Elektroniczne zgłoszenia celne w obrocie pocztowym
REKLAMA
Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia, który zakłada zmianę trybu i warunków dokonywania zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym.
REKLAMA
Zobacz: projekt rozporządzenia na stronie Ministerstwa Finansów
Większość zmian podyktowana jest koniecznością dostosowania prawa krajowego do regulacji obowiązujących w tym zakresie w Unii Europejskiej. W tym przypadku dostosowanie dotyczy Wspólnotowego Kodeksu Celnego.
Projektowane zmiany w przepisach pozwolą na korzystanie z systemów informatycznych obejmujących procedury celne. Zakłada się, że wprowadzenie elektronicznej formy zgłoszenia celnego powinno wpłynąć na przyspieszenie dokonania odprawy celnej towaru i szybszy przepływ towarów, a tym samym będzie miało pozytywny wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Zgłoszenie elektroniczne nie zawsze jednak będzie potrzebne. Wyjątkiem od reguły są postanowienia przepisu, które umożliwiają zastosowanie wywozowego zgłoszenia celnego w formie papierowej przy użyciu dokumentu SAD w przypadku wywozu towarów przez podróżnego, który nie ma bezpośredniego dostępu do systemu teleinformatycznego organów celnych i możliwości dokonania elektronicznego zgłoszenia celnego. Odstępstwem od reguły składania zgłoszenia celnego w ten sposób są również sytuacje, gdy nie będzie działał system teleinformatyczny organu celnego albo osoby składającej zgłoszenie.
Zmiany zaczną obowiązywać 1 lipca 2009 r.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat