REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy mandaty karne trzeba wpłacać na mikrorachunek podatkowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Konrad Dura
Doradca podatkowy
Czy mandaty karne trzeba wpłacać na mikrorachunek podatkowy?
Czy mandaty karne trzeba wpłacać na mikrorachunek podatkowy?

REKLAMA

REKLAMA

Pojawiające się dość często w mediach stanowisko o konieczności wpłacania mandatów na mikrorachunek jest nieprawidłowe. Mandaty, choć są przykładem niepodatkowych należności budżetowych, nie muszą być płacone z wykorzystaniem mikrorachunku. Dotyczy to zarówno mandatów „wlepianych” przez Policję, jak i mandatów karnych skarbowych w postępowaniu w sprawach o wykroczenia skarbowe.

Mikrorachunek podatkowy to rachunek bankowy, który z dniem 1 stycznia został udostępniony każdemu podatnikowi. Problem stanowią zmieniające się nagle, niejasne przepisy oraz niepomocne wyjaśnienia czy brak sprostowania ze strony ministerstwa. Chcąc przybliżyć najbardziej istotne kwestie, zapraszam w podróż po najciemniejszych odmętach legislacyjnego “piekiełka”. Podróż związaną z wchodzącymi w życie przepisami o mikrorachunku podatkowym.

REKLAMA

Mikrorachunek podatkowy - od czego zacząć?

Wystarczy wygenerować numer mikrorachunku za pośrednictwem strony internetowej ministerstwa finansów, by móc korzystać z wygodnego rozwiązania, za sprawą którego nie musimy już dokonywać przelewów na wiele różnych rachunków. Można na niego wpłacać między innymi należności z tytułu PIT, CIT i VAT.

PIT, CIT, VAT i… mandaty?

Problem pojawił się w zakresie tego, co jeszcze, oprócz ww. podatków, należy wpłacać na mikrorachunek. W treści art. 61b ust. 1 Ordynacji podatkowej mowa jest o dokonywaniu na niego wpłat z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od towarów i usług oraz niepodatkowych należności budżetowych.

Czym są niepodatkowe należności budżetowe?

Przepis art. 3 pkt. 8 Ordynacji podatkowej definiuje je, jako niebędące podatkami i opłatami należności stanowiące dochód budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikające ze stosunków publicznoprawnych. Brakuje co prawda wskazania ich wprost, ale mandaty karne spełniają dyspozycję tego przepisu.

REKLAMA

Konkretne przykłady niepodatkowych należności podatkowych wymienia natomiast ustawa o finansach publicznych. Jej art. 60 pkt 6a wskazuje, że do tej kategorii zaliczają się także należności z tytułu grzywien nałożonych w drodze mandatu karnego w postępowaniu w sprawach o wykroczenia oraz w postępowaniu w sprawach o wykroczenia skarbowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na pierwszy rzut oka wiele zatem przemawia za tym, by wpłacać mandaty na mikrorachunek.  Trudno się więc dziwić, że na tle tak skonstruowanej regulacji narosły niepewności i podejrzenia związane ze zmianą sposobu płatności mandatów. Zwłaszcza, że swoje trzy grosze w tej kwestii dorzuciło także ministerstwo, publikując wyjaśnienia do przepisów o mikrorachunku, w których wskazano, że:
Na mikrorachunek zapłacisz niepodatkowe należności stanowiące dochód budżetu państwa np.: koszty postępowania przed organami podatkowymi, grzywny, mandaty, kary porządkowe.”

Później treść tych wyjaśnień zmieniono, usuwając to zdanie. W żaden sposób nie zaznaczono jednak faktu dokonania tej zmiany. Nie opublikowano żadnego sprostowania czy choćby wzmianki o edycji. Ot, było i nagle nie ma. A wątpliwości wielu podatników pozostały.

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Dlaczego mandaty płacimy „po staremu”?

REKLAMA

Pojawiające się dość często w prasie stanowisko o konieczności wpłacania mandatów na mikrorachunek jest jednak nieprawidłowe. Mandaty, choć są przykładem niepodatkowych należności budżetowych, nie będą opłacane z wykorzystaniem mikrorachunku ze względu na art. 2 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Stanowi on bowiem, że przepisy ustawy stosuje się do podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe. Organy podatkowe nie są natomiast uprawnione do ustalania należności takich jak mandaty – zajmuje się tym Policja.

Co więcej – na mikrorachunek nie powinny być również odprowadzane należności z tytułu mandatów karnych skarbowych w postępowaniu w sprawach o wykroczenia skarbowe. Choć są wystawiane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, to jednak pełni on w tym przypadku funkcję finansowego organu postępowania przygotowawczego. Postępowanie w sprawie prawidłowości nałożenia mandatu karnego skarbowego toczy się przed sądem karnym. Naczelnik urzędu skarbowego nie występuje w nim więc jako organ podatkowy lecz jako organ przygotowawczy. W rezultacie mandaty karne skarbowe również nie będą opłacane z wykorzystaniem mikrorachunku, ponieważ nie są nakładane przez organ podatkowy w rozumieniu art. 2 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Do kategorii niepodatkowych należności, które należy wpłacać na mikrorachunek zaliczają się natomiast odsetki od zobowiązań podatkowych, koszty upomnień i kary porządkowe, które przewidziano w o.p. i do których ustalania uprawnione są organy podatkowe.

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA