REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapłata podatku na niewłaściwy mikrorachunek a wygaśnięcie zobowiązania podatkowego

Zapłata podatku na niewłaściwy mikrorachunek a wygaśnięcie zobowiązania podatkowego  Na jaki mikrorachunek powinni wpłacać podatek płatnicy
Zapłata podatku na niewłaściwy mikrorachunek a wygaśnięcie zobowiązania podatkowego Na jaki mikrorachunek powinni wpłacać podatek płatnicy

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mają wątpliwości jakie skutki wywołuje wpłata podatku na niewłaściwy mikrorachunek lub na rachunek urzędu skarbowego niebędący mikrorachunkiem, gdy właściwy dla wpłaty jest mikorachunek? Czy zobowiązanie podatkowe wówczas wygasa, a podatnik musi jedynie dokonać stosownych wyjaśnień, które umożliwią przeksięgowanie wpłaty przekazanej na niewłaściwy rachunek? A może w takim przypadku zobowiązanie podatkowe nie wygasa i tym samym podatnik powinien jej dokonać zapłaty podatku ponownie na prawidłowy rachunek, występując jednocześnie o zwrot kwoty wcześniej wpłaconej?

Na te pytania zadane w interpelacji poselskiej odpowiedzi udzielił 6 lutego 2020 r. (w imieniu ministra finansów) Tomasz Słaboszowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

Zdaniem resortu finansów, w sytuacji dokonania zapłaty przy użyciu niewłaściwego indywidualnego rachunku podatkowego wystarczające jest podjęcie kontaktu z urzędem skarbowym do którego adresowano płatność oraz okazanie dowodu wpłaty. W takiej sytuacji pracownicy jednostek Krajowej Administracji Skarbowej dołożą wszelkiej staranności, aby niezwłocznie zidentyfikować wpłatę i dokonać właściwych operacji w postaci niezbędnego przerachowania lub, o ile taka będzie dyspozycja wpłacającego, zrealizować zwrot środków. Odnosząc się do kwestii wygaśnięcia zobowiązania podatkowego uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z art. 59 §1 pkt. 1 Ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe wygasa w skutek zapłaty. Powyższe pozwala mieć pewność, że wyjaśnieniu zaistniałej nieprawidłowości w urzędzie skarbowym skutkującej podjęciem właściwych operacji księgowych na podatniku nie będzie ciążył obowiązek dokonania ponownej zapłaty.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!
Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Indywidualny rachunek podatkowy (tzw. mikrorachunek)

Na podstawie obowiązującego od 1 stycznia 2020 r. art. 61b Ordynacja podatkowej wpłata podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od towarów i usług oraz niepodatkowych należności budżetowych powinna być dokonywana na rachunek urzędu skarbowego przy użyciu indywidualnego rachunku podatkowego (tzw. mikrorachunku) identyfikującego podatnika lub płatnika (indywidualny rachunek podatkowy).
Struktura numeru indywidualnego rachunku podatkowego jest zgodna z formatem Numeru Rachunku Bankowego i zawiera:
1) sumę kontrolną;
2) numer rozliczeniowy jednostki organizacyjnej banku;
3) identyfikator podatkowy.

Numer indywidualnego rachunku podatkowego jest udostępniany, po podaniu identyfikatora podatkowego (NIP lub PESEL), w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych lub w urzędzie skarbowym. Można to zrobić na stronie tzw. Generatora mikrorachunku podatkowego na portalu podatkowym.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów zaznacza, że mikrorachunek podatkowy służy tylko do wpłat podatku. Zwroty nadpłat i podatków będą realizowane na dotychczasowych zasadach, czyli np. na rachunek bankowy wskazany przez podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto resort finansów informuje, że numer indywidualnego rachunku podatkowego jest obowiązujący dla wpłat PIT, CIT, VAT (z wyłączeniem karty podatkowej, VAT-14, VAT w imporcie) i pozostaje niezmienny nawet po zmianie adresu zamieszkania czy siedziby działalności gospodarczej, skutkującej zmianą właściwego urzędu skarbowego.

Zapłata innych podatków

Ministerstwo Finansów informuje, że podatki inne niż PIT, CIT i VAT czyli np. akcyza, PCC, trzeba wpłacać tak jak dotychczas, czyli na rachunki podatkowe urzędów skarbowych, zgodnie z wykazem numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych Krajowej Administracji Skarbowej (obowiązującym od 1 stycznia 2020 r.). Znajdują się tam szczegółowe objaśnienia, na który rachunek wpłacać poszczególne podatki. Na dotychczasowych zasadach wpłacają także podatek podatnicy, którzy rozliczają się na karcie podatkowej oraz VAT-14 i VAT w imporcie. Również wpłaty za mandaty karne regulować trzeba (tak jak dotąd) na rachunek wskazany na bloczku mandatowym.

Na jaki mikrorachunek powinni wpłacać podatek płatnicy

Płatnicy podatków (np. podatków dochodowych) mają też wątpliwości, czy (pełniąc rolę płatników, czyli dokonując wpłaty podatku pobranego od podatnika) powinni dokonywać wpłat na swój mikrorachunek, czy na mikrorachunek podatnika?

Minister Finansów informuje, że płatnik powinien dokonywać zapłaty przy użyciu indywidualnego rachunku podatkowego identyfikującego płatnika, czyli struktura przedmiotowego rachunku będzie oparta o numer identyfikacji podatkowej płatnika. Zdaniem Ministra nie ma zatem potrzeby pozyskiwania przez płatników indywidualnych rachunków podatkowych podatników.

Minister finansów wskazał przykład art. 26 ust. 3 ustawy o CIT, w którym wskazano na możliwość zaistnienia trzech odrębnych stanów faktycznych, przy czym ich zaistnienie nie wpływa na indywidualny rachunek podatkowy, który winien być użyty do płatności. W przepisie tym wyszczególniono sytuacje, w których płatność powinna być adresowana odpowiednio do urzędu skarbowego obsługującego płatnika, urzędu skarbowego obsługującego podatnika lub urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Niezależnie jednak od powyższego do każdego z tych organów podatkowych płatnik powinien płacić przy użyciu swojego mikrorachunku.

Źródło: odpowiedź Ministra Finansów na interpelację poselską nr 1603

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Resort sportu chce wprowadzić opłatę turystyczną i platformę rezerwacji

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował w środę w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA