REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doprecyzowanie przepisów dotyczących mikrorachunków podatkowych

Doprecyzowanie przepisów dotyczących mikrorachunków podatkowych /shutterstock.com
Doprecyzowanie przepisów dotyczących mikrorachunków podatkowych /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca doprecyzowuje przepisy dotyczące indywidualnych rachunków podatkowych. Za pomocą mikrorachunku podatkowego możliwe będzie m.in. opłacanie innych podatków, w tym podatku akcyzowego oraz podatku od kopalin. Natomiast jeżeli wpłata zostanie dokonana na niewłaściwy rachunek urząd skarbowy odpowiednio przeksięguje daną wpłatę.

Zmiany przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o  podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy  o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, którego pierwsze czytanie odbyło się na posiedzeniu Sejmu w dniu 12 lutego br.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ten obszerny projekt zawiera szereg zmian w kilku ustawach podatkowych. Część z nich dotyczy przepisów o indywidualnych rachunkach podatkowych.

Kolejne podatki na mikrorachunek podatkowy

Zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 61b § 1 Ordynacji podatkowej) wpłaty podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dokonywanych na rachunek urzędu skarbowego są realizowane przy użyciu rachunku bankowego urzędu skarbowego albo indywidualnego rachunku podatkowego (mikrorachunku podatkowego). Przepis wskazuje, że na ww. rodzaje rachunków są dokonywane wpłaty tylko określonych rodzajów należności (tzn. podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych) i tylko takich, których wpłaty w świetle obowiązujących przepisów są realizowane na rachunek urzędu skarbowego (co oznacza, że nie dotyczy to np. podatku od nieruchomości czy też opłat lokalnych).

A zatem na mikrorachunek podatkowy dokonywane są wpłaty z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od towarów i usług oraz niepodatkowych należności budżetowych.

REKLAMA

Ustawodawca planuje poszerzyć ten katalog wpłat o inne podatki, tj. rozszerzyć stosowanie mikrorachunków podatkowych na podatek akcyzowy oraz podatek od kopalin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem projektowany przepis art. 61b § 1 Ordynacji podatkowej przesądza, że wszystkie wpłaty dotyczące podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych mogą być dokonywane na mikrorachunek podatkowy. Jednak to uwarunkowania techniczno-organizacyjne ostatecznie mają wpływ na katalog należności objętych mikrorachunkiem podatkowym.

Wobec czego, jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, dla zapewnienia sprawnego funkcjonowania obsługi rachunków indywidualnych rachunków podatkowych niezbędne jest wprowadzenie mechanizmu umożliwiającego określenie tych należności w rozporządzeniu wykonawczym. O umieszczeniu podatku, opłaty lub niepodatkowej należności podatkowej w rozporządzeniu będą decydowały uwarunkowania techniczne i organizacyjne umożliwiające przekazywanie należności przy użyciu tego mikrorachunku. Biorąc pod uwagę te uwarunkowania, minister będzie obowiązany określić, a następnie aktualizować listę podatków, opłat i niepodatkowych należności podatkowych wpłacanych za pośrednictwem mikrorachunku.

Wpłata na niewłaściwy rachunek

Poza tym, w przypadku wpłaty należności na niewłaściwy rachunek urząd skarbowy przeksięguje tę wpłatę na właściwy rachunek.

Warto dodać, że od 1 stycznia 2020 r. na mikrorachunki podatkowe były dokonywane wpłaty w zakresie PIT, CIT i VAT. W przypadku gdy na mikrorachunek podatkowy została dokonana wpłata należności, która nie mogła być obsłużona przez mikrorachunek podatkowy z powodów technicznych, urząd skarbowy dokonał jej właściwego przeksięgowania. W związku z powyższym, jak uznał ustawodawca, wprowadzanie przepisu przejściowego w przedmiotowym zakresie nie jest konieczne.

Udostępnianie numeru mikrorachunku

W art. 61b § 2 Ordynacji podatkowej doprecyzowano elementy struktury indywidualnego rachunku podatkowego, a w § 3 precyzyjnie wskazano, gdzie będzie udostępniany numer mikrorachunku podatkowego. Przedmiotowa modyfikacja została dokonana z uwagi na konieczność zapewnienia szybkiego i bezpośredniego dostępu do informacji o numerze indywidualnego rachunku podatkowego bezpośrednio z portalu podatkowego.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

Indywidualny rachunek podatkowy

Przypomnijmy, że indywidualne rachunki podatkowe funkcjonują od 1 stycznia 2020 r. Numer swojego mikrorachunku podatkowego podatnik może sprawdzić w dowolnym momencie w ciągu roku, korzystając ze strony podatki.gov.pl - po przyciśnięciu pola "generuj" wpisać swój NIP lub PESEL (gdy nie prowadzi się działalności gospodarczej i nie jest się podatnikiem VAT). Numer swojego mikrorachunku można także otrzymać w dowolnym urzędzie skarbowym.

Indywidualny rachunek służy obecnie do wpłat podatków: dochodowego od osób fizycznych (PIT), dochodowego od osób prawnych (CIT) oraz od towarów i usług (VAT). Na mikrorachunek podatkowy należy wpłacać także odsetki za zwłokę powstałe od zaległości podatkowych z tytułu PIT, CIT i VAT oraz koszty upomnienia.

Pozostałe podatki, czyli m.in. podatek akcyzowy, podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) należy uiszczać tak jak dotychczas, czyli na rachunki podatkowe urzędów skarbowych. Na dotychczasowych zasadach podatnik wpłaca także podatek VAT w imporcie, VAT-14 (tj. VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych) oraz z tytułu kary podatkowej. Wpłat za mandaty karne również należy dokonywać tak jak dotychczas, tj. na rachunek wskazany na bloczku mandatowym.

Zobacz: Wykaz numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych KAS. Rachunki obowiązujące od 1 stycznia 2020 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA