REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapłata podatku na niewłaściwy mikrorachunek a wygaśnięcie zobowiązania podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zapłata podatku na niewłaściwy mikrorachunek a wygaśnięcie zobowiązania podatkowego  Na jaki mikrorachunek powinni wpłacać podatek płatnicy
Zapłata podatku na niewłaściwy mikrorachunek a wygaśnięcie zobowiązania podatkowego Na jaki mikrorachunek powinni wpłacać podatek płatnicy

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mają wątpliwości jakie skutki wywołuje wpłata podatku na niewłaściwy mikrorachunek lub na rachunek urzędu skarbowego niebędący mikrorachunkiem, gdy właściwy dla wpłaty jest mikorachunek? Czy zobowiązanie podatkowe wówczas wygasa, a podatnik musi jedynie dokonać stosownych wyjaśnień, które umożliwią przeksięgowanie wpłaty przekazanej na niewłaściwy rachunek? A może w takim przypadku zobowiązanie podatkowe nie wygasa i tym samym podatnik powinien jej dokonać zapłaty podatku ponownie na prawidłowy rachunek, występując jednocześnie o zwrot kwoty wcześniej wpłaconej?

Na te pytania zadane w interpelacji poselskiej odpowiedzi udzielił 6 lutego 2020 r. (w imieniu ministra finansów) Tomasz Słaboszowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

Zdaniem resortu finansów, w sytuacji dokonania zapłaty przy użyciu niewłaściwego indywidualnego rachunku podatkowego wystarczające jest podjęcie kontaktu z urzędem skarbowym do którego adresowano płatność oraz okazanie dowodu wpłaty. W takiej sytuacji pracownicy jednostek Krajowej Administracji Skarbowej dołożą wszelkiej staranności, aby niezwłocznie zidentyfikować wpłatę i dokonać właściwych operacji w postaci niezbędnego przerachowania lub, o ile taka będzie dyspozycja wpłacającego, zrealizować zwrot środków. Odnosząc się do kwestii wygaśnięcia zobowiązania podatkowego uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z art. 59 §1 pkt. 1 Ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe wygasa w skutek zapłaty. Powyższe pozwala mieć pewność, że wyjaśnieniu zaistniałej nieprawidłowości w urzędzie skarbowym skutkującej podjęciem właściwych operacji księgowych na podatniku nie będzie ciążył obowiązek dokonania ponownej zapłaty.

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!
Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Indywidualny rachunek podatkowy (tzw. mikrorachunek)

REKLAMA

Na podstawie obowiązującego od 1 stycznia 2020 r. art. 61b Ordynacja podatkowej wpłata podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od towarów i usług oraz niepodatkowych należności budżetowych powinna być dokonywana na rachunek urzędu skarbowego przy użyciu indywidualnego rachunku podatkowego (tzw. mikrorachunku) identyfikującego podatnika lub płatnika (indywidualny rachunek podatkowy).
Struktura numeru indywidualnego rachunku podatkowego jest zgodna z formatem Numeru Rachunku Bankowego i zawiera:
1) sumę kontrolną;
2) numer rozliczeniowy jednostki organizacyjnej banku;
3) identyfikator podatkowy.

Numer indywidualnego rachunku podatkowego jest udostępniany, po podaniu identyfikatora podatkowego (NIP lub PESEL), w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych lub w urzędzie skarbowym. Można to zrobić na stronie tzw. Generatora mikrorachunku podatkowego na portalu podatkowym.

Ministerstwo Finansów zaznacza, że mikrorachunek podatkowy służy tylko do wpłat podatku. Zwroty nadpłat i podatków będą realizowane na dotychczasowych zasadach, czyli np. na rachunek bankowy wskazany przez podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto resort finansów informuje, że numer indywidualnego rachunku podatkowego jest obowiązujący dla wpłat PIT, CIT, VAT (z wyłączeniem karty podatkowej, VAT-14, VAT w imporcie) i pozostaje niezmienny nawet po zmianie adresu zamieszkania czy siedziby działalności gospodarczej, skutkującej zmianą właściwego urzędu skarbowego.

Zapłata innych podatków

Ministerstwo Finansów informuje, że podatki inne niż PIT, CIT i VAT czyli np. akcyza, PCC, trzeba wpłacać tak jak dotychczas, czyli na rachunki podatkowe urzędów skarbowych, zgodnie z wykazem numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych Krajowej Administracji Skarbowej (obowiązującym od 1 stycznia 2020 r.). Znajdują się tam szczegółowe objaśnienia, na który rachunek wpłacać poszczególne podatki. Na dotychczasowych zasadach wpłacają także podatek podatnicy, którzy rozliczają się na karcie podatkowej oraz VAT-14 i VAT w imporcie. Również wpłaty za mandaty karne regulować trzeba (tak jak dotąd) na rachunek wskazany na bloczku mandatowym.

Na jaki mikrorachunek powinni wpłacać podatek płatnicy

Płatnicy podatków (np. podatków dochodowych) mają też wątpliwości, czy (pełniąc rolę płatników, czyli dokonując wpłaty podatku pobranego od podatnika) powinni dokonywać wpłat na swój mikrorachunek, czy na mikrorachunek podatnika?

REKLAMA

Minister Finansów informuje, że płatnik powinien dokonywać zapłaty przy użyciu indywidualnego rachunku podatkowego identyfikującego płatnika, czyli struktura przedmiotowego rachunku będzie oparta o numer identyfikacji podatkowej płatnika. Zdaniem Ministra nie ma zatem potrzeby pozyskiwania przez płatników indywidualnych rachunków podatkowych podatników.

Minister finansów wskazał przykład art. 26 ust. 3 ustawy o CIT, w którym wskazano na możliwość zaistnienia trzech odrębnych stanów faktycznych, przy czym ich zaistnienie nie wpływa na indywidualny rachunek podatkowy, który winien być użyty do płatności. W przepisie tym wyszczególniono sytuacje, w których płatność powinna być adresowana odpowiednio do urzędu skarbowego obsługującego płatnika, urzędu skarbowego obsługującego podatnika lub urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Niezależnie jednak od powyższego do każdego z tych organów podatkowych płatnik powinien płacić przy użyciu swojego mikrorachunku.

Źródło: odpowiedź Ministra Finansów na interpelację poselską nr 1603

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA