REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w kontroli podmiotów powiązanych - urzędy skontrolują restrukturyzacje

Michał Szwed
Manager ds. cen transferowych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy prowadzący rozliczenia z podmiotami powiązanymi mogą mieć nowy powód do obaw. 27 lutego 2014 r. Ministerstwo Finansów opublikowało wyjaśnienia dla organów podatkowych, dotyczące zasad kontroli restrukturyzacji dokonywanych przez podmioty powiązane.

 

Autopromocja

To jednoznaczny sygnał, że zmiany z lipca 2013 roku, kiedy to wprowadzono przepisy o kontrolach restrukturyzacji nie będą martwe. Organy podatkowe będą mogły kontrolować także restrukturyzacje, które już się odbyły w poprzednich latach podatkowych, a to może postawić niektórych podatników w jeszcze trudniejszej sytuacji.

 


Większy nacisk na kontrolę cen transferowych


Aktualne przepisy o cenach transferowych wskazują, iż wszelkie transakcje pomiędzy podmiotami powiązanymi powinny być realizowane w taki sposób, jak gdyby nie istniały pomiędzy nimi powiązania (tzw. zasada ceny rynkowej). Brak zachowania rynkowych zasad rozliczeń oznacza doszacowanie dochodu i dodatkowy podatek do zapłaty. Powyższa zasada istniała w przepisach od wielu lat. Od lipca 2013 r. organy podatkowe uzyskały możliwość kontroli restrukturyzacji, ale dopiero teraz Ministerstwo Finansów wydało szczegółowe wyjaśnienia, w jaki sposób kontrolować przedsiębiorców.

Wydane przez Ministerstwo Finansów wyjaśnienia są zbieżne z zapisami Wytycznych OECD w sprawie cen transferowych, ale w przeciwieństwie do tych Wytycznych, są bezpośrednio skierowane do polskich urzędników i wskazuje na sposób przeprowadzania kontroli restrukturyzacji u polskich podatników. Tak szczegółowych wyjaśnień w obszarze cen transferowych Ministerstwo Finansów nie publikowało od lat. Można domniemywać, że organy podatkowe położą jeszcze większy nacisk na kontrolę cen transferowych niż miało to miejsce dotychczas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Restrukturyzacja działalności pomiędzy podmiotami powiązanymi - wyjaśnienia MF


Działania restrukturyzacyjne pod szczególną kontrolą


To kluczowa wiadomość dla wszystkich przedsiębiorców, którzy dokonują zmian w zasadach współpracy z podmiotami powiązanymi (i to zarówno zagranicznymi i krajowymi).  Ministerstwo Finansów w dokumencie wymienia przykładowe działania restrukturyzacyjne, które powinny zwrócić uwagę organów podatkowych i które są dobrze znane polskim przedsiębiorcom: przeniesienie pomiędzy podmiotami powiązanymi dóbr materialnych lub wartości niematerialnych (np. znaki towarowe, patenty, baza klientów), scentralizowanie zarządzania wartościami niematerialnymi w grupie, prawa wynikające z umowy (np. zakończenie przez jeden z podmiotów w grupie dobrowolnie umowę ze swoim klientem, tylko w celu zawarcia przez klienta umowy z drugim podmiotem z grupy), przeniesienie zintegrowanej części przedsiębiorstwa, czy też przeniesienie działalności przynoszącej straty do innego podmiotu.

Jakie są korzyści z przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Wskazane wyżej typowe działania restrukturyzacyjne są częstą praktyką wśród przedsiębiorców, jednakże jak dotąd nie zawsze zwracali oni uwagę na obowiązek zachowania warunków rynkowych w dokonywaniu takich zmian w swojej działalności. Równocześnie, lista działań restrukturyzacyjnych wskazanych przez Ministerstwo Finansów nie jest zamknięta. Należy pamiętać, że definicja restrukturyzacji zawarta w przepisach jest bardzo ogólna i może objąć w zasadzie każdą istotną zmianę zasad współpracy pomiędzy podmiotami powiązanymi. Tym samym można spodziewać się, że zakres kontroli będzie bardzo szeroki.

Wydanie wyjaśnień potwierdza, że organy podatkowe będą kontrolować nie tylko podatkową poprawność rozliczeń ale także racjonalność biznesową kroków podejmowanych przez podatników. Aspekt biznesowy budzi najwięcej kontrowersji wśród podatników, ponieważ trudno jest przewidzieć, czy przedsiębiorcy uda się skutecznie wyjaśnić organom podatkowym specyfikę prowadzonej działalności oraz biznesowe przyczyny dokonania zmian, szczególnie po upływie kilku lat.

Ceny transferowe - nowe regulacje


Autorem komentarza eksperckiego jest Michał Szwed, Manager ds. cen transferowych w Accreo.

 

 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA