REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus przygotowany do kas fiskalnych on-line

Subskrybuj nas na Youtube
Resort finansów przygotowany do wprowadzenia kas fiskalnych on-line
Resort finansów przygotowany do wprowadzenia kas fiskalnych on-line
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Docelowo każda kasa fiskalna on-line będzie przesyłać w uzgodnionych interwałach czasowych dane z wystawionych paragonów. Ministerstwo Finansów zapewnia, że rozwiązania informatyczne po stronie resortu są już gotowe aby zbierać e-paragony i czekają na komunikację z pierwszymi kasami fiskalnymi on-line.

Resort finansów jest przygotowany do wprowadzenia kas fiskalnych on-line, jeśli chodzi o konieczne rozwiązania informatyczne - poinformował pełnomocnik ds. informatyzacji w Ministerstwie Finansów Przemysław Koch.

REKLAMA

„Przygotowaliśmy kolejną odsłonę Centralnej Ewidencji Kas Rejestrujących (CEKR2), w której będziemy przechowywać informacje o wszystkich zarejestrowanych kasach fiskalnych. Rozwiązanie to pozwala także na komunikację z kasą i wymianę informacji z nią on-line, a tym samym na zarządzanie taką kasą” – powiedział przedstawiciel MF.

Wyjaśnił, że dzięki temu możliwe będzie np. wysłanie żądania natychmiastowego wysłania e-paragonów, poza standardowym harmonogramem, gdyby wykryto jakieś nieprawidłowości.

„Przygotowane jest już repozytorium do przyjmowania e-paragonów. Każda kasa fiskalna on-line będzie przesyłać w uzgodnionych interwałach czasowych dane z wystawionych paragonów. Rozwiązania informatyczne po stronie Ministerstwa Finansów są już gotowe aby zbierać e-paragony i czekają na komunikację z pierwszymi kasami on-line” – poinformował Koch.

Ministerstwo jest także gotowe do tworzenia raportów analitycznych, które będą wykonywane na podstawie zbieranych paragonów. Dodatkowo przygotowany został proces homologacji kas fiskalnych on-line przez GUM we współpracy z Ministerstwem Finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koch poinformował ponadto, że fiskus planuje elektronizację wysyłki korespondencji papierowej kierowanej do podatników. Jak wyjaśnił, obecnie wysyłka pism do podatników wymaga nie tylko olbrzymiej ilości papieru, ale także pracy manualnej wielu pracowników.

"Tylko w procesie obsługi mandatów dziennie przygotowywane są tysiące listów, które trzeba kopertować, adresować, pakować do worków i przekazywać Poczcie Polskiej" - powiedział. Ministerstwo zastanawia się więc nad możliwością wdrożenia usługi przekazania listów w wersji cyfrowej do podmiotu świadczącego usługi pocztowe, gdzie w ramach zewnętrznej obsługi byłyby drukowane i wysyłane do adresatów.

"To obszar, w którym możemy uprościć procesy po naszej stronie i odciążyć pracowników, aby skoncentrować się na podstawowej działalności, tj. poborze podatków, a nie +obsłudze papieru+" - uważa Koch.

Wśród dalszych zamierzeń informatycznych MF, jak wyjaśnił pełnomocnik, jest także program e-Urząd, czyli program wdrażania i integracji kolejnych usług cyfrowych. "Chcemy, aby wszystkie usługi i czynności związane z fiskusem można było wykonać w przestrzeni wirtualnej, bez wychodzenia z domu. Nie tylko rozliczyć się, ale też wystąpić o zaświadczenie, sprawdzić swoje rachunki, bieżące rozliczenia. Będziemy inwentaryzować usługi, których nam jeszcze brakuje, układać je w racjonalny harmonogram i wdrażać jedna po drugiej" - poinformował Koch.

Pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o VAT wprowadzającego kasy fiskalne on-line miało miejsce w Sejmie w czerwcu zeszłego roku. Został on przekazany komisji finansów publicznych. Jej przewodniczący Andrzej Szlachta (PiS) powiedział PAP, że komisja w styczniu br. przesłała projekt wraz z poprawkami do podkomisji stałej.

"Poprawki dotyczyły m.in. wejścia w życie zmian" - poinformował Szlachta. Zgodnie z projektem nowela miała bowiem wejść w życie 1 października 2019 r. Poseł powiedział, że po rozpatrzeniu projektu przez podkomisję będzie mógł ona zostać skierowany na posiedzenie Sejmu. Nie wiadomo, czy nastąpi to jeszcze w lutym br.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Przygotowany przez MF projekt zakłada wprowadzenie nowego rodzaju kas rejestrujących (kas online), które będą wyposażone w funkcję umożliwiającą przekazywanie – w sposób automatyczny i bezpośredni – danych do szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Ówczesny wiceminister finansów Paweł Gruza mówił przedstawiając projekt, że jest on jednym z wielu elementów modernizacji naszego systemu podatkowego. Zapewnił, że modernizacja ta jest konieczna i jest prowadzona intensywnie od dwóch i pół lat.

MF planowało wprowadzanie nowych kas stopniowo - najpierw w branży paliwowej, gastronomicznej, krótkotrwałego zakwaterowania. Potem dochodziłyby kolejne branże, jak budowlana, mniejsze punkty usługowe, opieka medyczna, usługi prawnicze, dentystyczne.

Zgodnie z projektem proces wymiany kas rejestrujących starego typu na kasy online będzie rozłożony w czasie, przy czym niektóre branże, w których wykryto największe nadużycia, objęte zostaną obowiązkiem stosowania tylko kas online. Rozwiązanie to ma zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego oraz przyczyni się do uszczelnienia systemu podatkowego w zakresie podatku VAT.

Dane z kas rejestrujących mają stanowić w praktyce elektroniczny obraz paragonów, na których nie podaje się żadnych informacji dotyczących konsumenta. Szef KAS ma gromadzić dane o sprzedaży dokonywanej przy użyciu kas online przez danego podatnika, natomiast nie będzie miał informacji na temat konsumentów, nabywających dane towary lub usługi. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA