REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów rozważa powrót loterii paragonowej

MF rozważa powrót loterii paragonowej
MF rozważa powrót loterii paragonowej
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ramach walki z szarą strefą Ministerstwo Finansów rozważa powrót loterii paragonowej - poinformował Wojciech Śliż z Ministerstwa Finansów. Najpierw resort chce jednak likwidować zbędne obowiązki nałożone na firmy, zrezygnować z niepotrzebnych przepisów.

Dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w Ministerstwie Finansów Wojciech Śliż zwrócił uwagę w rozmowie z PAP, że w ostatnich latach do polskiego prawa wprowadzono szereg regulacji związanych z uszczelnianiem VAT-u. Dlatego, jego zdaniem, teraz potrzebne są kolejne uproszczenia dla podatników.

REKLAMA

Autopromocja

"W mojej ocenie nie ma przeszkód, aby tam, gdzie możemy, likwidować zbędne obowiązki, z którymi muszą radzić sobie przedsiębiorcy" - powiedział. Wskazał m.in. na zbędny formalizm dotyczący faktur, czy administracyjne obowiązki związane z kursami walut. Na czynności wynikające z nich podatnicy tracą dużo czasu, a nie przekłada się to na dodatkowe korzyści dla fiskusa.

Śliż poinformował, że resort finansów dokonał przeglądu takich regulacji. "Jesteśmy na etapie wypracowywania wspólnie z Krajową Administracją Skarbową listy regulacji, z których można by zrezygnować" - dodał.

Resort finansów dokonał przeglądu ustaw podatkowych uchwalonych ostatnio przez Sejm i zdecydował o poprawieniu niektórych przepisów. "Nie boimy się przyznać, że pewne błędy zostały popełnione. Mamy plan przygotowania ustawy naprawczej" - wyjaśnił dyrektor. W jednej z nowelizacji pojawił się np. "szef" Krajowej Informacji Skarbowej zamiast dyrektora, co oznaczałoby powołanie nowego organu.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Wśród dalszych planów legislacyjnych resortu finansów Śliż wymienił zmiany zmierzające do ograniczenia szarej strefy.

"W pierwszej kolejności musieliśmy zająć się twardymi oszustwami, z czym państwo w przeszłości nie radziło sobie najlepiej. Udało nam się to. Natomiast jest jeszcze druga sfera, którą trudno opanować - szara strefa. Myślimy o wypracowaniu rozwiązań, które umożliwiłyby walkę z nieraportowaniem transakcji, z zachowaniami, z którymi każdy styka się codziennie" - powiedział przedstawiciel MF. Jego zdaniem budżet z tego tytułu ponosi straty rzędu co najmniej kilku miliardów złotych rocznie.

Z informacji Śliża wynika, że pewne pomysły ministerstwo już ma, np. dla branży budowlanej, dla branży motoryzacyjnej, ale są one na etapie koncepcji. Rozważanym rozwiązaniem jest powrót loterii paragonowej.

"Chodzi o to, aby była rozwiązaniem systemowym, aby konsument, który dostanie paragon - papierowy, czy elektroniczny natychmiast mógł sprawdzić, czy to rozliczenie zostało przesłane do bazy fiskusa. Zachętą, aby to zrobić może być szansa na wygranie nagrody. Jestem przekonany, że to byłoby dobre rozwiązanie, bo w walce z szarą strefą najskuteczniejsza jest samokontrola" - uważa dyrektor w MF.

Zwrócił też uwagę na rolę edukacji w tej sferze. Podkreślił, że wszyscy musimy zdawać sobie sprawę, że niepłacenie podatku, to zwykłe oszustwo i okradanie innych podatników. "Każdy korzysta z publicznej służby zdrowia, każdy jeździ o publicznych drogach, ale część społeczeństwa się do tego nie dokłada. To nieuczciwe wobec tych, którzy podatki płacą" - podkreślił rozmówca PAP. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ skr/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA