REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikacja zawodu księgowego dobra dla biznesu

Certyfikacja zawodu księgowego dobra dla biznesu /fot. Shutterstock
Certyfikacja zawodu księgowego dobra dla biznesu /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie nie ma przepisów określających wymagania wobec osób, które chcą być księgowymi. Brak regulacji jest utrudnieniem przy wyborze księgowego przez firmy. Receptą dla biznesu jest system certyfikacji zawodu księgowego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce (SKwP) opracowało system certyfikacji biur rachunkowych, który ma potwierdzać, że osoby świadczące usługi księgowe na bieżąco aktualizują wiedzę o zmieniającym się prawie i wykazują się wysoką etyką zawodową. Wymagania wobec księgowych to jeden z głównych tematów dwudniowej Konferencji Przedsiębiorców i Księgowych „Poznajmy się”, która odbyła się w dniach 1-2 października br. w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął Infor.

REKLAMA

Autopromocja

Jak podkreślił dr hab. prof. US Stanisław Hońko, wiceprezes Zarządu Głównego SKwP, przedsiębiorca ma prawo oczekiwać i wymagać, aby księgowy czy pracownik biura rachunkowego był osobą, która nie tylko przestrzega zasad etyki zawodowej, ale też stale podnosi kwalifikacje. Nie chodzi jedynie o aktualizację wiedzy na temat bieżących przepisów, ale również doskonalenie umiejętności informatycznych czy komunikacyjnych.

„To właśnie księgowi - wspierając przedsiębiorców - stąpają po polu minowym niejednoznacznych przepisów i ich sprzecznej interpretacji” - podkreślił dr hab. prof. US Stanisław Hońko. Według niego, zorganizowana z inicjatywy stowarzyszenia wspólna konferencja przedsiębiorców i księgowych jest konieczna dla lepszego poznania się obu grup zawodowych.

„Każda zmiana przepisów wiąże się z dodatkowym obciążeniem dla przedsiębiorców, ale sporą część tych obciążeń biorą na siebie księgowi” - mówił Stanisław Hońko. Podkreślił, że to właśnie księgowi muszą pierwsi wiedzieć o nowelizacjach prawa - takich jak wprowadzenie tzw. białej listy przy rozliczeniach VAT, nowe zasady obliczania PIT czy wdrożenie Pracowniczych Programów Kapitałowych.

REKLAMA

W Polsce obecnie nie ma przepisów określających wymagania wobec osób, które chcą być księgowymi. Kompetencje księgowych weryfikuje rynek, co często bywa bolesne dla przedsiębiorców. Brak regulacji jest również utrudnieniem przy wyborze księgowego przez firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego SKwP dziesięć lat temu wprowadziło system certyfikacji zawodu księgowego, którego zwieńczeniem jest tytuł dyplomowanego księgowego. Programy kursów na poszczególne stopnie mają rekomendację Rady Pracodawców SKwP.

Natomiast opracowane certyfikaty dla biur rachunkowych są adresowane zarówno do właścicieli biur (certyfikowany ekspert usług księgowych), jak i pracowników (certyfikowany specjalista usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i podatkowych).

Jeden z tematów konferencji przedsiębiorców i księgowych będzie dotyczył również zmian w prawie wprowadzonych w 2019 roku. Według Leszka Lewandowicza, doradcy podatkowego i sekretarza Zarządu Głównego SKwP, obecnie największe kontrowersje budzi wprowadzenie od 1 listopada 2019 r. obowiązkowej podzielonej płatności. „Zmiana ta oznacza dla bardzo wielu podatników ryzyko popełnienia przypadkowych błędów, które będą skutkować poważnymi sankcjami finansowymi w obszarze VAT oraz podatku dochodowego” - przestrzegł Leszek Lewandowicz.

„Podstawowy przepis, określający zakres obowiązkowej podzielonej płatności, został napisany w sposób rodzący uzasadnione wątpliwości interpretacyjne i - na miesiąc przed jego wejściem w życie - w niektórych przypadkach nie ma pewności, kto i w jakim zakresie będzie zobowiązany do stosowania obowiązkowej podzielonej płatności” - powiedział Leszek Lewandowicz. Jego zdaniem wprowadzenie obowiązkowej podzielonej płatności może także skutkować pogorszeniem płynności finansowej części firm.

Jak podkreślił dr hab. prof. US Stanisław Hońko, księgowi muszą być nie tylko na bieżąco z przepisami, ale także muszą śledzić zmiany w systemach informatycznych. Zmiany technologiczne z pewnością zmienią charakter pracy księgowych. Nie muszą się natomiast obawiać, że roboty pozbawią ich zatrudnienia. Zmienią ich pracę na lepsze, gdyż przejmą część rutynowych czynności, a księgowi będą mieli więcej czasu na analizę i prezentację zgromadzonych danych.

Według jednego z prelegentów, Roberta Czuły, prezesa spółki Soneta dostarczającej system enova365, oferowane dzisiaj przedsiębiorcom nowoczesne oprogramowanie ma charakter zintegrowany, a fundamentem takiej integracji jest jedna baza gromadząca dane pochodzące z różnych obszarów. Nowoczesna technologia (w tym elementy sztucznej inteligencji) pomaga w ich analizowaniu.

„Takie analizy w przystępnej formie dostarczane są nie tylko przedsiębiorcom, ale również pracownikom usytuowanym na różnych poziomach struktury organizacyjnej firmy, tak by podejmować trafne decyzje” - powiedział Robert Czuła.

Według niego współpraca pomiędzy przedsiębiorcami a biurami rachunkowymi będzie coraz szybciej szła w kierunku ograniczenia czasu, jaki pracownicy biur poświęcają na działalność czysto „mechaniczną”, jaką jest wprowadzanie danych do systemu. Dzieje się tak m.in. dzięki systemowi elektronicznego rozpoznawania dokumentów i automatycznego wprowadzania ich do systemu. Zdaniem Roberta Czuły, przyszłość księgowych to dominacja funkcji analityka i doradcy biznesowego w sprawach finansowych.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 71 praktycznych procedur z serwisem internetowym

Piotr Ciski, prezes spółki Sage oferującej system Sage Symfonia, podkreślał z kolei, że rozwój programów wspierających obsługę finansowo-księgową stwarza możliwość coraz szerszej wizualizacji wizualizacji danych. „Czas prostych wykresów mija. Przedsiębiorcy czy zarządy chętnie widzą rozbudowane raporty graficzne, uproszczoną prezentację danych, wykorzystanie kolorów, różnych form prezentacji na różnych urządzeniach oraz intuicyjną nawigację w wielostronicowych raportach” - powiedział Piotr Ciski.

„Ale do tych wizualizacji nieodzowny jest komentarz księgowego lub dyrektora finansowego, który wejdzie w rolę doradcy, tłumacząc zależności wynikające z zebranych danych czy prognoz. To bezcenna umiejętność, szczególnie w rzeczywistości big data, w której dzisiaj żyjemy” - dodał prezes spółki Sage. Według niego biznes - co pokazują różne badania - oczekuje od finansistów i księgowych wejścia w rolę doradcy i przejścia od rachunkowości finansowej do rachunkowości zarządczej: to wielka szansa na rozwój, ale i wyzwanie zawodowe.

„To, o co walczymy w cyfrowym świecie, cyfrowych podatków oraz biznesu, to spójność i integralność danych. Dlatego tak ważne jest, by każdy pracownik zaangażowany w chociażby przyjmowanie faktury zakupu wiedział, jak ogromną wagę trzeba dziś przykładać do jakości danych. Najłatwiej to osiągnąć dzięki posiadaniu jednego dostawcy oprogramowania” - powiedział Piotr Ciski. Zauważył jednocześnie, że wiedza i zaplecze technologiczne nie wystarczą, ponieważ bazą dla dobrej relacji między biurem rachunkowych a przedsiębiorcą jest zaufanie.

I Ogólnopolska Konferencja Przedsiębiorców i Księgowych „Poznajmy się”, której organizatorem jest Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, odbywa się w dniach 1-2 października 2019 r. w Arche Hotel Krakowska w Warszawie. Konferencję honorowym patronatem objęli: Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Rada Dialogu Społecznego, Business Centre Club, Krajowa Izba Gospodarcza, Pracodawcy RP, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Partnerami strategicznymi są enova 365 (Soneta sp. z o.o.) oraz Sage sp. z o.o. Sponsorzy wydarzenia to KPMG, PGE, PZU.

Patronami medialnymi konferencji są: miesięcznik „Rachunkowość”, Centrum Prasowe PAP, portal infor.pl, pismo środowiskowe „Świat Księgowych”. Konferencja cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Uczestniczy w niej ponad 400 osób.

Centrum Prasowe PAP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA