REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływy z VAT i CIT na sfinansowanie programów społecznych

Dodatkowe dochody z VAT i CIT na sfinansowanie programów socjalnych /fot. Fotolia
Dodatkowe dochody z VAT i CIT na sfinansowanie programów socjalnych /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Premier i członkowie rządu przedstawili źródła finansowania oraz plan wejścia w życie propozycji programowych Prawa i Sprawiedliwości. Premier Mateusz Morawiecki powiedział, że sfinansowanie "piątki PiS" będzie możliwe m.in. dzięki dodatkowym dochodom budżetu z VAT i CIT.

VAT i CIT na sfinansowanie "piątki PiS"

"Takim obszarem, gdzie już dzisiaj wszyscy w Europie - można powiedzieć - nam zazdroszczą jest obszar podatku VAT. W czasach naszych poprzedników średnio 120 mld zł (rocznie ściągano do budżetu), w tym roku około 180 mld zł - 60 mld zł więcej drodzy państwo. Popatrzcie, o jakich pieniądzach mówimy. Cały pakiet z +nowej piątki PiS+ to około 40 mld zł. Tymczasem z samego VAT 60 mld zł w ciągu czterech lat. Tam oczywiście kryją się już ponoszone wydatki na 500+ na drugie, trzecie dziecko, 75+, na waloryzację kwotową, na osoby niepełnosprawne ponad proporcjonalne środki niż przyrosty w budżecie i wiele innych" - podkreślił szef rządu.

REKLAMA

Autopromocja

Według niego dlatego założenia rządu dotyczące przyrostu ściągalności VAT powyżej trendu o "trzy, cztery, pięć, sześć miliardów złotych są założeniami ostrożnymi, konserwatywnymi".

"Jestem przekonany, że osiągniemy ten cel i że te środki pojawią się w budżecie roku 2020, 2021, bo wiemy jak zrealizować, wiemy jak walczyć z mafiami VAT-owskimi. I wiemy gdzie są zakopane te pieniądze. Nasi poprzednicy mówili, że są nie do wydobycia, a także przymykali oko na te rozliczne patologie, które tam występowały" - powiedział Morawiecki.

Dodał, że pieniądze będą też pochodzić z CIT. "Tutaj mamy też kolejne uszczelnienia zaplanowane, też kilka miliardów złotych. To jest nasza walka z międzynarodowymi korporacjami o płacenie przez nie podatków w Europie. To jest jeden z obszarów, gdzie zgadzamy się bardzo mocno z naszymi przyjaciółmi z zachodniej Europy, zwłaszcza z dużych państw, że wielkie korporacje powinny płacić podatki w miejscu, gdzie prowadzą biznes" - zaznaczył premier. Zapowiedział, że rząd będzie wspólnie z europejskimi partnerami do tego dążył.

Premier zapowiedział, że pieniądze będą pochodzić także z uszczelnienia Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, wdrożenia e-składki, czy elektronicznych zwolnień.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródła finansowania i plan wejścia w życie propozycji programowych PiS

Jak podano na Twitterze KPRM:

- impuls fiskalny związany z wdrożeniem propozycji wyborczych PiS ma wynieść 3-6 mld zł rocznie;

- niższe podatki od pracy, niższy CIT, mały ZUS, program "Polska Bezgotówkowa", technologie ograniczające przemyt i oszustwa transgraniczne mają przynieść efekt finansowy dla budżetu na poziomie 12-24 mld zł w ciągu 2-3 lat;

- zmniejszenie luki VAT ma przynieść efekt finansowy dla budżetu na poziomie 4-6 mld zł rocznie;

- ograniczenie luki CIT ma przynieść 4-6 mld zł rocznie;

- uszczelnienie systemu NFZ (wdrożenie e-recepty, e-skierowań, e-zwolnień) ma przynieść 1-2 mld zł rocznie;

- uszczelnienie FUS (e-składka, e-zwolnienia) ma przynieść 2-3 mld zł rocznie;

- cyfryzacja administracji publicznej ma przynieść 2-3 mld zł rocznie

- opodatkowanie cyfrowych gigantów ma przynieść 1 mld zł rocznie.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Premier Mateusz Morawiecki, komentując koszt propozycji programowych PiS, powiedział, że Polska nie złamie reguł fiskalnych UE.

"Utrzymamy się w ryzach związanych z funkcjonowaniem wymogów UE (w kwestiach fiskalnych - PAP) (...). Nie ma obaw, że twarde kryteria konwergencji UE zostaną przekroczone" - powiedział we wtorek Morawiecki.

Poniżej harmonogram prac propozycji programowych wg PiS (źródło - konto Twitterowe PiS lub wypowiedzi członków rządu):

- "trzynasta" emerytura - koniec prac parlamentarnych: 1. tydzień kwietnia, wejście w życie: 1. maja 2019 r.;

- 500+ na pierwsze dziecko bez kryterium dochodowego - koniec prac parlamentarnych: do końca kwietnia, wejście w życie - 1. lipca 2019 r.;

- zniesienie 18-proc. PIT dla pracowników do 26. r. życia - koniec prac parlamentarnych: maj, wejście w życie: 1. października 2019 r.;

- wprowadzenie 17-proc. PIT i podwyższenie kosztów uzyskania przychodów - koniec prac parlamentarnych: maj, wejście w życie: 1. października 2019 r.;

- przywrócenie połączeń autobusowych - koniec prac parlamentarnych: połowa kwietnia, wejście w życie: kwiecień/maj 2019 r.

W trakcie ostatniej konwencji Prawo i Sprawiedliwość zaprezentowało nowe propozycje programowe. Zgodnie z nimi od 1 lipca 2019 r. świadczenie 500+ obejmie pierwsze dziecko w rodzinie (wypłata bez kryterium dochodowego), a maju wszyscy emeryci otrzymają "trzynastą" emeryturę w kwocie 1.100 zł. Dodatkowe świadczenie emerytalne ma obowiązywać również w kolejnych latach i ma objąć wszystkich emerytów oraz rencistów.

Prezes ZUS Gertruda Uścińska powiedziała w poniedziałkowym wywiadzie, że łączne wydatki na "trzynastą" emeryturę mogą sięgnąć nawet 10,8 mld zł, z czego 9,1 mld przypadnie na wydatki ZUS.

Zgodnie z propozycjami PiS, w 2019 r. ma zostać obniżona pierwsza stawka PIT dla wszystkich osób pracujących (do 17 proc. z 18 proc.), natomiast dla pracowników do 26. roku życia pierwsza stawka zostanie obniżona do zera. W 2019 roku koszt uzyskania przychodów ma zostać co najmniej dwukrotnie podwyższony.

Wśród propozycji programowych znalazła się także odbudowa połączeń autobusowych, głównie dla małych miast i wsi.

Łączny koszt powyższych propozycji programowych wyniesie do 42 mld zł – poinformował w ubiegłym tygodniu szef Kancelarii Premiera Michał Dworczyk.

Odbudowa połączeń autobusowych to koszt 800 mln zł rocznie, zwolnienie z PIT osób do 26 roku życia wyniesie 2-3 mld zł rocznie, niższy PIT i wyższa kwota wolna oznacza niższe wpływy do budżetu o ok. 7-10 mld zł. Z kolei koszt dodatkowej emerytury wyniesie 9-10 mld zł, a dodatkowe 500 zł na każde dziecko to 18,5 mld zł rocznie.

Morawiecki powiedział we wtorek (5 marca) rano, iż ewentualna nowelizacja budżetu na 2019 r. nie byłaby "niczym nadzwyczajnym", choć "najprawdopodobniej" nie będzie to konieczne.

Najprawdopodobniej we wtorek premier Mateusz Morawiecki zwróci się do marszałka Sejmu z prośbą o zwołanie co najmniej jednego lub dwóch dodatkowych posiedzeń Izby ws. projektów ustaw z tzw. nowej piątki PiS - poinformował Dworczyk.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA