REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doprecyzowanie przepisów dotyczących mikrorachunków podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doprecyzowanie przepisów dotyczących mikrorachunków podatkowych /shutterstock.com
Doprecyzowanie przepisów dotyczących mikrorachunków podatkowych /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca doprecyzowuje przepisy dotyczące indywidualnych rachunków podatkowych. Za pomocą mikrorachunku podatkowego możliwe będzie m.in. opłacanie innych podatków, w tym podatku akcyzowego oraz podatku od kopalin. Natomiast jeżeli wpłata zostanie dokonana na niewłaściwy rachunek urząd skarbowy odpowiednio przeksięguje daną wpłatę.

Zmiany przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o  podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy  o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, którego pierwsze czytanie odbyło się na posiedzeniu Sejmu w dniu 12 lutego br.

REKLAMA

Autopromocja

Ten obszerny projekt zawiera szereg zmian w kilku ustawach podatkowych. Część z nich dotyczy przepisów o indywidualnych rachunkach podatkowych.

Kolejne podatki na mikrorachunek podatkowy

Zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 61b § 1 Ordynacji podatkowej) wpłaty podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dokonywanych na rachunek urzędu skarbowego są realizowane przy użyciu rachunku bankowego urzędu skarbowego albo indywidualnego rachunku podatkowego (mikrorachunku podatkowego). Przepis wskazuje, że na ww. rodzaje rachunków są dokonywane wpłaty tylko określonych rodzajów należności (tzn. podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych) i tylko takich, których wpłaty w świetle obowiązujących przepisów są realizowane na rachunek urzędu skarbowego (co oznacza, że nie dotyczy to np. podatku od nieruchomości czy też opłat lokalnych).

A zatem na mikrorachunek podatkowy dokonywane są wpłaty z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od towarów i usług oraz niepodatkowych należności budżetowych.

Ustawodawca planuje poszerzyć ten katalog wpłat o inne podatki, tj. rozszerzyć stosowanie mikrorachunków podatkowych na podatek akcyzowy oraz podatek od kopalin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem projektowany przepis art. 61b § 1 Ordynacji podatkowej przesądza, że wszystkie wpłaty dotyczące podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych mogą być dokonywane na mikrorachunek podatkowy. Jednak to uwarunkowania techniczno-organizacyjne ostatecznie mają wpływ na katalog należności objętych mikrorachunkiem podatkowym.

Wobec czego, jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, dla zapewnienia sprawnego funkcjonowania obsługi rachunków indywidualnych rachunków podatkowych niezbędne jest wprowadzenie mechanizmu umożliwiającego określenie tych należności w rozporządzeniu wykonawczym. O umieszczeniu podatku, opłaty lub niepodatkowej należności podatkowej w rozporządzeniu będą decydowały uwarunkowania techniczne i organizacyjne umożliwiające przekazywanie należności przy użyciu tego mikrorachunku. Biorąc pod uwagę te uwarunkowania, minister będzie obowiązany określić, a następnie aktualizować listę podatków, opłat i niepodatkowych należności podatkowych wpłacanych za pośrednictwem mikrorachunku.

Wpłata na niewłaściwy rachunek

Poza tym, w przypadku wpłaty należności na niewłaściwy rachunek urząd skarbowy przeksięguje tę wpłatę na właściwy rachunek.

Warto dodać, że od 1 stycznia 2020 r. na mikrorachunki podatkowe były dokonywane wpłaty w zakresie PIT, CIT i VAT. W przypadku gdy na mikrorachunek podatkowy została dokonana wpłata należności, która nie mogła być obsłużona przez mikrorachunek podatkowy z powodów technicznych, urząd skarbowy dokonał jej właściwego przeksięgowania. W związku z powyższym, jak uznał ustawodawca, wprowadzanie przepisu przejściowego w przedmiotowym zakresie nie jest konieczne.

Udostępnianie numeru mikrorachunku

W art. 61b § 2 Ordynacji podatkowej doprecyzowano elementy struktury indywidualnego rachunku podatkowego, a w § 3 precyzyjnie wskazano, gdzie będzie udostępniany numer mikrorachunku podatkowego. Przedmiotowa modyfikacja została dokonana z uwagi na konieczność zapewnienia szybkiego i bezpośredniego dostępu do informacji o numerze indywidualnego rachunku podatkowego bezpośrednio z portalu podatkowego.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

Indywidualny rachunek podatkowy

Przypomnijmy, że indywidualne rachunki podatkowe funkcjonują od 1 stycznia 2020 r. Numer swojego mikrorachunku podatkowego podatnik może sprawdzić w dowolnym momencie w ciągu roku, korzystając ze strony podatki.gov.pl - po przyciśnięciu pola "generuj" wpisać swój NIP lub PESEL (gdy nie prowadzi się działalności gospodarczej i nie jest się podatnikiem VAT). Numer swojego mikrorachunku można także otrzymać w dowolnym urzędzie skarbowym.

Indywidualny rachunek służy obecnie do wpłat podatków: dochodowego od osób fizycznych (PIT), dochodowego od osób prawnych (CIT) oraz od towarów i usług (VAT). Na mikrorachunek podatkowy należy wpłacać także odsetki za zwłokę powstałe od zaległości podatkowych z tytułu PIT, CIT i VAT oraz koszty upomnienia.

Pozostałe podatki, czyli m.in. podatek akcyzowy, podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) należy uiszczać tak jak dotychczas, czyli na rachunki podatkowe urzędów skarbowych. Na dotychczasowych zasadach podatnik wpłaca także podatek VAT w imporcie, VAT-14 (tj. VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych) oraz z tytułu kary podatkowej. Wpłat za mandaty karne również należy dokonywać tak jak dotychczas, tj. na rachunek wskazany na bloczku mandatowym.

Zobacz: Wykaz numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych KAS. Rachunki obowiązujące od 1 stycznia 2020 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister Neneman: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

Zmiany w ordynacji podatkowej

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja Podatkowa oraz niektórych innych ustaw został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten skupiać się miał przede wszystkim na zwiększeniu efektywności organów podatkowych, ale również na tym by współpraca między organami a podatnikami przebiegała sprawniej a relacje miedzy nimi uległy poprawie. Pomimo tak zarysowanych celów nie wszystkie wprowadzone zmiany będą na rękę podatnikom i skorzystają na nich przede wszystkim organy podatkowe.

Komunikat MF: Groźne próby oszustw "na e-sprawozdanie finansowe". Jak nie stracić cennych danych

W komunikacie z 4 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów ostrzegło przed nową formą oszustwa, której ofiarami mogą paść osoby zainteresowane elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi. Próba oszustwa polega na tym, że cyberprzestępcy wysyłają wiadomości e-mail z linkami do fałszywej strony na temat e-Sprawozdań Finansowych i chcą w ten sposób wyłudzać dane osobowe, czy firmowe. Ministerstwo Finansów wyraźnie informuje, że jego pracownicy nie wysyłają tego typu wiadomości. A korzystanie z ministerialnej aplikacji e-Sprawozdania Finansowe nie wymaga podawania loginu ani hasła do poczty elektronicznej.

REKLAMA

Obniżka stóp procentowych NBP już w maju 2025 r.? Prezes NBP, członkowie RPP i ekonomiści uważają, że to możliwe

Zdaniem Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego, Rada Polityki Pieniężnej przymierza się do cięcia stóp procentowych NBP, być może już w maju, w zależności od danych. Zdaniem Glapińskiego w 2025 roku możliwe są obniżki dwa razy po 0,5 pp., a w 2026 r. stopy mogą spaść do 3,5 proc. Podobnego zdania są niektórzy członkowie RPP a także analitycy i ekonomiści.

Kompromitacja „JPK-ów” – zwroty VAT-u w 2024 r. wyniosły 188 mld zł. Prof. Modzelewski: Jest źle ale nie beznadziejnie; trzeba rozszerzyć stosowanie MPP

Według najnowszych informacji kwoty zwrotów podatku od towarów i usług wciąż są bardzo wysokie i wyniosły w 2024 r. 188 mld zł. Co prawda spadły o 31 mld zł w stosunku do rekordowej kwoty z 2023 r. Są jednak wciąż wyższe od kwoty wypłaconej w 2022 r. (177 mld zł) i o ponad 70 mld zł niż w ostatnim „normalnym” roku, czyli w 2021 (113 mld zł). Czyli rok poprzedni zakończył się jednak jakimś sukcesem – rozdano trochę mniej pieniędzy niż w poprzednich latach. Udział zwrotów we wpływach z tego podatku jest wciąż na alarmującym poziomie – wyniósł około 40%: jest więc źle, a nie beznadziejnie – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA