REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikacja zawodu księgowego dobra dla biznesu

Subskrybuj nas na Youtube
Certyfikacja zawodu księgowego dobra dla biznesu /fot. Shutterstock
Certyfikacja zawodu księgowego dobra dla biznesu /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie nie ma przepisów określających wymagania wobec osób, które chcą być księgowymi. Brak regulacji jest utrudnieniem przy wyborze księgowego przez firmy. Receptą dla biznesu jest system certyfikacji zawodu księgowego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce (SKwP) opracowało system certyfikacji biur rachunkowych, który ma potwierdzać, że osoby świadczące usługi księgowe na bieżąco aktualizują wiedzę o zmieniającym się prawie i wykazują się wysoką etyką zawodową. Wymagania wobec księgowych to jeden z głównych tematów dwudniowej Konferencji Przedsiębiorców i Księgowych „Poznajmy się”, która odbyła się w dniach 1-2 października br. w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął Infor.

REKLAMA

REKLAMA

Jak podkreślił dr hab. prof. US Stanisław Hońko, wiceprezes Zarządu Głównego SKwP, przedsiębiorca ma prawo oczekiwać i wymagać, aby księgowy czy pracownik biura rachunkowego był osobą, która nie tylko przestrzega zasad etyki zawodowej, ale też stale podnosi kwalifikacje. Nie chodzi jedynie o aktualizację wiedzy na temat bieżących przepisów, ale również doskonalenie umiejętności informatycznych czy komunikacyjnych.

„To właśnie księgowi - wspierając przedsiębiorców - stąpają po polu minowym niejednoznacznych przepisów i ich sprzecznej interpretacji” - podkreślił dr hab. prof. US Stanisław Hońko. Według niego, zorganizowana z inicjatywy stowarzyszenia wspólna konferencja przedsiębiorców i księgowych jest konieczna dla lepszego poznania się obu grup zawodowych.

„Każda zmiana przepisów wiąże się z dodatkowym obciążeniem dla przedsiębiorców, ale sporą część tych obciążeń biorą na siebie księgowi” - mówił Stanisław Hońko. Podkreślił, że to właśnie księgowi muszą pierwsi wiedzieć o nowelizacjach prawa - takich jak wprowadzenie tzw. białej listy przy rozliczeniach VAT, nowe zasady obliczania PIT czy wdrożenie Pracowniczych Programów Kapitałowych.

REKLAMA

W Polsce obecnie nie ma przepisów określających wymagania wobec osób, które chcą być księgowymi. Kompetencje księgowych weryfikuje rynek, co często bywa bolesne dla przedsiębiorców. Brak regulacji jest również utrudnieniem przy wyborze księgowego przez firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego SKwP dziesięć lat temu wprowadziło system certyfikacji zawodu księgowego, którego zwieńczeniem jest tytuł dyplomowanego księgowego. Programy kursów na poszczególne stopnie mają rekomendację Rady Pracodawców SKwP.

Natomiast opracowane certyfikaty dla biur rachunkowych są adresowane zarówno do właścicieli biur (certyfikowany ekspert usług księgowych), jak i pracowników (certyfikowany specjalista usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i podatkowych).

Jeden z tematów konferencji przedsiębiorców i księgowych będzie dotyczył również zmian w prawie wprowadzonych w 2019 roku. Według Leszka Lewandowicza, doradcy podatkowego i sekretarza Zarządu Głównego SKwP, obecnie największe kontrowersje budzi wprowadzenie od 1 listopada 2019 r. obowiązkowej podzielonej płatności. „Zmiana ta oznacza dla bardzo wielu podatników ryzyko popełnienia przypadkowych błędów, które będą skutkować poważnymi sankcjami finansowymi w obszarze VAT oraz podatku dochodowego” - przestrzegł Leszek Lewandowicz.

„Podstawowy przepis, określający zakres obowiązkowej podzielonej płatności, został napisany w sposób rodzący uzasadnione wątpliwości interpretacyjne i - na miesiąc przed jego wejściem w życie - w niektórych przypadkach nie ma pewności, kto i w jakim zakresie będzie zobowiązany do stosowania obowiązkowej podzielonej płatności” - powiedział Leszek Lewandowicz. Jego zdaniem wprowadzenie obowiązkowej podzielonej płatności może także skutkować pogorszeniem płynności finansowej części firm.

Jak podkreślił dr hab. prof. US Stanisław Hońko, księgowi muszą być nie tylko na bieżąco z przepisami, ale także muszą śledzić zmiany w systemach informatycznych. Zmiany technologiczne z pewnością zmienią charakter pracy księgowych. Nie muszą się natomiast obawiać, że roboty pozbawią ich zatrudnienia. Zmienią ich pracę na lepsze, gdyż przejmą część rutynowych czynności, a księgowi będą mieli więcej czasu na analizę i prezentację zgromadzonych danych.

Według jednego z prelegentów, Roberta Czuły, prezesa spółki Soneta dostarczającej system enova365, oferowane dzisiaj przedsiębiorcom nowoczesne oprogramowanie ma charakter zintegrowany, a fundamentem takiej integracji jest jedna baza gromadząca dane pochodzące z różnych obszarów. Nowoczesna technologia (w tym elementy sztucznej inteligencji) pomaga w ich analizowaniu.

„Takie analizy w przystępnej formie dostarczane są nie tylko przedsiębiorcom, ale również pracownikom usytuowanym na różnych poziomach struktury organizacyjnej firmy, tak by podejmować trafne decyzje” - powiedział Robert Czuła.

Według niego współpraca pomiędzy przedsiębiorcami a biurami rachunkowymi będzie coraz szybciej szła w kierunku ograniczenia czasu, jaki pracownicy biur poświęcają na działalność czysto „mechaniczną”, jaką jest wprowadzanie danych do systemu. Dzieje się tak m.in. dzięki systemowi elektronicznego rozpoznawania dokumentów i automatycznego wprowadzania ich do systemu. Zdaniem Roberta Czuły, przyszłość księgowych to dominacja funkcji analityka i doradcy biznesowego w sprawach finansowych.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 71 praktycznych procedur z serwisem internetowym

Piotr Ciski, prezes spółki Sage oferującej system Sage Symfonia, podkreślał z kolei, że rozwój programów wspierających obsługę finansowo-księgową stwarza możliwość coraz szerszej wizualizacji wizualizacji danych. „Czas prostych wykresów mija. Przedsiębiorcy czy zarządy chętnie widzą rozbudowane raporty graficzne, uproszczoną prezentację danych, wykorzystanie kolorów, różnych form prezentacji na różnych urządzeniach oraz intuicyjną nawigację w wielostronicowych raportach” - powiedział Piotr Ciski.

„Ale do tych wizualizacji nieodzowny jest komentarz księgowego lub dyrektora finansowego, który wejdzie w rolę doradcy, tłumacząc zależności wynikające z zebranych danych czy prognoz. To bezcenna umiejętność, szczególnie w rzeczywistości big data, w której dzisiaj żyjemy” - dodał prezes spółki Sage. Według niego biznes - co pokazują różne badania - oczekuje od finansistów i księgowych wejścia w rolę doradcy i przejścia od rachunkowości finansowej do rachunkowości zarządczej: to wielka szansa na rozwój, ale i wyzwanie zawodowe.

„To, o co walczymy w cyfrowym świecie, cyfrowych podatków oraz biznesu, to spójność i integralność danych. Dlatego tak ważne jest, by każdy pracownik zaangażowany w chociażby przyjmowanie faktury zakupu wiedział, jak ogromną wagę trzeba dziś przykładać do jakości danych. Najłatwiej to osiągnąć dzięki posiadaniu jednego dostawcy oprogramowania” - powiedział Piotr Ciski. Zauważył jednocześnie, że wiedza i zaplecze technologiczne nie wystarczą, ponieważ bazą dla dobrej relacji między biurem rachunkowych a przedsiębiorcą jest zaufanie.

I Ogólnopolska Konferencja Przedsiębiorców i Księgowych „Poznajmy się”, której organizatorem jest Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, odbywa się w dniach 1-2 października 2019 r. w Arche Hotel Krakowska w Warszawie. Konferencję honorowym patronatem objęli: Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Rada Dialogu Społecznego, Business Centre Club, Krajowa Izba Gospodarcza, Pracodawcy RP, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Partnerami strategicznymi są enova 365 (Soneta sp. z o.o.) oraz Sage sp. z o.o. Sponsorzy wydarzenia to KPMG, PGE, PZU.

Patronami medialnymi konferencji są: miesięcznik „Rachunkowość”, Centrum Prasowe PAP, portal infor.pl, pismo środowiskowe „Świat Księgowych”. Konferencja cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Uczestniczy w niej ponad 400 osób.

Centrum Prasowe PAP

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA