REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikacja zawodu księgowego dobra dla biznesu

Subskrybuj nas na Youtube
Certyfikacja zawodu księgowego dobra dla biznesu /fot. Shutterstock
Certyfikacja zawodu księgowego dobra dla biznesu /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie nie ma przepisów określających wymagania wobec osób, które chcą być księgowymi. Brak regulacji jest utrudnieniem przy wyborze księgowego przez firmy. Receptą dla biznesu jest system certyfikacji zawodu księgowego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce (SKwP) opracowało system certyfikacji biur rachunkowych, który ma potwierdzać, że osoby świadczące usługi księgowe na bieżąco aktualizują wiedzę o zmieniającym się prawie i wykazują się wysoką etyką zawodową. Wymagania wobec księgowych to jeden z głównych tematów dwudniowej Konferencji Przedsiębiorców i Księgowych „Poznajmy się”, która odbyła się w dniach 1-2 października br. w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął Infor.

REKLAMA

REKLAMA

Jak podkreślił dr hab. prof. US Stanisław Hońko, wiceprezes Zarządu Głównego SKwP, przedsiębiorca ma prawo oczekiwać i wymagać, aby księgowy czy pracownik biura rachunkowego był osobą, która nie tylko przestrzega zasad etyki zawodowej, ale też stale podnosi kwalifikacje. Nie chodzi jedynie o aktualizację wiedzy na temat bieżących przepisów, ale również doskonalenie umiejętności informatycznych czy komunikacyjnych.

„To właśnie księgowi - wspierając przedsiębiorców - stąpają po polu minowym niejednoznacznych przepisów i ich sprzecznej interpretacji” - podkreślił dr hab. prof. US Stanisław Hońko. Według niego, zorganizowana z inicjatywy stowarzyszenia wspólna konferencja przedsiębiorców i księgowych jest konieczna dla lepszego poznania się obu grup zawodowych.

„Każda zmiana przepisów wiąże się z dodatkowym obciążeniem dla przedsiębiorców, ale sporą część tych obciążeń biorą na siebie księgowi” - mówił Stanisław Hońko. Podkreślił, że to właśnie księgowi muszą pierwsi wiedzieć o nowelizacjach prawa - takich jak wprowadzenie tzw. białej listy przy rozliczeniach VAT, nowe zasady obliczania PIT czy wdrożenie Pracowniczych Programów Kapitałowych.

REKLAMA

W Polsce obecnie nie ma przepisów określających wymagania wobec osób, które chcą być księgowymi. Kompetencje księgowych weryfikuje rynek, co często bywa bolesne dla przedsiębiorców. Brak regulacji jest również utrudnieniem przy wyborze księgowego przez firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego SKwP dziesięć lat temu wprowadziło system certyfikacji zawodu księgowego, którego zwieńczeniem jest tytuł dyplomowanego księgowego. Programy kursów na poszczególne stopnie mają rekomendację Rady Pracodawców SKwP.

Natomiast opracowane certyfikaty dla biur rachunkowych są adresowane zarówno do właścicieli biur (certyfikowany ekspert usług księgowych), jak i pracowników (certyfikowany specjalista usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i podatkowych).

Jeden z tematów konferencji przedsiębiorców i księgowych będzie dotyczył również zmian w prawie wprowadzonych w 2019 roku. Według Leszka Lewandowicza, doradcy podatkowego i sekretarza Zarządu Głównego SKwP, obecnie największe kontrowersje budzi wprowadzenie od 1 listopada 2019 r. obowiązkowej podzielonej płatności. „Zmiana ta oznacza dla bardzo wielu podatników ryzyko popełnienia przypadkowych błędów, które będą skutkować poważnymi sankcjami finansowymi w obszarze VAT oraz podatku dochodowego” - przestrzegł Leszek Lewandowicz.

„Podstawowy przepis, określający zakres obowiązkowej podzielonej płatności, został napisany w sposób rodzący uzasadnione wątpliwości interpretacyjne i - na miesiąc przed jego wejściem w życie - w niektórych przypadkach nie ma pewności, kto i w jakim zakresie będzie zobowiązany do stosowania obowiązkowej podzielonej płatności” - powiedział Leszek Lewandowicz. Jego zdaniem wprowadzenie obowiązkowej podzielonej płatności może także skutkować pogorszeniem płynności finansowej części firm.

Jak podkreślił dr hab. prof. US Stanisław Hońko, księgowi muszą być nie tylko na bieżąco z przepisami, ale także muszą śledzić zmiany w systemach informatycznych. Zmiany technologiczne z pewnością zmienią charakter pracy księgowych. Nie muszą się natomiast obawiać, że roboty pozbawią ich zatrudnienia. Zmienią ich pracę na lepsze, gdyż przejmą część rutynowych czynności, a księgowi będą mieli więcej czasu na analizę i prezentację zgromadzonych danych.

Według jednego z prelegentów, Roberta Czuły, prezesa spółki Soneta dostarczającej system enova365, oferowane dzisiaj przedsiębiorcom nowoczesne oprogramowanie ma charakter zintegrowany, a fundamentem takiej integracji jest jedna baza gromadząca dane pochodzące z różnych obszarów. Nowoczesna technologia (w tym elementy sztucznej inteligencji) pomaga w ich analizowaniu.

„Takie analizy w przystępnej formie dostarczane są nie tylko przedsiębiorcom, ale również pracownikom usytuowanym na różnych poziomach struktury organizacyjnej firmy, tak by podejmować trafne decyzje” - powiedział Robert Czuła.

Według niego współpraca pomiędzy przedsiębiorcami a biurami rachunkowymi będzie coraz szybciej szła w kierunku ograniczenia czasu, jaki pracownicy biur poświęcają na działalność czysto „mechaniczną”, jaką jest wprowadzanie danych do systemu. Dzieje się tak m.in. dzięki systemowi elektronicznego rozpoznawania dokumentów i automatycznego wprowadzania ich do systemu. Zdaniem Roberta Czuły, przyszłość księgowych to dominacja funkcji analityka i doradcy biznesowego w sprawach finansowych.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 71 praktycznych procedur z serwisem internetowym

Piotr Ciski, prezes spółki Sage oferującej system Sage Symfonia, podkreślał z kolei, że rozwój programów wspierających obsługę finansowo-księgową stwarza możliwość coraz szerszej wizualizacji wizualizacji danych. „Czas prostych wykresów mija. Przedsiębiorcy czy zarządy chętnie widzą rozbudowane raporty graficzne, uproszczoną prezentację danych, wykorzystanie kolorów, różnych form prezentacji na różnych urządzeniach oraz intuicyjną nawigację w wielostronicowych raportach” - powiedział Piotr Ciski.

„Ale do tych wizualizacji nieodzowny jest komentarz księgowego lub dyrektora finansowego, który wejdzie w rolę doradcy, tłumacząc zależności wynikające z zebranych danych czy prognoz. To bezcenna umiejętność, szczególnie w rzeczywistości big data, w której dzisiaj żyjemy” - dodał prezes spółki Sage. Według niego biznes - co pokazują różne badania - oczekuje od finansistów i księgowych wejścia w rolę doradcy i przejścia od rachunkowości finansowej do rachunkowości zarządczej: to wielka szansa na rozwój, ale i wyzwanie zawodowe.

„To, o co walczymy w cyfrowym świecie, cyfrowych podatków oraz biznesu, to spójność i integralność danych. Dlatego tak ważne jest, by każdy pracownik zaangażowany w chociażby przyjmowanie faktury zakupu wiedział, jak ogromną wagę trzeba dziś przykładać do jakości danych. Najłatwiej to osiągnąć dzięki posiadaniu jednego dostawcy oprogramowania” - powiedział Piotr Ciski. Zauważył jednocześnie, że wiedza i zaplecze technologiczne nie wystarczą, ponieważ bazą dla dobrej relacji między biurem rachunkowych a przedsiębiorcą jest zaufanie.

I Ogólnopolska Konferencja Przedsiębiorców i Księgowych „Poznajmy się”, której organizatorem jest Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, odbywa się w dniach 1-2 października 2019 r. w Arche Hotel Krakowska w Warszawie. Konferencję honorowym patronatem objęli: Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Rada Dialogu Społecznego, Business Centre Club, Krajowa Izba Gospodarcza, Pracodawcy RP, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Partnerami strategicznymi są enova 365 (Soneta sp. z o.o.) oraz Sage sp. z o.o. Sponsorzy wydarzenia to KPMG, PGE, PZU.

Patronami medialnymi konferencji są: miesięcznik „Rachunkowość”, Centrum Prasowe PAP, portal infor.pl, pismo środowiskowe „Świat Księgowych”. Konferencja cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Uczestniczy w niej ponad 400 osób.

Centrum Prasowe PAP

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA