REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobre praktyki podatkowe - Polska a Wielka Brytania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dobre praktyki podatkowe - Polska a Wielka Brytania /Fot. Fotolia
Dobre praktyki podatkowe - Polska a Wielka Brytania /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie wymiany dobrych praktyk z ekspertami z Wielkiej Brytanii oraz szerokiej praktyki biznesowej i podatkowej firm członkowskich, Brytyjsko-Polska Izba Handlowa zebrała najważniejsze rekomendacje w zakresie systemu podatkowego i interakcji organów podatkowych z podatnikami.

Nadrzędnym celem brytyjskiej służby podatkowej HM Revenue & Customs jest pomoc jak największej liczbie podatników w sprawnym wywiązaniu się z obowiązków podatkowych i zwalczanie nieuczciwych praktyk w tym zakresie. Aby to osiągnąć, urząd stawia na sprawną komunikację z podatnikami oraz dopasowanie procesów do ich indywidulanych potrzeb. Po pierwsze, HMRC określa i traktuje podatników jak swoich klientów. Za pomocą metody Customer Design ustalono kilka fundamentalnych zasad, które przyświecają projektowaniu nowych rozwiązań. Większość klientów HMRC chce wywiązać się z obowiązku podatkowego w jak najkrótszym czasie. Klientom zależy na dokonywaniu płatności właściwych kwot podatku w celu uniknięcia ponoszenia dodatkowych kosztów z tytułu niezgodności kwot rozliczeniowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ponadto, większość klientów chciałaby ograniczyć swój kontakt z administracją skarbową do minimum, oczekując zarazem otwartej komunikacji i wsparcia urzędników w przypadku pojawienia się wątpliwości podczas rozliczania podatku. Takie podejście do podatników-klientów przynosi efekty. Buduje zaufanie, optymalizuje procesy, a pośrednio przekłada się na wyniki finansowe. Ostatnio opublikowana wartość luki podatkowej jest najniższa od 5 lat (5,7% za 2018 r.), koszt poboru podatków spadł z 0,61 pensa (na 1 funt podatku) w latach 2013/14 do 0,53 pensa w latach 2017/18, a czas potrzebny firmom na dopełnienie obowiązków podatkowych skrócił się ze 110 do 105 godzin (wg raportów Doing Business 2013 i 2018). Wzrasta udział spraw rozwiązanych przez mediacje podatkowe.

User experience

Usługi HMRC zostały zintegrowane na jednym, wspólnym portalu rządowym GOV.UK, który automatycznie przekierowuje użytkownika do odpowiedniej jednostki administracyjnej. Strategicznym krokiem było umieszczenie podstawowych informacji w jednym miejscu oraz umożliwienie łatwego przejścia do zasobów eksperckich. Usługi cyfrowe i informatyczne dla HMRC rozwijane są w 6 miastach na terenie całej Wielkiej Brytanii. Wśród wielu rodzajów stanowisk IT, ważną funkcję stanowią user researchers oraz content designers, którzy dbają o to, aby publikowane treści były dopasowane do różnych grup użytkowników.

REKLAMA

Najważniejszym narzędziem wprowadzonym w latach 2016/17 jest portal Multichannel Digital Tax Platform, z którego korzysta dziś 15 mln podatników indywidualnych i ponad 3,3 mln firm. Co więcej, portal jest stale udoskonalany – w ciągu ostatnich 3 lat dodano do niego 50 nowych usług. Nieodzowną częścią traktowania podatnika jak klienta jest stworzenie i utrzymywanie wysokich standardów obsługi. Dlatego też HMRC wprowadziło rozwiązania bliskie tym korporacyjnym, takie jak webchat z konsultantem, webinary oraz kanał YouTube z tutorialami, które upraszczają komunikację oraz skracają czas potrzebny na uzyskanie odpowiedzi w niejasnych przypadkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobre praktyki - rekomendacje

Na podstawie wymiany dobrych praktyk z ekspertami z Wielkiej Brytanii oraz szerokiej praktyki biznesowej i podatkowej firm członkowskich, Brytyjsko-Polska Izba Handlowa zebrała najważniejsze rekomendacje w zakresie systemu podatkowego i interakcji organów podatkowych z podatnikami.

W ZAKRESIE KOMUNIKACJI

  1. Uproszczenie języka komunikacji z podatnikiem w celu lepszego zrozumienia decyzji podatkowej, bez konieczności angażowania profesjonalnej pomocy.

W ZAKRESIE TWORZENIA PRAWA

  1. Prowadzenie konsultacji społecznych na etapie procedowania ustaw podatkowych i dbanie o spójność pomiędzy ustawami w celu zapobiegania inflacji prawa podatkowego, częstym nowelizacjom przepisów, jak również jednoczesnemu nowelizowaniu tego samego obszaru w wielu aktach prawnych.

  1. Wprowadzenie przynajmniej 6-miesięcznego vacatio legis, pozwalającego na dopasowanie odpowiednich systemów IT i ich przetestowanie.

  1. Zmianę statusu objaśnień podatkowych – włączanie ich do uzasadnienia ustawy i konsultowanie ich w trakcie procedowania ustawy.

W ZAKRESIE OCHRONY PRAW PODATNIKA

  1. Uniezależnienie pozycji Rzecznika Praw Podatnika jako:

  • strażnika jakości legislacji,
  • mediatora w indywidualnych sprawach podatkowych,
  • przedstawiciela podatnika w sprawach, w których wystąpiły,
  • błędy lub nieścisłości po stronie urzędników.

  1. Obowiązek zastosowania się do wyroków sądów administracyjnych w sprawach podatkowych przez organy podatkowe.

  1. Stosowanie zrównoważonej interpretacji przepisów prawa podatkowego, uwzględniającej interesy fiskusa i biznesu.

W ZAKRESIE ROZSTRZYGANIA WĄTPLIWOŚCI I SPORÓW

  1. Wzmocnienie instytucji mediacji:

  • Opracowanie wewnętrznych zasad stosowania mediacji dla administracji skarbowej i system zachęt do ich stosowania,
  • Zwolnienie z odpowiedzialności urzędnika, który zastosował mediacje na wzór przepisu dot. ugód w postępowaniu cywilnym.

  1. Rozszerzenie zasady rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika również o wątpliwości w zakresie stanu faktycznego sprawy.

  1. Jednoznaczne uregulowanie kwestii przedawnienia zobowiązań podatkowych.

W porównaniu roku fiskalnego 2017-18 do 2016-17 HMRC odnotowało 62%-owy wzrost poboru spornych podatków w wyniku mediacji podatkowych (HMRC Annual Report and Accounts 2017-18).

W ZAKRESIE VAT

  1. Uproszczenie oraz przyspieszenie procedury rejestracji dla celów podatku VAT oraz wyznaczenie jednoznacznej listy wymagań proceduralnych.

  1. Wprowadzenie zasad zachowania należytej staranności bezpośrednio do przepisów ustawy o VAT.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

W ZAKRESIE ELIMINOWANIA NIEUCZCIWYCH PODMIOTÓW

  1. Odejście od założenia odpowiedzialności solidarnej podmiotów w łańcuchu transakcji w odniesieniu do podmiotów, które nie były oszustami.

  1. Dzielenie się przez organy podatkowe analizami wykonanymi na podstawie danych przekazanych elektroniczne przez podatników w celu zwiększenia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego i wykluczenia z obrotu oszukańczych podmiotów.

Materiały z konferencji The Future of Tax: wymiana dobrych praktyk między Polską a Wielką Brytanią odbyła się 19 lutego 2019 r. w Ambasadzie Brytyjskiej w Warszawie

Sage sp. z o.o
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ile czasu na wysłanie faktury do KSeF? To zależy

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, ile mają czasu na przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Termin zależy od trybu wystawiania faktury – online, offline24, offline lub awaryjnego. Wyjaśniamy, kiedy faktura uzyskuje ważność i jakie są konkretne terminy wysyłki zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Kiedy trzeba wypełnić druk SD-Z2? Praktyczny poradnik dla spadków i darowizn

Otrzymujesz darowiznę od rodziców, zapis w testamencie albo dziedziczysz dom po bliskiej osobie? Wiele osób nie wie, że aby uniknąć podatku, trzeba wypełnić odpowiedni formularz – SD-Z2. Wyjaśniamy, kiedy i w jakich sytuacjach trzeba go złożyć, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

REKLAMA

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

REKLAMA

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF? Ustawodawca przewidział katalog wyłączeń

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA