REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus przygotowany do kas fiskalnych on-line

Resort finansów przygotowany do wprowadzenia kas fiskalnych on-line
Resort finansów przygotowany do wprowadzenia kas fiskalnych on-line
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Docelowo każda kasa fiskalna on-line będzie przesyłać w uzgodnionych interwałach czasowych dane z wystawionych paragonów. Ministerstwo Finansów zapewnia, że rozwiązania informatyczne po stronie resortu są już gotowe aby zbierać e-paragony i czekają na komunikację z pierwszymi kasami fiskalnymi on-line.

Resort finansów jest przygotowany do wprowadzenia kas fiskalnych on-line, jeśli chodzi o konieczne rozwiązania informatyczne - poinformował pełnomocnik ds. informatyzacji w Ministerstwie Finansów Przemysław Koch.

REKLAMA

REKLAMA

„Przygotowaliśmy kolejną odsłonę Centralnej Ewidencji Kas Rejestrujących (CEKR2), w której będziemy przechowywać informacje o wszystkich zarejestrowanych kasach fiskalnych. Rozwiązanie to pozwala także na komunikację z kasą i wymianę informacji z nią on-line, a tym samym na zarządzanie taką kasą” – powiedział przedstawiciel MF.

Wyjaśnił, że dzięki temu możliwe będzie np. wysłanie żądania natychmiastowego wysłania e-paragonów, poza standardowym harmonogramem, gdyby wykryto jakieś nieprawidłowości.

„Przygotowane jest już repozytorium do przyjmowania e-paragonów. Każda kasa fiskalna on-line będzie przesyłać w uzgodnionych interwałach czasowych dane z wystawionych paragonów. Rozwiązania informatyczne po stronie Ministerstwa Finansów są już gotowe aby zbierać e-paragony i czekają na komunikację z pierwszymi kasami on-line” – poinformował Koch.

REKLAMA

Ministerstwo jest także gotowe do tworzenia raportów analitycznych, które będą wykonywane na podstawie zbieranych paragonów. Dodatkowo przygotowany został proces homologacji kas fiskalnych on-line przez GUM we współpracy z Ministerstwem Finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koch poinformował ponadto, że fiskus planuje elektronizację wysyłki korespondencji papierowej kierowanej do podatników. Jak wyjaśnił, obecnie wysyłka pism do podatników wymaga nie tylko olbrzymiej ilości papieru, ale także pracy manualnej wielu pracowników.

"Tylko w procesie obsługi mandatów dziennie przygotowywane są tysiące listów, które trzeba kopertować, adresować, pakować do worków i przekazywać Poczcie Polskiej" - powiedział. Ministerstwo zastanawia się więc nad możliwością wdrożenia usługi przekazania listów w wersji cyfrowej do podmiotu świadczącego usługi pocztowe, gdzie w ramach zewnętrznej obsługi byłyby drukowane i wysyłane do adresatów.

"To obszar, w którym możemy uprościć procesy po naszej stronie i odciążyć pracowników, aby skoncentrować się na podstawowej działalności, tj. poborze podatków, a nie +obsłudze papieru+" - uważa Koch.

Wśród dalszych zamierzeń informatycznych MF, jak wyjaśnił pełnomocnik, jest także program e-Urząd, czyli program wdrażania i integracji kolejnych usług cyfrowych. "Chcemy, aby wszystkie usługi i czynności związane z fiskusem można było wykonać w przestrzeni wirtualnej, bez wychodzenia z domu. Nie tylko rozliczyć się, ale też wystąpić o zaświadczenie, sprawdzić swoje rachunki, bieżące rozliczenia. Będziemy inwentaryzować usługi, których nam jeszcze brakuje, układać je w racjonalny harmonogram i wdrażać jedna po drugiej" - poinformował Koch.

Pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o VAT wprowadzającego kasy fiskalne on-line miało miejsce w Sejmie w czerwcu zeszłego roku. Został on przekazany komisji finansów publicznych. Jej przewodniczący Andrzej Szlachta (PiS) powiedział PAP, że komisja w styczniu br. przesłała projekt wraz z poprawkami do podkomisji stałej.

"Poprawki dotyczyły m.in. wejścia w życie zmian" - poinformował Szlachta. Zgodnie z projektem nowela miała bowiem wejść w życie 1 października 2019 r. Poseł powiedział, że po rozpatrzeniu projektu przez podkomisję będzie mógł ona zostać skierowany na posiedzenie Sejmu. Nie wiadomo, czy nastąpi to jeszcze w lutym br.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Przygotowany przez MF projekt zakłada wprowadzenie nowego rodzaju kas rejestrujących (kas online), które będą wyposażone w funkcję umożliwiającą przekazywanie – w sposób automatyczny i bezpośredni – danych do szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Ówczesny wiceminister finansów Paweł Gruza mówił przedstawiając projekt, że jest on jednym z wielu elementów modernizacji naszego systemu podatkowego. Zapewnił, że modernizacja ta jest konieczna i jest prowadzona intensywnie od dwóch i pół lat.

MF planowało wprowadzanie nowych kas stopniowo - najpierw w branży paliwowej, gastronomicznej, krótkotrwałego zakwaterowania. Potem dochodziłyby kolejne branże, jak budowlana, mniejsze punkty usługowe, opieka medyczna, usługi prawnicze, dentystyczne.

Zgodnie z projektem proces wymiany kas rejestrujących starego typu na kasy online będzie rozłożony w czasie, przy czym niektóre branże, w których wykryto największe nadużycia, objęte zostaną obowiązkiem stosowania tylko kas online. Rozwiązanie to ma zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego oraz przyczyni się do uszczelnienia systemu podatkowego w zakresie podatku VAT.

Dane z kas rejestrujących mają stanowić w praktyce elektroniczny obraz paragonów, na których nie podaje się żadnych informacji dotyczących konsumenta. Szef KAS ma gromadzić dane o sprzedaży dokonywanej przy użyciu kas online przez danego podatnika, natomiast nie będzie miał informacji na temat konsumentów, nabywających dane towary lub usługi. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA