REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doprecyzowanie przepisów dotyczących mikrorachunków podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doprecyzowanie przepisów dotyczących mikrorachunków podatkowych /shutterstock.com
Doprecyzowanie przepisów dotyczących mikrorachunków podatkowych /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca doprecyzowuje przepisy dotyczące indywidualnych rachunków podatkowych. Za pomocą mikrorachunku podatkowego możliwe będzie m.in. opłacanie innych podatków, w tym podatku akcyzowego oraz podatku od kopalin. Natomiast jeżeli wpłata zostanie dokonana na niewłaściwy rachunek urząd skarbowy odpowiednio przeksięguje daną wpłatę.

Zmiany przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o  podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy  o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, którego pierwsze czytanie odbyło się na posiedzeniu Sejmu w dniu 12 lutego br.

REKLAMA

Ten obszerny projekt zawiera szereg zmian w kilku ustawach podatkowych. Część z nich dotyczy przepisów o indywidualnych rachunkach podatkowych.

Kolejne podatki na mikrorachunek podatkowy

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 61b § 1 Ordynacji podatkowej) wpłaty podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dokonywanych na rachunek urzędu skarbowego są realizowane przy użyciu rachunku bankowego urzędu skarbowego albo indywidualnego rachunku podatkowego (mikrorachunku podatkowego). Przepis wskazuje, że na ww. rodzaje rachunków są dokonywane wpłaty tylko określonych rodzajów należności (tzn. podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych) i tylko takich, których wpłaty w świetle obowiązujących przepisów są realizowane na rachunek urzędu skarbowego (co oznacza, że nie dotyczy to np. podatku od nieruchomości czy też opłat lokalnych).

A zatem na mikrorachunek podatkowy dokonywane są wpłaty z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od towarów i usług oraz niepodatkowych należności budżetowych.

Ustawodawca planuje poszerzyć ten katalog wpłat o inne podatki, tj. rozszerzyć stosowanie mikrorachunków podatkowych na podatek akcyzowy oraz podatek od kopalin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zatem projektowany przepis art. 61b § 1 Ordynacji podatkowej przesądza, że wszystkie wpłaty dotyczące podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych mogą być dokonywane na mikrorachunek podatkowy. Jednak to uwarunkowania techniczno-organizacyjne ostatecznie mają wpływ na katalog należności objętych mikrorachunkiem podatkowym.

Wobec czego, jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, dla zapewnienia sprawnego funkcjonowania obsługi rachunków indywidualnych rachunków podatkowych niezbędne jest wprowadzenie mechanizmu umożliwiającego określenie tych należności w rozporządzeniu wykonawczym. O umieszczeniu podatku, opłaty lub niepodatkowej należności podatkowej w rozporządzeniu będą decydowały uwarunkowania techniczne i organizacyjne umożliwiające przekazywanie należności przy użyciu tego mikrorachunku. Biorąc pod uwagę te uwarunkowania, minister będzie obowiązany określić, a następnie aktualizować listę podatków, opłat i niepodatkowych należności podatkowych wpłacanych za pośrednictwem mikrorachunku.

Wpłata na niewłaściwy rachunek

Poza tym, w przypadku wpłaty należności na niewłaściwy rachunek urząd skarbowy przeksięguje tę wpłatę na właściwy rachunek.

Warto dodać, że od 1 stycznia 2020 r. na mikrorachunki podatkowe były dokonywane wpłaty w zakresie PIT, CIT i VAT. W przypadku gdy na mikrorachunek podatkowy została dokonana wpłata należności, która nie mogła być obsłużona przez mikrorachunek podatkowy z powodów technicznych, urząd skarbowy dokonał jej właściwego przeksięgowania. W związku z powyższym, jak uznał ustawodawca, wprowadzanie przepisu przejściowego w przedmiotowym zakresie nie jest konieczne.

Udostępnianie numeru mikrorachunku

W art. 61b § 2 Ordynacji podatkowej doprecyzowano elementy struktury indywidualnego rachunku podatkowego, a w § 3 precyzyjnie wskazano, gdzie będzie udostępniany numer mikrorachunku podatkowego. Przedmiotowa modyfikacja została dokonana z uwagi na konieczność zapewnienia szybkiego i bezpośredniego dostępu do informacji o numerze indywidualnego rachunku podatkowego bezpośrednio z portalu podatkowego.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

Indywidualny rachunek podatkowy

Przypomnijmy, że indywidualne rachunki podatkowe funkcjonują od 1 stycznia 2020 r. Numer swojego mikrorachunku podatkowego podatnik może sprawdzić w dowolnym momencie w ciągu roku, korzystając ze strony podatki.gov.pl - po przyciśnięciu pola "generuj" wpisać swój NIP lub PESEL (gdy nie prowadzi się działalności gospodarczej i nie jest się podatnikiem VAT). Numer swojego mikrorachunku można także otrzymać w dowolnym urzędzie skarbowym.

Indywidualny rachunek służy obecnie do wpłat podatków: dochodowego od osób fizycznych (PIT), dochodowego od osób prawnych (CIT) oraz od towarów i usług (VAT). Na mikrorachunek podatkowy należy wpłacać także odsetki za zwłokę powstałe od zaległości podatkowych z tytułu PIT, CIT i VAT oraz koszty upomnienia.

Pozostałe podatki, czyli m.in. podatek akcyzowy, podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) należy uiszczać tak jak dotychczas, czyli na rachunki podatkowe urzędów skarbowych. Na dotychczasowych zasadach podatnik wpłaca także podatek VAT w imporcie, VAT-14 (tj. VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych) oraz z tytułu kary podatkowej. Wpłat za mandaty karne również należy dokonywać tak jak dotychczas, tj. na rachunek wskazany na bloczku mandatowym.

Zobacz: Wykaz numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych KAS. Rachunki obowiązujące od 1 stycznia 2020 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA