REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy JPK_VAT z deklaracją od 1 lipca. Pobór podatku cukrowego przesunięty na koniec roku

Nowy JPK_VAT z deklaracją od 1 lipca. Pobór podatku cukrowego przesunięty na koniec roku
Nowy JPK_VAT z deklaracją od 1 lipca. Pobór podatku cukrowego przesunięty na koniec roku

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre zmiany w systemie podatkowym zostaną odsunięte w czasie. JPK, który miał wejść w życie 1 kwietnia, wejdzie 1 lipca. Uzgodniliśmy z Ministerstwem Zdrowia, że podatek cukrowy wejdzie w życie na koniec roku - powiedziała w wywiadzie dla Pulsu Biznesu minister rozwoju Jadwiga Emilewicz. W przyszłym tygodniu chcemy przedstawić projekt ustawy zawierającej te i inne ułatwienia dla firm, która trafi na posiedzenie Sejmu 25 marca i weszłaby w życie 1 kwietnia

Emilewicz pytana przez "PB", czy wszystkie rozwiązania, z ogłoszonego przez resort pakietu rozwiązań antykryzysowych, wejdą w życie, odpowiedziała, że tak. "W przyszłym tygodniu chcemy przedstawić projekt ustawy, która trafi na posiedzenie Sejmu 25 marca i weszłaby w życie 1 kwietnia. Rozwiązania, które przygotowaliśmy, to odpowiedź na postulaty branż, z którymi jesteśmy w bieżącym kontakcie" - powiedziała.

REKLAMA

Autopromocja

Podkreśliła, że w obecnej sytuacji najważniejsze jest zachowanie płynności finansowej. "Dlatego zwracamy uwagę, że już dziś firmy mające trudności mogą negocjować z ZUS-em system ratalny, odroczenie bądź - w drastycznym przypadku - umorzenie składek. W projektowanej ustawie chcemy zapisać, by ze względu na stan nadzwyczajny te czynności były wykonywane bez żadnych opłat, czyli opłaty prolongacyjnej w przypadku ZUS i analogicznych opłat w urzędach skarbowych" - wskazała minister.

Jednocześnie - jak dodała - już bez żadnych zmian legislacyjnych, rząd wprowadza dobre praktyki. "Niektóre zmiany w systemie podatkowym zostaną odsunięte w czasie. JPK, który miał wejść w życie 1 kwietnia, wejdzie 1 lipca. Uzgodniliśmy z Ministerstwem Zdrowia, że podatek cukrowy wejdzie w życie na koniec roku. To zmiany dla przedsiębiorców wprowadzane po to, aby w tym trudnym czasie, gdy wszyscy z dnia na dzień analizują skutki gospodarcze rozprzestrzeniania się koronawirusa, nie mieli dodatkowych obciążeń" - podkreśliła Emilewicz.

Na uwagę, że organizacje przedsiębiorców chwalą specustawę, ale np. Lewiatan apeluje, by w ogóle ograniczyć wprowadzenie nowych przepisów w tym trudnym czasie, Emilewicz podkreśliła, że nawet po porządku obrad Rady Ministrów widać, że rząd koncentruje się na zapewnieniu bezpieczeństwa Polakom, także w obszarze gospodarczym. "Nie procedujemy ustaw wprowadzających nowe obowiązki. Pojawi się natomiast nowa specjalna ustawa, która oprócz zapewnienia płynności finansowej firmom, ma też na celu ochronę pracowników" - powiedziała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Skorzystamy z chętnie stosowanego przez firmy schematu pomocy de minimis - to najprostszy sposób pozyskania gwarancji czy kredytu przez małego czy średniego przedsiębiorcę, obwarowany przez UE zasadami pomocy publicznej. Chcemy zwiększyć gwarancję BGK z 60 do 80 proc. wartości kredytu, a całkowity koszt podnieść z 200 do 500 tys. EUR" - zaznaczyła Emilewicz.

Dodała, że o złożeniu takiego wniosku poinformowała komisarz Margrethe Vestager. "Komisja jest otwarta i mamy zapewnienie, że procedura przebiegnie szybko" - powiedziała.

REKLAMA

Minister rozwoju podkreśliła, że rząd jest zdeterminowany, by wszystkie korzystne dla przedsiębiorców rozwiązania weszły w życie 1 kwietnia. "Będziemy prosić Sejm i Senat o współpracę, jesteśmy otwarci na propozycje posłów i senatorów. Współpracujemy m.in. z UOKiK, BGK, czy ARP" - zaznaczyła.

Emilewicz była też pytana, czy są specjalne rozwiązania dla najbardziej dotkniętych branż transportowej i turystycznej. "To są rozwiązania dla wszystkich branż, choć oparliśmy je na postulatach tych, które ucierpiały jako pierwsze i jako pierwsze zgłaszały do nas propozycje. Prawdopodobnie skorzystają z nich jako pierwsze, ale rozwiązania nie będą stosowane po kodach PKWiU" - powiedziała.

Dopytywana, czy będą kolejne branże, odparła, że "dziś rozmawialiśmy o branżach eventowej i targowej, kolejna jest gastronomiczna, razem z całym pierścieniem kooperacyjnym szeroko rozumianej turystyki". "Przygotowujemy instrumenty, żeby przetrwać ten trudniejszy okres. Analizujemy branżę po branży. Jesteśmy z KAS w stałym kontakcie. Każdy, kto znalazł się w kłopotach, a nie jest pasażerem na gapę, może liczyć na pomoc" - zapewniła Emilewicz.(PAP)

kkr/ krap/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA