Jeżeli po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego, a przed jego zatwierdzeniem, jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na to sprawozdanie finansowe, powinna ona odpowiednio skorygować to sprawozdanie.

Co jednak zrobić, jeżeli informacja o takim zdarzeniu zostanie ujawniona po podpisaniu sprawozdania? Artykuł 54 ust. 2 ustawy o rachunkowości w takiej sytuacji nakazuje ująć skutki tych zdarzeń w księgach rachunkowych okresu sprawozdawczego, w którym informacje te zostały ujawnione.


Ewidencja w księgach


Korekty spowodowane usunięciem tego błędu odnosi się na kapitał (fundusz) własny i wykazuje jako zysk (strata) z lat ubiegłych. Oznacza to, że skutki tzw. błędów podstawowych będą ewidencjonowane za pomocą konta 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”.

Ujawnione informacje z lat poprzednich mogą zarówno pozytywne, jak i negatywne. Dlatego skutki powodujące zmniejszenie zysku lub zwiększenie straty odzwierciedla się w księgach rachunkowych:

- strona Wn konta 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”, strona Ma różnych kont z zespołu 0, 1, 2, 3, 4, 5.

Skutki powodujące zwiększenie zysku lub zmniejszenie straty:

- strona Wn różnych kont z zespołu 0, 1, 2, 3, 4, 5, strona Ma konta 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”.


Natomiast w sprawozdaniu finasowym błąd podstawowy wykazywany jest w bilansie - w pasywach w pozycji - A VII „Zysk (strata) z lat ubiegłych”.

Jeżeli nowe informacje nie są zgodnie z przyjętą przez jednostkę polityką rachunkowości na tyle istotne, aby nie można uznać tych sprawozdań za rzetelne, to wykazane błędy będą rozliczone odpowiednio za pomocą pozostałych przychodów/kosztów operacyjnych.

Przykładem błędu podstawowego jest ujęcie wyników kontroli przeprowadzonej przez urząd skarbowy. Wartość zaległości podatkowych, o ile jest wartością istotną, zostanie wprowadzona do ksiąg rachunkowych za pomocą zapisu: strona Wn konta 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”, strona Ma konta 220 „Rozrachunki publicznoprawne” (odsetki od zaległości podatkowych: strona Wn konta 756 „Koszty finansowe”, strona Ma konta 220 „Rozrachunki publicznoprawne”). Natomiast w przypadku kwot dla firmy nieistotnych: strona Wn konta 766 „Pozostałe koszty operacyjne”, strona Ma konta 220 „Rozrachunki publicznoprawne”.


Klasyfikacja błędów


Zdarzenia stanowiące błąd podstawowy kwalifikuje się na tej samej zasadzie co tzw. zdarzenia po dacie bilansu (warto w tej kwestii sięgnąć do Międzynarodowego Standardu Rachunkowości nr 8). Błędy takie mogą więc być wynikiem np. pomyłek arytmetycznych, nadużyć, nieprawidłowego zastosowania polityki rachunkowości czy też nieprawidłowej interpretacji przepisów podatkowych czy bilansowych.

Wato pamiętać jednak, że do błędów podstawowych nie zalicza się skutków m.in. przyjęcia niewłaściwej stawki amortyzacyjnej. Dzieje się tak ze względu na to, że przepisy dopuszczają możliwość weryfikacji stawek. W trakcie użytkowania środka trwałego można właściwie określić okres ekonomicznej użyteczności danego składnika majątku, będący podstawą ustalania stawki amortyzacji. Za błąd podstawowy nie uznaje się również skutków utworzenia rezerwy w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w nieprawidłowej wysokości. Zgodnie z prawem bilansowym ich wartość szacuje się w wysokości prawdopodobnych zobowiązań.


Z kolei w przypadku, gdy ich wartość jest zgodnie z polityką rachunkowości istotna, do błędów podstawowych można zaliczyć przykładowo skutki m.in. braku rezerwy w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów np. na świadczenia emerytalne. Korekty sprawozdania należy dokonać również w przypadku, gdy:

- w latach poprzednich został błędnie wyceniony środek trwały,

- nie został dokonany odpis aktualizacyjny należności, a taki obowiązek wynikał z ustawy o rachunkowości,

- nieprawidłowego zakwalifikowania wydatków poniesionych na uzyskanie certyfikatu ISO do wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, gdy powinny one zwiększyć koszty działalności operacyjnej jednostki.


CZYM JEST BŁĄD PODSTAWOWY

Z błędem podstawowym będziemy mieli do czynienia w przypadku gdy w wyniku braku uwzględnienia danej informacji w księgach rachunkowych nie można uznać sprawozdania finansowego poprzednich okresów za przedstawiające prawdziwy obraz sytuacji finansowej i majątkowej jednostki.

KOREKTY UJĘTE W SPRAWOZDANIU

Skutki błędów podstawowych będą ujęte w:

- bilansie - w pasywach w pozycji - A VII „Zysk (strata) z lat ubiegłych”,

- informacji dodatkowej - opis błędu oraz informacje o jego wielkości,

- zestawieniu zmian w kapitale (funduszu) własnym (jeżeli jednostka jest zobowiązana do sporządzania tego sprawozdania) - korektach błędów i ich wpływie na wielkość kapitału w poz. I „Kapitał (fundusz) własny na początek okresu - korekty błędów podstawowych”.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:

- Art. 54 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).


Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA

KSeF to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

Podatek od darowizn: kiedy zapłacisz, a kiedy unikniesz fiskusa

Wiele osób jest przekonanych, że darowizny w rodzinie są zawsze wolne od podatku. To nieprawda. Zwolnienie istnieje, ale tylko pod warunkiem, że obdarowany zgłosi darowiznę w terminie i udokumentuje przekazanie pieniędzy.

KSeF 2.0: księgowi (biura rachunkowe) będą nakłaniani do wystawiania faktur? Uwaga na odpowiedzialność karno-skarbową

Wraz z obowiązkowym wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur wielu przedsiębiorców może próbować przerzucić na księgowych nie tylko nowe obowiązki, ale i odpowiedzialność. Eksperci ostrzegają: wystawienie faktury w imieniu klienta to nie tylko pomoc w formalnościach, lecz także osobiste ryzyko karno-skarbowe. Zanim biura rachunkowe zgodzą się na taką współpracę, powinny dokładnie rozważyć, gdzie kończy się ich rola, a zaczyna odpowiedzialność za cudzy biznes.

MCU rusza 1 listopada 2025 – jak uzyskać certyfikat KSeF?

1 listopada 2025 r. Ministerstwo Finansów uruchomi Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU) – nową funkcjonalność, która umożliwi nadawanie uprawnień użytkownikom i wydawanie certyfikatów KSeF. Certyfikaty te staną się podstawowym narzędziem uwierzytelnienia w systemie KSeF 2.0.

REKLAMA

KSeF za 3 miesiące wejdzie w życie. Czego księgowi boją się najbardziej?

KSeF to wciąż głęboka niepewność. Za 3 miesiące wchodzi w życie. Czego księgowi boją się najbardziej? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie fillup k24.

W KSeF 2.0 NIP jest kluczowy

Od 1 lutego 2026 r. każdy przedsiębiorca będzie odbierał e-faktury w KSeF. Tego samego dnia obowiązek wystawiania obejmie największe firmy, czyli te z obrotem powyżej 200 mln zł za 2024 r. Od 1 kwietnia 2026 r. dołączają pozostali, niezależnie od formy prawnej. Do końca 2026 r. działa okres przejściowy – można wystawiać poza KSeF, o ile w danym miesiącu łączna sprzedaż na takich fakturach nie przekroczy 10 tys. zł brutto. Po przekroczeniu limitu dokumenty wystawia się już w KSeF.

REKLAMA